Permalänk
Medlem

Håller med allt som skrivits om komplett

Everydaycard nu kanske?
1% på mat och drivmedel, 0,5-1% på andra köp
https://www.everydaycard.se/
Har någon erfarenhet av det?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Var ju en tidsfråga liksom glad att det varade ändå i ett helt år för min del.

Grattis ! Jag fick hem mitt kort i förrgår..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Triffid:

yup, dags att lämna det skräpkortet nu och ta något som faktiskt har stöd för e-faktura eller tom autogiro... och varför inte rimliga betaldatum istället för att få fakturan en vecka in i månaden. Det enda som var bra med komplett var faktiskt bonusen

Skrivet av Baxtex:

Japp, allting är ju egentligen kasst med komplett nu. Usel kundtjänst, låg kredit, låg bonus, dåliga förfallodatum, dålig webbtjänst.

Vad är ett bra betaldatum? Efter 25:e känns väl rätt rimligt? Dock håller jag med om att E-faktura eller Autogiro hade varit att föredra.

Skrivet av LÖVTRÄ:

Grattis ! Jag fick hem mitt kort i förrgår..

Jag har haft mitt sen i september så lite har jag nyttjat det 🙄

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad är ett bra betaldatum? Efter 25:e känns väl rätt rimligt? Dock håller jag med om att E-faktura eller Autogiro hade varit att föredra.
Jag har haft mitt sen i september så lite har jag nyttjat det 🙄

Den 27 är verkligen gränsfall. Som tur är betalar min arbetsplats alltid min lön i tid men det gör inte min sambos, särskilt om det är nära helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad är ett bra betaldatum? Efter 25:e känns väl rätt rimligt? Dock håller jag med om att E-faktura eller Autogiro hade varit att föredra.

rimligt? 25e är väl det absolut mest snikna

rimligt tycker jag är siste varje månad, eller kanske 1:a månaden efter. Nu har jag inte direkt några problem med detta men att de satt ett datum såpass tidigt gör ju att det skiner igenom att deras mål är att folk skall missa betaldagen och tvingas på ränta och avgifter, precis samma anledning de gör det omständigt att betala och inte vill erbjuda några automatiska lösningar.

Utan den bra bonusen har de helt enkelt inget som talar för dem då allt annat de erbjuder är undermåligt eller "precis på gränsen".

Men nog om det... finns det någon som har några bra alternativ?

0.5% cashback kan ju vara acceptabelt om kortet i övrigt är bra, tex bra växlingspåslag, fria kontantuttag eller liknande.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Triffid:

rimligt? 25e är väl det absolut mest snikna

rimligt tycker jag är siste varje månad, eller kanske 1:a månaden efter. Nu har jag inte direkt några problem med detta men att de satt ett datum såpass tidigt gör ju att det skiner igenom att deras mål är att folk skall missa betaldagen och tvingas på ränta och avgifter, precis samma anledning de gör det omständigt att betala och inte vill erbjuda några automatiska lösningar.

Utan den bra bonusen har de helt enkelt inget som talar för dem då allt annat de erbjuder är undermåligt eller "precis på gränsen".

Men nog om det... finns det någon som har några bra alternativ?

0.5% cashback kan ju vara acceptabelt om kortet i övrigt är bra, tex bra växlingspåslag, fria kontantuttag eller liknande.

Sa efter 25:e är rimlig utgångspunkt?
Komplett har idag 27:e och jag hade troligen inte haft det nämnvärt bättre att betala den 4:e en vecka senare?
Är så klart rätt tajt med tid, jag brukar betala med förra månadens lön (direkt när fakturan kommer) så är väl mindre av ett problem för mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Sa efter 25:e är rimlig utgångspunkt?
Komplett har idag 27:e och jag hade troligen inte haft det nämnvärt bättre att betala den 4:e en vecka senare?
Är så klart rätt tajt med tid, jag brukar betala med förra månadens lön (direkt när fakturan kommer) så är väl mindre av ett problem för mig.

Jag brukade alltid betala så fort de skickade ut fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sa efter 25:e är rimlig utgångspunkt?
Komplett har idag 27:e och jag hade troligen inte haft det nämnvärt bättre att betala den 4:e en vecka senare?
Är så klart rätt tajt med tid, jag brukar betala med förra månadens lön (direkt när fakturan kommer) så är väl mindre av ett problem för mig.

Vi är många som betalar med samma lön och undviker likviditet på lönekonto under månaderna. Det funkar med 27e, men det avviker från normen på övriga som ligger mot slutet av månaden.

Men vi tycker olika :), jag tror jag behåller kortet ändå, 1% på stora köp är ändå bättre än andra. Helt okej försäkringsskydd inbyggt med. Men blir inte huvudkortet längre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ingulf:

Vi är många som betalar med samma lön och undviker likviditet på lönekonto under månaderna. Det funkar med 27e, men det avviker från normen på övriga som ligger mot slutet av månaden.

Men vi tycker olika :), jag tror jag behåller kortet ändå, 1% på stora köp är ändå bättre än andra. Helt okej försäkringsskydd inbyggt med. Men blir inte huvudkortet längre.

Jag förstår!
Svårt att hitta riktigt bra kreditkort. Tror dock inte jag har någon plan att byta. Använder det ändå mest för att handla pryttlar och det spelar ju egentligen ingen roll. Grejerna ska betalas i slutändan oavsett bonus.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Japp, allting är ju egentligen kasst med komplett nu. Usel kundtjänst, låg kredit, låg bonus, dåliga förfallodatum, dålig webbtjänst.

om du får låg kredit då beror det väl ändå på att du har låg inkomst/låg kreditvärdighet, eller behövde du 100k i kredit?

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

om du får låg kredit då beror det väl ändå på att du har låg inkomst/låg kreditvärdighet, eller behövde du 100k i kredit?

Jag hade 35k i månaden när jag skaffade kortet(mer nu), inga anmärkningar, fick bara 10k i kredit. Gick dessutom inte att höja utan att göra en helt ny ansökning. Det fanns någon tjänst man kunde kolla kreditvärdigheten, jag hade högsta möjliga poäng där så jag vet inte vad Komplett baserar det på. Med rebilla fick jag 40k direkt efter jag visade en lönespec.

Jag gillar att ha kreditkort om det skiter sig och man måste ha pengar direkt, tänk nytt kylskåp eller liknande. Jag har buffer men det ligger på ett sparkonto med 1% ränta och det tar ju alltid 1-2 dagar att få ut på vardagar.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag hade 35k i månaden när jag skaffade kortet(mer nu), inga anmärkningar, fick bara 10k i kredit. Gick dessutom inte att höja utan att göra en helt ny ansökning. Det fanns någon tjänst man kunde kolla kreditvärdigheten, jag hade högsta möjliga poäng där så jag vet inte vad Komplett baserar det på. Med rebilla fick jag 40k direkt efter jag visade en lönespec.

Jag gillar att ha kreditkort om det skiter sig och man måste ha pengar direkt, tänk nytt kylskåp eller liknande. Jag har buffer men det ligger på ett sparkonto med 1% ränta och det tar ju alltid 1-2 dagar att få ut på vardagar.

ok, du kanske inte hade kreditkort sedan tidigare (så att det är oklqrt om du klarar av att hantera krediter, eller så var din deklarerade knkomst låg.

jag fick 45000kr i kredit av Komplett, ungefär 10% av årsinkomsten

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag hade 35k i månaden när jag skaffade kortet(mer nu), inga anmärkningar, fick bara 10k i kredit. Gick dessutom inte att höja utan att göra en helt ny ansökning. Det fanns någon tjänst man kunde kolla kreditvärdigheten, jag hade högsta möjliga poäng där så jag vet inte vad Komplett baserar det på. Med rebilla fick jag 40k direkt efter jag visade en lönespec.

Jag gillar att ha kreditkort om det skiter sig och man måste ha pengar direkt, tänk nytt kylskåp eller liknande. Jag har buffer men det ligger på ett sparkonto med 1% ränta och det tar ju alltid 1-2 dagar att få ut på vardagar.

ok, du kanske inte hade kreditkort sedan tidigare (så att det är oklqrt om du klarar av att hantera krediter, eller så var din deklarerade knkomst låg.

jag fick 45000kr i kredit av Komplett, ungefär 10% av årsinkomsten

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Håller med allt som skrivits om komplett

Everydaycard nu kanske?
1% på mat och drivmedel, 0,5-1% på andra köp
https://www.everydaycard.se/
Har någon erfarenhet av det?

Jag kör everyday för allt, möjligt att man kan få ut mer på något av poängkorten om man reser etc men för mig känns det bättre att få pengar, första året är gratis (i alla fall var det det för mig, men jag har tjänat in kostnaden för kortet många gånger om).

Det enda negativa är att deras webbgränssnitt känns som det var gjort av sommarjobbare på 80-talet någon gång.

Men annars bra support när jag ringt dem för frågor, och enkelt att öka krediten om man behöver det.

Jag är nöjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Jag hade 35k i månaden när jag skaffade kortet(mer nu), inga anmärkningar, fick bara 10k i kredit. Gick dessutom inte att höja utan att göra en helt ny ansökning. Det fanns någon tjänst man kunde kolla kreditvärdigheten, jag hade högsta möjliga poäng där så jag vet inte vad Komplett baserar det på. Med rebilla fick jag 40k direkt efter jag visade en lönespec.

Jag gillar att ha kreditkort om det skiter sig och man måste ha pengar direkt, tänk nytt kylskåp eller liknande. Jag har buffer men det ligger på ett sparkonto med 1% ränta och det tar ju alltid 1-2 dagar att få ut på vardagar.

Jag har lite högre lön än dig och fick 50K i kredit. Finns en app som heter Kreddy och där ser man hur man ligger till i kreditbetyget. Komplett blev så pass mycket sämre nu att jag lägger ned det och kör enbart på kort som jag tjänar in Eurobonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag har lite högre lön än dig och fick 50K i kredit. Finns en app som heter Kreddy och där ser man hur man ligger till i kreditbetyget. Komplett blev så pass mycket sämre nu att jag lägger ned det och kör enbart på kort som jag tjänar in Eurobonus.

Jepp, har kollat den och jag låg på topp i kreditvärdighet.

Permalänk

Kompletta kort har ju blivit betydligt sämre så tänkte byta. Vad kör ni andra nu, vilket kostnadsfria kort ger bäst cashback/bonus? Shell?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kompletta kort har ju blivit betydligt sämre så tänkte byta. Vad kör ni andra nu, vilket kostnadsfria kort ger bäst cashback/bonus? Shell?

Everyday card ger 1% bonus på mat och bensin, även på övriga köp efter 2k per 6mån. Årsavgift 195kr. Handlar man en del och orkar ha ett sådant kort är det bäst just nu. Dock oklart om ovanstående fungerar bra genom t.ex. Curve.
Annars är det Preem/Shell eller annat kort med 0,5% som är mest rimligt just nu.

Permalänk
Medlem

Trist med Komplett. Tycker det funkat grymt med Curve, förutom att jag precis som Baxtex bara fick 10k med liknande lön och bra "kreditbetyg".

Får kolla in Everyday. Har dock ingen bil så missar en del. Använder ingen ICAs kreditkort?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frong:

Trist med Komplett. Tycker det funkat grymt med Curve, förutom att jag precis som Baxtex bara fick 10k med liknande lön och bra "kreditbetyg".

Får kolla in Everyday. Har dock ingen bil så missar en del. Använder ingen ICAs kreditkort?

Hur funkar Curve då? Får man ett fysiskt kort eller är det bara digitalt? Temporära kort? Kostnader? Funkar transaktionerna som en betalning om man använder t ex Komplettbank kreditkort eller är det en överföring och överföringsränta från första dag?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, allting är ju egentligen kasst med komplett nu. Usel kundtjänst, låg kredit, låg bonus, dåliga förfallodatum, dålig webbtjänst.

Skitdåligt nu , kan bara instämma . Såg det precis när jag loggat in . Så vad blir då bästa nuvarande alternativ med lite cash back ?

Har skickat in en protest med ovan som anmärkning , blir det ingen ändring tbaks blir det byte ASAP

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Skitdåligt nu , kan bara instämma . Såg det precis när jag loggat in . Så vad blir då bästa nuvarande alternativ med lite cash back ?

