Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Byt ut USG, Cloudkey och en AP till UDM istället, den är betydligt snabbare och bättre! Annars låter det bra

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Deco är väl helt okej, men jag skulle personligen leta efter Asus XT8 om du kan finna den eftersom den är bättre!

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Tack för insparken! Tror jag kommer köra på Edgerouter ER-4 för att ha lite mer CPU och RAM för att kunna köra OpenVPN eller liknande sen på hela nätverket. Blir nog två stycken AP AC LR för o täcka hela huset, kommer ha trådat till de flesta rummen men vill säkra räckvidden för de trådlösa iot-prylarna i huset.

Permalänk

Fick fiber i helgen (bahnhof 500/100) och behöver en ny router.

Har en asus Rt-n66u idag med merlin FW och är nöjd med det.

Vilken är asus värsting där merlin har en FW?
Ska gärna fungera att konfigurera VPN men det gör väl de flesta routrar idag

Tittade på denna och gillar separata VPN uppkoppling for spel osv;
https://www.komplett.se/product/1114934/datorutrustning/natve...

men hittar inget om att merlin FW fungerar på denna.

Denna stöds;
https://www.komplett.se/product/1105844/datorutrustning/natve...

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva lite hjälp med inköp av ny router som är prisvärda just nu.

Skulle behöva förslag på två olika routrar i dessa prisklasser
#1 ca 700 - 2000 kr (Gaming, streaming, surf)
#2 ca 500 - 750 kr (Streaming, surf)

Jag har beställt TP-Link Archer AX50 för 699kr som var på REA som möjligtvis skulle passa in på båda alternativen. Jag tycker det lät som en mycket värd router för detta pris.

Men jag har sett att en del klagar på heat issues på den enheten, men vissa säger att det fixat sig iom ny firmware, men det är inget jag kan hitta på firmware-notes dock så det gör mig osäker.

Någon som vet något mer om detta eller har något gott/ont att säga om just TP-Link Archer AX50?

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk

Vad rekommenderas för någon som är helt oinsatt, bara vill att routern ska fungera med bra hastigheter (har 500/00 mbit/s), vara så billig som möjligt och i övrigt inte har några krav? Bor i en relativt liten lägenhet (typ 55 kvm). Vill att det ska fungera bra såväl trådlöst som med sladd.

Har idag asus rt-ac51u men inser att jag kanske bör byta då jag skaffat 500 mbit men får endast ut 80-90 via routern.

Edit: funderade på denna, är den något att ha? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...

Edit 2: Blev en AX50 istället och är supernöjd än så länge!

Permalänk
Medlem

En fråga till någon med mer nätverkskunskap än mig (typ alla i världen).

Har denna router sen innan https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/Whole-Home-Mes...

Fick en ny router hos Telenor https://www.telenor.se/handla/tillbehor/till-bredband/wifi-ro...

Vilken är bäst?

(Min gissning är ASUS routern, det verkar inte finns så många inställningar på Telenor routern)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

En fråga till någon med mer nätverkskunskap än mig (typ alla i världen).

Har denna router sen innan https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/Whole-Home-Mes...

Fick en ny router hos Telenor https://www.telenor.se/handla/tillbehor/till-bredband/wifi-ro...

Vilken är bäst?

(Min gissning är ASUS routern, det verkar inte finns så många inställningar på Telenor routern)

Din Telenor router har WiFi-6 stöd så den är väl bättre i ren prestanda. Men rent generellt sätt ska du inte köra med routers ifrån din internetleverantör, särskilt i tider som dessa. Det finns spionerande ögon överallt och att sänka garden och vara en godtrogen idiot är det dummaste man kan göra.
Jag skulle ha väntat till årsmodell 2021 routers släpps och köpt mig en uppgradering då, jag sitter på samma router som dig och den börjar bli trött. Men Wifi-6 är för nytt och dom routrar som är ute nu (som snart är utdaterade i ögonen av 2021) kan innehålla en del problem som troligt kan ha blivit löst till 2021 års lansering. Men detta är bara sianden ifrån min sida.
En annan intressant idé kan vara att hålla ögonen öppna för routrar som har stöd för AdGuard Home. Så du får ut lite reklamfiltrering direkt i routern.
För tillfället så verkar det klent med stöd för routrar med adguard och särskilt om man även vill ha wifi-6 och lite prestanda i routern. Men det lär väl ploppa upp en hel del på marknaden inom snar framtid, gissningsvis.

Permalänk
Medlem

har bestämt mig för att köpa ny router. har idag en Technicolor 799 Xtream från telenor och fiber. enligt telenor behöver jag köpa en router som har inbyggt modem men när jag blev kund hos telenor så sa säljaren att jag kunde ha vilken router som helst. så min fråga är: behöver jag köpa en router med modem?

tacksam för svar.

(mod får flytta om jag hamnat fel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

har bestämt mig för att köpa ny router. har idag en Technicolor 799 Xtream från telenor och fiber. enligt telenor behöver jag köpa en router som har inbyggt modem men när jag blev kund hos telenor så sa säljaren att jag kunde ha vilken router som helst. så min fråga är: behöver jag köpa en router med modem?

tacksam för svar.

(mod får flytta om jag hamnat fel)

Om du bara har internet kan du köpa vilken router som helst.
Har du IPTV och/eller telefoni så blir det lite komplicerat.
Något modem behöver du inte. Modem använder man för xDSL och 4G.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du bara har internet kan du köpa vilken router som helst.
Har du IPTV och/eller telefoni så blir det lite komplicerat.
Något modem behöver du inte. Modem använder man för xDSL och 4G.

kanon, tack för svar! direkt ploppar nästa fråga upp: är detta något att ha, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4065553, eller finns det något "bättre" för pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du bara har internet kan du köpa vilken router som helst.
Har du IPTV och/eller telefoni så blir det lite komplicerat.
Något modem behöver du inte. Modem använder man för xDSL och 4G.

Telenor driver fortfarande koax på sina håll, de har också ADSL2+/VDSL2 på många platser och har ett ganska heltäckande mobilnät som du nämner. Så vida det handlar om fiber/lan behövs inget kabelmodem, DSL-modem eller 4G-modem/router. Vet inte den som gjort inlägget får han/hon söka på sin adress och kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telenor driver fortfarande koax på sina håll, de har också ADSL2+/VDSL2 på många platser och har ett ganska heltäckande mobilnät som du nämner. Så vida det handlar om fiber/lan behövs inget kabelmodem, DSL-modem eller 4G-modem/router. Vet inte den som gjort inlägget får han/hon söka på sin adress och kolla.

jag har fiber, kopplar in nätverkskabeln direkt i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

jag har fiber, kopplar in nätverkskabeln direkt i routern.

Då kan du köra med valfri router 👍

Permalänk

Router med gigabit throughput wan-lan

Har precis flyttat och insåg att nuvarande router (Asus RT-AC51U) hade en begränsning på 100mbit i WAN-LAN throughput då jag bara får ut strax under 100/100 från den men 600/900 direkt från väggen (fiber från OwnIt). Just nu bor vi litet så all utrustning är i princip inom en radie på ca 7-8 meter från routern och max samtidig belastning skulle vara HD-streaming med chromecast, gaming samt två mobiltelefoner uppkopplade, alla via WIFI då det tyvärr inte finns någon bra lösning för kabeldragning till datorn.

Söker en router för ca 1000 kr. Finns det några bra tips? Betalar hellre några hundringar extra och får en som håller längre än att behöva byta vid flytt. Routern står ca 2 meter upp på en hylla i hallen. Gör det någon skillnad för signalen när datorn t.ex står på en låda nära marken ca 6 meter bort?

Letar efter en router i liknande formfaktor då nuvarande på djupet precis får plats på hyllan den står på. Stående funkar såklart också då!

Såg att denna fanns på rea nu Asus RT-AC59U V2 men kan inte hitta någonstans vad WAN-LAN throughput är på den. Någon som vet?
https://www.webhallen.com/se/product/327997-Asus-RT-AC59U-V2-...

Har även kikat på RT-AC65P men hittar inte heller info om WAN-LAN throughput
https://www.webhallen.com/se/product/300629-ASUS-RT-AC65P-A17...

Denna har bekräftad gigabit WAN-LAN TP-LINK Archer AX50
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_tp-link-archer-ax50-ax3...

Och även RT-AC68U som har bekräftat WAN-LAN throughput på ca 700mbps. Dock både dyrare och betydligt äldre.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-ac68u-dual-band...

La till formfaktor
Permalänk

Vilken är den mest prisvärda 4g-routern just nu? Verkar inte vara jättemycket att välja på?

Har kollat TP-link archer men de verkar strula väldigt mycket och inte ens funka med tele2 som jag har. Har beställt mobilt bredband från dom men deras router (Huawei) Var slut på lager i flera veckor och det tänker jag inte vänta på

Permalänk
Skrivet av Chiefpiggum:

Vilken är den mest prisvärda 4g-routern just nu? Verkar inte vara jättemycket att välja på?

Har kollat TP-link archer men de verkar strula väldigt mycket och inte ens funka med tele2 som jag har. Har beställt mobilt bredband från dom men deras router (Huawei) Var slut på lager i flera veckor och det tänker jag inte vänta på

Du kan använda ett extern modem och då kan du använda vilken router du vill.
Jag körde på en vanlig router + netgear LB1120 utan problem i cirka tre år.

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

Fick fiber i helgen (bahnhof 500/100) och behöver en ny router.

Har en asus Rt-n66u idag med merlin FW och är nöjd med det.

Vilken är asus värsting där merlin har en FW?
Ska gärna fungera att konfigurera VPN men det gör väl de flesta routrar idag

Tittade på denna och gillar separata VPN uppkoppling for spel osv;
https://www.komplett.se/product/1114934/datorutrustning/natve...

men hittar inget om att merlin FW fungerar på denna.

Denna stöds;
https://www.komplett.se/product/1105844/datorutrustning/natve...

Dumpar denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Dumpar denna

Vad sjutton är merlin FW ? Tyvärr har inte de flesta routers fullvärdigt stöd för VPN. Det vill säga som inkluderar VPN Klient (att ansluta till en VPN, inte enbart VPN Server som driftar en VPN tunnel). Detta är viktigt för mig också så det blev en ASUS. Vilket du också är inne på så det blir blir säkert bra.
Jag själv köpte nämligen en RT-AX58U och är så långt ganska nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vad sjutton är merlin FW ? Tyvärr har inte de flesta routers fullvärdigt stöd för VPN. Det vill säga som inkluderar VPN Klient (att ansluta till en VPN, inte enbart VPN Server som driftar en VPN tunnel). Detta är viktigt för mig också så det blev en ASUS. Vilket du också är inne på så det blir blir säkert bra.
Jag själv köpte nämligen en RT-AX58U och är så långt ganska nöjd.

https://www.asuswrt-merlin.net/

Bra firmware, custom made men den bygger på asus egna firmware. Dom har samarbete med asus utvecklingsteam också vilket är väldigt nice.

Permalänk

Hej sitter här och planerar nätverk till sommarstugan.
Får fiber till våren så det dags.
I dagsläget kör jag med en ASUS 4G-AC53U med ett SIM-kort i och en Asus RT-AC66U som repeter för att förlänga wifi.
Har 2 kåkar och ett attefallshus på gården
Ser ut så här.

-----| Kåk 2 |
-----|_______|
Kåk 1
| R |
| |
|___|

Rep
G|__| |__x___|
Bod Attefall

R = Router G = Grillring x = Repeter

Ungdomarna håller till i Attefallshuset och har varsit sovrum där.
Har jag dragit nätverkskabel till vardagsrummet kåk 1 som vetter mot Boden och grillringen kåk 2 och en kabel till varje sovrum i attefallshuset.
Totalt 5 uttag

I dagsläget är wifi svagt i kåk 2 och vid grillringen så funderar på att göra det riktigt nu när jag får fiber.
Fiber kommer in vid nuvarande router kåk 1.

Så 3 Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range en i varje kåk var planen.

Funderar på en Ubiquiti EdgeRouter 6 men den har bara 5 lan uttag så har ingen i reserv om jag vill ha fler uttag i framtiden.
Ser på Inet att de har en Ubiquiti EdgeRouter 12 men det känns som onödigt med utgångar.

Så nu till frågan Vet ni någon bra router med PoE med ca 8 lan utgångar.
Nått jag inte har tänk på?

Kåkarna hamnar fel ser rätt ut när jag fhöhandsgranskar men ej när jag sparar
Permalänk
Medlem

Vilken router ska jag köpa 2021 ?

Ja frågan är mycket vanlig år för år och olika budget

- Min budget är ifrån 1 kr- 1400 kr

- Simkortplats måste finnas i routern

- Ev batteridriven men inget måste

Det ska klargöras att jag har operatören TELE 2 som bredbandsleverantör och avser nog inte ändra till nån annan

Deras val och modell av modem är denna https://www.tele2.se/4g-router-och-modem/huawei-b535
Av olika skäliga anledningar kommer jag inte handla routern från dem utan en obunden router även om denna modell går att köpa enskilt obunden av andra såklart

-Så vilka router är bättre än denna Huawei-b535 för ev uppgraderade tele 2 standarder ?

-Det skadar inte alls att det är förberett för mer avancerad elektronik, uppkoppling och snabbare

- Dock spelar jag inte några "tunga" nätverksspel eller dataspel som kräver mer än 3 personer LAN som ska koppla upp sig på min router i rummet, eller så kanske det är önskvärt med tunga spel, därför....
Såklart är det ju bra om det funkar utmärkt trådlöst med tex Xbox LIVE 360, One, Playstation osv

Ja slänger ut frågan här iaf för det är inte så tvärenkelt för mig att välja router utifrån ovan eftersom jag är för lite insatt och okunnig tycker jag (på specifikationer, teknik och funktioner som kan vara bra eller är direkt nödvändiga) och tele 2 kör med Bandbredd :20Mhz 4G, Dubbla band 2,4-5GHz samt routern huawei-b535 som man kan tex jämföra med

På tex prisjakt finns det ju en mängd faktorer i teknik att välja så ..

https://www.prisjakt.nu/c/routrar?947=949%7C948%7C97594%7C952...

Tacksam för all hjälp

Tex : TP-Link Archer AX10 mm mm (har ingen aning)

Permalänk
Medlem

Problemet med valet av en router mellan 1-1700kr är nog mest att det saknas info ang uppgifter dom aviserar på prisjakt.nu eller procerunner.se

***************************************

Kriterier önskemål är följande :

***************************************
- Router : Har gigabit-portar både för anslutning till internet och lokalt.
Annars kan det gå småsegt. gigabit Ethernet, ibland man också 1000 Ethernet förekomma.

: JA

- Wifi-standarder:

En router med stöd för 802.11ac stödjer även alla äldre versioner.
En ny standard med namnet 802.11ax har nyligen börjat implementeras
De ska ge ännu högre bandbredd och bättre räckvidd och stabilitet än 802.11ac,

JA

Wifi 1 till 6. Wifi 6 är senaste 802.11ax, wifi 5 är 802.11ac, wifi 4 är 802.11n och wifi 1-3 är ännu äldre versioner. Ju högre siffra desto bättre, helt enkelt.

- Frekvensband :

Wifi använder sig av olika radiofrekvenser. De flesta routrar i dag kör två frekvenser, 2,4 GHz och 5 GHz.

JA

- Trippelband : inte prio, NEJ

- Datahastighet :
Datahastigheten anger hur snabbt routern skickar information mellan olika anslutna enheter i det trådlösa nätverket. Hastigheten mäts i Mbps som står för Megabit per sekund, eller i Gbps (Gigabit per sekund).

- Räckvidd och beamforming :

Avstånd till routern och hinder emellan, till exempel innerväggar och tak, försvagar signalen och prestandan rejält. En del routrar har en funktion kallad beamforming. Det innebär att routern ser var mottagande enheter befinner sig och kan koncentrera signalen dit. Det kan förbättra räckvidden en hel del.

- inte jättenödvändigt, NEJ och JA

- Mimo, Mu-mimo:

En ny teknik som gör att ac-routrar kan skicka data till flera uppkopplade prylar samtidigt, snabbare och jämnare än förut. Det funkar bara om även mottagande enhet stödjer mu-mimo, vilket få hittills gör. Men det kommer bli allt vanligare, och ger stora fördelar. Så det kan vara bra att komma upp när du köper en router.

Det lättaste är att bryta ner det till att MIMO är en akronym för Multiple Input Multiple Output. Det är en teknik där en enhet har multipla sändare och mottagare för det trådlösa nätverket. Varje sändare/mottagare har helt enkelt en egen antenn.
MU framför MIMO står för Multi User och är en förbättring mot SU-MIMO som då innebär Single User. MU-MIMO är en teknik som tillåter routern att kommunicera med flera enheter åt gången. Varje enhet behöver alltså inte vänta på att kommunikationen med en annan enhet ska blir klar utan routern kan sköta detta samtidigt.

JA

- Beamforming :

Innebär att wifi-signalen fokuseras mot den enhet som själva routern kommunicerar med för tillfället. Detta innebär att man får högre signalstyrka och stabilare samt snabbare uppkoppling jämfört med traditionell en metod som istället sprider signalen i alla riktningar.

JA

- Wi-gig:

2017 såg vi även de första produkterna som använder en alternativ, extremsnabb wifi-standard – 802.11ad, även kallad Wi-gig. Den använder ett helt eget frekvensband på 60 GHz och kan leverera enorma hastigheter, över en gigabit till en uppkopplad pryl!

Räckvidden är dock kort, routern måste i princip stå i samma rum för att det ska funka, så det är inget som kommer att ersätta 802.11ac. Det är snarare ett komplement för sådant som trådlös dockning och 4k-video.

- inte jättenödvändigt NEJ

****

- Mesh nätverk: NEJ

- Usb port: JA

- Dual band ac-router. JA

-N-routrar (Wifi 4) :

Bland routrar som fortfarande säljs är n-standarden (802.11n) de enklaste och billigaste routrarna just nu. Har du en snabbare internetuppkoppling än 24 Mbit/s så bör du minst ha en n-router rätt val.

JA

-Ac-routrar (Wifi 5):

De flesta routrar idag routrar följer den så kallade ac-standarden (802.11ac). Det ökar maxkapaciteten rejält i det trådlösa nätverket och är ett måste för den som vill kunna göra avancerade saker som att strömma i 4k.

JA

- Fler antenner bättre:

De flesta routrar har flera antenner, vilket både ökar hastighet och räckvidd. För designentusiasten finns det modeller med inbyggda antenner, men det betyder som regel sämre kapacitet, även om det finns undantag. Externa antenner har också fördelen att de kan vinklas olika för att förbättra hastigheten.

JA

- Välj rätt säkerhet:

För att inte obehöriga ska kunna ta sig in på din dator kan du lösenordsskydda den. Det finns tre standarder: wep och wpa och wpa2. Wpa2 är nyast, smidigast och säkrast. Bra är också om routern har wps-funktion, då kan du koppla upp dig säkert utan att behöva mata in komplicerade lösenord.

JA

- Voice over ip (voip)

Ring från routern. Om du väljer en router med stöd för

- EJ PRIO, NEJ

Gigabitportar :

Den har även gigabitportar vilket de enklare saknar, det är viktigt om du ska koppla in enheter med kabel då det påverkar hastigheten mellan router och dator.

JA

- Hur många olika enheter ska anslutas till routern?

4 enheter Diagrammet visar vilken hastighet routern måste hantera för att få den maximala hastigheten för nätverk av alla enheter i hemmet. Om till exempel 4 trådlösa enheter är anslutna till samma nätverk, rekommenderar vi en router som klarar hastigheter på 300 Mbit / s.
Om du har mer än 7 enheter i hemmet eller på kontoret, kan det vara nödvändigt med en router med 802.11ac standarden. Inom denna kategori finns routrar som kan leverera upp till 1300 Mbit / s

JA

***************************

.....Listan på routers är nedan (tex låter Asus RT-AX58U väldigt nära mina behov ovan eller??)
Vilken hade ni valt ? =

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5338302,2761112,4279...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenHelge:

Hej sitter här och planerar nätverk till sommarstugan.
Får fiber till våren så det dags.
I dagsläget kör jag med en ASUS 4G-AC53U med ett SIM-kort i och en Asus RT-AC66U som repeter för att förlänga wifi.
Har 2 kåkar och ett attefallshus på gården
Ser ut så här.

-----| Kåk 2 |
-----|_______|
Kåk 1
| R |
| |
|___|

Rep
G|__| |__x___|
Bod Attefall

R = Router G = Grillring x = Repeter

Ungdomarna håller till i Attefallshuset och har varsit sovrum där.
Har jag dragit nätverkskabel till vardagsrummet kåk 1 som vetter mot Boden och grillringen kåk 2 och en kabel till varje sovrum i attefallshuset.
Totalt 5 uttag

I dagsläget är wifi svagt i kåk 2 och vid grillringen så funderar på att göra det riktigt nu när jag får fiber.
Fiber kommer in vid nuvarande router kåk 1.

Så 3 Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range en i varje kåk var planen.

Funderar på en Ubiquiti EdgeRouter 6 men den har bara 5 lan uttag så har ingen i reserv om jag vill ha fler uttag i framtiden.
Ser på Inet att de har en Ubiquiti EdgeRouter 12 men det känns som onödigt med utgångar.

Så nu till frågan Vet ni någon bra router med PoE med ca 8 lan utgångar.
Nått jag inte har tänk på?

Edgerouter har ingen vettig PoE, de har bara passiv 24V PoE så de skulle jag inte satsa på.
Om du vill ha 8 Portar så kan UniFi Switch 8-60W vara ett bättre alternativ. Du har 4 riktiga PoE portar + 4 vanliga portar.
Har man en switch + AP så är man inte beroende på nåt i routern för sitt lan.
Så kan du i stort sätt välja vilken router du vill. Tycker inte Ubiquiti har någon prisvärd ny router.
Så jag skulle nog antingen behålla Asus eller skaffa nåt billigt som Edgerouter-X.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ska snart flytta och kommer få en 1Gbps-lina som jag tänkte köpa lite utrustning till. Min tanke är att jag vill köra något öppet och fritt och har kollat in https://teklager.se. Dock är jag lite osäker på hur jag ska göra.

Det jag vill ha möjlighet till är åtminstone att ha min dator ansluten via kabel, en RPi (med PiHole) med kabel och en till enhet via kabel i framtiden, eventuellt en NAS eller annan server. Utöver det behöver jag ha trådlöst till min telefon och andra enheter som inte har möjlighet till kabel.

Jag har ingen aning om vad jag skulle behöva för router, men den billigaste teklager har ligger på 2 GB RAM, vilket kanske kan bli lite för lite?

Dom jag funderar över är
1. APU2E4
Med denna har jag 3 portar, vilket betyder att jag antagligen kommer behöva en switch också? Vad är för/nackdelar här?

2. APU4D4
Med denna har jag 4 portar, vilket betyder att jag inte kommer behöva en switch till att börja med, om jag inte får för mig att skaffa ännu fler enheter i framtiden, men kan då införskaffa mig en switch.

Prestandamässigt, vad är smartast att göra? Som jag förstår det av att läsa runt på teklager så får jag WiFi med båda, men vad kan man förvänta sig för hastigheter över WiFi? Och vad kan man förvänta sig för hastigheter på trådat (förutsatt att jag skulle kunna maxa min 1Gbps-lina)?

Är det något annat man bör tänka på innan man införskaffar något? Dom ligger lite (läs: ganska mycket) över vad jag hade räknat att min budget skulle vara, men det kanske är priset man får betala för att få en fri och öppen router.

Vad är för/nackdelar med att köra på en router > switch > enhet istället för att köra rakt från routern, förutom att få fler portar?

Jag är absolut inte låst till dom jag nämnde, utan det är bara vad jag hittat. Finns det andra bra alternativ så är jag öppen för förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

den billigaste teklager har ligger på 2 GB RAM, vilket kanske kan bli lite för lite?

[...]
Dom jag funderar över är
1. APU2E4
[....]

2. APU4D4
[...]

så får jag WiFi med båda, men vad kan man förvänta sig för hastigheter över WiFi? Och vad kan man förvänta sig för hastigheter på trådat (förutsatt att jag skulle kunna maxa min 1Gbps-lina

Vilket OS har du tänkt köra? Med OpenWRT (eller annan Linux) så är det inget problem med drivrutiner till WiFi, med BSD-baserade OS så får du räkna med att det inte går. 2GB är fullständig overkill för OpenWRT, det går att köra på 64MB RAM.

1Gb/s ska inte vara ett problem. Jag har testat att routa det på LAN, det fungerar fint. Teklager har en artikel om WiFi-hastigheter du kan titta på. Jag vill minnas att jag fått en bit över 300Mb/s från WiFi till ethernet när jag testat med iperf. Det finns en tråd någonstans på OpenWRT-forumet där en av senior-medlemmarna testar Wireguard- och OpenVPN-prestanda på diverse enheter, på VPN kan du inte vänta dig att maxa 1Gb/s på APU:n, CPU:n har hårdvaruaccelerering men orkar ändå inte hela vägen - detta gäller förstås bara om det är APU:n som står för krypteringen.

OpenWRT har ett paket som heter adblock som kan ersätta Pi-hole och därmed spara ett interface.

Du behöver kolla hur många WiFi-kort du vill stoppa i burken. Ett kort klarar antingen 2,4 GHz ELLER 5 GHz ac. Två kort om du ska ha båda banden alltså. APU4 har bara en mini-PCIe-kortplats och kan därför bara köra ett band. Observera att Teklager säljer ett kort (200wx?) som bara klarar 2.4GHz, medan de andra om jag minns rätt klarar 5GHz OCH 2.4GHz, men INTE samtidigt.

APU:erna har riktiga interface, inte en inbyggd switch, så det är relativt enkelt att routa/brandvägga utan att hålla på med VLAN. Vill man ändå köra VLAN går det förstås bra. En extra dum-switch är ju relativt billigt om man behöver fler portar. Det man kan fundera på är om man vill köra annan hårdvara eller APU utan WiFI och ha en separat AP (men att hitta en fri sådan är ju knepigt). Det ger mer frihet att välja OS på routern, om man till exempel vill köra OPNSense i stället.

Jag är otroligt nöjd med min APU (3, dubbelt WiFi, 4GB) med OpenWRT. Projektet är alltid snabba med att få ut säkerhetsfixar OCH workarounds för nyupptäckta säkerhetsproblem. OpenWRT stabil version ligger rätt lång efter den mesta mjukvaran, men ändå enormt mycket före de flesta vanliga konsument-routrarna som kör någon asgammal Linux-kärna som de inte kan uppgradera på grund av proprietära drivrutiner, plus forkade/proprietära versioner av dnsmasq och liknande. Om man vill så kan man köra master-branchen av OpenWRT som är nyare (men under utveckling), den säkerhetsuppdateras också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vilket OS har du tänkt köra? Med OpenWRT (eller annan Linux) så är det inget problem med drivrutiner till WiFi, med BSD-baserade OS så får du räkna med att det inte går. 2GB är fullständig overkill för OpenWRT, det går att köra på 64MB RAM.

1Gb/s ska inte vara ett problem. Jag har testat att routa det på LAN, det fungerar fint. Teklager har en artikel om WiFi-hastigheter du kan titta på. Jag vill minnas att jag fått en bit över 300Mb/s från WiFi till ethernet när jag testat med iperf. Det finns en tråd någonstans på OpenWRT-forumet där en av senior-medlemmarna testar Wireguard- och OpenVPN-prestanda på diverse enheter, på VPN kan du inte vänta dig att maxa 1Gb/s på APU:n, CPU:n har hårdvaruaccelerering men orkar ändå inte hela vägen - detta gäller förstås bara om det är APU:n som står för krypteringen.

OpenWRT har ett paket som heter adblock som kan ersätta Pi-hole och därmed spara ett interface.

Du behöver kolla hur många WiFi-kort du vill stoppa i burken. Ett kort klarar antingen 2,4 GHz ELLER 5 GHz ac. Två kort om du ska ha båda banden alltså. APU4 har bara en mini-PCIe-kortplats och kan därför bara köra ett band. Observera att Teklager säljer ett kort (200wx?) som bara klarar 2.4GHz, medan de andra om jag minns rätt klarar 5GHz OCH 2.4GHz, men INTE samtidigt.

APU:erna har riktiga interface, inte en inbyggd switch, så det är relativt enkelt att routa/brandvägga utan att hålla på med VLAN. Vill man ändå köra VLAN går det förstås bra. En extra dum-switch är ju relativt billigt om man behöver fler portar. Det man kan fundera på är om man vill köra annan hårdvara eller APU utan WiFI och ha en separat AP (men att hitta en fri sådan är ju knepigt). Det ger mer frihet att välja OS på routern, om man till exempel vill köra OPNSense i stället.

Jag är otroligt nöjd med min APU (3, dubbelt WiFi, 4GB) med OpenWRT. Projektet är alltid snabba med att få ut säkerhetsfixar OCH workarounds för nyupptäckta säkerhetsproblem. OpenWRT stabil version ligger rätt lång efter den mesta mjukvaran, men ändå enormt mycket före de flesta vanliga konsument-routrarna som kör någon asgammal Linux-kärna som de inte kan uppgradera på grund av proprietära drivrutiner, plus forkade/proprietära versioner av dnsmasq och liknande. Om man vill så kan man köra master-branchen av OpenWRT som är nyare (men under utveckling), den säkerhetsuppdateras också.

Tack, ska kolla in det. Jag har tidigare aldrig kört en egen VPN, utan endast från Mullvad och liknande. Dock är jag lite sugen på att testa köra en egen VPN för att komma åt saker på distans, men det måste jag läsa på lite mer om först.

Skönt att veta att jag slipper skaffa en RPi, då sparar jag in lite pengar som jag kan lägga på routern istället

Angående WiFi-kort har jag funderat lite. Det vore skönt att ha stöd för två, även om jag tror att jag skulle klara mig på 5GHz-bandet. Där jag bor nu har det varit ganska instabilt med 5GHz, men just nu bor jag ganska stort och har inte så många grannar runtom mig. När jag flyttat och ska köra denna setup kommer jag bo mindre samt att jag kommer ha massvis med grannar, så 5GHz kommer antagligen funka bättre där. Har svårt att se mig i en situation där jag behöver 2.4GHz och 5GHz samtidigt. Satsar nog kanske på ett kort som klarar båda så får jag se vad som funkar bäst.

