Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scullylele:

Laddade hem den senaste filen av BIOS till mitt moderkort. La in filen i usb-minnet och ändrade namn till MSI.rom samt säkerställde att usb minnet var av typ FAT32. kom hem, stoppade in usb-minnet och tryckte på flash bios knappen. Den första gången så stängde datorn av sig efter kanske fem minuter och led lampan till flash bios slocknade. Försökte så boota upp datorn men ingenting hände mer än att alla LEDs tänds. Just nu har jag tagit råd från ett reddit forum, där de ansåg man skulle koppla ur allt utom atx 24-pin, samt 8-pin CPU pwr 1, och försöka igen. Funkar inte det måste jag kolla om det hänt något med bios filen i usb-stickan.

Filerna du laddar hem från MSI är komprimerade, du skriver inte att du packade upp filen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Laddade hem den senaste filen av BIOS till mitt moderkort. La in filen i usb-minnet och ändrade namn till MSI.rom samt säkerställde att usb minnet var av typ FAT32. kom hem, stoppade in usb-minnet och tryckte på flash bios knappen. Den första gången så stängde datorn av sig efter kanske fem minuter och led lampan till flash bios slocknade. Försökte så boota upp datorn men ingenting hände mer än att alla LEDs tänds. Just nu har jag tagit råd från ett reddit forum, där de ansåg man skulle koppla ur allt utom atx 24-pin, samt 8-pin CPU pwr 1, och försöka igen. Funkar inte det måste jag kolla om det hänt något med bios filen i usb-stickan.

Du verkar ha gjort rätt, mitt tips är att du testar lite olika USB-minnen då det verkar vara lite kinkigt på den fronten. I andra hand låna alternativt köpa en snorbillig äldre Ryzen och installera BIOS på vanligt bis med den och sen installera din Ryzen 5000.

Permalänk
Skrivet av Viita:

@Scullylele:
Har du provat att placera grafikkortet i den andra PCIE-slotten?
Om inte, prova.

Försökte hitta om du hade provat, men missade uppenbart kommentaren i första inlägget.

Det var något grafikkort eller moderkort där kortet inte riktigt gick ner tillräckligt långt i moderkorts-slotten, men kan tyvärr inte komma ihåg vilket det var.

Jag tycker då att det klickar och den går ju i botten vad jag kan se.

Permalänk
Skrivet av goat:

Du verkar ha gjort rätt, mitt tips är att du testar lite olika USB-minnen då det verkar vara lite kinkigt på den fronten. I andra hand låna alternativt köpa en snorbillig äldre Ryzen och installera BIOS på vanligt bis med den och sen installera din Ryzen 5000.

Jämförde storleken på filerna jag laddade hem, det på minnet låg på ca 18mb, efter jag extraherade filerna så hamnade filen på 32mb, men jag får testa imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Jag tycker då att det klickar och den går ju i botten vad jag kan se.

"GPUn funkar då jag testade den i min gamla trotjänare efter detta fenomen."

Har du möjligtvis en GPU i din gamla trotjänare som du kan prova på detta moderkort?

Kontrollerat så problemet inte är relaterat till strömkontakterna på grafikkortet?
Det var väl just gigabytekorten som hade problem med strömkontakterna? Någon får gärna rätta mig om jag minns fel.

Permalänk
Skrivet av Viita:

"GPUn funkar då jag testade den i min gamla trotjänare efter detta fenomen."

Har du möjligtvis en GPU i din gamla trotjänare som du kan prova på detta moderkort?

Kontrollerat så problemet inte är relaterat till strömkontakterna på grafikkortet?
Det var väl just gigabytekorten som hade problem med strömkontakterna? Någon får gärna rätta mig om jag minns fel.

Borde ju inte vara strömkontakterna som är något fel på med tanke på att kortet funkar i min gamla dator

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Filerna du laddar hem från MSI är komprimerade, du skriver inte att du packade upp filen.

Stämmer, det gjorde jag aldrig!! Så jävla dum. Får se om det blir någon skillnad när jag testar igen.

Permalänk

Var och köpte olika usb-minnrn idag. Ska ladda hem den näst senaste biosen och försöka med den istället, den jag testade flasha var en beta. Återkommer under dagen hur det har gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Var och köpte olika usb-minnrn idag. Ska ladda hem den näst senaste biosen och försöka med den istället, den jag testade flasha var en beta. Återkommer under dagen hur det har gått.

Håller tummarna!

Permalänk
Skrivet av Niskis1:

Håller tummarna!

Ingenting annat än att flash lampan blinkar har beställt ett nytt moderkort nu, verkar vara rätt vanligt att moderkorten inte går att flasha när man kollar lite mer på reddit osv

Permalänk

Gjorde ett ytterligare försök, tog bort moderkortet från chassit och kopplade upp enbart atx 24-pin och CPU power 1 (8-pin) då blinkar flashlampan sakta i ca 10 sek och blir sen bara svart. Går inte att flasha igen förrän man antingen plockar bort batteriet eller gör en cmos reset...så jävla mysko

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scullylele:

Gjorde ett ytterligare försök, tog bort moderkortet från chassit och kopplade upp enbart atx 24-pin och CPU power 1 (8-pin) då blinkar flashlampan sakta i ca 10 sek och blir sen bara svart. Går inte att flasha igen förrän man antingen plockar bort batteriet eller gör en cmos reset...så jävla mysko

Du kan inte på nått sätt få tillgång till en cpu som startar för att flasha ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte på nått sätt få tillgång till en cpu som startar för att flasha ?

Har frågat runt hos lite polare men majoriteten har sålt vidare sina gamla datorer eller kör Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Gjorde ett ytterligare försök, tog bort moderkortet från chassit och kopplade upp enbart atx 24-pin och CPU power 1 (8-pin) då blinkar flashlampan sakta i ca 10 sek och blir sen bara svart. Går inte att flasha igen förrän man antingen plockar bort batteriet eller gör en cmos reset...så jävla mysko

Låter som ett tegelstenat moderkort Kasst att det inte fungerade!

Permalänk
Skrivet av Niskis1:

Låter som ett tegelstenat moderkort Kasst att det inte fungerade!

Ja har läst lite recensioner från utrikes där ett x antal har haft samma problem och fått skicka korten på RMA. Väldigt trist men vad gör man

Permalänk

Har nu försökt med sju (7) olika usb-minnen. Alla varierande från 4-16gb, olika märken. Kollat så alla är i format FAT32 samt MBR. flash bios lampan blinkar bara, verkar inte kunna läsa usb-minnena. Beställt ett nytt annat moderkort, fick bli ett Asus istället. Får tacka för hjälpen av samtliga men det här moderkortet verkar inte vilja vara med alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Har nu försökt med sju (7) olika usb-minnen. Alla varierande från 4-16gb, olika märken. Kollat så alla är i format FAT32 samt MBR. flash bios lampan blinkar bara, verkar inte kunna läsa usb-minnena. Beställt ett nytt annat moderkort, fick bli ett Asus istället. Får tacka för hjälpen av samtliga men det här moderkortet verkar inte vilja bara med alls.

Vilket moderkort blev det istället?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Vilket moderkort blev det istället?

Beställde ett Asus Rog Strix B550-E Gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scullylele:

Beställde ett Asus Rog Strix B550-E Gaming

Kör också Asus moderkort, det fyller snart nio år 😊, troligen ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Beställde ett Asus Rog Strix B550-E Gaming

Hehe, jag lämnade in mitt Asus ROG Strix B550-I igår som var stenat efter FlashBack. Oavsett så hoppas jag verkligen att du (vi) slipper mer BIOS-trubbel!

Permalänk
Skrivet av Niskis1:

Hehe, jag lämnade in mitt Asus ROG Strix B550-I igår som var stenat efter FlashBack. Oavsett så hoppas jag verkligen att du (vi) slipper mer BIOS-trubbel!

Ja men absolut, det löser sig nog! Sånt här blir man tokig på när man har köpt en helt ny setup, riktigt spelsugen och så ska något sånt här jävla trams hända! 😂

Permalänk
Skrivet av Niskis1:

Hehe, jag lämnade in mitt Asus ROG Strix B550-I igår som var stenat efter FlashBack. Oavsett så hoppas jag verkligen att du (vi) slipper mer BIOS-trubbel!

Nu är allt ihopmonterat och igångkört, hur går det för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Tjenare! Har precis fått hem mina nya grejer som jag installerade igår i den nya burken.
MSI b550 gaming carbon moderkort
Ryzen 5 5600x
Corsair pro vengeance ram 32gb (4x8gb)
Gigabyte Rtx 3080 OC
GIGABYTE aorus p850w
Kraken x73 cpu-kylare

Nu till problemet, den varnar på VGA enligt led dioderna nästintill 24-pin ATX uttaget. Jag får ingen bild varken via moderkort eller via gpun (gpun startar inte ens) så jag kommer inte in i BIOS. men allt annat på moderkortet lyser och har ström.

GPUn funkar då jag testade den i min gamla trotjänare efter detta fenomen.

Testat ta bort allt ram och kört en sticka åt gången per slot utan framgång.
Clearat CMOS ett antal gånger.
Rivit ner allt för att se så inte moderkortets pins till cpun blivit sned i installationen. Allt ser bra ut.

Testat alla PCI-E slots på moderkort med samma resultat.

Gått igenom alla strömkablar ett 10-tal gånger och inget är felkopplat.
Även testat med min PSU från andra datorn.

Vad tror ni? Är det moderkort som är kasst? Verkar lite så med tanke på att jag inte kan få någon signal till skärmen via DP eller HDMI från moderkort eller GPU.

du kanske måste göra bios update med 7C90v14.zip på hemsidan för din nya cpu där står vilka cpu som stöds med vilken bios.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

du kanske måste göra bios update med 7C90v14.zip på hemsidan för din nya cpu där står vilka cpu som stöds med vilken bios.

Har redan fått ett nytt moderkort och allt är igångkört

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Nu är allt ihopmonterat och igångkört, hur går det för dig?

Kul, grattis! Jag väntar fortfarande på uppdatering från Inet, status är ännu "Inlämnad/Mottagen".
Har en egen tråd som jag kommer uppdatera i senare

Permalänk
Medlem

Har hållit på med samma moderkort som du ikväll, dvs MSI b550 gaming carbon. Testat flera olika minnen de flesta med samma resultat.
För mig blev det ett långsamt blinkande i ca 10sek innan det blev svart.

Det som fungerade för mig var att koppla bort 8pin strömmatningen och endast köra 24pin då fungerade det konstigt nog, så är det nån som läser och har problem kanske pröva koppla bort 8pin.