Permalänk

Uppgradera dator

Hej,

Sitter på en dell optiplex 3020 med intel i5-4590, ram 8 gb och ett nvidia gtx 1660 ti.
Nu går processorn för max när jag spelar (cod: warzone) och jag vill därmed ev byta denna samt även uppgradera ramminnet.

Vad kan jag sätta in?

Jag är novis när det gäller datorer, höll senast på med detta för ca 15 år sedan.

tacksam för svar

*just det, budget är ca 2000:- för cpu och ca 800:- för minnen

Tråd flyttad till köpråd /Mod
Permalänk
Medlem

Vad är det för PSU i den?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Vad är det för PSU i den?

Det är original 290W

Standard 290W PSU Active PFC or
optional 290W up to 90% Efficient
PSU (80 PLUS Gold); ENERGY
STAR compliant, Active PFC

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på äldre intel, men troligen får du byta moderkort också. Är det möjligt med kablaget?

Du kan sätta i en i7-4790K men jag vet inte om det är en vidare bra idé då den också kommer flaskhalsa ditt grafikkort.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Nu är jag ingen expert på äldre intel, men troligen får du byta moderkort också. Är det möjligt med kablaget?

Du kan sätta i en i7-4790K men jag vet inte om det är en vidare bra idé då den också kommer flaskhalsa ditt grafikkort.

Hmm, det var ju inte det jag ville höra såklart men det är väl det som är alternativet jag ville undvika just nu iaf.

Jag tänkte att man kunde byta till en nyare CPU men ha samma moderkort

Permalänk
Medlem

Det är drabbat av Gammeln.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Det är drabbat av Gammeln.

Har läst lite på amerikanska och dom säger att det går men att man då även behöver byta kylfläns

Permalänk
Medlem

För CPU?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

För CPU?

Jaa 🤔

https://www.dell.com/community/Optiplex-Desktops/Optiplex-302...

Permalänk
Medlem

Det du får leta efter är en cpu som passar till Intels lga1150 socket. Då slipper du byta moderkort, uppgraderar du cpu så kanske din nuvarande kylning inte räcker till men skillnaden mellan i5 4590 och i7 4790 lär inte vara överväldigande då de har samma tdp (87w).

Vad jag kan hitta är den bästa cpu du kan sätta i ditt moderkort är som föreslaget en i7 4790K. Jag tror dessutom om du slänger i häftigare saker i datorn kommer din PSU snart att ge upp. Hur trist det än är så kanske lite sparande och en större budget skulle göra mer för din dator, det går ju ändå inte få tag i datordelar just nu.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M