2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

Skaffade en XH90 i November någon gång, och en av anledningarna till att jag skaffade den var ju VRR och 4K 120hz. Funderar på om jag ska försöka mig på och returnera den. Finns det någon LED Tv som också stödjer detsamma eller är det ända LG CX? Känner mig besviken som fan att Sony tänker slopa dem funktionerna! Då jag även använder Tv:n till rätt mycket webbsurfande kanske en OLED är en dum ide, tänker på inbränningar eller funkar den bra till det ändamålet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backlan:

Skaffade en XH90 i November någon gång, och en av anledningarna till att jag skaffade den var ju VRR och 4K 120hz. Funderar på om jag ska försöka mig på och returnera den. Finns det någon LED Tv som också stödjer detsamma eller är det ända LG CX? Känner mig besviken som fan att Sony tänker slopa dem funktionerna! Då jag även använder Tv:n till rätt mycket webbsurfande kanske en OLED är en dum ide, tänker på inbränningar eller funkar den bra till det ändamålet också?

Samsungs toppmodeller 2020 har funktionerna du söker! Kolla i 2020 års TV guide här på forumet så hittar du detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille1977:

Ok vad säger ni om denna då 70" dock, men amblight. Väldigt bra pris iallafall. Sen kolla jag på q60t och q70t. Är q70t värd de extra pengarna för filmtittning? Och slutligen vilken har bäst media/app system mellan Philips och Samsung?

Q70T ger dig främst spelfunktioner som VRR och 120hz. Men du har ju all information i guiden. Bara att läsa innantill. Som sagt, och även sagt många gånger av Thomas som skrivit guiden. Väljer du en TV ur budgetklassen så är det typ bara att blunda och peka. Går du upp i mellanklassen så börjar det bli dags att välja vilka funktioner du vill satsa på, är det film som är fokus så är ju Q70T fel val.

Permalänk
Skrivet av Zoux:

Q70T ger dig främst spelfunktioner som VRR och 120hz. Men du har ju all information i guiden. Bara att läsa innantill. Som sagt, och även sagt många gånger av Thomas som skrivit guiden. Väljer du en TV ur budgetklassen så är det typ bara att blunda och peka. Går du upp i mellanklassen så börjar det bli dags att välja vilka funktioner du vill satsa på, är det film som är fokus så är ju Q70T fel val.

Skiljer väl en del mellan Q70T och Q80T medan priset "endast" skiljer två tusenlappar. Q80T har ju fått bra kritik inom det mesta. Sen säger vissa att de modellerna i USA ska vara snäppet bättre men inget jag vet något om. Nöjd med vad jag sett av Q80T i affärerna - och väntar på att packa upp min egen

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Hur kapabel är den inbyggda smart-tvn i LG OLED 55 CX när det kommer till 4K, 60fps, HDR etc? Köpte en för några veckor sedan men använder inte smart-tv utan använder Googles nya "Chromecast with Google TV" som har just 4K, 60fps, HDR etc. Är ett korkat av mig ur ett rent tekniskt perspektiv? Jag gillar verkligen Googles UI I den nya Chromecasten. Jag undrar mest över hur tekniskt kompetent den inbyggda smart-tvn är jämfört med Chromecasten. Kör Twitch, YouTube, Disney+, Viaplay, SVTplay etc.

I brist på några svar alls sätter jag mitt hopp till @laxpudding , har du någon info eller kan länka till något test av WebOS i 55 CX? Jag har googlat en del men hittar bara specifikationer på att skärmen kan visa 4K, HDR etc. Inget om vad själva smart-tv delen är kapabel till att visa.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av arowe17:

I brist på några svar alls sätter jag mitt hopp till @laxpudding , har du någon info eller kan länka till något test av WebOS i 55 CX? Jag har googlat en del men hittar bara specifikationer på att skärmen kan visa 4K, HDR etc. Inget om vad själva smart-tv delen är kapabel till att visa.

Som jag skrivit i andra sammanhang lär smart-systemet förbli bortprioriterade för min del. Du kan alltid hantera det du eftersöker på annat sätt. Har specifika krav på någon särskilt codec etc, lös det med en källa. Anslut den källan med HDMI och du slipper tänka på vad varje individuell TV är kapabel till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ingen som vet vad CX klarar?

Har inte testat twitch men det finns en twitch-app i webos.
Jag köpte en 55CX under mellandagarna och övriga appar du pratar om (Netflix, youtube, svtplay, viaplay) fungerar bra.
Disney+ finns men jag har inte testat den då jag inte har ett abbonemang där.
Spotify fungerar också utmärkt även om jag normalt använder annan källa för just spotify.

Är i övrigt mycket nöjd med denna TV. dock så gick vi från en gammal 32" LCD (som förvisso var rätt ok men från 2012).
Men att se på film är ett rent nöje nu. Även imponerad av att det inbyggda ljudet var relativt bra även om det inte går att jämföra med det externa ljudsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Skiljer väl en del mellan Q70T och Q80T medan priset "endast" skiljer två tusenlappar. Q80T har ju fått bra kritik inom det mesta. Sen säger vissa att de modellerna i USA ska vara snäppet bättre men inget jag vet något om. Nöjd med vad jag sett av Q80T i affärerna - och väntar på att packa upp min egen

Den europeiska Q80T-modellen saknar "Ultra Viewing Angle"-filtret.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linderborg:

Jag uppskattar tipset, men ja, jag har testat med HDR-inställningarna du tipsar om.

HDR med dina inställningar:
https://www.linkpicture.com/q/IMG_20210108_150918.jpg

SDR med hjälp av uppspelning genom Xbox One X:
https://www.linkpicture.com/q/IMG_20210108_150845.jpg

Jäklar så illa det såg ut, jag har efter lite pill och justering lyckats få ett rätt mycket trevligare resultat. En grej som dock är intressant är att jag inte verkar få Dolby Vision från youtube utan det blir generisk HDR där. Dolby Vision material från Netflix ser dock riktigt bra ut.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jäklar så illa det såg ut, jag har efter lite pill och justering lyckats få ett rätt mycket trevligare resultat. En grej som dock är intressant är att jag inte verkar få Dolby Vision från youtube utan det blir generisk HDR där. Dolby Vision material från Netflix ser dock riktigt bra ut.

Misstänker att HDR exemplet från @linderborg just är en Youtube feed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som jag skrivit i andra sammanhang lär smart-systemet förbli bortprioriterade för min del. Du kan alltid hantera det du eftersöker på annat sätt. Har specifika krav på någon särskilt codec etc, lös det med en källa. Anslut den källan med HDMI och du slipper tänka på vad varje individuell TV är kapabel till.

Tack för svar. Men som expert på tv-apparater tycker jag nog att man kan förvänta sig att få frågor på hur smart-tvn funkar och vad den är kapabel till. Inte "avfärda" frågan med att "smart-systemet är bortprioriterat för min del". Jag skulle gissa att en klar majoritet av de som köper en tv idag klarar sig bra med den inbyggda smart-tvn och är intresserade av vad den klarar av, vi på SweC är generellt mer kräsna men en majoritet här är ändå nöjda med den inbyggda varianten. Så jag tycker nog ändå att frågan är befogad från mitt håll även om du personligen inte brukar lösningen.

Min fråga gällde helt enkelt hur WebOS+app (Disney+, Viaplay etc) står sig mot "Chromecast with Google TV" när det kommer till stöd för 4K, 60fps, HDR etc i diverse appar. Är hårdvaran i LGs smart-tv kapabel till detta i t.ex. Disney+?

Tack för oerhört många bra artiklar och guider genom åren! Lycka till med dina nya projekt.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av arowe17:

Min fråga gällde helt enkelt hur WebOS+app (Disney+, Viaplay etc) står sig mot "Chromecast with Google TV" när det kommer till stöd för 4K, 60fps, HDR etc i diverse appar. Är hårdvaran i LGs smart-tv kapabel till detta i t.ex. Disney+?

60 FPS, HDR och 4K etc. på LG:s inbyggda appar? Ja, självklart! Eller kanske mer: Ja, självklart? Lite osäker på vad du frågar om egentligen – den typ av fråga som brukar komma rör ofta specifik hantering av olika codecs för att man kör tankade filmer från datorn, vill undvika transcoding eller liknande.

Det stora, kommersiella tjänsterna fungerar fullt ut och har gjort det sedan flera år tillbaka på egentligen alla TV. Särskilt när vi talar om topp- och mellanklassen. Om det nu var det du funderade över?

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Hej, jag har suttit några dagar och försökt bli klokare på gamma inställningar. Som jag förstår det så finns det inget rätt eller fel men i diskussionerna står det mellan de som svär vid 2.2 alternativt 2.4. Borde inte då 2.3 (typ - 1 vid sony inställningar) vara den bästa sweetspoten? Eller lagom som vi svenskar säger. Tänker i sdr då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Tyvärr blir det inget VRR eller ALLM stöd för XH90/900 modellen av Sony. Sony har ljugit sina konsumenter rakt upp i ansiktet:

https://www.youtube.com/watch?v=dfaB1jWtbIc

Fördjävligt, hoppas de blir stämda i USA!

Om jag förstår det hela rätt så är kommer VRR stödet senare i år.
Det är alltså försenat och det kommer snart ett officiellt uttalande från Sony.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av omdull:

@laxpudding

Hej, jag har suttit några dagar och försökt bli klokare på gamma inställningar. Som jag förstår det så finns det inget rätt eller fel men i diskussionerna står det mellan de som svär vid 2.2 alternativt 2.4. Borde inte då 2.3 (typ - 1 vid sony inställningar) vara den bästa sweetspoten? Eller lagom som vi svenskar säger. Tänker i sdr då

2.2 är det klassiska allround-läget och ganska mycket defacto vad som används. Så gott som alla bildskärmar kör motsvarande 2.2 som default till exempel.

Film/Cinema/Pro-lägena på TV är ofta 2.4 och anpassade med en ljusstyrka för mörka rum. Så har man aningens ljusare miljö än mysbelyst vinner man ofta på ändra detta. Och då än ljusare tonkurva för än ljusare rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Om jag förstår det hela rätt så är kommer VRR stödet senare i år.
Det är alltså försenat och det kommer snart ett officiellt uttalande från Sony.

Han har ändrat titeln på videon, när jag skrev inlägget så var det inte klart att så var fallet! Får hoppas nu att de nu står bakom sina ord!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Han har ändrat titeln på videon är jag skrev inlägget så var det inte klart att så var fallet! Får hoppas nu att de nu står bakom sina ord!

Sidan uppdaterades igår

https://www.sony.com...ticles/00246472

VRR och ALLM

*2 There are plans to make these features available via software update. We recommend that you always update the TV to the latest software version."

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Joakim Ågren:

Han har ändrat titeln på videon, när jag skrev inlägget så var det inte klart att så var fallet! Får hoppas nu att de nu står bakom sina ord!

Skrivet av Naslin:

Sidan uppdaterades igår

https://www.sony.com...ticles/00246472

VRR och ALLM

*2 There are plans to make these features available via software update. We recommend that you always update the TV to the latest software version."

Sony har svarat separat nu med.

"XH90 will support VRR and ALLM via a future firmware update. Any articles on Sony sites that stated otherwise have been updated with the correct information"

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Hej,
Jag ska hjälpa min bror att köpa en ny TV. Användningsområde: "normalt tv-tittande" Dock måste den sjävklart vara smart.

Jag är en fan av Ambilight - så kollade på denna modell.

https://www.webhallen.com/se/product/321335-Philips-2020-58-T...

Hur mäter den sig mot denna:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-ue55tu8005kxxc-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLars:

Hej,
Jag ska hjälpa min bror att köpa en ny TV. Användningsområde: "normalt tv-tittande" Dock måste den sjävklart vara smart.

Jag är en fan av Ambilight - så kollade på denna modell.

https://www.webhallen.com/se/product/321335-Philips-2020-58-T...

Hur mäter den sig mot denna:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-ue55tu8005kxxc-...

Finns en väldigt bra guide om just detta här på Sweclockers: https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-2020-2021...

Överlag så klassas Philipsen som mellanklass och Samsung-modellen som budget. Men vill du veta mer detaljer så rekommenderar jag att gå in i guiden ovan.

Personligen tycker jag Ambilight är en rätt kul funktion som man kanske uppskattar med rätt förutsättningar (placering och färg på vägg bakom mm). Läser man i den här tråden så är det mångas åsikt (och fakta) att Philips gör massa behandling av bilden som man antingen gillar eller inte (även om vissa grejer går att stänga av)

Permalänk
Skrivet av StefanLars:

Hej,
Jag ska hjälpa min bror att köpa en ny TV. Användningsområde: "normalt tv-tittande" Dock måste den sjävklart vara smart.

Jag är en fan av Ambilight - så kollade på denna modell.

Elgiganten har 58PUS9005 för samma pris .
Tycker det är en bra storlek .
Spanar också på 9435 med bättre ljud

Permalänk
Medlem

Hallå allesammans!

Kollat på TV ett bra tag och varit ute efter en större modelm, runt 75" men hade tänkt vänta på 2021 års modeller istället.

Trillade över en QE75Q70T som fyndvara på NetonNet för 12.700kr och kunde inte låta bli att beställa...

Vad säger ni, det måste väl vara ett kanonpris? Eller är det något jag missar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nu säljer Elgiganten Sony KD65XH9505 för 12990:- igen.

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

Nu säljer Elgiganten Sony KD65XH9505 för 12990:- igen.

Fick hem min för det priset för ca 3v sen. Bara Elgiganten som sänker den så, så är man sugen på den modellen är det bara att slå till!

Permalänk
Medlem

Hej, är i valet och kvalet. Har beställt en Xh90 från Hifiklubben för 12k med leverans 1 februari. Funderar på om xh95 för 13k från Elgiganten är en bättre deal? Är ingen gamer, barnens Switch är det enda som spelas på TVn.

Framförallt lockar den högre ljusstyrkan och lägre reflektionen då TVn hänger i ett ganska ljust rum utan mörkläggningsmöjligheter.

Tankar??

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Tvnissen:

Hej, är i valet och kvalet. Har beställt en Xh90 från Hifiklubben för 12k med leverans 1 februari. Funderar på om xh95 för 13k från Elgiganten är en bättre deal? Är ingen gamer, barnens Switch är det enda som spelas på TVn.

Framförallt lockar den högre ljusstyrkan och lägre reflektionen då TVn hänger i ett ganska ljust rum utan mörkläggningsmöjligheter.

Tankar??

XH95 är väl på alla sätt en bättre TV än XH90, frånsett spelfunktionerna tänker jag. Sedan om det är "värt" 1000 kr extra är ju upp till dig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺

Tänk ifall det fanns en enorm guide som beskrev just de här skillnaderna och rankade apparaterna utifrån deras kvalitet. Tänk ifall denna guide faktiskt gick att finna på den här hemsidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Hej, är i valet och kvalet. Har beställt en Xh90 från Hifiklubben för 12k med leverans 1 februari. Funderar på om xh95 för 13k från Elgiganten är en bättre deal? Är ingen gamer, barnens Switch är det enda som spelas på TVn.

Framförallt lockar den högre ljusstyrkan och lägre reflektionen då TVn hänger i ett ganska ljust rum utan mörkläggningsmöjligheter.

Tankar??

Spontant utifrån dina behov så låter det absolut så. En tusenlapp extra är värt det, känns snarare som att du kommer ångra det senare annars.

Ska tilläggas att jag har själv har XH90 (75") och är nöjd med den. Dock kan jag störa mig på betraktningsvinkeln ibland när man bara slänger ett öga på tvn från sidan. Är bättre med XH95 har jag förstått.

När det gäller reflektionerna så tycker jag inte alls det är särskilt mycket på XH90. Har inga mörkläggningsmöjligheter här heller i nuläget och det är inget stör mig. Ljusstyrkan räcker helt klart till även i ett ljust rum. Jag får snarare ställa ner det för att det inte ska bli för starkt för ögonen. Men åsikten är personlig som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tänk ifall det fanns en enorm guide som beskrev just de här skillnaderna och rankade apparaterna utifrån deras kvalitet. Tänk ifall denna guide faktiskt gick att finna på den här hemsidan...

Haha, har faktiskt läst den, den är guld. Men ville gärna ha lite personliga erfarenheter också. Stort tack!

Edit: Beställde xh95, eftersom Hifiklubben tog 400kr frakt så blev mellanskillnaden bara 600 kronor till slut.

Permalänk
Medlem

Kan instämma med tidigare kommentar, just betraktningsvinkeln skulle jag i alla fall tycka är värt tusen kronor.