Permalänk
Avstängd

Kärnvapenexplosionradie?

Bakgrunden till denna fråga är ej tillåten att diskutera så håll Dig undan från det eller smaka på Jürgen (avstängning).

Vad jag efterfrågar är myt kontra faktum om hur stora eller små kärnvapenexplosionradier faktiskt är i praktiken? Jag har länge haft uppfattningen om att de största kärnvapenspetsarna i världen skall kunna täcka halva jordklotet?

På senare tid har jag för mig att jag ska ha läst att det inte stämmer utan snarare har det med att göra av kedjereaktioner som att kärnvapenspetsar spränger andra kärnvapenspetsar på andra platser i världen som gör det hela ödeläggande (alternativt effekten av så kallade "MAD"-effekten).

Nu tror jag förvisso inte det jag fruktar kommer att inträffa men det vore bra att veta riskerna med räckvidden av eventuella kärnvapenexplosioner så jag kan planera de närmaste 10 dagarna (Spendera tid med familjen innan "Världens undergång" eller är det främst överdrivna/inkorrekta påståenden om kärnvapenexplosionradier?).

Kortfattat talat vet jag inte riktigt vad jag skall tro om den där scenen i Terminator 2!

(P.S. Nej, jag ligger inte i duschen och skakar av ångestinducerande rädsla. Däremot försöker jag göra det bästa av den tiden jag har kvar på jordklotet. Vissa saker går att planera för (eventuell kärnvapenexplosion inom kort) och andra saker inte - t.ex., "gamma ray burst".)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Effekten av själva explosionerna är alltid överdriven för att många kan inte förstå effekten av förstörd infrastruktur och fattigdom. Det hade förstört samhället, inte världen.

Vi har redan testat 5000 kärnvapen på jorden.
https://youtu.be/LLCF7vPanrY
Förvisso har många varit nergrävda, men långt ifrån alla.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Finns en sida att testa på https://nuclearsecrecy.com/nukemap/

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Effekten av själva explosionerna är alltid överdriven för att många kan inte förstå effekten av förstörd infrastruktur och fattigdom. Det hade förstört samhället, inte världen.

Vi har redan testat 5000 kärnvapen på jorden.
https://youtu.be/LLCF7vPanrY
Förvisso har många varit nergrävda, men långt ifrån alla.

Explosionen vid slutet på förra året i Libanon(?) var förvisso inte kärnvapen men hade den en liknande energidensitet som en av de minsta kärnvapenspetsarna har? Det är svårt att se areamässigt för de där kärnvapentesten i klippet.

Jag antar oxå att testerna är av mycket mindre storlek för att kunna skala upp dem med mer energi för de spetsarna som skall användas "i skarpt läge".

Explosionen (chockvågen?) och sedan den kvarliggande strålningen antar jag har störst förödelse. Finns ju en anledning till varför Tjernobyl inte är så trevligt att bo i än idag!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pe3:

Grymt! Jag tog den största (100 Mt) i ett land och var ju inte så "värst farligt" sett till explosionradien. Däremot verkar den kunna sprida fallout (radioaktiva strålningen?) runt 164 mil beroende på vindarna och det antar jag har den största negativa effekten på samhället - för hur skall man leva där utan lämplig hazosuit?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Explosionen vid slutet på förra året i Libanon(?) var förvisso inte kärnvapen men hade den en liknande energidensitet som en av de minsta kärnvapenspetsarna har? Det är svårt att se areamässigt för de där kärnvapentesten i klippet.

Jag antar oxå att testerna är av mycket mindre storlek för att kunna skala upp dem med mer energi för de spetsarna som skall användas "i skarpt läge".

Explosionen (chockvågen?) och sedan den kvarliggande strålningen antar jag har störst förödelse. Finns ju en anledning till varför Tjernobyl inte är så trevligt att bo i än idag!

Chernobyl motsvarade ett utsläpp på runt 6 ton kärnbränsle. Vilket motsvarar runt ett halvt tusen bomber i just fissilt material.

Storleken är snarare tvärt om. De största två eller tre stegs bomberna var propagandaverktyg, efter det har praktiska vapen gjorts mindre.

Explosionen i Libanon var i denna konversation pytteliten och hade inte ens problemet med strålning och utfall. Förödelsen kom från vart den hände, vilket också hade varit fallet i MAD.

https://www.livescience.com/65062-bering-sea-meteor-explosion...

Det exploderade en meteorit över berings sund för något år sen med en otroligt mycket större kraft och ingen märkte det. Stora explosioner i sig är inte ett riktigt problem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Som dom flesta andra katastrofer som kan inträffa så är det mest mänskligheten och andra djur samt natur som tar stryk, men jorden i helhet klarar sig fint och återhämtar sig.

Rätt så vackert ändå :')

Permalänk
Medlem

I princip kan man säga att med undantag för väldigt små kärnvapenladdningar, (ensiffriga kiloton och under), så är radien för skador eller död pga tryckvågen större än för strålning (och ju kraftigare laddning, desto större blir skillnaden!). Så i själva detonationsögonblicket gäller att om man överlever trycket (som är samma verkan som kemiska bomber har) så har man inte fått strålningsskador (utom möjligen lättare brännskador). Så, generellt kan man säga att de i stort sett fungerar som vanliga bomber initialt, bara att de är mycket kraftigare.

Hur mycket radioaktivt nedfall som bildas beror till viss del på bombens konstruktion men främst på om detonationen var när marken eller om den var helt och hållet uppe i luften. Om den är när marken sugs damm och vatten upp, som kontamineras av klyvningsprodukterna, och strax därefter faller tillbaks till marken, från detonationspunkten och upp till många mil bort, om det blåser. Om detonationen i stället är högre upp i luften så att inget från marken sugs upp, så kommer klyvningsprodukterna att transporteras högt upp i atmosfären av värmekonvektionen, spridas och spädas ut och mer eller mindre bli en svag ökning av den globala bakgrundsstrålningen. En liten global påverkan i stället för en mycket svår lokal påverkan alltså.

Att dagens kärnvapen har mindre laddningar beror mycket på att de kan levereras med mycket större precision än de tidiga. Om man skulle slå ut fiendens ledningsbunkrar eller missilsilofält, men bara kunde träffa inom en halv till en kilometer från målet, ja då krävdes många megaton för att ha en chans att slå ut målet. Om man i stället kan träffa inom 50 m, kan man klara sig med tiotals till några hundra kiloton. Små laddningar tar också mindre plats, så man kan få plats med fler i samma missil, och därmed träffa fler mål inom ett mindre område.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Att dagens kärnvapen har mindre laddningar beror mycket på att de kan levereras med mycket större precision än de tidiga.

Om du med 'dagens' menar den status man nådde vid tidigt 70tal...
Wikipedia menar att MILV var steget som gjorde försvar meningslöst och Mutually Assured Destruction, MAD, drivande i kalla kriget. Om fienden bygger en robot kan du antingen bygga en egen robot för attack eller 20 robotar för försvar...

Senaste uppdateringen av något vapenslag verkar ha varit en ubåtsrobot 1990.

Permalänk
Medlem

Ryssarna experimenterade lite med bomber förr i tiden när de inte hade precision på sina missiler likt USA.

https://www.google.com/search?q=tsar+bomba&oq=tsar+bomb&aqs=c...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Om du med 'dagens' menar den status man nådde vid tidigt 70tal...
Wikipedia menar att MILV var steget som gjorde försvar meningslöst och Mutually Assured Destruction, MAD, drivande i kalla kriget. Om fienden bygger en robot kan du antingen bygga en egen robot för attack eller 20 robotar för försvar...

Senaste uppdateringen av något vapenslag verkar ha varit en ubåtsrobot 1990.

Ditt inlägg är svårt att tyda. Kan du skriva om det lite mindre rörigt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Senaste uppdateringen av något vapenslag verkar ha varit en ubåtsrobot 1990.