Då jag helst vill slippa dra sladdar utanför rummet där routern kommer vara så ska jag försöka slippa köra på en separat AP, om det skulle vara behov av det i framtiden är det ju bra att veta att det går, men helst kör jag det via routern. Men det ska inte vara något problem med OpenWRT om jag förstod dig rätt?

Jag tror faktiskt att jag kommer landa i en APU2E4 med wle600vx, OpenWRT och en switch. Ser inte riktigt fördelarna för mig personligen med 3 & 4, då det mest verkar handla om LTE och fler portar.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

tjena, har ett trähus på 128kvm. med övervåning och källare, vad skulle ni rekommendera för router, trådbundet 3datorer/ps4 och xbox One. trådlöst 5 mobiler/surfplatta och nintendo switch. har en asus Rt68u som börjat krångla så vill byta ut den. vart rekommenderad av inet denna router TP-Link AX1800 Archer AX20 .Edit har 300/100 comhem

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

tjena, har ett trähus på 128kvm. med övervåning och källare, vad skulle ni rekommendera för router, trådbundet 3datorer/ps4 och xbox One. trådlöst 5 mobiler/surfplatta och nintendo switch. har en asus Rt68u som börjat krångla så vill byta ut den. vart rekommenderad av inet denna router TP-Link AX1800 Archer AX20 .Edit har 300/100 comhem

Hej Kriffe93,
Det är som vanligt en prisfråga såklart, men eftersom du ändå har 6 trådlösa enheter som används aktivt så hade jag personligen tagit något starkare.
Klarar din RT-68U mottagningen så den räcker?
Jag hade rekommenderat denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5399385
Asus RT-AX82U har dubbelt så många streams i 5Ghz bandet (4) mot TP-Link AX20 (2) vilket ger bättre mottagning och med AX standarden kan den hantera fler enheter bättre samtidigt.
Asus RT-AX82U är också väldigt lik många av de dyraste routrarna som kostar flera tusen mer så man får väldigt mycket för pengarna.
Personligen gillar jag Netgear och ASUS då jag haft väldigt bra erfarenhet av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Hej Kriffe93,
Det är som vanligt en prisfråga såklart, men eftersom du ändå har 6 trådlösa enheter som används aktivt så hade jag personligen tagit något starkare.
Klarar din RT-68U mottagningen så den räcker?
Jag hade rekommenderat denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5399385
Asus RT-AX82U har dubbelt så många streams i 5Ghz bandet (4) mot TP-Link AX20 (2) vilket ger bättre mottagning och med AX standarden kan den hantera fler enheter bättre samtidigt.
Asus RT-AX82U är också väldigt lik många av de dyraste routrarna som kostar flera tusen mer så man får väldigt mycket för pengarna.
Personligen gillar jag Netgear och ASUS då jag haft väldigt bra erfarenhet av dem.

trådlösa täcker större delen av hela huset med min rt68u , jag har tittat på den du länka Asus RT-AX82U och ASUS RT-AX92U, 1700 på inet för 92u men skulle ta lång tid innan den kom i lager skrev inet. så får nog bli 82u.men såg också att man kan ju köpa två 92u för en 500 mer än 82u

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

trådlösa täcker större delen av hela huset med min rt68u , jag har tittat på den du länka Asus RT-AX82U och ASUS RT-AX92U, 1700 på inet för 92u men skulle ta lång tid innan den kom i lager skrev inet. så får nog bli 82u.men såg också att man kan ju köpa två 92u för en 500 mer än 82u

En enhet är alltid bättre; färre störningar och mindre risk för problem med roaming mm. Om du inte får så bra mottagning på vissa delar av huset så kan du ju såklart köra två enheter i mesh.1x RT-AX82U bör ha märkbart bättre mottagning än 1x RT68U.

Permalänk
Medlem

vad köper jag för router som ska klara 2st iptv 4k
2st stationära datorer som streamar 24/7 + ett gäng mobiler samt skrivare

Vill ha maximal hastighet på alla enheter. just nu delar routerns wifi bara 54Mbit/s? värdelöst ju å dålig räckvidd.

budget ca 4tusen har fiber.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |