Behöver jag ens en amp/dac?

Permalänk
Medlem

Jag använder ju ljudkortet i signaturen nedan och det är tammefan den bästa ljudkvalitén jag har upplevt någonsin, sen så har jag ju Focusrite 3rd Gen för studiomirofon och den har många sagt ska vara bra!?. Men det tycks inte jag hålla med om, mitt Asus ljudkort är tammefan 100x bättre ljudkvalité.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Jag måste säga att lurarna är gravt överskattade om detta är allt, jag fick för mig att det skulle bli stor skillnad med dessa men som sagt så är mina trådlösa nästan lika bra, (lite skönare ljud när man lyssnar på musik men samma i spel) och väldigt mycket mer praktiska.

Installera EqualizerAPO och Peace, sen provar du inställningarna härifrån:
https://www.reddit.com/r/oratory1990/wiki/index/list_of_prese...

Är du sen inte nöjd med ljudet är det bara lämna tillbaka lurarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Installera EqualizerAPO och Peace, sen provar du inställningarna härifrån:
https://www.reddit.com/r/oratory1990/wiki/index/list_of_prese...

Är du sen inte nöjd med ljudet är det bara lämna tillbaka lurarna.

nu ska vi inte göra dumma saker och få honom att EQua hörlurarna redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

nu ska vi inte göra dumma saker och få honom att EQua hörlurarna redan

Självklart ska han EQ;a hörlurarna. Något annat vore faktiskt dumt.

Permalänk

Luktar mycket placebo i denna tråd, egna upplevelser väger mer än vad vetenskapen säger tydligen....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Fast AQ Nighthawk's impedanskurva är i princip platt, så mer kräm till lurarna kommer inte ge någon påverkan på ljudkvaliteten förutom bortsett från volym.

Då måste det vara att min dators output har hög impedans output jämfört med dac/amp combon. "It is good to take note that the Nighthawks respond positively to amp/dac combos with low impedance output to achieve a proper damping factor. " https://www.head-fi.org/showcase/audioquest-nighthawk-headpho...

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Självklart ska han EQ;a hörlurarna. Något annat vore faktiskt dumt.

Att använda en EQ kommer få drivarna att operera på ett sätt de inte ska vilket kommer skada ljudet eller sätt upp skada hörlurarna (HD 560S)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon283703:

Att använda en EQ kommer få drivarna att operera på ett sätt de inte ska vilket kommer skada ljudet eller sätt upp skada hörlurarna (HD 560S)

Nja, eq kan du använda hur mycket som helst utan att skada hörluren men du ska inte överbelasta den men det gäller oavsett eq eller inte så det är 2 olika problem, sedan att eq påverkar ljudet är nått som både kan göra det bättre eller sämre beroende på hur det justeras in.

Jag tror inte mycket på att ladda hem förval/profiler eller vad man nu kallar det för exemplarvariationen mellan hörlurar är ganska påtaglig även på ganska dyra modeller, det upptäcker man om man provar många lurar av samma modell, de kommer inte att låta likadant så glöm att eq-förval kan optimera ljudet, det kan på sin höjd göra ljudet bättre på lurar med stora avvikelser från rak frekvensgång men inte optimera det för just det exemplar man har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Att använda en EQ kommer få drivarna att operera på ett sätt de inte ska vilket kommer skada ljudet eller sätt upp skada hörlurarna (HD 560S)

Det är ju helt åt skogen, men olika lurar svarar olika bra på EQ. Inga lurar skadas av EQ. Sen att du inte hör någon skillnad eller att det kanske låter sämre är en annan femma. Det enda hörlurar kan skadas av är av fysiskt våld eller för hög ström/spänning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maximm:

Det är ju helt åt skogen, men olika lurar svarar olika bra på EQ. Inga lurar skadas av EQ. Sen att du inte hör någon skillnad eller att det kanske låter sämre är en annan femma. Det enda hörlurar kan skadas av är av fysiskt våld eller för hög ström/spänning.

Du kan skada hörlurar när du använder EQ på fel sätt med vissa drivare i hörlurar kan börja poppa (Se HD 560S under bass EQ)

Permalänk
Medlem

Jag har en AMP/DAC combo som jag kör USB till. Sen har den även inbyggd EQ som jag tycker är fantastiskt smidigt att ha, kan byta från musikstil till musikstil. Den används även som försteg till mina datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maximm:

https://i.redd.it/j9mrhtki8ci51.jpg

https://i.imgur.com/i07QFtn.jpg

Jag har en AMP/DAC combo som jag kör USB till. Sen har den även inbyggd EQ som jag tycker är fantastiskt smidigt att ha, kan byta från musikstil till musikstil. Den används även som försteg till mina datorhögtalare.

Meze empyrean och spotify... och EQ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Att använda en EQ kommer få drivarna att operera på ett sätt de inte ska vilket kommer skada ljudet eller sätt upp skada hörlurarna (HD 560S)

Nej, vettiga EQ-inställningarna kommer inte skada varken ljudet eller hörlurarna. Se till att ha negativ gain så ljudet inte klipper och skruva inte upp volymen så det distar. Vad har HD 560S med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Meze empyrean och spotify... och EQ...

Så rullar jag! Glöm inte mina Dynaudio XEO 3 med Velodyne SPL 800 under bordet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Nej, vettiga EQ-inställningarna kommer inte skada varken ljudet eller hörlurarna. Se till att ha negativ gain så ljudet inte klipper och skruva inte upp volymen så det distar. Vad har HD 560S med saken att göra?

HD 560S drivare er ett exempel på att par hörlurar som under en ok nivå EQ inte mår bra och börjar poppa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maximm:

Så rullar jag! Glöm inte mina Dynaudio XEO 3 med Velodyne SPL 800 under bordet

Jag är triggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Luktar mycket placebo i denna tråd, egna upplevelser väger mer än vad vetenskapen säger tydligen....

Klart egna upplevelser väger tyngre. Varför tror du vi har olika kriterier på hörlurar och utrustning?
Det är skitsamma vad vetenskapen säger, jag föredrar vad jag föredrar.
Det är inte samma sak som att förringa vetenskap.

Man kan lyssna på folk på ett forum.
Man kan lyssna på kompisar.
Man kan lyssna på vetenskap.
Eller så kan man göra det och sen prova olika utrustning och köpa det en gillar och har råd med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter helt korrekt enligt fysiken lagar, en lur med hög impedans är lättare att driva än en med låg och då blir det främst skillnad på maxvolymen och inte ljudkvaliten om du kopplar in en förstärkare förutsatt att det inte är några direkta problem med kretsarna i datorn.
Sedan spelar det också roll vad du lyssnar på för "insignal".

Detta är inte helt korrekt.

Går man med riktigt hög impedans låter det skit när man kör direkt från datorn. Tänker då på 600ohm-lurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Jag är triggad.

Har funderat på närfältsmonitorer istället vid datorn. Har du erfarenhet av det? Har aldrig provat. Har förstått att det är i princip samma som vanliga högtalare, fast aktiva och bättre ljud för pengarna men spelar på en lägre volym som max.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maximm:

Har funderat på närfältsmonitorer istället vid datorn. Har du erfarenhet av det? Har aldrig provat. Har förstått att det är i princip samma som vanliga högtalare, fast aktiva och bättre ljud för pengarna men spelar på en lägre volym som max.

Jag har lite erfarenhet med Adam T5V närfälts studiomonitorer och de låter bra men ett stort plus med det är att man knappt behöver kraft för att driva de för att din amp bara leker pre-amp. Men jag skulle vilja se dig använda Foobar2000 och Flak-filer före

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Har funderat på närfältsmonitorer istället vid datorn. Har du erfarenhet av det? Har aldrig provat. Har förstått att det är i princip samma som vanliga högtalare, fast aktiva och bättre ljud för pengarna men spelar på en lägre volym som max.

Har kört med många olika närfältare, renast ljud fick jag ur Yamaha Hs-serien, specifik Hs-8 i kombination med mitt ljudkort.
Hade då även absorbenter bakom mitt huvud för att inte få reflektioner bakifrån (samt behandlat rummet mha. mätning).

Har länge kört med Presounous Eris-E5 som kostar i princip ingenting (3-4k/paret) och vart mycket nöjd, lite lite bas med fin upplösning i övrigt. E5 har visat sig spegla det ljud jag har på jobbet rätt bra så jag kan göra helt ok förinställningar hemma.

Sen, det är det ljud man gillar som är det bästa ljudet!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

250 Ohm är väl typiskt en mycket lätt last att driva och då är säkert mer effekt inte något att eftersträva.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Sen, det är det ljud man gillar som är det bästa ljudet!

Precis, jag vill ju ha fet bas till Call of Duty och Spotify dunka dunka

Inte försöka mastra Britneys nästa album.

Synd att det är så svårt att få hem saker att jämföra med bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Om jag minns rätt, så använder du inte Fiio:ns DAC om du kör med optisk in. Då genomförs all digital/analog omvandling i datorns ljudkretsar, till skillnad mot USB som nyttjar Fiion fullt ut.

Nej det är fel. Oavsett om man använder optisk eller elektrisk (USB) insignal så är det digital insignal som behöver omvandlas till analog. DAC'en används alltså i båda varianterna. Optiskt är teoretiskt bättre då det är isolerat från elektriska störningar, men innebär istället en mer teknisk utmaning i att omvandla mellan optisk och elektrisk form två gånger utan förlust. Den digitala signalen är ju elektrisk (spänningsnivåer) både före och efter den optiska kabeln. Det är dessutom en rätt dålig optisk ledare av plast i TOSLINK-standarden.
I audiofilsammanhang brukar man rata TOSLINK av de skälen då elektriskt överföring blir bättre i praktiken. I vart fall när man har kvalitetsgrejor.
I min egen DAC har jag kört USB utan problem i 10-15 år...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elfsberg:

250 Ohm är väl typiskt en mycket lätt last att driva och då är säkert mer effekt inte något att eftersträva.

Nope, lätt att driva är 32 till 64. Sen är sensitiviteten också viktigt men generellt behöver du en stark förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Jag har lite erfarenhet med Adam T5V närfälts studiomonitorer och de låter bra men ett stort plus med det är att man knappt behöver kraft för att driva de för att din amp bara leker pre-amp. Men jag skulle vilja se dig använda Foobar2000 och Flak-filer före

Roliga med XEO 3 är att jag får Digitalt till RME ADI-2 DAC, sen analogt till Dynaudios låda som omvandlar till trådlöst digitalt, skickas till högtalarna som där blir analogt igen.

Digital -> Analog -> Digital -> Analog.

DACADCDAC converter dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

HD 560S drivare er ett exempel på att par hörlurar som under en ok nivå EQ inte mår bra och börjar poppa

Då är det inte en okej nivå. Du kan kolla på oratory1990's EQ för HD 560S. Den har som mest +5.5dB runt 105Hz, och pre-amp gain på -5.5dB. Om det skapar problem skulle jag reklamera lurarna. Kurvan för DT770 jämnar ut puckeln i sub-basen och dalen runt 100hz - inga extrema inställningar där heller. Det är kurvor baserade på seriösa mätningar och den främsa bieffekten kommer vara att ljudet blir mycket bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maximm:

Roliga med XEO 3 är att jag får Digitalt till RME ADI-2 DAC, sen analogt till Dynaudios låda som omvandlar till trådlöst digitalt, skickas till högtalarna som där blir analogt igen.

Digital -> Analog -> Digital -> Analog.

DACADCDAC converter dvs.

Överkomplicering 101. Och med all den konverteringen så förlorar man detalj.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Då är det inte en okej nivå. Du kan kolla på oratory1990's EQ för HD 560S. Den har som mest +5.5dB runt 105Hz, och pre-amp gain på -5.5dB. Om det skapar problem skulle jag reklamera lurarna. Kurvan för DT770 jämnar ut puckeln i sub-basen och dalen runt 100hz - inga extrema inställningar där heller. Det är kurvor baserade på seriösa mätningar och den främsa bieffekten kommer vara att ljudet blir mycket bättre.

HD 560S är vid gränsen av vad drivarna kan gör från fabriken och Dtna är inte designade att operera vi de frekvenserna så du skadar kvalitet.

Permalänk
Medlem

Från en som har varit med ett tag och som håller på med musik så kan jag berätta att tillräckligt bra hörlursförstärkare har funnits i professionella ljudkort i säkert 20 år nu.

1998. PCI Soundblaster var ingen höjdare på att driva hörlurar -> Professionelt ljudkort
2000. Inbyggda ljudkort började komma. Brusade och lät skit. -> Professionellt ljudkort gärna firewire eller usb med eget nätagg.
2012 Inbyggda ljudkort på moderkort. Har slutat brusa men låter fortfarande skit -> Externt ljudkort
2018 Jag vet inte när det exakt det har hänt men helt plötsligt låter det bra även med hörlurar från moderkortet.
Inget brus, automatisk impedans avkänning m.m.
Isolerad "ljudö" på moderkortet hjälper absolut.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies