Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Gigantokrasch som i att du kommer kunna köpa in dig under 20k$? Nej det tror inte jag iaf, jag tror det kommer spela ut ungefär som 2017 där du inte såg nivåerna från december/jan igen när priset väl accelererade. Men det är ju bara kvalificerade gissningar såklart, men jag hade inte vågat vänta och helt plötsligt är vi uppe över 100k$.

Nej jag tänkte mer kanske ner till typ 20K eller nåt, tillbaka till innan superkurvan typ. Jag vet inte ens varför det har stigit så mycket som det har gjort på senaste så har ingen hum om huruvida det kommer fortsätta eller ej?

Edit: Blev visst dubbelpostat och du skrev ju också 20K ser jag nu haha.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

Nej jag tänkte mer kanske ner till typ 20K eller nåt, tillbaka till innan superkurvan typ. Jag vet inte ens varför det har stigit så mycket som det har gjort på senaste så har ingen hum om huruvida det kommer fortsätta eller ej?

Ingen vet hur det kommer gå, då hade alla gjort likadant och inget tjänat något. Bestäm dig för en viss summa du vill lägga in och fördela det på en viss tidsperiod, exempelvis köp för 1/100 i 100 dagar, 1/4 varje vecka i 4 veckor eller något annat som du känner passar dig. Då sprider du åtminstone risken lite åt båda hållen oavsett hur det går.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag tror aldrig du kommer se ett pris på 20k$ igen. Bitcoin går i cykler om 4 år som baseras på när halveringen av utfärdandet sker, 2016 så halverades utfärdandet och man såg stegring av priset mot slutet av året och under hela 2017. 2020 så skedde en halvering igen i maj och mot slutet av året såg vi samma sak, denna gången så börjar större företag och fonder slänga in miljoner/miljarder $ som självklart driver upp priset tillsammans med att du kan köpa bitcoin på platformar som Paypal / Square Cash App etc.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag tror aldrig du kommer se ett pris på 20k$ igen. Bitcoin går i cykler om 4 år som baseras på när halveringen av utfärdandet sker, 2016 så halverades utfärdandet och man såg stegring av priset mot slutet av året och under hela 2017. 2020 så skedde en halvering igen i maj och mot slutet av året såg vi samma sak, denna gången så börjar större företag och fonder slänga in miljoner/miljarder $ som självklart driver upp priset tillsammans med att du kan köpa bitcoin på platformar som Paypal / Square Cash App etc.

Ja, jag ska nog köpa in mig nu.

Reggade mig på coinbase igår. Gjort alla stegen och all verification och det står Level 2 "Unlimited buying and selling" men när jag ska köpa står det fortfarande att jag har en veckolimit? Så det är inte unlimited ändå? Jag är fullt verifierad men kan bara handla för 1000 EUR i veckan!? Otroligt lågt och men den takten det ökar nu hinner det bli otroligt dyrt innan man får ihop en ansenlig bit bitcoin.

Jag försökte nu lägga till min bank för att göra SEPA-betalningar, då det går göra större betalningar, men Coinbase's IBAN-konto är blockat, används av scammers enligt Swedbanks support så det går inte lägga till. (och man måste skicka minst 6 EUR som verification, haha vilket BS) Någon som vet någon annan bra sida utan limits?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

kanske är denna fråga mer relevant inom valutor än vanliga investeringar men vore intressant om någon insatt kunde svara,

efter att svenska kronan varit nere på låga nivåer under de senaste åren köpte jag förra året EUR för ca 150k svenska kronor, det var under juli och oktober förra året då kronan stärktes lite mot Euro/dollarn, tillfälligt trodde jag med tanke på bl.a den udda coronastrategin som såg ut att vara framgångsrik någon gång då, men tillfälligt var det inte ser det ut nu i alla fall, för svenska kronan fortsatte stärkas mer och mer mot dollarn och euro.
brukar också handla främst med euro så det kändes inte som en dålig investering då.

men nu inser jag att ca 10k euro inte behövs längre och ville därför växla tillbaka/sälja dem mot svenska kronor men i detta fall kommer jag att förlora ca 6-7% på det.

funderar därför om det finns andra intressanta valutor som kan köpas med Euro nu istället,,?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AdAm25:

kanske är denna fråga mer relevant inom valutor än vanliga investeringar men vore intressant om någon insatt kunde svara,

efter att svenska kronan varit nere på låga nivåer under de senaste åren köpte jag förra året EUR för ca 150k svenska kronor, det var under juli och oktober förra året då kronan stärktes lite mot Euro/dollarn, tillfälligt trodde jag med tanke på bl.a den udda coronastrategin som såg ut att vara framgångsrik någon gång då, men tillfälligt var det inte ser det ut nu i alla fall, för svenska kronan fortsatte stärkas mer och mer mot dollarn och euro.
brukar också handla främst med euro så det kändes inte som en dålig investering då.

men nu inser jag att ca 10k euro inte behövs längre och ville därför växla tillbaka/sälja dem mot svenska kronor men i detta fall kommer jag att förlora ca 6-7% på det.

funderar därför om det finns andra intressanta valutor som kan köpas med Euro nu istället,,?

Köp lite USD. Sånt är alltid bra att ha när man ska resa.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag har en fråga.. Jag har idag fonder i Swedbank, Swedbank ny teknik samt småbolag Sverige som jag fått lite avkastning på, jag hade tänkt flytta dessa till Avanza men jag är osäker på om Swedbank tar ut någon avgift för detta.

Är det bättre att bara sälja av fonderna och investera på nytt i Avanza?

Det rör sig om 5 siffriga belopp så inte jättemycket pengar.

MVH S

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Tjena,

Jag har en fråga.. Jag har idag fonder i Swedbank, Swedbank ny teknik samt småbolag Sverige som jag fått lite avkastning på, jag hade tänkt flytta dessa till Avanza men jag är osäker på om Swedbank tar ut någon avgift för detta.

MVH S

https://www.avanza.se/kundservice.html/843/hur-flyttar-jag-va...
Ring bara upp Swedbank och fråga, sen begär du Avanza att flytta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Bitcoin är fortfarande i en price discovery-fas och därför volatil. Precis som i alla andra investeringar bör man därför vara långsiktig. För min egen del har jag haft småposter sedan ca 10k, men nu kommer jag börja köpa in mig (innan 50k). Institutioner har börjat köpa på sig och det är en bra signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insert_name:

Jaha ni, vad ska man ta sig till med stålarna som ligger på kontot och rostar..
Vill kunna sälja/ta ut dom snabbt om det skulle behövas,
En relativt säker men ändå någorlunda offensiv investering

Tänkte ISK handelsbanken långsiktigt hög risk, va heter de, 100 auto nånting typ

Va tror ni?
Ska man lägga alla ägg i samma korg eller pytsa ut lite här å där?

Varför just Handelsbanken 100 auto om jag får fråga?

Det är svårt att rekommendera något när du vill kunna ta ut pengarna imorgon. Om det är viktigt att pengarna är likvida rekommenderar jag t.ex. Klarna sparkonto utan bindningstid (just nu 0.85%).

Det sämsta du kan göra är att vara där och nalla på pengarna ifall du köper fond/aktie.
Det bästa du kan göra är att ge fonden/aktien tid att växa. Detta förutsätter att du låter den vara, eller hjälper till (när den dippar) genom att skjuta till mer kapital.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Mina investeringar ser ut såhär,

Jag har mest globalt (fokus Usagenom Avanza global) och sen lite Kina och Sverige sen resten på teknik.

Är de nån idea att investera i något annat ex fastigheter eller medicin istället för att fortsätta som nu?

Tar gärna tips eller synpunkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

https://i.imgur.com/TcHobZK.png

Jag har mest globalt (fokus Usagenom Avanza global) och sen lite Kina och Sverige sen resten på teknik.

Är de nån idea att investera i något annat ex fastigheter eller medicin istället för att fortsätta som nu?

Jag har synpunkter men det är på ditt kalkylark inte på dina placeringar😁

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Paradox? Jag sålde ut mig för ett tag sen tyvärr.

Jag tror Vampire kommer floppa förövrigt...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.avanza.se/kundservice.html/843/hur-flyttar-jag-va...
Ring bara upp Swedbank och fråga, sen begär du Avanza att flytta dem.

Jag gjorde liknande fast har Handelsbanken istället.
Sålde alla mina fonder på Handelsbanken, förde över dessa till Avanza efter en vecka när jag fick dom och investerar nu istället på Avanza.

Inga problem,

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Tjena,

MVH S

Sälj av och flytta pengarna istället för att flytta fonderna, då riskerar du inga avgifter.
Råkade själv ut för tråkig historia för många år sedan när man var ung och mindre vis. Flyttade från Swedbank till SEB, och flyttade med fondsparande. SEB skulle sedan ha ett par tusen per fond för att sälja av Swedbank fonderna. Fick tillbaka pengarna efter klagomål men lärde mig den hårda vägen att undvika storbanker efter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Jag gjorde liknande fast har Handelsbanken istället.
Sålde alla mina fonder på Handelsbanken, förde över dessa till Avanza efter en vecka när jag fick dom och investerar nu istället på Avanza.

