Bygga en egen dator - Hjälp och råd (11-13k)

Permalänk
Medlem

Bygga en egen dator - Hjälp och råd (11-13k)

Hej,

Jag håller på att kolla på en ny dator med en budget på runt 11-13k.
Det var ett tag sen jag byggde en dator och har glömt en del.

Jag spelar främst spel som CS, Overwatch, Fortnite.

Jag har lite funderingar kring nedan dator jag har satt ihop.
Jag har 256gb hårddisk idag, så klarar mig på 500gb.

- Är allt kompatibelt med varandra?
- Räcker datorn för att spela dessa spel, eller behöver jag uppgradera något?
- Behöver jag lägga till någon extra fläkt eller CPU kylning
- Räcker en Ryzen 3600 istället för 5600?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Det där grafikkortet är väldigt dyrt för vad man får, kostar typ lika mycket som ett 3060ti vilket är 30% snabbare.

Permalänk
Medlem

Vad för inställningar och skärm kör du med när du spelar? Låter som du är inne på esport liknande spel där du gärna vill ha hög FPS, med 3000 serien AMD CPUer så kanske du lämnar lite FPS, men spel som CS GO lär ändå kunna ligga flera hundra FPS över vad din skärm klarar utav att visa ändå. Men finns möjlighet att CPUn faktiskt är flaskhalsen i ditt fall. Intels 10400F som är ganska likvärdig med 3600, är 600:- billigare på strax över 1500:-.

GPUer är svårt just nu, men är antagligen bäst att försöka få tag i en senaste generationens GPU från Nvidia eller snart AMD runt 5000:- om du är lite aktiv och beställer lär det gå att få tag på.

Chassi så kanske det kan vara värt att gå på något mer likt Lian Li Lancool 215 med bättre luftflöde, där du istället kan ställa ner fläktkurvorna om man vill få det tystare.

Lär inte spela så stor roll vilket moderkort du kör i den prisklassen, iaf gällande överklockning så borde de flesta kort i 550 serien klara utav att driva 3600. Kortet har ganska billigt ethernet krets och audio krets, men kör du med extern dac eller bluetooth lurar så kanske det inte spelar någon roll. Kan också vara värt kolla på B450 eller liknande kort som kanske kan ha tillhandahålla mer för pengarna då det är lite äldre.

Minnen, känns som bra alternativ i prisklassen där du säkert kan klämma ut några extra FPS om du köper ett ytterligare kit i framtiden.

PSU, kan vara värt försöka få tag på 750W+ nätagg om man vill kunna kliva upp på dyrare grafikkort i framtiden eller vill kunna använda samma PSU i en framtida burk.

Permalänk

Amd 5600x

Jag hade kört 5600x för csgo sen köpt ett begagnat gtx 1080ti har samma själv och har 400-700 fps i csgo

Permalänk
Medlem

Tack för era tips

Skrivet av rotkiv42:

Det där grafikkortet är väldigt dyrt för vad man får, kostar typ lika mycket som ett 3060ti vilket är 30% snabbare.

Skrivet av Endors:

Vad för inställningar och skärm kör du med när du spelar? Låter som du är inne på esport liknande spel där du gärna vill ha hög FPS, med 3000 serien AMD CPUer så kanske du lämnar lite FPS, men spel som CS GO lär ändå kunna ligga flera hundra FPS över vad din skärm klarar utav att visa ändå. Men finns möjlighet att CPUn faktiskt är flaskhalsen i ditt fall. Intels 10400F som är ganska likvärdig med 3600, är 600:- billigare på strax över 1500:-.

GPUer är svårt just nu, men är antagligen bäst att försöka få tag i en senaste generationens GPU från Nvidia eller snart AMD runt 5000:- om du är lite aktiv och beställer lär det gå att få tag på.

Chassi så kanske det kan vara värt att gå på något mer likt Lian Li Lancool 215 med bättre luftflöde, där du istället kan ställa ner fläktkurvorna om man vill få det tystare.

