IKEA hjälper konsumenter köpa TV-möbel efter spelkonsol

Permalänk
Melding Plague

IKEA hjälper konsumenter köpa TV-möbel efter spelkonsol

Möbeljätten tillhandahåller mockups av senaste generationens spelkonsoler i TV-möbelavdelningen, enligt Redditanvändare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Expertgissare

"något nu spånskiveentusiasterna från Älmhult"
klockrent
Och smart av Ikea samt lite enklare för kund

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Nu återstår bara en viktig sak för IKEA att göra för sina besökare - ta bort eländiga, eländiga Verdana från sin grafiska profil.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Lekstation och Extralåda.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av monotux:

Nu återstår bara en viktig sak för IKEA att göra för sina besökare - ta bort eländiga, eländiga Verdana från sin grafiska profil.

Jag röstar för ett byte till Comic Sans.

Skrivet av johanandersson:

Lekstation och Extralåda.

Före detta låda, om jag får be.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

De hade gärna fått bygga något som faktiskt passade för syftet istället, men det här är väl bättre än inget.

Sen, hade man verkligen kassettbandspelare i sina TV-bänkar förr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De hade gärna fått bygga något som faktiskt passade för syftet istället, men det här är väl bättre än inget.

Sen, hade man verkligen kassettbandspelare i sina TV-bänkar förr?

Ja det hade man

Permalänk
Medlem

Smart av Ikea men dom är också typ bäst i världen på sånt här.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Det ironiska var att när vi skulle handla tv-bord senast så var det slut i lager

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hittade en tråd i ett annat forum på nätet där de diskuterade orsakerna till skillnaderna i storleken på de nya kolossala konsolerna. De är tydligen mycket större än de äldre (har själv inte hunnit längre än till PS3) och har sinsemellan olika format.

Skillnaden mellan PS5 och det andra alternativet är att PS5 har "heat pipes" och alternativet har "vapor chamber". I diskussionen i den andra tråden länkade någon till en sajt som jämför för- och nackdelar med dessa båda tekniker. Här är deras sammanfattning:

Citat:

Heat Pipes Are the Best Choice If:

  • Nominal power densities are <25 w/cm2

  • Ambient temperatures are nominal – let’s call this below 45oC

  • Cost is a key consideration – every penny counts!

Citat:

Vapor Chambers Should be Considered If:

  • Power densities are high – certainly by the time they hit 50 w/cm2

  • A high degree of isothermality is a critical design element

  • Atypically high ambient temperatures and/or low air flow

  • Performance is a key consideration – every degree counts!

Läs mer på - https://celsiainc.com/heat-sink-blog/vapor-chamber-vs-heat-pi...

Kan man lita på det här? Hmmm? Är nog inte kapabel att bedöma.

IKEA:s-möbler är säkert trånga om de är figursydda. Så då kan det nog bli varmt. Min PS3 får plats i en icke-standard hylla så luftflödet är väl halvt okej. Men skulle nog inte ge efter för alternativet för att få en vapor-chamber.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

Hehe detta va trevligt.

Borde va enklare med en klisterlapp "ha inte din konsol här"

Permalänk
Medlem

Briljant viral marketing. Det är det första som slår mig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det ironiska var att när vi skulle handla tv-bord senast så var det slut i lager

Man kan alltid kolla lager saldo på förhand, finns det inte hos någon butik i närheten så kan man i regel beställa hem det via websidan. Jag skulle dock säga att IKEA håller bra mycket bättre butikslager än många andra möbelbutiker. Nu köper jag inte jätte många vardagsrumsbord men det har hänt par gånger, både från ILVA och MIO och så gott som samtliga gångar har det varit någon vecka leveranstid.

Pratar vi soffor så brukar leverans tiden från IKEA vara mer eller mindre omgående medan från övriga pratar vi iallafall 1 månad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

"SweClockers - För dig som älskar datorer och hårdvara"
ja och vi brukar fylla på med lite aftonbladet nyheter också så det inte ser så tomt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Man kan alltid kolla lager saldo på förhand, finns det inte hos någon butik i närheten så kan man i regel beställa hem det via websidan. Jag skulle dock säga att IKEA håller bra mycket bättre butikslager än många andra möbelbutiker. Nu köper jag inte jätte många vardagsrumsbord men det har hänt par gånger, både från ILVA och MIO och så gott som samtliga gångar har det varit någon vecka leveranstid.

Pratar vi soffor så brukar leverans tiden från IKEA vara mer eller mindre omgående medan från övriga pratar vi iallafall 1 månad.

Absolut. Var typ andra gången under 20 år som något varit slut på Ikea, så brukar faktiskt aldrig kolla saldo där

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Absolut. Var typ andra gången under 20 år som något varit slut på Ikea, så brukar faktiskt aldrig kolla saldo där

Svart pax garderobstomme får du vänta till slutet av januari för att få. Så inte jätteovanligt med slut i lagret.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av monotux:

Nu återstår bara en viktig sak för IKEA att göra för sina besökare - ta bort eländiga, eländiga Verdana från sin grafiska profil.

Det är dock inte Verdana, teckensnittet heter Noto IKEA Sans och råkar bara vara väldigt likt Verdana som användes tidigare

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

"SweClockers - För dig som älskar datorer och hårdvara"
ja och vi brukar fylla på med lite aftonbladet nyheter också så det inte ser så tomt ut.

Fast sweclockers är ett forum för datornördar och många datornördar har nu nått upp i en ålder där datornörderi blir en livsstil och dessutom tenderar vi att ha hunnit få en ganska bra inkomst vid det här laget. Så du får nog försöka leva med livsstilsforumet sweclockers även framåt:) Men det kan ju få en egen sektion:)

Men det leder mig osökt in på nästa fråga: Varför är tillväxten av datornördar yngre än 30 (jag var påväg att skriva 40) inte större än vad den är? Har IT-hantverket hunnit bli något som man har som jobb och snarare än intresse nu?

Permalänk
Medlem

Nästa steg som jag vill se: Define Billy; -En TV möbel med integrerat PC chassie framtaget i samarbete med Fractal Design.

//Anders

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

"SweClockers - För dig som älskar datorer och hårdvara"
ja och vi brukar fylla på med lite aftonbladet nyheter också så det inte ser så tomt ut.

Detta blir ju en definitionsfråga.

Istället för att bjuda in till en diskussion om SweClockers förestående förfall eller inte så får du gärna skicka feedback direkt till redaktionen via meddelande alternativt starta upp denna diskussionen i en egen tråd.

Här riskerar det mesta att spåra. Som det redan var på väg att göra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

PS5 är mindre än standardmått (43 cm bredd) för hifi prylar så jag kan inte påstå att de nya konsolerna medför nått nytt.

Vad Ikea däremot borde gjort är att de skulle målat den sida där värmeutblåset sitter rött och en text, "denna sida behöver space", typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton studs:

Ja det hade man

Jag kontrar med nej, det hade man inte. Jag har haft många kassetdäck och TV-bänkar men aldrig har de mötts. Däremot videokassettbandspelare men det är något helt annat.

Vad jag menar med en anpassad TV-bänk är att den inte ska vara så djup. Xboxen är femton cm och jag har flera prylar i den storleken ungefär, och teven är ju max 5 cm, så varför är alla bänkar minst 40 cm djupa. Den jag har är ännu djupare men den är ifrån tjock-tv-tiden så det är ju inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag kontrar med nej, det hade man inte. Jag har haft många kassetdäck och TV-bänkar men aldrig har de mötts. Däremot videokassettbandspelare men det är något helt annat.

Vad jag menar med en anpassad TV-bänk är att den inte ska vara så djup. Xboxen är femton cm och jag har flera prylar i den storleken ungefär, och teven är ju max 5 cm, så varför är alla bänkar minst 40 cm djupa. Den jag har är ännu djupare men den är ifrån tjock-tv-tiden så det är ju inte så konstigt.

Märker ord här ser jag.

Storleken på tvbänk är väl för att det är bra förvaring, plats för ljudutrustning/soundbar eller dyl. Vill man har en grundare "bänk" får man antingen köra på IKEA bestå 20cm eller en hylla om det ska vara minimalistisk.
Så inte konstigt alls imo.
"varför är skrivbord så stora när man bara behöver tangentbord, mus och skärm, räcker ju med 1m x 40 cm" - allt handlar om preferenser och val.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Märker ord här ser jag.

Storleken på tvbänk är väl för att det är bra förvaring, plats för ljudutrustning/soundbar eller dyl. Vill man har en grundare "bänk" får man antingen köra på IKEA bestå 20cm eller en hylla om det ska vara minimalistisk.
Så inte konstigt alls imo.
"varför är skrivbord så stora när man bara behöver tangentbord, mus och skärm, räcker ju med 1m x 40 cm" - allt handlar om preferenser och val.

Personligen tycker jag det är ett problem åt andra hållet. Har man en bra receiver så får man oftast problem både på höjd och djup då det är en förvånansvärt liten andel tvbänkar på marknaden som har tillräckligt med plats. 40 cm djup räcker inte när man ska koppla in kablar på baksidan (en lösning är att ta bort baksidan), och börjar man stoppa in rejäla komponenter så blir receivers ofta riktigt höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag kontrar med nej, det hade man inte. Jag har haft många kassetdäck och TV-bänkar men aldrig har de mötts. Däremot videokassettbandspelare men det är något helt annat.

Vad jag menar med en anpassad TV-bänk är att den inte ska vara så djup. Xboxen är femton cm och jag har flera prylar i den storleken ungefär, och teven är ju max 5 cm, så varför är alla bänkar minst 40 cm djupa. Den jag har är ännu djupare men den är ifrån tjock-tv-tiden så det är ju inte så konstigt.

Själv har jag aldrig haft en kassettspelare ihop med fullstor stereo, men efter jag började med fullstora hembiorecievers ett par decennier sedan så har mina stereoanläggning alltid varit i samma möbler som mina spelkonsoler och när de varit kopplade till en TV så har denna möbel ofta varit en ”TV-möbel” och även till min nuvarande projektor står det faktiskt en bestå mediamöbel med alla enheter under projektorduken.... Jag har tidigare fått välja bort möbler för att de ”bara” varit 40cm djupa då äldre (och även en del nya) receivers lätt översteg detta djup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag menar med en anpassad TV-bänk är att den inte ska vara så djup. Xboxen är femton cm och jag har flera prylar i den storleken ungefär, och teven är ju max 5 cm, så varför är alla bänkar minst 40 cm djupa. Den jag har är ännu djupare men den är ifrån tjock-tv-tiden så det är ju inte så konstigt.

För att man har kanske mer än en TV ståendes på bänken man har kanske lite fler prylar i bänken så 40cm djup är för litet, min förstärkare med kablar anslutna kräver minst ~50cm.. slutsteget bör klara sig på ~45cm.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ps5 är ju så EXTREMT ful!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

"SweClockers - För dig som älskar datorer och hårdvara"
ja och vi brukar fylla på med lite aftonbladet nyheter också så det inte ser så tomt ut.

Är du arg för att ditt förra konto blev avstängt? :/

Permalänk
Medlem

Ett tecken på konsollers popularitet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Det är dock inte Verdana, teckensnittet heter Noto IKEA Sans och råkar bara vara väldigt likt Verdana som användes tidigare

TIL - hade missat att de gått från Verdana! Men inte tillbaka till Futura.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode