Behöver jag ens en amp/dac?

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Om du skulle föreslå en roligare lur i samma prisklass som DT770 vad har du för tips då?

Jag har ett gäng lurar (i olika prisklasser):
AKG Q701
AKG K371
Drop + THX Panda Wireless
Sennheiser RS170 (trådlösa med basstation)
Sennheiser RS175 (trådlösa med basstation)
ATH-m50x

Av alla dem skulle jag säga att AKG K371 är de "roligaste" lurarna. De är lite hit and miss beroende på vad för musik man lyssnar på, men till vissa saker är de helt fantastiska, särskilt för priset. De är gjorda för att följa "the harman curve" rätt nära, vilket är en ljudprofil som tagits fram genom att testa vad de flesta helt enkelt tycker låter bra. Du kan läsa lite mer om det här:
https://jazztimes.com/reviews/products-and-gear/audio-files-the-harman-curve/

En liten varning om hörlurarna är att det finns vissa tendenser till att justeringen av huvudbandet är för lös, så en eller båda hörlurarna kan liksom glida ner och bli längre allteftersom man har dem på sig. Jag har det problemet på vänstra sidan, jag funderade på att skicka tillbaka dem men orkade inte fixa med frakt osv. Nån dag ska jag fixa det med lite lim eller något som ökar friktionen så den inte faller ner så lätt.

för att undvika ytterligare missförstånd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av TijY:

Beror på vissa av Spotifys låtar har muddig(boostad) bas jämför med Flac.

En sak jag märkt är att YouTube-låtar (de officiella låtarna från de officiella musikartisternas kanaler) vs deras motsvarande kommersiella Flacs som finns att köpa här och var låter skillnad i det dynamiska omfånget? Dvs att maxvolymen låter högre i Flac-versionen vilket då betyder att även dess tystare delar (i YT-versionen) låter högre/därmed klarare i Flac-versionen. Tänker jag rätt här med dynamiskt omfång inom ljudvärlden?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag har ett gäng lurar:
AKG Q701
AKG K371
Drop + THX Panda Wireless
Sennheiser RS170 (trådlösa med basstation)
Sennheiser RS175 (trådlösa med basstation)
ATH-m50x

Av alla dem skulle jag säga att AKG K371 är de "roligaste" lurarna. De är lite hit and miss beroende på vad för musik man lyssnar på, men till vissa saker är de helt fantastiska, särskilt för priset. De är gjorda för att följa "the harman curve" rätt nära, vilket är en ljudprofil som tagits fram genom att testa vad de flesta helt enkelt tycker låter bra. Du kan läsa lite mer om det här:
https://jazztimes.com/reviews/products-and-gear/audio-files-the-harman-curve/

En liten varning om hörlurarna är att det finns vissa tendenser till att justeringen av huvudbandet är för lös, så en eller båda hörlurarna kan liksom glida ner och bli längre allteftersom man har dem på sig. Jag har det problemet på vänstra sidan, jag funderade på att skicka tillbaka dem men orkade inte fixa med frakt osv. Nån dag ska jag fixa det med lite lim eller något som ökar friktionen så den inte faller ner så lätt.

M50x är inte bättre än DT770,
AKG Q701 är öppna.
Sennheiser RS170 kan inte spela ens nästan lika högt.
Drop + thx panda kostar 4000kr ???

Wtf. Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du verkar påläst!

Så vad du säger är att om jag går till en HiFi butik ber dem koppla upp par hötalare till en drös olika förstärkare så kommer jag inte kunna höra någon skillnad alls?

Nej, det jag menar är att vid ett blindtest med normaliserade ljudnivåer kommer det vara extremt svårt till omöjligt att skilja kompetent bygda förstärkare åt, förutsatt att de kan hantera lasten från högtalarna.

"Kompetent byggda" betyder i det här fallet inte att de är dyra. Finns förstärkare från 30Kkr+ vars komponentkostnader är under tusenlappen (måhända exklusive chassit).

Alltså, jag menar inte att det inte kan höras skillnad mellan förstärkare. Vad jag menar är att om förstärkaren är vettigt bygd och kan hantera lasten kommer den vara transparent. En förstärkare är inte heller raketkirurgi att bygga. Här är ett exempel på hörlursförstärkare för 99 USD.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Citat:

Min bror hade en finare Harman Kardons förstärkare som han var helt imponerad av till början men till slut blev det att ingen av oss egentligen gillade ljudet från den. Placebo? Inte alls omöjligt.

Placebo eller annat. Det kan förstås ha varit en dålig förstärkare, fast Harman Kardon brukar kunna det där.

Citat:

Den förstärkare jag har idag ska kosta 25 000 kr att ersätta, om jag då egentligen bara använder den till film så finns det ingen rimlig anledning att inte välja förstärkaren för 5000 kr istället så länge som den orkar driva högtalarna och såklart stöder de format som behövs?

Det är inte orimligt att det går att hitta en vettig förstärkare för 5000Kr. Gäller bara att hitta bra mätningar för att sålla ut förstärkarna som faktiskt är bra. Mätningar brukar dock inte vara så populära eftersom dyra "high-end" prylar ofta får skämmas.

Permalänk
Skrivet av TijY:

M50x är inte bättre än DT770,
AKG Q701 är öppna.
Sennheiser RS170 kan inte spela ens nästan lika högt.
Drop + thx panda kostar 4000kr ???

Wtf. Nej

Va?
Du pratar någon sorts strunt... förstår du vad jag har skrivit i mitt inlägg?
Jag bara listar vilka hörlurar jag har, inte vilka som skulle vara en ersättare till DT770. Jag nämner de jag har som en referens, och säger att av alla mina lurar är AKG K371 de "roligaste" av dem jag har.

edit: jag skulle kunna ha tillagt i mitt inlägg (som du citerade) att just AKG K371 skulle vara ett bra alternativ också just för att det är liknande pris som DT770. Men jag tänkte inte att någon skulle så grovt missförstå vad jag menade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maximm:

Till hörlurarna kör jag ju som vanligt, bara till högtalarna jag kör via RME för att få till SUB och EQ samt volpot.

Sen ang Spotify och Tidal så kunde jag inte höra någon skillnad på Spotify eller Tidal Master MQA hifi whatnot, så jag fortsätter med Spotify.

Hör ni andra skillnad på Spotify och Tidals värsting upplösning?

Jag hör skillnad på alla olika upplösningarna på plattformarna. Och de högre bitrates gör bra hörlurar bättre och man kan också höra den skillnaden på riktigt assiga hörlurar och högtalare

Permalänk
Skrivet av anon283703:

Jag hör skillnad på alla olika upplösningarna på plattformarna.

Grattis! Du gör vad ingen annan människa kan göra. Fixar du det i ett blindtest så betalar jag dig en okänd summa och så ställer jag mig i skamvrån.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem

Kul att läsa lite passionerade och kreativa ljuddiskussioner här på Swec! Har själv hållit på med ljudteknik och akustik sen 2001 och kan rekommendera en av de mer seriösa (de försöker iaf) ljudsidorna för den med en vetenskaplig nyfikenhet på ljud;
www.AudioScienceReview.com

Tyvärr är sidor som strävar efter "objektiv" testande av ljudutrustning fortfarande väldigt ovanliga så det är roligt varje gång någon gör ett försök att ta sig an annat än ren psykoakustik.

Försökte skumma igenom tråden och se om det nämnts tidigare men hittade inget, ber dock om ursäkt om det postats tidigare. Individer på den sidan gör mätningar av utrustning i olika delar i hela uppspelnings-, konverterings- och ljudåtergivningskedjan.

Oavsett hur (pseudo)vetenskapligt man vill konstruera sin ljudbild så är iaf min rekommendation alltid att provlyssna och göra sin egen bedömning. Vi vi både hör generellt, och uppskattar de frekvenser vi hör, väldigt olika. Dock bör man alltid kontrollera så att den utrustning man införskaffar är anpassad för varandra för att ge den en ärlig chans (förstärkningseffekt, impedans etc.)

Om någon nu mot förmodan är nyfiken på hur jag lagt upp det hemma så är det som följer:
(målsättning: minsta möjlig omedveten (utan eq) påverkan på frekvensåtergivningen före högtalarna)
Musikkälla: eget blibliotek med olika "lossless"-format (även Tidal HIFI, Spotify)
Usb till RME ADI-2 DAC
Balanserade utgångarna på RME:n till två hemmabyggda Hypex nc400 monoblock.
Helt normal högtalarkabel (a la Kjell o Co) från monoblocken till två Q Acoustics 3020i
Obalanserad utgång på RME:n till Audio Pro Sub
EQ på RME:n för att kompensera för rumsakustik (akustikmätt) och högtalarnas tillkortakommanden samt få till en snärtig crossover till subben. (+2-3 olika eq-profiler för vilket humör familjen är på samt för film)
Därtill några favorithörlurar (HD650, AKG Q701, Dan Clark Audio AEON Closed) med varsin eq-profil i RME:n, beroende på humör och musikstil.

Hoppas det kan ge inspiration, frågor eller vidare diskussion!

Edit: Tog för lång tid på mig att skriva, såg att sidan nämnts nyss. Sorry.

