2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk

En 65 tums OLED för 13800 kr.

Billigaste jag nånsin sett. Borde jag avboka min Sony XH95 som kommer imorgon för denna? 😁 Någon som har den Oleden?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-65oled754-12-13...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklasjah:

En 65 tums OLED för 13800 kr.

Billigaste jag nånsin sett. Borde jag avboka min Sony XH95 som kommer imorgon för denna? 😁 Någon som har den Oleden?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-65oled754-12-13...

Nej boka inte av, den där är bara en lockprodukt eller miss som inte går att köpa. Är likadant med bland annan KD75XG9505 och QE75Q950R som ligger på deras sida. Mailade för en vecka stenbock de vägrar svara på om de ens går att köpa. Den du länkat till är slut precis överallt och lär vara det. Har ingen koll på Philips tv men är den du länkar till precis som de jag nämt förra årets modell så lär det till 100% vara som jag skriver

Permalänk
Skrivet av KarlHelmer:

Nej boka inte av, den där är bara en lockprodukt eller miss som inte går att köpa. Är likadant med bland annan KD75XG9505 och QE75Q950R som ligger på deras sida. Mailade för en vecka stenbock de vägrar svara på om de ens går att köpa. Den du länkat till är slut precis överallt och lär vara det. Har ingen koll på Philips tv men är den du länkar till precis som de jag nämt förra årets modell så lär det till 100% vara som jag skriver

Tack för svaret! Men det verkar ju som det går att gå vidare med produkten i kassan?

Men oavsett, läste om Philips OLED med deras sätt att visa överdrivna kontraster, hög ljusstyrka etc som tom kan öka inbränningsrisken. Ska jag ändå välja en OLED känns LG CX som det rimligaste, men är inte villig betala mera ändå för tycker inte skillnaderna är tillräckliga för att motivera 7000 kr mer 😀 Kanske nästa black friday. Får "stå ut" med Sony XH95 tills dess 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklasjah:

Tack för svaret! Men det verkar ju som det går att gå vidare med produkten i kassan?

Men oavsett, läste om Philips OLED med deras sätt att visa överdrivna kontraster, hög ljusstyrka etc som tom kan öka inbränningsrisken. Ska jag ändå välja en OLED känns LG CX som det rimligaste, men är inte villig betala mera ändå för tycker inte skillnaderna är tillräckliga för att motivera 7000 kr mer 😀 Kanske nästa black friday. Får "stå ut" med Sony XH95 tills dess 😅

Tar stopp innan betalning 😉

Permalänk
Bildexpert 📺

Philips OLED754 är då den i forumet ständigt återkommande billigaste OLED:en från 2019 som bygger på en 2018-panel och kör SAPHI istället för AndroidTV. Fortfarande en OLED med svärtan och allt. Har troligtvis inte alls något att komma med i färgprecisionen jämfört med Sony. Just Sony och Philips är lite av varandras motsatser när det kommer till sådant som korrekt bild och så har det varit sedan tjock-tv-tiden.

Även om Philips lugnat ned sig senaste åren med extravaganserna och i alla fall ger alternativ till färgsprakandet och morotsansikten så är det långt i från vad Sony ger på den fronten. Det som gör mig fundersam runt Philips är att de med 2019-modellerna gjorde allting mycket bättre än tidigare år runt just detta med färgåtergivning. 2019:n 4-modeller är klart bättre än 3-modellerna från 2018. Oklart var 754:n står där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuhzer:

Hej. Tack för en otroligt informationsrik guide. Jag sitter och funderar över två modeller; Samsung Q70T och Philips PUS85x5. Bägge i storleken 65 tum.

Gällande just Philips PUS85x5 skulle jag personligen gått på 70 tummaren med VA panel vs 65 tums varianten med IPS panel. 70 tummaren går förhoppningsvis fortfarande hitta för 8995kr men osäker.

Permalänk
Skrivet av KarlHelmer:

Tar stopp innan betalning 😉

Ahaa det va nytt för mig. Dåligt att de gör så men verkade ju nästan för bra för att vara sant 🤦🏽

Permalänk
Medlem

Hjälp! Jag ska för första gången på evigheter köpa en ny TV. Har tidigare främst ägt "skräp"-modeller från TCL@ICA Maxi men har nu bestämt att införskaffa mig något ordentligare i väntan på att vårat PS5 skall dyka upp.

Efter en hel del sökande har jag egentligen bara 2 kandidater kvar:

LG Nano90 (runt 12k)
Samsung Q70/77t (liknande priser)

Båda modellerna är i 65" konfiguration.

Kikade på dessa båda live idag på elgiganten och tyckte definitivt bättre om LG-teven, problemet var dock att den stod på en betydligt mer fördelaktig plats samt spelade avsevärt mycket mer imponerande material, så vet egentligen inte hur rättvis jämförelsen blev.

Hjälp mig!

Vilken tycker ni jag ska välja och motivera gärna varför, samt finns det andra alternativ i samma prisklass?

Jag och sambon kollar på skapligt mycket film samt serier och när konsolen dyker upp lär det blir mycket spelande. Kom ihåg att jag går från en riktigt sunkig 1080p budget TV så allting lär bli en massiv uppgradering för min del.

Tack på förhand och ursäkta ifall svaren på dessa frågor redan finns i denna massiva tråd, är lite brådskande så har inte tagit mig alltför mycket tid på att leta igenom.

Permalänk

Jag har fått hem min Sony XH95 65 tum igår .

HDR bilden är hur grym som helst. Resten va okej eller lite mera "meh" . Jag kör på standard och Cinema lägena.

Blir det stor skillnad att göra inställningar i TVn? Finns det någon mall ni rekommenderar att använda?

Ska börja testa själv innan jag köper någon som kalibrerar den åt mig eller byter till en OLED om jag inte känner mig nöjd med bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklasjah:

Jag har fått hem min Sony XH95 65 tum igår .

HDR bilden är hur grym som helst. Resten va okej eller lite mera "meh" . Jag kör på standard och Cinema lägena.

Blir det stor skillnad att göra inställningar i TVn? Finns det någon mall ni rekommenderar att använda?

Ska börja testa själv innan jag köper någon som kalibrerar den åt mig eller byter till en OLED om jag inte känner mig nöjd med bilden.

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x950h/settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Gällande just Philips PUS85x5 skulle jag personligen gått på 70 tummaren med VA panel vs 65 tums varianten med IPS panel. 70 tummaren går förhoppningsvis fortfarande hitta för 8995kr men osäker.

Tack för tipset. Vart har du läst att 70-tummaren har VA-panel medan 65-tummaren har IPS? Jag har inte lyckats hitta informationen på Google.

Permalänk
Skrivet av Xuhzer:

Tack för tipset. Vart har du läst att 70-tummaren har VA-panel medan 65-tummaren har IPS? Jag har inte lyckats hitta informationen på Google.

43" och 65" har IPS, resten VA.

https://toengel.net/philipsblog/wp-content/uploads/2020/10/20...

Det verkar dock som att de flesta som upplever problem med HDR har VA-panel (som jag).

Om jag var du hade jag aktat mig för PUS85x5 tills Philips eventuellt fixat problemen.
https://www.philips.co.uk/c-p/58PUS8505_12/8500-series-4k-uhd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

43" och 65" har IPS, resten VA.

https://toengel.net/philipsblog/wp-content/uploads/2020/10/20...

Det verkar dock som att de flesta som upplever problem med HDR har VA-panel (som jag).

Om jag var du hade jag aktat mig för PUS85x5 tills Philips eventuellt fixat problemen.
https://www.philips.co.uk/c-p/58PUS8505_12/8500-series-4k-uhd...

Nu är jag tjatig men nyfiken:

Provade du de inställningarna jag skrev om i min spoiler ("Visa innehåll" knappen) i inlägget nedan? Möjligt den helt eller åtminstone delvis slår av HDR men spelar det egentligen någon roll när bilden blir bra??
#18826852

En annan skrev till mig följande om Philips PUS85x5 som tips:
"Det jag framförallt jag har gjort är att välja ISF-lägena, ökat på gamma samt slå av allt vad motion smoothing, fusk HDR och annat heter. Då tycker jag att bilden blev riktigt bra."

I den här jättetråden på avforums.com får jag intrycket av att folk åtminstone generellt är mer nöjda i dag (även med HDR)?
https://www.avforums.com/threads/any-news-about-pus8505.22902...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklasjah:

Jag har fått hem min Sony XH95 65 tum igår .

HDR bilden är hur grym som helst. Resten va okej eller lite mera "meh" . Jag kör på standard och Cinema lägena.

Blir det stor skillnad att göra inställningar i TVn? Finns det någon mall ni rekommenderar att använda?

Ska börja testa själv innan jag köper någon som kalibrerar den åt mig eller byter till en OLED om jag inte känner mig nöjd med bilden.

Låter som du inte har så bra inställningar. Hade vart mer logiskt om du var missnöjd med HDR och utifrån det skulle byta till OLED

Permalänk
Skrivet av makatech:

Nu är jag tjatig men nyfiken:

Provade du de inställningarna jag skrev om i min spoiler ("Visa innehåll" knappen) i inlägget nedan? Möjligt den helt eller åtminstone delvis slår av HDR men spelar det egentligen någon roll när bilden blir bra??
#18826852

En annan skrev till mig följande om Philips PUS85x5 som tips:
"Det jag framförallt jag har gjort är att välja ISF-lägena, ökat på gamma samt slå av allt vad motion smoothing, fusk HDR och annat heter. Då tycker jag att bilden blev riktigt bra."

I den här jättetråden på avforums.com får jag intrycket av att folk åtminstone generellt är mer nöjda i dag (även med HDR)?
https://www.avforums.com/threads/any-news-about-pus8505.22902...

Jag uppskattar tipset, men ja, jag har testat med HDR-inställningarna du tipsar om.

HDR med dina inställningar:

SDR med hjälp av uppspelning genom Xbox One X:

Permalänk
Medlem

Sony kommer ut med ny Master OLED ska bli kul att se den mot andra OLED nu i 2021 och samma med Panasonic nya Master OLED

@laxpudding

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Jag uppskattar tipset, men ja, jag har testat med HDR-inställningarna du tipsar om.

HDR med dina inställningar:
https://www.linkpicture.com/q/IMG_20210108_150918.jpg

SDR med hjälp av uppspelning genom Xbox One X:
https://www.linkpicture.com/q/IMG_20210108_150845.jpg

Ok, då ger jag upp

Möjligen att det kan vara värt att testa några av de nya inställningstips som folk skriver om i tråden på avforums.com

Permalänk
Medlem

Hur kapabel är den inbyggda smart-tvn i LG OLED 55 CX när det kommer till 4K, 60fps, HDR etc? Köpte en för några veckor sedan men använder inte smart-tv utan använder Googles nya "Chromecast with Google TV" som har just 4K, 60fps, HDR etc. Är ett korkat av mig ur ett rent tekniskt perspektiv? Jag gillar verkligen Googles UI I den nya Chromecasten. Jag undrar mest över hur tekniskt kompetent den inbyggda smart-tvn är jämfört med Chromecasten. Kör Twitch, YouTube, Disney+, Viaplay, SVTplay etc.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Hej

Lite nyfiken på hur sony bravia kd-55af8 står sig mot LG oled55CX. Någon som vet?

Sony’n går att köpa för 10700 och LG för 14000. Har de utvecklats såpass att det är värt den extra slanten vid nyköp?

Permalänk
Medlem

Hej!
Borde man slå till på CX nu är den är prissänkt, eller är det dumt nu när CES är dagar ifrån?
Inte så insatt inom området så vet ej ifall man kan förvänta sig något revolutionerande eller inget märkvärdigt alls 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Hej!
Borde man slå till på CX nu är den är prissänkt, eller är det dumt nu när CES är dagar ifrån?
Inte så insatt inom området så vet ej ifall man kan förvänta sig något revolutionerande eller inget märkvärdigt alls 😃

Är ju en tålamodsfråga också: även om det kommer något spännande så tar det ju till ca nästa black friday innan priserna är vettiga
Men å andra sidan: CX modellen bör nog gå att få tag på för black friday/mellandagsrea/januarirea till och från även framöver.

(jag sitter lite i samma sits ska jag erkänna)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir det inget VRR eller ALLM stöd för XH90/900 modellen av Sony. Sony har ljugit sina konsumenter rakt upp i ansiktet:

Fördjävligt, hoppas de blir stämda i USA!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Tyvärr blir det inget VRR eller ALLM stöd för XH90/900 modellen av Sony. Sony har ljugit sina konsumenter rakt upp i ansiktet:

https://www.youtube.com/watch?v=dfaB1jWtbIc

Fördjävligt, hoppas de blir stämda i USA!

Yes såg videon själv.

Sjukt!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av ]P[:

Jag köpte tv under black week av MM och det är öppet köp till 31/1. Fick bekräftat på mail från supporten.

Bara en liten update kring MediaMarkt och öppet köp:

Mailade dem 19 dec för att få bekräftat hur långt öppet köp jag hade när jag köpte TV:n under Black Friday. Fick svar igår, 9 januari, dvs. 21 dagar senare.

MediaMarkt:
"Vi ber om ursäkt för det sena svaret, detta beror på hög arbetsbelastning och vi arbetar hårt för att komma ikapp. Du har 30 dagars öppet köp så de va till den 24/12."

Jag:
"Fast under Black Friday stod det ju att ni hade förlängt öppet köp till 31 januari?"

MediaMarkt:
"Tack för ditt mail! Det stämmer att du har ett förlängt öppet köp då du handlade under Black week. Har du några frågor eller funderingar? Återkom gärna till oss så hjälper vi dig så gott vi kan."

Lite märkligt att det inte ges någon ursäkt eller förklaring till att det första svaret inte stämde över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Hur kapabel är den inbyggda smart-tvn i LG OLED 55 CX när det kommer till 4K, 60fps, HDR etc? Köpte en för några veckor sedan men använder inte smart-tv utan använder Googles nya "Chromecast with Google TV" som har just 4K, 60fps, HDR etc. Är ett korkat av mig ur ett rent tekniskt perspektiv? Jag gillar verkligen Googles UI I den nya Chromecasten. Jag undrar mest över hur tekniskt kompetent den inbyggda smart-tvn är jämfört med Chromecasten. Kör Twitch, YouTube, Disney+, Viaplay, SVTplay etc.

Ingen som vet vad CX klarar?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Vågar man lita på att 2020års modeller kommer reas ut sommaren -21 till ungefär samma priser som 2019 års modeller gjorde förra sommaren?
2020 såldes qe65q80r för 14kkr. ganska bra rabatt! Bästa priset på motsvarande modell just nu är 18kkr för en qe65q90t.
någon som har mer historik kring om man kan räkna med att komma ner i samma låga pris i år igen? Kan ju påverkas av att det sålts ovanligt mycket tv-apparater enligt vad jag hört.

Permalänk

Letar efter ny tv, va tycker ni är den bästa tv med 75" med ett pris på ca 13000. Ska inte spela på den bara kolla film. Vad hade ni köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille1977:

Letar efter ny tv, va tycker ni är den bästa tv med 75" med ett pris på ca 13000. Ska inte spela på den bara kolla film. Vad hade ni köpt?

Med den budgeten och enda kravet på 75" så är det nog bara att leka Ole dole doff med de modeller som finns att tillgå. Du får dubbla budgeten om du ska komma upp i en nivå på TV där det faktiskt skiljer mellan apparater och man får det ena eller andra beroende på modell.

Permalänk
Skrivet av Zoux:

Med den budgeten och enda kravet på 75" så är det nog bara att leka Ole dole doff med de modeller som finns att tillgå. Du får dubbla budgeten om du ska komma upp i en nivå på TV där det faktiskt skiljer mellan apparater och man får det ena eller andra beroende på modell.

Ok vad säger ni om denna då 70" dock, men amblight. Väldigt bra pris iallafall. Sen kolla jag på q60t och q70t. Är q70t värd de extra pengarna för filmtittning? Och slutligen vilken har bäst media/app system mellan Philips och Samsung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricpet:

Vågar man lita på att 2020års modeller kommer reas ut sommaren -21 till ungefär samma priser som 2019 års modeller gjorde förra sommaren?

Cykeln med reor från black friday till januari verkar väldigt tillförlitlig... Men om den sträcker sig hela vägen till efterföljande sommar är inget jag tänkt på riktigt. Är nog inte lika satt i sten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.