Inga problem,

Du menar att du bad Avanza att flytta över fonderna eller sålde du fonderna?

Avanza tar inga avgifter för att flytta dina fonder dit men Swedbank kanske tar betalt, det är därför man behöver ringa för att kolla med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Sälj av och flytta pengarna istället för att flytta fonderna, då riskerar du inga avgifter.
Råkade själv ut för tråkig historia för många år sedan när man var ung och mindre vis. Flyttade från Swedbank till SEB, och flyttade med fondsparande. SEB skulle sedan ha ett par tusen per fond för att sälja av Swedbank fonderna. Fick tillbaka pengarna efter klagomål men lärde mig den hårda vägen att undvika storbanker efter detta.

Man riskerar inga avgifter genom att kontrollera/fråga med båda banker vad de har för villkor. Ingen kommer medvetet ha dolda avgifter om man frågar, då det kommer lägga grund för en rättstvist.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Du menar att du bad Avanza att flytta över fonderna eller sålde du fonderna?

Avanza tar inga avgifter för att flytta dina fonder dit men Swedbank kanske tar betalt, det är därför man behöver ringa för att kolla med dem.

Om de nu skulle göra det. Så finns det ett tips att minimera skatteeffekten. Om det är en En vanlig aktiefondkonto med 30% skatt på vinster. Då behöver du inte ens flytta den. Sälj och för över pengarna till en Avanza ISK eller Avanza KF(om du ska ha utländska utdelningsaktier).

Om VPkontot på Swedbank är en ISK så ser du till att sälja och ta ut likviderna innan första kvartalet. Sen kvartal 2 sätter du in pengarna på ISKn eller KFen på Avanza. Därefter kan du börja handla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

https://i.imgur.com/TcHobZK.png

• Angående kalkylbladet, gå in i inställningarna och ändra till att visa max 2 decimaltecken.

• Kinafonden är dyr i avgift, jag förstår om det är viktigt för dig att investera i Kina som marknad. Men du lär hålla ett vakande öga på fonden så att den fortsätter prestera då du betalar en ordentlig slant till förvaltarna över tid. Här kanske det är lönt att leta på en billigare fond annars.

• Samma gäller energi-fonderna, höga avgifter. Se till så att dom fortsätter prestera och gör sig värda sina höga avgifter.

• Robur Sverigefond hade jag bytt ut på direkten, förslag till alternativ är Spiltan Aktiefond Investmentbolag, SEB Hållbar Sverige Indexnära, Handelsbanken Sverige 100 Ind Cri.

Du har många fonder med höga avgifter, jag ser att det finns utrymme för att få ner förvaltningskostnaderna en del. Samtidigt förstår jag att det är spännande att söka sig till intressanta marknader.

Visa signatur

Permalänk

Hej alla. Börjat i våras med aktier och investerat lite, går rätt bra för att vara nybörjare. Har testat mig fram på olika sätt för att lära mig marknaden.
Satsade på olja i början och gick upp 100%, valde dock inte att sälja för att ville lära mig lite hur en förlust fungerar, så ja sålde den på +-0. Inga större summor.
Tänkte höra med någon här är villig till att förklara lite djupare på hur aktier fungerar generellt. Courtage, ISK/KF, ja allt som man kan behöva veta egentligen.
Har läst en del här på forumet och nätet men kan ärligt säga jag inte förstår allt.
Tänkte mer discord/ts3.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Tror ni det kommer en gigantokrasch i bitcoin snart?

Är i valet och kvalet att köpa. Blir lite rädd när jag ser kurvan upp.

Japp, 6k usd för en bitcoin slutet av 2021, 2017 skulle vi ner 85% från toppnotering.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:
  • Angående kalkylbladet, gå in i inställningarna och ändra till att visa max 2 decimaltecken.

• Kinafonden är dyr i avgift, jag förstår om det är viktigt för dig att investera i Kina som marknad. Men du lär hålla ett vakande öga på fonden så att den fortsätter prestera då du betalar en ordentlig slant till förvaltarna över tid. Här kanske det är lönt att leta på en billigare fond annars.

• Samma gäller energi-fonderna, höga avgifter. Se till så att dom fortsätter prestera och gör sig värda sina höga avgifter.

• Robur Sverigefond hade jag bytt ut på direkten, förslag till alternativ är Spiltan Aktiefond Investmentbolag, SEB Hållbar Sverige Indexnära, Handelsbanken Sverige 100 Ind Cri.

Du har många fonder med höga avgifter, jag ser att det finns utrymme för att få ner förvaltningskostnaderna en del. Samtidigt förstår jag att det är spännande att söka sig till intressanta marknader.

Tack för feedback, Håller redan koll på de energi och kina fonden pga den höga avgiften.

Visste inte att Robur Sverigefond var kass, är en fond som mina föräldrar började spara i för länge sen till mig. Ska kolla de alternativen du gav.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av indigun:

Tack för feedback, Håller redan koll på de energi och kina fonden pga den höga avgiften.

Visste inte att Robur Sverigefond var kass, är en fond som mina föräldrar började spara i för länge sen till mig. Ska kolla de alternativen du gav.

Sålde sambons Robur fond för 2 år sen. Familjen hade sparat åt henne under hela hennes uppväxt.Ligger just nu på Avanza +30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Kass hade jag inte kallat den, då den gett relativt bra avkastning över tid. Men du kan få liknande exponering men till mycket lägre avgift (0.2 - 0.3%) istället för 1.37%, det är över 1% lägre avgift.

Känns onödigt att stå och betala Robur förvaltarna 1% extra i avgift då den historiskt sett presterat likadant eller sämre som liknande fonder.

Visa signatur

Permalänk

en liten fundering. jag har 130k i isk och 60k på vanligt fondkonto där 40k är vinst och 20k är insättningar. tar jag ut pengarna är det ju 30% skatt på vinsten. är det värt att flytta över till isk? nu är ju vinsten 2/3 och kommer öka exponentiellt ännu mer. är det värt att ta ut de pengarna och flytta över till isk och torska 30% skatt?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

en liten fundering. jag har 130k i isk och 60k på vanligt fondkonto där 40k är vinst och 20k är insättningar. tar jag ut pengarna är det ju 30% skatt på vinsten. är det värt att flytta över till isk? nu är ju vinsten 2/3 och kommer öka exponentiellt ännu mer. är det värt att ta ut de pengarna och flytta över till isk och torska 30% skatt?

Enda sättet du slipper betala skatt på vanlig Värdedepå är om du torskar all din vinst.
Så ja, betala skatt och flytta allt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Du kan kvitta vinst med förlust om du har några fonder med negativ utveckling.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/03/12/sa-kvi...

Annars om du vill flytta så skulle du kunna passa på att göra det om eller när fonderna befinner sig i en tillfällig svacka, dvs planera för när skatten blir som lägst.

Det är iaf två idéer.

Permalänk

Jag var i samma sits. Jag tänkte att oavsett när jag säljer mitt innehav på vanligt AF konto så kommer jag ändå betala 30% oavsett så jag sålde dem och köpte samma fonder igen direkt efter på isk konto.

Det är det bästa du kan göra för du kommer ändå behöva sälja dem på ditt vanliga AF konto med 30% skatt. Och det är bättre du gör det nu än flera år senare så får du det överstökat. Ju mindre fonder och aktier du har på AF kontot desto lättare blir flytten.

Och som Elektron förklarade här ovanför så kan du kvitta förlusten men jag får uppfattningen att allt du har på AF kontot ligger på plus. Jag planerade dock inte att sälja dem när skatten blir som lägst. Elektron får gärna följa upp med hur man gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag var i samma sits. Jag tänkte att oavsett när jag säljer mitt innehav på vanligt AF konto så kommer jag ändå betala 30% oavsett så jag sålde dem och köpte samma fonder igen direkt efter på isk konto.

Det är det bästa du kan göra för du kommer ändå behöva sälja dem på ditt vanliga AF konto med 30% skatt. Och det är bättre du gör det nu än flera år senare så får du det överstökat. Ju mindre fonder och aktier du har på AF kontot desto lättare blir flytten.

Och som Elektron förklarade här ovanför så kan du kvitta förlusten men jag får uppfattningen att allt du har på AF kontot ligger på plus. Jag planerade dock inte att sälja dem när skatten blir som lägst. Elektron får gärna följa upp med hur man gör det.

Att man hur som får betala 30% skatt är inte sant. Har du en värdeökning på mer än 400% så är det lönsamt att man betalar skatt enligt schablonmetoden. Vilket ger lägre skatt ju mer värdeökning man haft.
Den är ”försäljningspris x 80% x 30% = skatt”

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag är superny till detta med sparande men har precis startat delvis ett sparkonto med en buffert på Klarna, samt öppnat ett Lysa-konto med högrisk som ska vara ett sparande i åtminstone 10-15 år (kanske till framtida lägenhetsköp t.ex).

Men nu funderar jag på pensionssparande. Är det klokt att skapa ett helt unikt konto på t.ex avanza för att pensionsspara? Då tänker jag typ sätta in startsumma på 5000 kr, sedan månadsspara och låta ränta-på-ränta effekten tuffa på? Vet inte om jag tänker rätt!