Ryssarna utvecklar ju den som kallas Satan 2:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/RS-28_Sarmat

Säkert pågår utveckling även i USA.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

När jag växte upp 70-80 talet som var det snack om att sköt man tillräckligt många interkontinentala kärnvapenmissiler på varandra skulle kasta upp så mycket stoff i atmosfären och skapa ett ”permanent” (flera månader) heltäckande-molntäcke som den vägen skulle döda växter och därmed i förlängningen djur och människor. Var det skräckpropaganda eller finns det substans i påståendet?

Sen har vi ju Elon Musk som vill detonera lämpligt antal kärnvapen på mars för att terraforma planeten. (smält isarna så atmosfär skapas):
https://www.space.com/elon-musk-serious-nuke-mars-terraformin...

Antagligen är enstaka kärnvapen inget problem mer än i närområdet. Problemet är ju om USA eller Ryssland startar, då skjuter man inte 1-2 stycken på varandra eftersom man måste säkerställa att fienden är utslagen och inte kan skjuta tillbaka... därav att de även har sina ubåtar som kan utföra vedergällning om de landbaserade hinner slås ut.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv

Det lönar sig inte med större laddningar än runt 10 Mt, sedan blir det bara ett större hål i atmosfären och effekten går ut i rymden.

Sedan håller man på att omvärdera faran med radioaktivitet. Kalkylerna har hittills byggt på LNT-modellen men den verkar inte hålla, små/måttliga mängder verkar inte vara så farliga som tidigare trott. Dör du inte direkt så kommer du antagligen att klara dig rätt bra. Tidigare beräknade cancer-risker är en kombination av LNT-modellen och att ju mer man letar, desto mer hittar man.

Sverige skulle mycket väl kunna skaffa sig kärnvapen. Finns skäl till det när Trump bränt amerikanarnas trovärdighet som Europas kärnvapenparaply. Bättre att Sverige gör det än att Tyskland gör det, vi har inte samma historiska belastning. Vi har den kompletta kärnbränslecykeln och vi har egna flygplan och ubåtar att leverera med. Skulle kosta ungefär som en halv Gripen-flottilj och vi har en BNP större än Israel, Pakistan och Nordkorea tillsammans.

Man vill nog ändå inte vara med i det spelet. Effekterna av ett kärnvapenkrig är fortfarande fruktansvärda. Är man ett hot så är man också en måltavla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Sverige skulle mycket väl kunna skaffa sig kärnvapen.

Vi var på god väg att utveckla kärnvapen, men sen bestämde vi oss för att avstå.
T.ex. denna robot: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Robot_330

Idag skulle det inte vara särskilt svårt för oss.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Scott Manley gjorde en serie om kärnvapnens utveckling. Den tangerar många av ämnena som diskuteras här.

https://youtu.be/pWWjbnAVFKA

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Vi var på god väg att utveckla kärnvapen, men sen bestämde vi oss för att avstå.
T.ex. denna robot: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Robot_330

Idag skulle det inte vara särskilt svårt för oss.

Stämmer bra det, vi hade även flygplan i utveckling för ändamålet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_36

Bandkanon 1 skulle även kunna skjuta taktiska kärnvapen. Väldigt intressant läsning hur nära Sverige faktiskt var att inneha kärnvapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag skulle rekommendera att du kollar igenom kurzgesagt och hittar en video om det ämnet du kan bäst. Antagligen kommer du inte känna dig bekväm med mycket av den faktan eller slutledningsförmågan de använder. När det kommer till ämnen där du vet mindre så kommer man inte märka samma problem, men antagligen är det inte bättre.

Det är fin grafik och god röst, men jag tror yahoo answers har högre kvalitet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

En annan nackdel med stora laddningar levererade med flygplan är att ge piloten en chans att komma undan. Amerikanska vätebomber för flyg har en inställning på hur stor smäll du vill ha, en litet reglage du kan ställa in på allt mellan 0.1 till 10 Mt. Väldigt smidigt faktiskt ...

Här en kort beskrivning på var atombomben sitter på ett Gripen-plan:

https://www.youtube.com/watch?v=FWAyPWAUfMU

Gripen-piloten säger att atombomben är mycket effektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Explosionen (chockvågen?) och sedan den kvarliggande strålningen antar jag har störst förödelse. Finns ju en anledning till varför Tjernobyl inte är så trevligt att bo i än idag!

De två städer som utsatts för kärnvapen, Hiroshima och Nagasaki i Japan, lever idag vidare då bomberna detonerades långt över marken.

Så här ser det idag ut vid punkten rakt under atombomben som släpptes över Hiroshima och detonerades 600 m över marken:

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

De två städer som utsatts för kärnvapen, Hiroshima och Nagasaki i Japan, lever idag vidare då bomberna detonerades långt över marken.

Så här ser det idag ut vid punkten rakt under atombomben som släpptes över Hiroshima och detonerades 600 m över marken:
https://i.imgur.com/2Yj7Ord.png

Bomberna detoneras över marknivå för högst effekt.

Permalänk
Medlem

Ett enskilt kärnvapen i sig kan inte göra så mycket annat än att förstöra en större stad. Det kraftfullaste kärnvapnet som någonsin har detonerats var Tsar Bomba (https://en.wikipedia.org/wiki/Tsar_Bomba) som hade en uppskattad sprängverkan motsvarande ca 50 megaton TNT. Fönster så långt bort som i Finland och Sverige lär ha krossats av tryckvågen, och man kunde få brännskador upp till 100 km bort (men inte livshotande sådana). Den ursprunliga designen för bomben skulle ha motsvarat 100 megaton TNT, men då skulle flygplanet som släppte bomben inte ha hunnit tillräckligt långt bort från explosionen.

Trots att Tsar Bomba var så massiv som den var, så lämnade den i praktiken inga som helst spår i själva marken, eller topografin. Du kan kolla Google satellite view utan att hitta några som helst spår av bomben. En arbetsby (tom på folk) 55 km från hypocentrum strök fullständigt med, men marken brydde sig inte. En delorsak är att bomben exploderade 4 km ovanför marken, men i alla fall.

För att nu beskriva hur fjuttig atombomben egentligen är, så kan vi ta den kraftfullaste explosionen registrerad i "modern" tid, Krakatoas utbrott 1883 (https://en.wikipedia.org/wiki/1883_eruption_of_Krakatoa). Detta utbrott upskattas att motsvara 200 megaton TNT, alltså fyra (4!!!) gånger kraftfullare än Tsar Bomba.

Nå, som folk redan har skrivit så är dagens kärnvapen mindre och mer precisa (ICBM and all that), så det är extremt osannolikt med enskilda detonationer motsvarande Tsar Bomba. Jag tänkte nu att vi kan gå igenom några tänkbara scenarion som involverar kärnvapen.

Det kanske mest "sannolika" (tror jag i alla fall, fast ändå inte sannolikt) är att någon terroristorganisation kommer över eller lyckas tillverka ett kärnvapen på något sätt. Då talar vi ändå bara om en enda detonation, som dessutom antagligen inte är så stor, i kärnvapensammanhang i alla fall. Ryssland har knappt 7000 kärnvapen och deras uppskattade sammanlagda sprängverkan är ca 700 megaton TNT, så då talar vi om ungefär 100 kiloton per kärnvapen, vilket kan förstöra en mindre stad. Så om du inte befinner dig i staden som är målet för bomben så lär du åtminstone initialt klara dig riktigt bra. Vad gäller radioaktivt avfall efter explosionen så var Tjernobylolyckan många gånger värre. Dagens bomber är helt enkelt relativt rena.

Hur är det med ett kärnvapenkrig då? Ett kärnvapenkrig mellan Indien och Pakistan (eller t.ex Indien och Kina) lär inte direkt påverka oss i norden så mycket. Lite högre bakgrundsstrålning globalt kanske, men det är ändå småpotatis jämfört med strålningen från radongas som du antagligen utsätts för dagligen (mycket beroende på var och hur du bor). Jag tror inte att Pakistan och Indien har så mycket kärnvapen att de skulle kunna orsaka någon slags "kärnvinter" (https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_winter). Värre skulle ett kärnvapenkrig mellan USA och Ryssland vara, på grund av två orsaker. För det första så är Ryssland - speciellt de största och viktigaste städerna i Ryssland - relativt nära oss i norden. Igen tror jag inte att explosionerna skulle påverka oss direkt. De närmaste skulle antagligen ske i St. Petersburg och i militärbaser på Murmanskhalvön. För det andra så har USA och Ryssland ungefär 90 % av alla kärnvapen i världen, uppskattningsvis över 12 000 sammanlagt. Då finns det möjligtvis redan fog för att oroa sig för en verkligt förhöjd bakgrundsstrålning globalt, vars "enda" följd antagligen kommer att vara en avsevärd ökning i cancerfall globalt. Dessutom finns det då också en risk för en kärnvinter, beroende på en massa faktorer såklart.

Ett kärnvapenkrig är igen såklart värst för de som är direkt inblandade. Däremot så kommer ett utslaget Ryssland och USA (eller Indien och Kina, allt är ju tillverkat där) att ha massiva effekter på den globala ekonomin, handeln och allt möjligt. Alla kommer att lida av det, men inte direkt av själva explosionerna. För att då inte tala om en hypotetisk kärnvinter som skulle orsaka massiv hungersnöd och möjligtvis skulle flera miljarder dö av svält, köld och sjukdomar.

Och till sist ett helt hypotetiskt scenario. Om man hypotetiskt skulle sprida ut alla kärnvapen över jorden med avsikten att förstöra allt liv på jorden då? För det första tror jag inte att detta är möjligt. Livet på jorden har överlevt asteroider som får våra kärnvapen att se ut som småfisar i jämförelse, fast dinosaurierna klarade sig inte så bra (https://en.wikipedia.org/wiki/Chicxulub_crater). Men antagligen så skulle man kunna ta död på så gott som alla människor. Men inte alla, så många bunkrar har vi i världen, och så sega är åtminstone nog en del av oss också (https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Stevens).

Vad gäller din fråga om att planera de sista 10 dagarna så kan vi säga som så, att vi "vanliga dödliga" antagligen kommer att få veta om flygande kärnvapen max någon timme innan de detonerar. Då finns det några scenarion för dig:

Du dör direkt i en explosion senast någon timme efter att du har fått veta något. Hit räknar jag också strålnings-/bränsskador som dödar dig på några minuter/timmar.
Du dör av akut strålningssjuka (kan ta upp till 10 dagar eller något). Under tiden som strålningssjuk kommer du antagligen inte att fundera så mycket på vad du gör (du kommer antagligen inte att ha lust eller att orka att supa dig full eller ha sex, strålningssjuka är inte så sexigt). Jag tror helt enkelt inte att man kan planera så mycket för de 10 dagarna man lever med strålningssjuka. Läs på wikipedia om folk som har dött av akut strålningssjuka (https://en.wikipedia.org/wiki/Acute_radiation_syndrome#Notabl...).
Du dör av cancer som en indirekt följd av den förhöjda bakgrundsstrålningen eller som en effekt av den extra radioaktivitet du mera direkt har blivit utsatt för av någon bomb. Eller så dör du av hunger, köld eller annan sjukdom. Gemensamt för dessa är att du dör flera år efter kärnvapenkriget och således lever ett "normalt" liv (vad nu än normalt är efter ett kärnvapenkrig i denna skala) ända tills du dör. Om du dör av cancer så har du antagligen för övrigt klarat av att få mat och värme, så yay. Om du dör av hunger eller köld så har du antagligen lidit mest.

Det scenario du mest kan planera för är antagligen det sista, men då planerar du antagligen mer för att överleva en längre tid än bara 10 dagar. Hur skaffar du mat, hur håller du dig varm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Det kanske mest "sannolika" (tror jag i alla fall, fast ändå inte sannolikt) är att någon terroristorganisation kommer över eller lyckas tillverka ett kärnvapen på något sätt.

Kommer över, kanske.

Tillverka - totalt uteslutet! Visserligen är det inte jättesvårt att tillverka en uranbaserad bomb av "kanontyp", men precisionstillverkningen som krävs är svår att gömma. Men det största hindret är att det är i princip omöjligt att komma över klyvbart material som är höganrikat nog.

Terroristbomber kommer mer troligt vara kemiska bomber som är spetsade med radioaktivt material.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Det scenario du mest kan planera för är antagligen det sista, men då planerar du antagligen mer för att överleva en längre tid än bara 10 dagar. Hur skaffar du mat, hur håller du dig varm?

Antar att de 10 dagarna syftade till att Trump avslutar sitt presidentskap med en BANG den 20:e! (vilket vi inte ska diskutera)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Den största effekten av ett storskaligt kärnvapenkrig är att alla städer och skogar som sätts i brand av bomberna kommer fylla stratosfären med så mycket sot och partiklar att globala temperaturer kommer störtdyka under några år. Med det kommer missväxt, svält och en massutrotning.

Också känt som en atomvinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kommer över, kanske.

Tillverka - totalt uteslutet! Visserligen är det inte jättesvårt att tillverka en uranbaserad bomb av "kanontyp", men precisionstillverkningen som krävs är svår att gömma. Men det största hindret är att det är i princip omöjligt att komma över klyvbart material som är höganrikat nog.

Terroristbomber kommer mer troligt vara kemiska bomber som är spetsade med radioaktivt material.

Tja, istället för att en terrororganisation kommer över ett färdigt kärnvapen så kommer de över en mängd höganrikat klyvbart material. Båda är typ lika extremt osannolika, men visst, allting på min lista är enligt mig extremt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Tja, istället för att en terrororganisation kommer över ett färdigt kärnvapen så kommer de över en mängd höganrikat klyvbart material. Båda är typ lika extremt osannolika, men visst, allting på min lista är enligt mig extremt osannolikt.

Finns nog ett och annat kärnvapen i någon del av f.d. sovjet som soldaterna inte är högmotiverade att skydda. Det är ju inte så att en terror-organisation behöver kommer över en interkontinental missil, räcker nog bra med något/några mindre taktiskt/a kärnvapen för att j-klas med folks vardag.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

När jag växte upp 70-80 talet som var det snack om att sköt man tillräckligt många interkontinentala kärnvapenmissiler på varandra skulle kasta upp så mycket stoff i atmosfären och skapa ett ”permanent” (flera månader) heltäckande-molntäcke som den vägen skulle döda växter och därmed i förlängningen djur och människor. Var det skräckpropaganda eller finns det substans i påståendet?

Det påståendet finns det nog en hel del substans i. Det skulle dock behövas ganska många kärnvapenmissiler för att kasta upp tillräckligt mycket stoft i luften, men teoretiskt är det fullt möjligt.
Vulkanutbrottet i Krakatoa 1883 kastade upp tillräckligt med stoft i luften för att påverka klimatet över hela världen ett år efteråt.
"Året utan sommar", 1816, tros också ha blivit orsakat av att ett vulkanutbrott kastade upp mängder av stoft i atmosfären.
Så att tillräckligt mycket stoff som kastas upp i atmosfären kan orsaka missväxt och svält är ett faktum.
Hur många kärnvapenmissiler som skulle behövas för att kasta upp tillräckligt mycket är en annan fråga - kärnvapenmissiler är ju inte primärt gjorda för att kasta upp en massa stoff i luften, tvärtom så brukar man vilja minimera mängden stoff som kastas upp för att minska mängden land som kontamineras med radioaktivitet.

Permalänk
Medlem

På ämnet om kärnvapen kan jag rekommendera den helt otroliga ”dokumentären” the atomic café om atomåldern, kärnvapen och propaganda. Ett tidsdokument alla borde se.

https://m.imdb.com/title/tt0083590/

Delen om Castle Bravo är riktigt sjuk... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Castle_Bravo

Brukar gå att hitta på youtube och liknande tjänster (tas ned då och då pga rättighetsskäl).