Har skickat in en protest med ovan som anmärkning , blir det ingen ändring tbaks blir det byte ASAP

Jag har inte haft så många kreditkort men det känns som att höga bonusar enbart är till för att locka kunder. När företaget fått tillräckligt många så sänker man bonusen och hoppas på att kunden inte orkar bry sig och fortsätter att använda kortet.

Så jag har slutat jaga "det bästa" kortet nu, orkar inte hålla på med det för att spara omkring en hundring i månaden. Timlönen på jagandet är ganska dålig...

Permalänk
Medlem

Det bästa kreditkortet är ett sönderklippt kreditkort... köp inga konsumtionsvaror på lånade pengar någonsin.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Det bästa kreditkortet är ett sönderklippt kreditkort... köp inga konsumtionsvaror på lånade pengar någonsin.

Betalar man av hela skulden varje månad så är det inga problem.
Fördelen med vissa kreditkort är förmåner som att få rabatt på drivmedel, eller samla bonus till verkstadsbesök med bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Det bästa kreditkortet är ett sönderklippt kreditkort... köp inga konsumtionsvaror på lånade pengar någonsin.

Fungera utmärkt för personer som vet vad de har råd med och betalar fakturan inom den räntefria betalningsperioden. Det är dyrare att inte ha kreditkort för sådana personer.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oceanic:

Det bästa kreditkortet är ett sönderklippt kreditkort... köp inga konsumtionsvaror på lånade pengar någonsin.

Skrivet av tBiorrith:

Betalar man av hela skulden varje månad så är det inga problem.
Fördelen med vissa kreditkort är förmåner som att få rabatt på drivmedel, eller samla bonus till verkstadsbesök med bilen.

Skrivet av alex5555:

Fungera utmärkt för personer som vet vad de har råd med och betalar fakturan inom den räntefria betalningsperioden. Det är dyrare att inte ha kreditkort för sådana personer.

Tycker vi lämnar detta ämnet, inte för denna tråden.
Tråden handlar om vilket kreditkort som är bäst, inte om det är bra/dåligt att använda ett kreditkort (avsett om man betalar av lånet innan räntan läggs på eller ej).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har inte haft så många kreditkort men det känns som att höga bonusar enbart är till för att locka kunder. När företaget fått tillräckligt många så sänker man bonusen och hoppas på att kunden inte orkar bry sig och fortsätter att använda kortet.

Så jag har slutat jaga "det bästa" kortet nu, orkar inte hålla på med det för att spara omkring en hundring i månaden. Timlönen på jagandet är ganska dålig...

På 3 år har jag haft 2 kort - Remember More i 2 år och sen Komplett i 1 år
Tycker ändå inte det är någon stor grej att byta, själva ansökan brukar inte ta mer än 15 min att fylla i. Men ja, det är irriterande att de håller på och ändrar.

Skrivet av oceanic:

Det bästa kreditkortet är ett sönderklippt kreditkort... köp inga konsumtionsvaror på lånade pengar någonsin.

Du har helt missat hur smarta personer använder kreditkort och fördelarna detta medför.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Betalar man av hela skulden varje månad så är det inga problem.
Fördelen med vissa kreditkort är förmåner som att få rabatt på drivmedel, eller samla bonus till verkstadsbesök med bilen.

Vissa kort ger rabatter och bonus men dom brukar också möjlighet att sätta in pengar med rätt bra ränta och kan man hantera sina inköp efter insatt summa så är det OK, kort som exempelvis Shell kostar ingenting att ha men dom har även ett rabattkort utan kredit för butiksbetalningar.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Det bästa kreditkortet är ett sönderklippt kreditkort... köp inga konsumtionsvaror på lånade pengar någonsin.

Du kan betala in i förskott på många kort, och då får du skydd enligt konsumentkreditlagen och större skydd när du inte får varan eller när företaget du köper av går i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan betala in i förskott på många kort, och då får du skydd enligt konsumentkreditlagen och större skydd när du inte får varan eller när företaget du köper av går i konkurs.

Kan du hantera inköp med insatta pengar och använda kreditkort utan kredit så är det inga problem och koll på egna ekonomin, problemet att folk lockas att använda krediten för impulsköp för konsumtionsvaror utan egentligen har råd vilket kan leda till riktigt tråkiga följder.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro