Windows OEM prishöjningar (s.k ”grånycklar)

Permalänk
Inaktiv

Allt sånt här kommer sluta med att man måste betala för att använda Windows, jag begriper inte hur folk snålar och inte köper sitt OS, jag har köpt Windows 10 Pro och de för flera år sedan, tycker de är bekvämt och man slipper bry sig eller oroa sig att nått ska hända.
Jag har även Office Paketet som jag betalar års vis för och jag är helt övertygad om att Windows kommer gå samma väg, att man måste ha ett Microsoftkonto knutet till OS och att man prenumererar månadsvis eller års vis, kommer garanterat att ske.
Numera finns de ju inga program snart som man kan köpa och äga utan allt är via prenumeration.
Blir de så ja då är de kört för alla gratisanvändare och dom som kringgår att betala för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Själv tycker jag det är komiskt att folk betalar för Windows 2021.

Microsoft kunde inte bry sig mindre vad du fått tag i din nyckel ifrån. De är bara glada att de kan suga ut din användarinformation. Det är därför det går använda Windows utan aktivering nu för tiden.

Du tror väl inte att det är försäljning av nycklar de går runt på? Nej det är information likt Facebook.

Hade man däremot kunnat betala några tusen och därmed sluppit dela med sig av sin information. Ja då hade jag definitivt betalat.

så du piratar allt eller? har du det som ursäkt på allt? jävla patetiskt. Använder du android? iphone? smart tv? osv osv the list goes on, du kanske gör inbrott o snor dina saker inte vet jag, låter som du tycker det är ok iaf för att "miCroSOfT snor min DaTa"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

så du piratar allt eller? har du det som ursäkt på allt? jävla patetiskt. Använder du android? iphone? smart tv? osv osv the list goes on, du kanske gör inbrott o snor dina saker inte vet jag, låter som du tycker det är ok iaf för att "miCroSOfT snor min DaTa"

Att använda lagliga licenser på ett sätt som inte följer Microsofts egna användaravtal är varken piratkopiering eller stöld.

Permalänk
Medlem

För att det finns en marknad för det så kan många sidor ta dessa priser. Microsoft ser inte en enda krona, det är bara en svart marknad som ser pengarna.

OEM kan vara tömda från företagsdatorer, men rent upphovsrättsmässigt så gäller inte volymlicensen utan en underliggande OEM-licens eller motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Att använda lagliga licenser på ett sätt som inte följer Microsofts egna användaravtal är varken piratkopiering eller stöld.

Just den delen av diskussionen handlade väl om att använda Windows helt utan licens (det SuperDuperKillen föreslog).

Men sedan blir väl frågan vad definitionen av "piratkopiering" är, om man ser till de här billiga nycklarna som flyter omkring på nätet. Om "pirat"-begreppet innefattar att använda Windows utan en för dig giltig licens så räknas väl det mesta av "grå"nycklarna till den kategorin, annars är det bara en annan subkategori av samma övergripande problematik.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av urban22:

Exakt som att köra bil med körkort utfärdat för någon annan är inte stöld.
Om man däremot använder mjukvara utan att ha en giltigt licens så begår man ett licensbrott, har man ett megastort företag i sverige så kan man få dyra böter. Många företag har volymlicenser hos Microsoft och man kunde installera betydligt fler gånger man har rätt till, men upptäcker Microsoft detta så kan man få böter. Microsoft använder olika tekniker för att se hur många gånger man har installerat något och det är som sagt enkelt att överskrida vad man har rätt att göra.

Vad sedan privatpersoner gör hemma, så lägger Microsoft inte ner så mycket arbete på Microsoftlicenser idag. Det är även väldigt svårt att få igenom böter. Se det lite som man bor på landet så kan man köra moped hur mycket man vill när man är 10år, bor man tillräckligt långt i ödemarken så bryr sig inte ens polisen.

*edit*
Problemet med skumma nycklar är att de kan vara olagligt. De kan självklart också vara lagliga.
Men när det är olagliga så handlar det oftast om stöld från företag eller privatpersoner, sedan kan det även vara ett licensbrott emot tillverkaren.
Stöd från företag, man snor nycklarna tillhörande dem och säljer dem privat. Stöld från privatpersoner, så begås det mycket bedrägerier där de vill ha betalt med steamkort och likande, där de sedan genom försäljning kan göra dessa steampengar till riktiga pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

Nycklarna som kostat mer dvs 100ing och uppåt på cdkey sidorna å dylikt funkar ju perfa direkt i aktiverings fönstret och är 100% legalt enligt MS.

Har du en källa där MS säger att detta är okej?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Framförallt, en trovärdig källa.

Har flera gånger sett folk som säger att det är okej, för de har minsann ringt till MS tekniska support och fått prata med någon tekniker som inte alls är kvalificerad att svara på principiella licensfrågor, utan bara är där för att lösa tekniska problem.
Teknikern svarar ur sitt perspektiv att det inte finns något problem med aktiveringen om Windows säger att det är aktiverat... men det är ju inte samma sak som att man inte behöver ha en giltig licens.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt som att köra bil med körkort utfärdat för någon annan är inte stöld.
Om man däremot använder mjukvara utan att ha en giltigt licens så begår man ett licensbrott, har man ett megastort företag i sverige så kan man få dyra böter. Många företag har volymlicenser hos Microsoft och man kunde installera betydligt fler gånger man har rätt till, men upptäcker Microsoft detta så kan man få böter. Microsoft använder olika tekniker för att se hur många gånger man har installerat något och det är som sagt enkelt att överskrida vad man har rätt att göra.

Vad sedan privatpersoner gör hemma, så lägger Microsoft inte ner så mycket arbete på Microsoftlicenser idag. Det är även väldigt svårt att få igenom böter. Se det lite som man bor på landet så kan man köra moped hur mycket man vill när man är 10år, bor man tillräckligt långt i ödemarken så bryr sig inte ens polisen.

*edit*
Problemet med skumma nycklar är att de kan vara olagligt. De kan självklart också vara lagliga.
Men när det är olagliga så handlar det oftast om stöld från företag eller privatpersoner, sedan kan det även vara ett licensbrott emot tillverkaren.
Stöd från företag, man snor nycklarna tillhörande dem och säljer dem privat. Stöld från privatpersoner, så begås det mycket bedrägerier där de vill ha betalt med steamkort och likande, där de sedan genom försäljning kan göra dessa steampengar till riktiga pengar.

Vet inte riktigt vad ditt exempel med körkort har med det här att göra? Det är ett lagbrott att köra utan körkort, men det är såvitt jag vet inte ett lagbrott att köpa och aktivera en licensnyckel sålts vidare utanför avtal. Möjligtvis är det ett kontraktsbrott att just sälja dessa nycklar, men det har väl ändå inget med slutkunden i det här fallet att göra. Microsoft har full rätt att dra tillbaka dessa nycklar, vilket de såvitt jag vet valt att inte göra.

Licenser köpta med stulna kredikort och genom bedrägeri är självklart olagligt men det är en separat diskussion från denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

har ringt själv och så har även Bryan från Techyescity gjort i en av sina videos.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Vet inte riktigt vad ditt exempel med körkort har med det här att göra? Det är ett lagbrott att köra utan körkort, men det är såvitt jag vet inte ett lagbrott att köpa och aktivera en licensnyckel sålts vidare utanför avtal. Möjligtvis är det ett kontraktsbrott att just sälja dessa nycklar, men det har väl ändå inget med slutkunden i det här fallet att göra. Microsoft har full rätt att dra tillbaka dessa nycklar, vilket de såvitt jag vet valt att inte göra.

Licenser köpta med stulna kredikort och genom bedrägeri är självklart olagligt men det är en separat diskussion från denna.

Jag tycker vi lägger körkortsdiskussionen åt sidan.

Däremot är väl frågan hur det är med att inte ha en giltig licens för mjukvaran man använde.
Din argumentation verkar antyda att det är okej, för det är bara den som sålde den för dig ogiltiga licensen som skulle ha gjort något fel?

Jag är skeptisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Framförallt, en trovärdig källa.

Har flera gånger sett folk som säger att det är okej, för de har minsann ringt till MS tekniska support och fått prata med någon tekniker som inte alls är kvalificerad att svara på principiella licensfrågor, utan bara är där för att lösa tekniska problem.
Teknikern svarar ur sitt perspektiv att det inte finns något problem med aktiveringen om Windows säger att det är aktiverat... men det är ju inte samma sak som att man inte behöver ha en giltig licens.

Skrivet av DST:

har ringt själv och så har även Bryan från Techyescity gjort i en av sina videos.

Läs gärna ovanstående (citerade) inlägg.
Den video du syftar på är ju sett till frågan till Microsoft ett praktexempel på den typ av trams som jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

det har ju microsoft gjort förut under windows 7 tiden t.ex. möjligtvis var de nycklarna tillverkade med en slump generator eller dylikt och inte "äkta" koder.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av urban22:

Om man har ett stort företag och man har en massa Microsoftprodukter som man har volymlicens för, så kan man ibland bli granskad. Har man då Microsoftprodukter utan giltig licens så begår man ett licensbrott och kan få betala väldigt mycket pengar om det blir en civilrättslig process.
Väldigt många företag har olika licenser av programvaror, t.ex. så har man licenser som endast får användas på utvecklingsservrar, om man använder exakt samma licens på en maskin som man använder i produktion så begår man ett licensbrott.
Vad som definierar utveckling och produktionsserver är väldigt otydligt och det får avgöras civilrättsligt där de kollar upp på om man tjänar pengar på servern. Om andra kunder använder den etc. Exakt samma sak är det för övrigt med Windows klient licenser, som företag har man olika licenser där de får finnas på olika maskiner. Tar man sin utvecklingslicens av windows 10 och har den på en kunds klient, så kan man få böta.

Om man köper nycklar som är stulna från ett företag, skola eller liknande så är det en stöld emot dessa och man begår häleri. Licensen som man sedan köper kan vara så att den inte är giltig för ens ändamål.

Att det sedan är i princip helt omöjligt att som privatperson råka illa ut för att man har köpt en sådan licens är en helt annan fråga. Eftersom det rättsliga skyddsnätet emot konsumenter i landet är så starkt så kan man kalla det för lagligt för att man ej kan åka dit. Lite som att det är "lagligt" att köra moped när man är 10år på landet som jag nämnde.

*edit*
För att ta ett enkelt exempel. Windows server 2019 Datacenter kostar runt 50 000kr i handeln. Väldigt många företag kan på Microsoft MSDN hemsida generera en mängd såna nycklar för deras behov. Men om man tar och generar en sådan nyckel för att ha på en kunds server, då kan man få riktigt störa böter. Det är fullkomligt helt irrelevant att licensen går att aktivera och att licensen är helt laglig för företaget att använda internt under utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Läs gärna ovanstående (citerade) inlägg.
Den video du syftar på är ju sett till frågan till Microsoft ett praktexempel på den typ av trams som jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

spelar ingen roll, det de säger i telefonsamtalet är bindande. När jag jobbade som TM på Nordea så var det en massa strikta regler som gällde för att just undvika att man sade saker som kunde få företaget i hett vatten om någon spelade in det. exakt samma här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

spelar ingen roll, det de säger i telefonsamtalet är bindande. När jag jobbade som TM på Nordea så var det en massa strikta regler som gällde för att just undvika att man sade saker som kunde få företaget i hett vatten om någon spelade in det. exakt samma här.

Okej, så du menar att bara man ringer och spelar in sitt samtal där någon som inte borde svara på frågan försäger sig så får man implicit en (giltig) licens som man inte hade tidigare? Intressant upplägg...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, så du menar att bara man ringer och spelar in sitt samtal där någon som inte borde svara på frågan försäger sig så får man implicit en licens som man inte hade tidigare? Intressant upplägg...

Hur vet du att de inte borde svara på dessa frågor?
De är MS support kanal och har hand om bla dessa frågor...
Får du ett svar att det är lagliga nycklar så är det så...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DST:

Om man har köpt en licens i gråzonen och ringer in och pratar med Microsoft och frågar om denna licens är lagligt för en att använda och de svarar ja. Så om man då har spelat in detta samtal, även noterat personen som sa uppgifterna id (så det går att hitta hen). Så minskas chansen från att åka dit från 0% till ännu lägre 0%.
Om man däremot köper en annan licensnyckel så får man göra om precis samma procedur med denna, då man inte vet vad denna nyckel är för något.

Det är inte mer konstigare att bara för att en iPhone på blocket ej var stulen, så betyder det inte att precis alla iPhones på blocket Tradera, ebay etc ej är stulna. Sedan bara för att en licens är helt laglig så vet man ej om den har införskaffat lagligt, precis som iPhonen jag nämnde.

Men jag ser det hela som två olika frågor. En fråga är om det är riskfritt att som privatperson att köpa dessa nycklar?
En helt annan fråga är om det ha begåtts något brott på vägen, där alla nycklar har tagit olika vägar.
Det kan vara folk som helt lagligt säljer vidare, det kan vara svindel från företag, skolor etc.

Permalänk
Medlem

Jag köper gråa nycklar och jag kunde inte bry mig mindre om företag som gör allt för att undvika betala skatter själva.
Jag köpte 2 win8 pro nycklar för 130 kr från microsofts egen hemsida och de funkar till win 10 pro med.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Finns fortfarande för 30-40 kronor på eBay som det alltid gjort. Gäller bara att ha koll på vart man köper sina fulnycklar.

Jag kollade igår. Det finns bara nyregistrerade konton som säljer nycklarna så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Jag är skeptisk.
Jag tror ju att det enda de kan hjälpa dig med som ens är i närheten av frågeställningen är tekniska problem i aktiveringsprocessen, inte att svara på principiella frågor om licensiering där svaren skulle kunna få stora konsekvenser för hela bolaget om det någon lågbetald tekniker svarat plötsligt blev en sanning för hela kundbasen.

Sett till videon du hänvisade till (för övrigt gjord av någon som ju är helt öppen med att han själv tjänar pengar på försäljning av den här kategorin av "gråa" licensnycklar) så gjorde Microsoftrepresentanten ingen som helst kontroll av någon nyckel för att avgöra om den var giltig eller inte, och svarade heller inte på under vilka omständigheter som en nyckel skulle vara giltig eller ogiltig, det enda svaret var ett konstaterande att om Windows är aktiverat så är det bara att använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag kollade igår. Det finns bara nyregistrerade konton som säljer nycklarna så billigt.

Har varit så hela tiden, får man en som inte fungerar kan man strunta i det eller ta det med eBay och få pengarna tillbaka. Har alltid köpt mina nycklar via eBay.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Många av dessa grånycklar som dessa sajter säljer är fullt legitima nycklar som Microsoft strösslat ut på den kinesiska marknaden. Där är det vanligt man får licensnycklar på köpet när man köper diverse hårdvara. Microsoft är desperata att upprätthålla marknadsandelar på den lukrativa kinesiska marknaden. En personer säljer sedan dessa vidare till dessa sajter som i sin tur säljer dessa till oss. Andra nycklar som säljs är ofta volymnycklar som kan aktiveras ett visst antal ggr innan det slutar fungera. Därav dessa sajter erbjuder garanti att man får ny nyckel ifall den man köpte inte fungerar.

Den legala statusen på dessa nycklar är inte utrett mig veterligen. Den första kategorin är förmodligen fullt legitima medan den andra är lite mera grått. Jag personligen köper gärna grånycklar. Microsoft får skylla sig själva ifall de är så generösa med nycklar överallt. Jag tror nog Microsoft kallt räknar med att det ska förhålla sig på detta viset. Microsoft's affärsmodell har ju gradvis ändrats åt att de tjänar pengar på annat så tror inte de bryr sig så mycket.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd

Fullt med reklam i Win10 ändå, så dom förlora ändå inget på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Fullt med reklam i Win10 ändå, så dom förlora ändå inget på det.

Var ser folk all denna reklam? Det enda jag ser i reklamväg är "reklamen" för MS OneDrive, mest för att det ligger en knapp för det ibland i gränssnittet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Skrivet av DST:

Vad menar du ens? Det är inte standard att spela in varenda samtal (och hur ska de ens hitta samtalet när du drar upp det några år senare?) och vad skulle det ha för innebörd för andra än dig själv menar du?

Företag som ringer ut som telemarketing spelar alltid in alla samtal, företag som tar emot samtal spelar i regel bara in samtal i utbildnings och utvärderingssyfte, dvs allt sparas inte.

Kundservice är inte jurister.

Det hela är totalt fullständigt betydelselöst då du inte kan dömas för ansvar till upphovsrättsbrott för exemplarframställning av privat bruk för datorprogram och det inte finns något sätt att åtala eller stämma dig för detta.

Det enda ditt inlägg rimligen handlar om är att bygga upp något försvar som gör att du känner dig bra med att betala halv och helkriminella ligor för ogiltiga licensnycklar. I det här läget är det bättre att aktivera Windows via något av de sätt som inte kostar några pengar. Samma upphovsrättsintrång, men inga pengar till ligor som tömmer företag, myndigheter och universitet på licenser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Var ser folk all denna reklam? Det enda jag ser i reklamväg är "reklamen" för MS OneDrive, mest för att det ligger en knapp för det ibland i gränssnittet.

Nu använder jag inte win10, men det ska dyka upp i startmeny och i appstore om jag inte miss fel.
Och glöm inte bort alla spionprogram som ingår, som dom tjänar pengar på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte hur Microsoft resonerat, men jag kan tänka mig några anledningar med en gång:

• Det skapar onödiga begränsningar även för ärliga kunder, t.ex. om det inte ens går att ta sig igenom installationen utan en nyckel

• Det skapar en risk för en fruktansvärt dålig situation om något går fel för en ärlig kund och de helt låses ute pga misstag

• De som inte tänkt betala för Windows kommer för alltid hitta nya vägar runt begränsningarna i mjukvaran, katt-och-råtta-leken kommer aldrig ta slut

Just nummer två skedde faktigst i Win 7, hade man gjort någon större hårdvaru förändring så hade man 3 dagar på sig att ange en ny licens nyckel, gjorde man inte det under dessa så kunde man inte ens logga in i Windows då det krävde att man angav en ny licens nyckel, angav man ingen så blev man utloggad direkt.

Win 7 hade även mycket hårdare begränsningar som te.x att man blev automatiskt utloggad efter 30 minuter om hade kört mer än 30 dagar utan att ange någon licens nyckel.

Så jag misstänker att MS lärde sig av sitt misstag där.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av superegg:

Nu använder jag inte win10, men det ska dyka upp i startmeny och i appstore om jag inte miss fel.
Och glöm inte bort alla spionprogram som ingår, som dom tjänar pengar på.

apparna går att ta bort, appstore är inte obligatorisk (tack och lov). datainsamlingen bör vara möjligt att inaktivera, tack för du påminde mig att göra det

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Mig veterligen köps lisenerna in i u-länder och säljs sedan vidare då licenserna inte är bundna till land.

En kopia av en legitim Windows 10 PRO kostar tex 45kr i Kongo.