Edit: Tog för lång tid på mig att skriva, såg att sidan nämnts nyss. Sorry.
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Jag hör skillnad på alla olika upplösningarna på plattformarna. Och de högre bitrates gör bra hörlurar bättre och man kan också höra den skillnaden på riktigt assiga hörlurar och högtalare

Så du hör skillnad på 16/44, 24/96, 24/192 och 32/384? Tror inte en sekund på att du kan pricka dem blint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alltså, jag menar inte att det inte kan höras skillnad mellan förstärkare. Vad jag menar är att om förstärkaren är vettigt bygd och kan hantera lasten kommer den vara transparent. En förstärkare är inte heller raketkirurgi att bygga. Här är ett exempel på hörlursförstärkare för 99 USD.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Placebo eller annat. Det kan förstås ha varit en dålig förstärkare, fast Harman Kardon brukar kunna det där.

Det är inte orimligt att det går att hitta en vettig förstärkare för 5000Kr. Gäller bara att hitta bra mätningar för att sålla ut förstärkarna som faktiskt är bra. Mätningar brukar dock inte vara så populära eftersom dyra "high-end" prylar ofta får skämmas.

Jag har ovanstående förstärkare och dess DAC. Borde väl vara snudd på tio år gamla grejer nu och när den pajar så köper jag en ny likadan. Det är heeeelt galet vad den pumpar ut kraft..!
Sett till de mätningar som finns publicerade inte bara på ovan nämnda site så är jag övertygad om att detta är bland det bästa som går att köpa för rimliga pengar.

Holograpic Audio har en förstärkare (https://www.holographicaudio.com/produkter/headphone-amp-ear-...) som ska vara mycket fin, och jag kan väl tänka mig den också, men så länge min apparat fungerar så är det inte ekonomiskt försvarbart att byta ut den till en annan förstärkare som inte är mer spännande än dess transparens.

Skrivet av DasIch:

Nej, det jag menar är att vid ett blindtest med normaliserade ljudnivåer kommer det vara extremt svårt till omöjligt att skilja kompetent bygda förstärkare åt, förutsatt att de kan hantera lasten från högtalarna.

"Kompetent byggda" betyder i det här fallet inte att de är dyra. Finns förstärkare från 30Kkr+ vars komponentkostnader är under tusenlappen (måhända exklusive chassit).

Alltså, jag menar inte att det inte kan höras skillnad mellan förstärkare. Vad jag menar är att om förstärkaren är vettigt bygd och kan hantera lasten kommer den vara transparent. En förstärkare är inte heller raketkirurgi att bygga. Här är ett exempel på hörlursförstärkare för 99 USD.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Placebo eller annat. Det kan förstås ha varit en dålig förstärkare, fast Harman Kardon brukar kunna det där.

Det är inte orimligt att det går att hitta en vettig förstärkare för 5000Kr. Gäller bara att hitta bra mätningar för att sålla ut förstärkarna som faktiskt är bra. Mätningar brukar dock inte vara så populära eftersom dyra "high-end" prylar ofta får skämmas.

Se ovan för 4999 kr.
Det ska finnas mätningar nånstans på www.faktiskt.io vet jag. HA vill inte heller, enligt egen utsago, släppa annat än det bästa möjliga, så jag har svårt att se hur den skulle kunna skilja sig från deras övriga sortiment som har tonvis med mätningar i ryggen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Så du hör skillnad på 16/44, 24/96, 24/192 och 32/384? Tror inte en sekund på att du kan pricka dem blint.

Det gör jag.

Permalänk

Jag har en billig Amp/Dac (Sabaj D3) och jag måste hålla med om att ljudkvaliteten i lurarna är i princip den samma med den och med moderkortet.
Det som däremot gör det värt att ha den är att jag kan styra volym och ljudutgång (högtalare/hörlurar) med analoga reglage direkt på skrivbordet. Det är lite av en gimmick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Det gör jag.

Coolt

Jag själv hör inte skillnad mellan varken format, DAC:ar, förstärkare, upplösning eller kablar.

Men jag gillar ändå att köpa bra saker ifall jag gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Tjena SC,

Jag köpte nyligen ett par Beyerdynamic DT770 Pro 250 Ohm. Efter en snabb googling verkade majoriteten av internet påstå att jag skulle behöva en dac/amp för att få bästa möjliga ljudupplevelse. Så jag köpte en Fiio K5 Pro när jag ändå var i farten, men jag märker absolut noll skillnad med lurarna kopplad till den jämfört med direkt i datorn mer än att jag kan spela en aning högre. Är jag döv? (Sitter på ett Asus tuf z370-plus moderkort)

Värt att tillägga också är att jag inte heller märker överdriven skillnad på dessa hörlurar mot mina trådlösa HyperX Cloud flight, så jag misstänker att jag gör något fel?

Låter som du letar efter något du egentligen inte kan få med hörlurar.

Det du behöver är en riktig HiFi förstärkare med hörlursutgång. Eftersom du har en bättre DAC i din förstärkare (om den är värd namnet vill säga) än ditt moderkort så har du en optisk kabel till denna och sedan hörlurar här.

Vill du lyssna trådlöst så är riktigt bra hörlurar via bluetooth bästa lösningen, då det är hörlurarna i sig som är DAC:en samt deras batteri som kan avgöra för bättre effekt och tid.

Sedan är allt på kabel så klart bättre, eller åtminstone bättre förutsättningar.

Sedan måste du fundera på om det är bas, diskant eller mellanregister du vill höra.

Vad har du övrigt i rummet som kan tänkas störa? Fläktljud från dator / lägenhets luftsystem / grannar?
Kan bli väldigt olika p.g.a. hur en hörlur sitter på huvudet, d.v.s hur den känns, kläms och hur den isolerar utsidan. Kan i bland störa utan att man lägger fingret på orsaken.

Om du känner att du vill ha mera "volym / tryck" i ljudet (surround) måste du ändå köra på högtalare då dina hörlurar inte kan ge den effekten då dom är för nära öronen. Även hörlurar med bättre bas är fortfarande för pipiga då en subwoofer just ger effekten för att den vibrerar kraftigt, har större element och dom lägsta frekvenserna mera upplevs som vibration än som ljud då dom ofta kan vara svåra att höra.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Jag hör skillnad på alla olika upplösningarna på plattformarna. Och de högre bitrates gör bra hörlurar bättre och man kan också höra den skillnaden på riktigt assiga hörlurar och högtalare

Det du hör skillnad på är antagligen olika masters, och/eller din DAC/stärkare/hörlurar som inte kan hantera filerna med högre upplösning på rätt sätt, vilket kan ge aliasing eller IM-dist nere i dom hörbara frekvenserna trots att dom tekniska skillnaderna egentligen ligger ovanför vad våra öron kan höra.

Angående DAC eller stärkare så skulle jag säga att stärkare är mycket viktigare. O det för att mer kräm ger högre volym o headroom för att göra ändringar som verkligen gör skillnad, nämligen i EQn. Med EQn kan man antingen rätta till eller forma frekvenskurvan som man vill ha det själv vilket gör mer lyft i ljudet än vad dom fjuttiga skillnaderna i mellan DACs kan göra. O anledningen till att man behöver mer kräm för EQ är förstås för att en EQ ska man alltid sänk o inte höja dom olika frekvensbanden för att inte riskera att klippa signalen o därmed minimera risken för dist. Dessutom vill man ju inte ha en förstärkare som jobbar nära klippnivå heller, oavsett om man EQar eller inte. Headroom är gött.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurrrra:

Det du hör skillnad på är antagligen olika masters, och/eller din DAC/stärkare/hörlurar som inte kan hantera filerna med högre upplösning på rätt sätt, vilket kan ge aliasing eller IM-dist nere i dom hörbara frekvenserna trots att dom tekniska skillnaderna egentligen ligger ovanför vad våra öron kan höra.

Angående DAC eller stärkare så skulle jag säga att stärkare är mycket viktigare. O det för att mer kräm ger högre volym o headroom för att göra ändringar som verkligen gör skillnad, nämligen i EQn. Med EQn kan man antingen rätta till eller forma frekvenskurvan som man vill ha det själv vilket gör mer lyft i ljudet än vad dom fjuttiga skillnaderna i mellan DACs kan göra. O anledningen till att man behöver mer kräm för EQ är förstås för att en EQ ska man alltid sänk o inte höja dom olika frekvensbanden för att inte riskera att klippa signalen o därmed minimera risken för dist. Dessutom vill man ju inte ha en förstärkare som jobbar nära klippnivå heller, oavsett om man EQar eller inte. Headroom är gött.

1. No 2 min dac kan hantera 32 bitar 384 hz, MQA, dsd så det är inget problem.

Permalänk
Medlem

Ja du behöver en amp/dac om du inte vill leva i grottljud spelar ingen roll om du äger 10k hörlurar har du bara ljud från datan kommer det låta skit.

sen behöver dom inte kosta så mycket, som ifi zen dac är bra

Permalänk
Medlem

Så mycket skitsnack, myter, placebos och snakeoil i denna tråd så man nästan storknar.

Jag trodde inte svenskar var religiösa men många verkar ju tro att ljud har magiska egenskaper.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon283703:

Det gör jag.

Inte en chans

Ge mig online test sån med 40 stycken efter varandra.

Jag lyckats som bäst 74 % och det år LÅNGT över avg person.

Då kör jag LCD-2 och chord mojo.

http://abx.digitalfeed.net/

Gör den och återkom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

1. No 2 min dac kan hantera 32 bitar 384 hz, MQA, dsd så det är inget problem.

Jovisst den kan hantera o spela upp det, men att göra det helt RÄTT är en annan sak. Finns nog rätt många människor som har diverse IMD-problem utan att veta om det, framför allt när det kommer till alla dom där högupplösta filerna.
Alltså det finns verkligen ingen anledning att gå så högt, 16/48 ger allt det som våra mänskliga öron nånsin kommer behöva, att gå högre än det för vanlig lyssning är bara att elda för kråkor och kan dessutom ge onödiga problem. Som t ex nämnda IM-disten.
Dom enda som faktiskt tjänar på att gå högre än produkttillverkana som får sälja fler o dyrare prylar för att mätta dom stackars lurade konsumenternas placebo-behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

En hembioreciver på den nivån har ej 200w konturnerligt. Det kan du bara glömma. De 200w är kanske möjligt under någon milisekund sedan kommer den säga goodbye. Det är en siffra som sätts på ett papper om vad det kan göra i terorin.

DAC chip har noll att göra med om det låter bra eller inte. Utan det är hela kedjan i hur den analoga till digtal krets är uppbyggd. Man måste mäta för att se och studera dess kvalitet. En aktör som producerar hifi. Implementerar hela kedjan med komponeter utav bättre kvalitet än vad som finns i det där soundblaster. Som exempel kan du googla en gammal Rega DAC och se vad som sitter under skalet.
Finns en hel dröss med olika DAC som är bra. Sabre nämns alltid för de är en utav de största på marknaden. Alla de låter också olika. Som sagt inget örat kan höra med en gång utan måste mätas.

Det är väldigt osannolikt att man skulle köpa en högkvalitativ ESS Sabre DAC för att sen skapa en produkt utan att resterande komponenter duger för chippet, produkten är doomed till att faila i det fallet om du inte menar att folk inte märker ljudkvaliten så att säga :). Vad jag vet gällande ljudkorten så är AE-9 i princip kungen av ljudkort, jag testade det för övrigt med Arctis Pro Wireless vilket kanske inte är de värsta audiofil hörlurar men de scorar rätt högt ljudmässigt och jag märkte ingen skillnad alls i jämförelse med mitt moderkorts integrerade ljudkort vilket har SABRE 9018.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

tbh, dac utan Dolby Headphone ljudprocessering låter inte mycket bättre med hörlurar. Men å andra sidan har jag inte testat allt för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Det gör jag.

Under vilka förutsättningar? Då har du alltså lyssnat på samma master i flera olika varianter, en annan person än du har bytt mellan dem och bitraten har varit okänd för både dig men även för denne person? Sedan även gjort detta i två eller helst tre längre serier? Och lyckats få så pass många rätt att det inte är slump?
Har du inte gjort det så är det ganska ointressant egentligen att du hävdar att du kan höra skillnad på olika former av high res. Sedan om det låter bättre i dina egna öron så är det väl bara bra eftersom det är du som ska lyssna på musiken och ingen annan.

Permalänk
Skrivet av anon283703:

Det gör jag.

Det betyder 2 saker
Du är antagligen sonen till superman eller så är det troll varning på hög nivå.
Det är nästan omöjligt att höra om det är en DSD512 fil eller CD fil. Det är lite det du försöker påstå att du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Så du hör skillnad på 16/44, 24/96, 24/192 och 32/384? Tror inte en sekund på att du kan pricka dem blint.

Den här kan man ju testa sig på om man känner sig kaxig.

How Well Can You Hear Audio Quality? - NPR.org

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Det är väldigt osannolikt att man skulle köpa en högkvalitativ ESS Sabre DAC för att sen skapa en produkt utan att resterande komponenter duger för chippet, produkten är doomed till att faila i det fallet om du inte menar att folk inte märker ljudkvaliten så att säga :). Vad jag vet gällande ljudkorten så är AE-9 i princip kungen av ljudkort, jag testade det för övrigt med Arctis Pro Wireless vilket kanske inte är de värsta audiofil hörlurar men de scorar rätt högt ljudmässigt och jag märkte ingen skillnad alls i jämförelse med mitt moderkorts integrerade ljudkort vilket har SABRE 9018.

Jag kan säga samma sak om min streamer som använder Sabre (ESS). Som sagt jag vet bättre att det inte stämmer. Jag har hört saker med bättre och samma märke utav chip som min streamer använder sig utav. Hade jag använt bättre prylar hade det jag använder idag legat i fallgroppen som flaskhals. Problematiken ligger inte i chipet utan det är de komponeter som skall omvandla signalen från digital till anaolgt som din jämförelse haltar. Man kan sätta in ett bra chip och ge den dåliga förutsättningar. Chipet är bara en liten del i hela kedjan. Att skryta med att det är bäst är lite no no.

Sedan finns det andra chip som är lika bra. Du har AKM, TI Texas Instruments, Wolfson ocg Cirrus Logic
Alla dessa används i produkter som skryter om att vi har bäst DAC. Alla de här används utav olika aktörer från budget upp till absoluta lyx

Sedan om vi pratar rena ljudkort för studio är det ännu värre för där är det helt andra krav som gäller än bara DAC delen för de måste klara av ännu strängare krav. Det där ljudkortet du pratar så högt om är inget jag direkt skluue skryta om med är det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Harman 2018 är baserat på vad folk vill höra, vilket är 6 DB ÖVER MIDS. Vilket är Beats för Audiophiles, Och presenterar inte ett balanserat ljud. vilket gör det opassande som en standard, Vilket studiomonitorer är

Jag antar att du syftar på basen med 6DB ÖVER MIDS (varför versaler?). Nu tror inte jag det stämmer riktigt, utan att det snarare är en generell preferens för 6dB högre bas i in-ear hörlurar. I vilket fall finns det tämligen bra förklaringar till det.

Harmans målkurva är förvisso framtagen med hjälp av olika testpersoner (både tränade och otränade) men det är deriverat från deras målkurva för högtalare.
Målkurvan för högtalare är baserad på hur bra högtalare ska låta i ett referensrum för att vara neutrala. "Bra" och "referens" i det här fallet innebär studio för väldigt mycket pengar. Idealkurvan har visat sig vara runt -1dB per oktav (det är för övrigt inte bara Harman som studerat detta - i fråga om högtalare finns faktiskt inte särskilt mycket att debattera längre).

Testpersoner som fått ställa EQ;n i referensrummet efter sina preferenser har kommit väldigt nära idealkurvan. Preferenserna har alltså varit åt neutralt ljud (vilket för övrigt inte är tunt och anemiskt, vilket många verkar tro).

Utifrån det har Harman tagit fram en tänkt idealkurva för hörlurar - något som kan matcha hörlurarna med riktigt bra högtalare i ett referensrum. Där har testpersoner återigen justerat EQ efter sina preferenser och testat olika kurvor.

En majoritet föredrog Harmans kurva. Vissa ville ha lite mer bas medan äldre personer föredrog lite mer diskant.

Genom åren har det här justerats och reviderats något.

Ungefär så. Och jo, det presenterar ett balanserat ljud. Det är en bra apprixomation för neutralt och korrekt ljud. Individuella variationer har dock en betydligt större inverkan på ljudet från hörlurar än från högtalare. Hur öronen är utformade är en sak och hur man upplever bas en annan. Eftersom hörlurar bara ger bas direkt mot öronen upplevs den svagare, till skillnad från när man kan känna bas genom huden eller hela kroppen.

Permalänk

Oj, denna tråden blev visst poppis..

Skrivet av EntropyQ3:

Nej.
Du behöver typiskt ingen separat förstärkare till DT770. Det enda du potentiellt "vinner" är att du kan förstöra din hörsel snabbare med högre utsignal än vad datorn kan ge, som du redan märkt.
Du har bara anledning att ha separat förstärkare för lurarna om din dator av någon anledning ger en "smutsig" utsignal. Sånt kan förekomma, men är oftast lätt diagnostiserat. Har man inga sådana problem som behöver kringgås, och de flesta har det inte, så har man heller ingen anledning att bekymra sig.

Hörlurar som designats för neutral återgivning bör också låta tonalt lika, annars har konstruktörerna misslyckats.

Strunta i vad som skrivs på forum. Det mesta skrivs antingen av folk som jobbar i handeln och behöver sälja prylar, eller folk som vill hypa sina inköp, och kanske därmed förstärka placeboeffekten för sig själva. Undantag finns, men det tar tid att hitta dem.
Elektronik för ljud är ett löst problem om man inte har ovanlig outlier-utrustning. Också då finns det typiskt billiga lösningar som är akustiskt transparenta.

Prova själv om du är nyfiken. Se till att du har lika utnivåer (högre=bättre i lyssningstest), och att du har en kompis som kan hjälpa dig blindtesta, och upprepa testet så du får statistisk signifikans. Placebo funkar, så vill du ha information måste du blindtesta. Jag byggde hörlursförstärkare, visste därför vad som var bäst byggt och hade bäst mätvärden. Den lät naturligtvis klart bäst! Tills jag blindtestade... Nyttigt. Jag har lagt pengar på placebo i alla fall, för rör glöder så fint. Men då lägger man ju oftast till distortion och hoppas att musiken blir bättre av det.
(Sedan är ju frågan om skillnad=bättre? Men nu börjar det här inlägget bli för långt.)

Haha ja jag har lagt märke till att det är många åsikter kring det här ämnet och det är ju inte jättelätt att veta vem man ska lyssna på.. Men jag ska testa ett blindtest senare på hög volym ikväll. Ska jag vara helt ärlig så testade jag inte skillnaden på särskilt hög volym vilket såhär i efterhand kanske inte var supersmart...

Skrivet av DasIch:

Installera EqualizerAPO och Peace, sen provar du inställningarna härifrån:
https://www.reddit.com/r/oratory1990/wiki/index/list_of_prese...

Är du sen inte nöjd med ljudet är det bara lämna tillbaka lurarna.

Tack, ska ta och grotta ner mig i det där i kväll

Skrivet av Bagera82:

Hej Flodgroda,
Jag började skriva en uppsats på ett svar men ångra mig. Du borde köra en Dac/Amp till de hörlurarna. Tungdrivna som tusan.
Fiio K5 Pro har jag haft och skulle inte säga att de gör de hörlurarna rättvisa.

Se denna:

32 ohm vs 250 ohm - Which Headphones Sound Best? - YouTube

Det viktiga med ljud är:
Skit i vad andra säger, gillar du som de låter nu. Kör/Hör på det 😊

Om du vill ha rekommendation på stängda hörlurar kan jag helhjärtat rekommendera:

NEUMANN – NDH 20. Betydligt dyrare, men bland det absolut bästa jag hört i ett par stänga hörlurar. Värda pengarna.

Shure SRH1540 – Dessa är sjukt “döda” men om du är ute efter klinisk ljud finns det inget som klår dessa. Det du spelar är det du hör.

Äger båda.

Vill du veta mer, tveka inte att hojta.

MVH YellowBee

Haha, tack så mycket! Jag tror du har rätt i det du säger.
Angående Shure-lurarna, hur menar du med "döda"? Båda alternativen låter intressanta men jag lockas av att kunna höra detaljer tydligare i t.ex spel så det låter ju inte helt fel. DT-lurarna är egentligen en julklapp så får nog behålla dom.. men de är ju helt ok för musik osv.

Jag är ju egentligen mer för trådlöst. Har du något tips på bra trådlösa hörlurar? Helst utan mic för det tycker jag är irriterande/ fult..

Skrivet av Foolwolf:

Snabb fråga - vad lyssnar du på för musik och från var? Egna filer eller via Spotify?
Om du kör Spotify så se till att du under inställningar väljer högsta kvalitet på stream samt klickar ur Normalize. Normalize förstör tyvärr ljudet rätt mycket från Spotify och det blir en liten skjuts uppåt om man tar bort det läget.

Angående hörlurar så tycker jag nog att det är svårt att hitta riktigt bra levande slutna hörlurar i det segmentet du är ute efter. Det bästa är ju att testa och se vad du själv gillar. Många får ju för sig att audiofiler bara är ute efter exakt återgivning, men en sida av audiofil är njutningen av ljudet - som jag själv anser är absolut viktigast. Själv kör jag en AudioQuest Red DAC till ett par MaxAudio högtalare och Philips Fidelio som mitt allround ljud. Spel, film, YouTube och Spotify. Fungerar grymt för det mesta.
För lite mer seriös lyssning blir det HD6xx och en Pioneer U05 helst med FLAC filer via Foobar.

Jag lyssnar mest på allt möjligt egentligen men mestadels hiphop i alla fall och det via Spotify. Okej, jag ska ta och kika på det senare isåfall!

Har du några tips på hörurar (gärna trådlösa). Priset är egentligen inte jätteviktigt att det ligger på samma som DT-lurarna då de egentligen är en julklapp, men får ju gärna inte kosta en förmögenhet heller Det är främst spel och musik de ska användas till,

Skrivet av OldComputer:

Låter som du letar efter något du egentligen inte kan få med hörlurar.

Det du behöver är en riktig HiFi förstärkare med hörlursutgång. Eftersom du har en bättre DAC i din förstärkare (om den är värd namnet vill säga) än ditt moderkort så har du en optisk kabel till denna och sedan hörlurar här.

Vill du lyssna trådlöst så är riktigt bra hörlurar via bluetooth bästa lösningen, då det är hörlurarna i sig som är DAC:en samt deras batteri som kan avgöra för bättre effekt och tid.

Sedan är allt på kabel så klart bättre, eller åtminstone bättre förutsättningar.

Sedan måste du fundera på om det är bas, diskant eller mellanregister du vill höra.

Vad har du övrigt i rummet som kan tänkas störa? Fläktljud från dator / lägenhets luftsystem / grannar?
Kan bli väldigt olika p.g.a. hur en hörlur sitter på huvudet, d.v.s hur den känns, kläms och hur den isolerar utsidan. Kan i bland störa utan att man lägger fingret på orsaken.

Om du känner att du vill ha mera "volym / tryck" i ljudet (surround) måste du ändå köra på högtalare då dina hörlurar inte kan ge den effekten då dom är för nära öronen. Även hörlurar med bättre bas är fortfarande för pipiga då en subwoofer just ger effekten för att den vibrerar kraftigt, har större element och dom lägsta frekvenserna mera upplevs som vibration än som ljud då dom ofta kan vara svåra att höra.

Det jag är ute efter är att få mer detaljrikt ljud. Sedan om detta öht är möjligt vet jag inte men många verkar ju påstå det. Det som jag vill komma åt är t.ex som jag såg någon skriva någonstans att "de hör allt mycket tydligare, fiender i spel hörs bättre" osv osv när de hade köpt liknande hörlurar och allt vad det innebär. Men går det att få bra hörlurar som är trådlösa vore det ju drömmen. Jag gillar mina HyperX men går det att få bättre så är jag beredd att betala mycket så länge jag är nöjd

Har inte så mycket som stör tror jag. Datorn hörs bara under hög last och annars är det väl tjejen när hon sitter vid TV:n (hon lyssnar på orimligt lågt ljud) och grannen som av oklar anledning skrattar överdrivet högt någon gång i veckan...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag antar att du syftar på basen med 6DB ÖVER MIDS (varför versaler?). Nu tror inte jag det stämmer riktigt, utan att det snarare är en generell preferens för 6dB högre bas i in-ear hörlurar. I vilket fall finns det tämligen bra förklaringar till det.

Harmans målkurva är förvisso framtagen med hjälp av olika testpersoner (både tränade och otränade) men det är deriverat från deras målkurva för högtalare.
Målkurvan för högtalare är baserad på hur bra högtalare ska låta i ett referensrum för att vara neutrala. "Bra" och "referens" i det här fallet innebär studio för väldigt mycket pengar. Idealkurvan har visat sig vara runt -1dB per oktav (det är för övrigt inte bara Harman som studerat detta - i fråga om högtalare finns faktiskt inte särskilt mycket att debattera längre).

Testpersoner som fått ställa EQ;n i referensrummet efter sina preferenser har kommit väldigt nära idealkurvan. Preferenserna har alltså varit åt neutralt ljud (vilket för övrigt inte är tunt och anemiskt, vilket många verkar tro).

Utifrån det har Harman tagit fram en tänkt idealkurva för hörlurar - något som kan matcha hörlurarna med riktigt bra högtalare i ett referensrum. Där har testpersoner återigen justerat EQ efter sina preferenser och testat olika kurvor.

En majoritet föredrog Harmans kurva. Vissa ville ha lite mer bas medan äldre personer föredrog lite mer diskant.

Genom åren har det här justerats och reviderats något.

Ungefär så. Och jo, det presenterar ett balanserat ljud. Det är en bra apprixomation för neutralt och korrekt ljud. Individuella variationer har dock en betydligt större inverkan på ljudet från hörlurar än från högtalare. Hur öronen är utformade är en sak och hur man upplever bas en annan. Eftersom hörlurar bara ger bas direkt mot öronen upplevs den svagare, till skillnad från när man kan känna bas genom huden eller hela kroppen.

All den där texten bara för att ha fel.

Studiomonitorers målkurva är att i ett akustisk balanserat rum ska de vara en helt platt frekvensrespons inte "hur bra högtalare ska låta" (Vad fuck betyder det änns)

På grund av hur våra öron och de delarna som finns är uppbyggda så amplifieras visa frekvenser (från 2-5 khz) så för att hörlurar ska kunna uppnå det så behöver vi ha en annan rå-frekvensrespons på hörlurar för att uppnå det.

Harman 2018 är inte och var inte framtaget för att vara neutralt utan vad bara exklusivt ett test utav vad den generella folkmassan vill höra, samma personer som köper Beats, Överbasade Sonys m.m. För till en vanlig person så är bra ljudkvalitet fet bas och hög volym. Och det leder till att Harman 2018 kurvan är över basas och ett ljud som inte är neutralt, vilket får mig att anse att det konsumentkurvan och inte studiokurvan.

Om det är det du vill höra, sure men det kan du göra separerat från mig.

Om vi vill komma närmare ett neutralt så behöver vi använda os av en målkurva som tex Harman combined, vilket är Harman 2013´s lows med 2018´s highs. Vilket för dig närmare det neutrala ljudet som studiomonitorer utger. Detta är ett närmare neutralt.

Det är referensen. Och Harman 2018 är inte passande till det. Så njut lill ponken.