Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

En riktig hacker ser till att DNS bara ger rätt svar till listade MAC-adresser, alla andra dirigeras till 4chan eller något annat kufiskt.
https://www.bedug.com/pics/smiley/devil.gif

Okej efter ännu mer testning så verkar det som att Protected Management Frames var boven i detta. slog jag av den eller kör på "Capable" så fungerar WPA2/WPA3 protocol utan problem. WPA3 kräver "Forced" på denna funktion och då ballar saker ur tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Mm har installerat den nu och får inte Chromecast att fungera alls inte heller kan jag ansluta TVn på wi-fi alls. kopplar jag in gamla fungerar det direkt. provade slå av AX (Wifi6) men fungerade ändå inte, vad kan det vara tror vi?

Uppdaterat all firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Uppdaterat all firmware?

Yes det med. Uppdaterade original inlägget då det var Protected Management Frames som va problemet.

Får ut 497 igenom routern och mellan 350-450 på det trådlösa i hela huset på 5ghz har 500mbit idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Yes det med. Uppdaterade original inlägget då det var Protected Management Frames som va problemet.

Kollade precis tråden och fanns massa på Google om det. Inte så smart att defaulta med den inställningen av Asus då de får massa returer och reklamationer när saker inte funkar...

Permalänk
Medlem

Snyggt av Google att inte ha denna funktion...?

Från wi-fi.org:

What are Protected Management Frames?

Protected Management Frames (PMF) provide protection for unicast and multicast management action frames. Unicast management action frames are protected from both eavesdropping and forging, and multicast management action frames are protected from forging. They augment privacy protections already in place for data frames with mechanisms to improve the resiliency of mission-critical networks. PMF is required for all new certified devices.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Yes det med. Uppdaterade original inlägget då det var Protected Management Frames som va problemet.

Får ut 497 igenom routern och mellan 350-450 på det trådlösa i hela huset på 5ghz har 500mbit idag.

Låter ju riktigt bra

Permalänk
Medlem

Bahnhof har börjat erbjuda 10 gigabit i mitt hus. Vilken enterprise-/prosumer-router är prisvärd och vettig för 10 gigabit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Bahnhof har börjat erbjuda 10 gigabit i mitt hus. Vilken enterprise-/prosumer-router är prisvärd och vettig för 10 gigabit?

Några routers att titta på:

Beror helt och hållet på vad du vill få ut. Ingår det inte en 10 Gbit router från Bahnhof (från Huawei)?

Lånat kundkommentar från Webhallen på Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (Finns mycket billigare på prisjakt eller Unifis egna webbplats):
https://www.webhallen.com/se/product/314191-Ubiquiti-UniFi-Dream-Machine-Pro-8-Port-Gigabit-Switch-Gateway

"No-Face
tio månader sedan
Skaffade en sån här rackare när jag fixade Bahnhof 10Gbit. Skräproutern som Bahnhof skickade (Huawei 10Gbit router) hade en Bahnhof SFP+ modul förinstallerad. Den modulen åkte rakt in i UDM Pro, och Huawei skräproutern står nu på hyllan.
Bahnhof supportade inte den här lösningen, men ingen kommer ihåg en fegis. Sen sitter det en DAC SFP+ kabel till en 10Gbit switch.jhttps://www.webhallen.com/se/product/263005-Ubiquiti-...
Som vanligt funkar Unifi-prylarna som de ska!"

Vill du även ha supersnabbt wifi har du ju RT-AX89X.

Intressant hårdvara är Mikrotik CCR2004-1G-12S+2XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Bahnhof har börjat erbjuda 10 gigabit i mitt hus. Vilken enterprise-/prosumer-router är prisvärd och vettig för 10 gigabit?

Routers med SFP+ finns det gott om.
Sämre är med billiga switchar för RJ45 10 Gbit/s ethernet.
Så just nu är det billigare att bygga med SFP+ switchar och kort i lanet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag söker en ny router som främst har bra räckvidd. Hur vet man att en router har bra räckvidd? Är det 802-standarden man ska gå efter, eller antar antenner? Kan inte mycket om routrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Jag söker en ny router som främst har bra räckvidd. Hur vet man att en router har bra räckvidd? Är det 802-standarden man ska gå efter, eller antar antenner? Kan inte mycket om routrar.

Hej,
Det är Wifi 6 (802.11AX) du ska ha. De ger bäst räckvidd.
Vissa designer har flera "antenner" i varje antenn så man blir inte så mycket klokare på det. Då måste man kolla detaljspecifikationerna för hur många streams routern har.
Vad har du för router idag och vad vill du få ut med din nya router, alltså är det några platser hos dig som inte har räckvidd idag?
Är det en liten eller stor lägenhet/villa?
Hur snabbt internet vill/har du?

Stavning
Permalänk

Jag har idag en : Linksys
EA9500 Tri-Band AC5400 Smart Router

Den har jag använt i snart 4 års tid skulle jag gissa på. Jag sitter på en 1gb Fiberlina från Bredband2
Jag upplever långsamt wifi stundtals på senare tid till skillnad från innan (kanske senaste halvåret). Jag har svårt att kunna nå routern när jag försöker ansluta till den eternal "Waiting" spinner mm. Så börjar nu fundera på en ny router.

3 trådade datorer är uppkopplade konstant, där jag streamar till Twitch från en.
utöver detta är 3 till datorer uppkopplade via Wifi 5 och 2,4ghz där man spelar allt från cs, till minecraft och wow.
1 Xbox och 2 nintendoswitch
Utöver detta har vi 3 st 4k tv apparater som rullar netflix.
Och inte att förglömma alla telefoner,surfplattor och smartlight mm.
För tillfället är 28 enheter uppkopplade mot routern.
Så den nya routern måste palla detta.
Jag är mer ute efter plug N play men det skall vara rejäla doningar då jag jobbar hemifrån inom IT och behöver vara konstant uppkopplad.
i mina ögon skulle jag bara gå till inet söka på de dyraste och plocka en av dom, men det är med mina lekmansögon.
Så därför frågar jag er som har koll på detta.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Jag har idag en : Linksys
EA9500 Tri-Band AC5400 Smart Router

Den har jag använt i snart 4 års tid skulle jag gissa på. Jag sitter på en 1gb Fiberlina från Bredband2
Jag upplever långsamt wifi stundtals på senare tid till skillnad från innan (kanske senaste halvåret). Jag har svårt att kunna nå routern när jag försöker ansluta till den eternal "Waiting" spinner mm. Så börjar nu fundera på en ny router.

3 trådade datorer är uppkopplade konstant, där jag streamar till Twitch från en.
utöver detta är 3 till datorer uppkopplade via Wifi 5 och 2,4ghz där man spelar allt från cs, till minecraft och wow.
1 Xbox och 2 nintendoswitch
Utöver detta har vi 3 st 4k tv apparater som rullar netflix.
Och inte att förglömma alla telefoner,surfplattor och smartlight mm.
För tillfället är 28 enheter uppkopplade mot routern.
Så den nya routern måste palla detta.
Jag är mer ute efter plug N play men det skall vara rejäla doningar då jag jobbar hemifrån inom IT och behöver vara konstant uppkopplad.
i mina ögon skulle jag bara gå till inet söka på de dyraste och plocka en av dom, men det är med mina lekmansögon.
Så därför frågar jag er som har koll på detta.

Routern i sig är fortfarande väldigt kraftfull i alla fall sett till hårdvaran. Har du kollat så felet inte ligger någon annanstans först? Uppdaterat firmware, fabriksåterställt routern? Är QOS på? Har du sökt på kanalerna så inga grannar sitter på exakt samma? Störningar är oftast största problemet med wifi.

Vad har du för upphastighet?

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Routern i sig är fortfarande väldigt kraftfull i alla fall sett till hårdvaran. Har du kollat så felet inte ligger någon annanstans först? Uppdaterat firmware, fabriksåterställt routern? Är QOS på? Har du sökt på kanalerna så inga grannar sitter på exakt samma? Störningar är oftast största problemet med wifi.

Vad har du för upphastighet?

Inga problem med hastighet generellt, problemet jag har är att jag har svårt att ansluta nya smartlights,
Streaming via apple Tvn buffrar.
Tappar kontakten med vissa lampor.
När alla använder wifit samtidigt kan det gå otroligt långsamt dock

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Inga problem med hastighet generellt, problemet jag har är att jag har svårt att ansluta nya smartlights,
Streaming via apple Tvn buffrar.
Tappar kontakten med vissa lampor.
När alla använder wifit samtidigt kan det gå otroligt långsamt dock

Det är förmodligen något som någon gör på senare tid som drar enormt mycket bandbredd alternativt att dina grannar börjat surfa lika mycket som du gör nu på samma kanaler. Spelar någon COD eller andra tunga spel på dator så kan en speluppdatering/installation ta upp hela linan flera minuter.

Är det bara lagg över Wifi eller även med kabel?

1. Hur är routern kopplad till fibern? Är det en router/modem? Se till att du inte använder dubbla routers, har du fibermodem/gateway så ska det vara bryggat.
2. Har du uppdaterat din router och fabriksåterställt den?
3. Stäng av QOS om den är på i routern och se om det blir bättre. QOS på vanliga routers pallar oftast inte i närheten av 1000 mbit.
4. Dela upp Wi-Fi banden i olika nätverk med olika namn. Typ 2.4Ghz, 5Ghz 1 och 5Ghz 2. Sätt in alla smarta saker som lampor och andra långsamma saker på endast 2.4Ghz nätet. Allt som är viktigt för dig sätter du på ett eget 5 Ghz band och resten av alla saker som inte är prio men ska gå fort ändå sätter du på det andra 5Ghz bandet.
5. Har du grannar som också börjat köra lika hårt på Wifi som du gör så kan det störa enormt om ni använder samma eller liknande kanaler?
6. Dra så mycket kablar du bara kan för att dra ned på Wifi-belastningen.
7. Chansa och köp ny router typ en Asus ROG Rapture GT-AX11000 så du får snabbare tri-band och hoppas på att det löser problemet. Varför jag inte bara skriver köp ny router är för att din router är tri-band och har mer WiFi kapacitet än många nya routrar idag och borde klara 1000 mbit. Sen är ju snabbare alltid bättre såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Inga problem med hastighet generellt, problemet jag har är att jag har svårt att ansluta nya smartlights,
Streaming via apple Tvn buffrar.
Tappar kontakten med vissa lampor.
När alla använder wifit samtidigt kan det gå otroligt långsamt dock

Vad man måste tänka på är att Wifi är delat mellan alla enheter.
Så en dålig uppkopplat pryl kan ta väldigt mycket av kapaciteten.
Säg att du har en mobil som har kopplat upp sig på ett ställe som har dålig täckning och får 10 Mbit/s i överföringshastighet. Om det då körs en stream som tar 5 Mbit/s så tar denna halva kapaciteten av nätverket.

Så om man vill få bra fart i nätverket så bör man se till att man har bra täckning överallt där det finns klienter.
Så även om routern täcker in hela huset så kan en extra AP på rätt ställe tillföra mycket kapacitet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har nu googlat massor men lyckats inte få huvudet runt vad jag behöver riktigt.
Jag har idag en ASUS RT-AC87U
Den funkar bra, men jag upplever att den blivit väl trött.
Kanske ha-begäret spelar in lite också.
Nåväl. Det jag eftersöker är egentligen inget speciellt.
Mina behov består i att det givetvis ska vara bra fart i trådlösa delen, både 2.4 och 5Ghz.
Jag vill kunna sätta ip-nummer manuellt.
Den ska lira bra med Home Assistant.
Vet att de flesta routrar i mellansegmentet sköter detta bra. Antar att jag är ute efter mest pang för pengen.
Pris nånstans mellan 1000-2500:-

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Har nu googlat massor men lyckats inte få huvudet runt vad jag behöver riktigt.
Jag har idag en ASUS RT-AC87U
Den funkar bra, men jag upplever att den blivit väl trött.
Kanske ha-begäret spelar in lite också.
Nåväl. Det jag eftersöker är egentligen inget speciellt.
Mina behov består i att det givetvis ska vara bra fart i trådlösa delen, både 2.4 och 5Ghz.
Jag vill kunna sätta ip-nummer manuellt.
Den ska lira bra med Home Assistant.
Vet att de flesta routrar i mellansegmentet sköter detta bra. Antar att jag är ute efter mest pang för pengen.
Pris nånstans mellan 1000-2500:-

Bang for buck Asus RT-AX82U

Hur snabbt internet har du?
Kör du alla viktiga enheter över kabel så märker du typ ingen skillnad.
Har du typ 500 mbit eller mer kanske du känner det lite rappare i alla fall på Wi-Fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Bang for buck Asus RT-AX82U

Hur snabbt internet har du?
Kör du alla viktiga enheter över kabel så märker du typ ingen skillnad.
Har du typ 500 mbit eller mer kanske du känner det lite rappare i alla fall på Wi-Fi.

Har 500 Mbit. En hel del wifiprylar i och med home assistant och en del esp-grejor till den.
Har spanat lite på rt-ax92u Webhallen har den för 1890 nu.. kan den vara nåt?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Skrivet av ddr:

Har 500 Mbit. En hel del wifiprylar i och med home assistant och en del esp-grejor till den.
Har spanat lite på rt-ax92u Webhallen har den för 1890 nu.. kan den vara nåt?

Vad händer om du sätter en statiskt ip på dina enheter och stänga av dhcp funktionen?
Har själv haft det problemet men jag löste det med att låta en gammal dator gå som router istället och skaffade en gbit switchar som i regel har bättre passtrough än dom flästa routrar har. Den gamla routern går nu endast som en AP. Och det blev mycket bättre. Sitter på 500/500 lina (fiber).
Operativt till datorn heter "ip fire" och är gratis. Baserat på debian om jag inte minns fel.
Har du en gammal dator så se till att den har dubbla nätverkskort.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Har 500 Mbit. En hel del wifiprylar i och med home assistant och en del esp-grejor till den.
Har spanat lite på rt-ax92u Webhallen har den för 1890 nu.. kan den vara nåt?

Den är bra, speciellt om du inte använder den i mesh hehe.
I ditt fall om du har väldigt många enheter på wifi 5Ghz kan du dra nytta av att AX92 har tre band om du inte använder den i mesh; 1x 2,4Ghz 1x 5Ghz AC och 1x 5Ghz AX, då kan du köra olika kanaler så du får bredare spektrum förutsatt att du inte har väldigt mycket grannar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Vad händer om du sätter en statiskt ip på dina enheter och stänga av dhcp funktionen?
Har själv haft det problemet men jag löste det med att låta en gammal dator gå som router istället och skaffade en gbit switchar som i regel har bättre passtrough än dom flästa routrar har. Den gamla routern går nu endast som en AP. Och det blev mycket bättre. Sitter på 500/500 lina (fiber).
Operativt till datorn heter "ip fire" och är gratis. Baserat på debian om jag inte minns fel.
Har du en gammal dator så se till att den har dubbla nätverkskort.

Det har slagit mig att göra nåt eget. Men jag måste tyvärr inse att jag inte har tid och den kompetens som krävs för att upprätthålla en bra funktion.
En köpelösning är det bästa för mig.

Skrivet av KAN1N:

Den är bra, speciellt om du inte använder den i mesh hehe.
I ditt fall om du har väldigt många enheter på wifi 5Ghz kan du dra nytta av att AX92 har tre band om du inte använder den i mesh; 1x 2,4Ghz 1x 5Ghz AC och 1x 5Ghz AX, då kan du köra olika kanaler så du får bredare spektrum förutsatt att du inte har väldigt mycket grannar då.

Aha så Mesh är ingen höjdare?
Den router jag har nu verkar ha en begränsning på 64 manuella ip-adresser (det står nåt sånt i GUI)
Kan hända att jag kommer att passera den gränsen rätt snart om jag fortsätter labba med ESP-grejorna.
Sitter den gränsen i routern eller är det nån form av begränsning i protokollet?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Det har slagit mig att göra nåt eget. Men jag måste tyvärr inse att jag inte har tid och den kompetens som krävs för att upprätthålla en bra funktion.
En köpelösning är det bästa för mig.

Aha så Mesh är ingen höjdare?
Den router jag har nu verkar ha en begränsning på 64 manuella ip-adresser (det står nåt sånt i GUI)
Kan hända att jag kommer att passera den gränsen rätt snart om jag fortsätter labba med ESP-grejorna.
Sitter den gränsen i routern eller är det nån form av begränsning i protokollet?

Mesh är super om du behöver större yta för din Wi-Fi. Klarar du dig på en AP är det oftast bättre och billigare. Det jag menar med AX92U är att du får ett helt band till om du inte kör den i mesh. Alltså två wifi nätverk i 5Ghz bandet istället för bara ett. Då kan du sprida ut dina wifi enheter över fler kanaler så de inte måste vänta lika mycket på varandra för att ta emot och skicka signaler.

Antal manuella ip-adresser vet jag inte hur många den klarar, kanske står om man Googlar runt på det, men du kan ju alltid skaffa en dedikerad router om de inte skulle räcka med ip-adresser. Typ en edgerouter eller liknande borde ju klara 500 mbit om den nu tar fler manuella ip-adresser.

Permalänk
Medlem

Tjenixen!

Behöver lite råd gällande ett eventuellt inköp av router för bryggning med comhems(Tele2) router C2. Har funderat lite över detta och tänkte först om man skulle köpa en med Wifi6 men sen började jag ställa mig själv frågan om det är värt?
Har idag enbart en telefon som stödjer Wifi6 och enbart det gör ju inte att det känns värt då mina andra enheter stödjer upp till Wifi5.

Tacksam för synpunkter!

/Lindhan

korrigering
Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Mesh är super om du behöver större yta för din Wi-Fi. Klarar du dig på en AP är det oftast bättre och billigare. Det jag menar med AX92U är att du får ett helt band till om du inte kör den i mesh. Alltså två wifi nätverk i 5Ghz bandet istället för bara ett. Då kan du sprida ut dina wifi enheter över fler kanaler så de inte måste vänta lika mycket på varandra för att ta emot och skicka signaler.

Antal manuella ip-adresser vet jag inte hur många den klarar, kanske står om man Googlar runt på det, men du kan ju alltid skaffa en dedikerad router om de inte skulle räcka med ip-adresser. Typ en edgerouter eller liknande borde ju klara 500 mbit om den nu tar fler manuella ip-adresser.

Slog till på en sån här efter att ha kollat runt lite.
https://www.amazon.se/dp/B07HRBC23B/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_...
Priset var dessutom vettigt. Det som tilltalar lite extra är att det är 8 stycken rj45-uttag.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Slog till på en sån här efter att ha kollat runt lite.
https://www.amazon.se/dp/B07HRBC23B/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_...
Priset var dessutom vettigt. Det som tilltalar lite extra är att det är 8 stycken rj45-uttag.

RT-AX86U Verkar intressant. Jag tänker köpa den i slutet av månaden. Byter ifrån en RT-AC66U.

Nu har ju du redan beställt. Men känner du dig missnöjd så kan du ju alltid titta på den jag rekommenderade. Den verkar vara mest bang for the buck av dom som är router entusiaster.
Den är dessutom relativt nyproducerad så eventuella fel lär ha korrigerats kontra det som producerats för 2 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

RT-AX86U Verkar intressant. Jag tänker köpa den i slutet av månaden. Byter ifrån en RT-AC66U.

Nu har ju du redan beställt. Men känner du dig missnöjd så kan du ju alltid titta på den jag rekommenderade. Den verkar vara mest bang for the buck av dom som är router entusiaster.
Den är dessutom relativt nyproducerad så eventuella fel lär ha korrigerats kontra det som producerats för 2 år sedan.

Enligt speccs så är dom snarlika på det mesta.
Priset som skiljer, till 88:ans fördel om man beställer från Amazon dvs.
Billigast på prisjakt är 3500 ish.
Amazon tar 2215 denna vecka

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Enligt speccs så är dom snarlika på det mesta.
Priset som skiljer, till 88:ans fördel om man beställer från Amazon dvs.
Billigast på prisjakt är 3500 ish.
Amazon tar 2215 denna vecka

3k på inet
https://www.inet.se/produkt/5412159/asus-rt-ax86u-wi-fi-6

Jag vet inte exakt vad som skiljer, vet bara att dom som är lite entusiaster av asus valt RT-AX86U

EDIT:
https://www.snbforums.com/threads/rt-ax88u-vs-rt-ax86u-differ...
https://www.snbforums.com/threads/rt-ax88u-or-rt-ax86u-as-mai...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Ahh, lysande att 88:an har bra 2.4. förhoppningsvis slipper jag strul med all hemautomation. Jag såg att 86:an kostade 3k. Men det piskar inte 2215 😀😀😀

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Ahh, lysande att 88:an har bra 2.4. förhoppningsvis slipper jag strul med all hemautomation. Jag såg att 86:an kostade 3k. Men det piskar inte 2215 😀😀😀

Nej det gör det faktiskt inte. Jag funderar också på den där 88U. Men jag läste lite här https://www.cnet.com/home/internet/best-gaming-routers/ och det som verkar till fördel för 86u är lägre latency. Frågan är ju vad man ska köra på, känns kluvet. 800kr är väl nice att spara in. Men nästa månad är det också ett minne blott och man kommer känna sig lite mer lycklig över att sitta på det bättre valet än det sämre.

Knäckfrågan är ju vilken det är.