Intel Z590-moderkort presenteras på bred front under CES 2021

Permalänk
Cylon

Intel Z590-moderkort presenteras på bred front under CES 2021

Processorfamiljen Rocket Lake är på väg och i samband med det avtäcker flertalet moderkortsmakare nyheter runt styrkretsen Z590.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Tråkigt om de bara stödjer 1st M.2 disk i PCIE 4.0. Men å andra sidan om behöver man 2st så snabba diskar kanske detta inte är plattformen man är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tråkigt om de bara stödjer 1st M.2 disk i PCIE 4.0. Men å andra sidan om behöver man 2st så snabba diskar kanske detta inte är plattformen man är intresserad av.

Rocket lake har ju bara 20st 4.0 PCIe lanes så det var ju inte så stor överraskning . Sen är övriga 24 PCH PCIe Lanes 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kan hålla med, mitt nästa moderkort vill jag ska inneha minst två M.2 platser.
Nu är detta nya kort och lite av toppklassen men skulle aldrig lägga de pengarna de flaggar för på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Riktigt sexiga kort visade hittills.

Permalänk
Medlem

Inga fläktar och mer Intel chipset grejer för NIC osv istället för realtek.
Sounds good to me.

Det tråkiga att köpa nytt nu är att båda sockets blir poop.
Sista för Intel med denna sockeln.
Och sista för AMD med deras sockel.

Så vilket man än köper får de pensioneras ändå direkt typ.

PS. Fy tusan vad jag gillar Asus ROG Glacial kortets utseende, sexigt. Inte för de hade synts i min ljuddämpade låda som står i en hurts undangömd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är detta nya kort och lite av toppklassen men skulle aldrig lägga de pengarna de flaggar för på moderkortet.

Tror dock M.2 med PCIE 3.0 räcker ganska långt. När behövs snabbare än så? De når väl 3,5-4,0 GB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

De har ju alltså upp till 4 m.2 platser, 1 gen4 och 3 gen3. Har svårt att se det som någon nackdel för normalanvändaren

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga moderkort för en gångs skull. Det är nästan som jag köper ett moderkort bara för att ha som prydnad.

Angående få M.2 disk i PCIE 4.0 platser så är detta ett mainstreammoderkort gjort för en stor skara användare och då får de snåla in.
En drös M.2 platser med lite lägre hastighet vill dock många ha. Det behöver inte betyda att de vill ha så hög prestanda utan det går bygga ett kompaktare system utan stor 2,5" ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tror dock M.2 med PCIE 3.0 räcker ganska långt. När behövs snabbare än så? De når väl 3,5-4,0 GB/s

Skrivet av Chibariku:

De har ju alltså upp till 4 m.2 platser, 1 gen4 och 3 gen3. Har svårt att se det som någon nackdel för normalanvändaren

Jag missade att det även fanns tre M.2 platser med gen3 så då är det inga problem förutom priset för hela kakan då.

Permalänk
Medlem

Toppmodeller för 400 dollar? Godlike och liknande brukar lika på runt 700 eller närmare 10k i sverige.

Permalänk
Medlem

Ska inte ersättaren till rocket lake dyka upp till hösten? Med ddr5 & pci-e5 ? Totalt bortkastat att ens bry sig om pci-e4.

Det enda pci-e4 gjorde var att göra moderkort dyrare eftersom enligt pci-sig, så var pcie-4 ingen bra lösning för att det krävde för kraftig strömförsörjning eller liknande vilket krävde mer layers på moderkort & resultat= dyrare moderkort, detta ska vara fixat med pcie-5 så ser fram mot dubblerad hastighet & billigare moderkort.

Permalänk
Medlem

En Intel 11900k och ett ASUS ROG Maximus XIII Extreme Glacial kommer det lätt att bli!

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av dagas:

Toppmodeller för 400 dollar? Godlike och liknande brukar lika på runt 700 eller närmare 10k i sverige.

I de prisuppgifter som har framkommit har det handlat om 400 till 450 USD, men flera av aktörerna presenterar inte priser under CES. Asus, MSI och Gigabyte lär säkerligen ha toppmodeller som kostar betydligt mer än 450 USD, men det är den genomsnittliga nivå toppmodeller ser ut att lägga sig runt. Sen kommer säkerligen något billigare och nedskruvade modeller sällskapas av uppskruvade och dyrare varianter.

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att de inte har 24 PCIE4 lanes likt X570 som släpptes för över 1½ år sedan. Ändå en begränsning entusiaster kommer tycka är tråkig med tanke på nya snabba SSDer. Är det för att hålla nere kostnad eller helt enkelt svårt att genomföra?

Permalänk
Hedersmedlem

Ovanligt få kommenterar här om en analog klocka på moderkortet. Extremt meningslöst.. men skoj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Ovanligt få kommenterar här om en analog klocka på moderkortet. Extremt meningslöst.. men skoj!

Bra att ha koll på "klockfrekvensen". 😊

Permalänk
Medlem

Maximus Glacial lär inte kosta under 10k nej. Troligtvis mer.

Permalänk
Medlem

GODLIKE moderkortet ser ju verkligen modernare ut än mitt från 2015. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Vad är anledningen till att de inte har 24 PCIE4 lanes likt X570 som släpptes för över 1½ år sedan. Ändå en begränsning entusiaster kommer tycka är tråkig med tanke på nya snabba SSDer. Är det för att hålla nere kostnad eller helt enkelt svårt att genomföra?

Ryzen har 20 PCIe 4.0 + 4 PCIe 4.0 som används för kommunicering med styrkretsen. Rocket Lake har 20 PCIe 4.0 + 8 DMI-länkar för kommunicering med styrkretsen. Så sett till PCIe-bandbredd från processorn är de nu ekvivalenta.

Där X570 fortfarande har ett övertag är att den kör PCIe 4.0 även i styrkretsen, medan Z590 fortsätter med PCIe 3.0. Men då drar X570 också mycket ström och behöver oftast aktiv kylning, samtidigt som PCIe 4.0 i styrkretsen är overkill för de allra flesta.

Permalänk
Medlem

Alltså, vilka jävla klossar till moderkort. Samtliga ser ju ut som någon form av rymdbaser.

Permalänk
Medlem

Inga mini ITX från Asus verkar det som. Det var ju synd =/

Permalänk
Medlem

Evga z590 va riktigt Nice ochså.

Gillar att de flesta anslutningar ligger ner på samma sida av moderkortet.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/AHjSJkJtaeCSZPYdaZa3Yf-970-...

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/TncuJJVBjH3cMD5WRLWb2f-970-...