Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator

Tjena!

Sitter i dagsläget med dessa komponenter:
MB: ASUS Z97-AR
CPU: Intel i5-4690k
RAM: 16gb ddr3
GPU: RTX 2060
PSU: FSP 650-80EGN 650W

Tanken är att moderkort, cpu och ram ska bytas ut så snart som möjligt.
Är det lika bra att byta ut nätagget direkt också eller kommer det klara av att driva mina komponenter något år till?

Det mesta jag använder min dator till är att spela CS:GO.
Jag har varit inne på AMD Ryzen och står lite i valet och kvalet mellan AMD Ryzen 5 3600 och AMD Ryzen 5 5600x.
Priset på det här uppgraderingspaketet är väldigt lockande:
Uppgraderingspaket 3600
Vet inte om jag kan motivera prisskillnaden till 5600x just för att jag nästan enbart spelar CS:GO på datorn?

Bomba mig gärna med lite förslag!
Max budget 5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanhest:

Tjena!

Sitter i dagsläget med dessa komponenter:
MB: ASUS Z97-AR
CPU: Intel i5-4690k
RAM: 16gb ddr3
GPU: RTX 2060
PSU: FSP 650-80EGN 650W

Tanken är att moderkort, cpu och ram ska bytas ut så snart som möjligt.
Är det lika bra att byta ut nätagget direkt också eller kommer det klara av att driva mina komponenter något år till?

Det mesta jag använder min dator till är att spela CS:GO.
Jag har varit inne på AMD Ryzen och står lite i valet och kvalet mellan AMD Ryzen 5 3600 och AMD Ryzen 5 5600x.
Priset på det här uppgraderingspaketet är väldigt lockande:
Uppgraderingspaket 3600
Vet inte om jag kan motivera prisskillnaden till 5600x just för att jag nästan enbart spelar CS:GO på datorn?

Bomba mig gärna med lite förslag!
Max budget 5k.

För priset är det ju inte dåligt men Ryzen gillar snabba minnen och det var inga direkta raketer med i det paketet, men det kommer absolut att vara bättre än vad du har idag, agget borde du allt kunna ha även med nya grejerna och uppgradera senare.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Stor skillnad på 5600x och 3600 kolla på youtube så ser du fps skillnaderna i csgo

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanhest:

Tjena!

Sitter i dagsläget med dessa komponenter:
MB: ASUS Z97-AR
CPU: Intel i5-4690k
RAM: 16gb ddr3
GPU: RTX 2060
PSU: FSP 650-80EGN 650W

Tanken är att moderkort, cpu och ram ska bytas ut så snart som möjligt.
Är det lika bra att byta ut nätagget direkt också eller kommer det klara av att driva mina komponenter något år till?

Det mesta jag använder min dator till är att spela CS:GO.
Jag har varit inne på AMD Ryzen och står lite i valet och kvalet mellan AMD Ryzen 5 3600 och AMD Ryzen 5 5600x.
Priset på det här uppgraderingspaketet är väldigt lockande:
Uppgraderingspaket 3600
Vet inte om jag kan motivera prisskillnaden till 5600x just för att jag nästan enbart spelar CS:GO på datorn?

Bomba mig gärna med lite förslag!
Max budget 5k.

Om du enbart ska spela cs go så tycker inte jag det behövs en 5600x men du kan även få sug för fler spel och då är det skönt med lite mer. Jag sitter med en 5600x i min nya burk och jag toppar med 1400 fps om jag står still i ett hörn och ca 700 fps under hela spelets gång så är väldigt mycket för ett sådant spel enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

För priset är det ju inte dåligt men Ryzen gillar snabba minnen och det var inga direkta raketer med i det paketet, men det kommer absolut att vara bättre än vad du har idag, agget borde du allt kunna ha även med nya grejerna och uppgradera senare.

Tack för din input, då behåller jag mitt nätagg ett tag till.
Ska fundera på att strunta i uppgraderingspaketet och kanske slänga ihop en egen kombo med lite snabbare minnen.

Skrivet av minivarg:

Om du enbart ska spela cs go så tycker inte jag det behövs en 5600x men du kan även få sug för fler spel och då är det skönt med lite mer. Jag sitter med en 5600x i min nya burk och jag toppar med 1400 fps om jag står still i ett hörn och ca 700 fps under hela spelets gång så är väldigt mycket för ett sådant spel enligt mig

Ligger jag runt 300 fps i csgo så är jag nöjd! Så det lutar åt att jag snålar in den här gången och kör på en 3600.