Lär inte spela så stor roll vilket moderkort du kör i den prisklassen, iaf gällande överklockning så borde de flesta kort i 550 serien klara utav att driva 3600. Kortet har ganska billigt ethernet krets och audio krets, men kör du med extern dac eller bluetooth lurar så kanske det inte spelar någon roll. Kan också vara värt kolla på B450 eller liknande kort som kanske kan ha tillhandahålla mer för pengarna då det är lite äldre.

Minnen, känns som bra alternativ i prisklassen där du säkert kan klämma ut några extra FPS om du köper ett ytterligare kit i framtiden.

PSU, kan vara värt försöka få tag på 750W+ nätagg om man vill kunna kliva upp på dyrare grafikkort i framtiden eller vill kunna använda samma PSU i en framtida burk.

Skrivet av tuborggold:

Jag hade kört 5600x för csgo sen köpt ett begagnat gtx 1080ti har samma själv och har 400-700 fps i csgo

Tack för er hjälp och råd.
Jag spelar mest Esport spel så hög fps är bra, kör 120hz skärm och gärna högsta inställningarna.

Jag överväger nu och tänker skaffa ett 3060ti dock så verkar det vara svårt att få tag på som sagt.
Får kolla lite vidare på CPU och se ifall jag kan justera budgeten lite, då kanske jag går på 5600x.

Permalänk
Skrivet av t13swag:

Tack för er hjälp och råd.
Jag spelar mest Esport spel så hög fps är bra, kör 120hz skärm och gärna högsta inställningarna.

Jag överväger nu och tänker skaffa ett 3060ti dock så verkar det vara svårt att få tag på som sagt.
Får kolla lite vidare på CPU och se ifall jag kan justera budgeten lite, då kanske jag går på 5600x.

Stor skillnad på 3600 och 5600x i csgo

Permalänk

Ska du bygga den själv eller be dom montera den?
Vilket som, så glöm ej OS!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

Ska du bygga den själv eller be dom montera den?
Vilket som, så glöm ej OS!

Jag vill bygga själv o lära mig samtidigt.
Jag lägger även till Win 10.

Permalänk
Medlem

3060 Ti finns för 4790 men verkar inte komma upp på den sidan.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det kan vara värt för dig att justera lite åt långsiktiga hållet med kanske lite bättre bättre chassi, dual rank minne om man kör på 5000 serien AMD och framförallt "starkare" nätagg som kan göra det lättare att uppgradera i framtiden. Kan även tycka det är värt att hålla sig till Intel och Samsung, inom SSD fronten, just för att vara säker att du köper en SSD som är likvärdig med vad som testats av recensenter. Lär dock inte vara någon skillnad i praktiken när du använder dem även om det kan skilja sig resultatmässigt från tester.

Exempel 5600X endast nya delar:

Väljer bort CPU kylare som man ändå ingår i 5600X paketet, och satsar lite med på minnen som har dual rank från början (går även bra med 4a 8GB stickor för samma resultat). Dock så är två stickor ofast lättare att få ut överklockningen på. Sen även ett fläskigare nätagg för möjlighet att uppgradera till kraftigare grafikkort i framtiden. Nätagget är nog väldigt mycket quality of life där det är svårare att "uppgradera" sig fram som kanske går med SSD och Minnen, där man skulle kunna snåla lite just nu tex gå ner på 16GB och 500GB SSD för att i framtiden uppgradera.

Exempel Intel 10400F endast nya delar:

Mer likt ditt 3600X bygge fast du sparar ännu lite mer pengar som gör att du kanske kan försöka få tag i ett fläskigare grafikkort eller försöka hitta något begagnat. Eftersom du spelar äldre spel så kan det vara intressant, om man får ett bra(läs lägre än 3060 TI) pris på tex 1080TI eller 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp! Det uppskattas.

Permalänk
Medlem

mITX bygge??

Chassi: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3151324

Komponenter: