Intel Z590-moderkort presenteras på bred front under CES 2021

Permalänk
Melding Plague

Intel Z590-moderkort presenteras på bred front under CES 2021

Processorfamiljen Rocket Lake är på väg och i samband med det avtäcker flertalet moderkortsmakare nyheter runt styrkretsen Z590.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt om de bara stödjer 1st M.2 disk i PCIE 4.0. Men å andra sidan om behöver man 2st så snabba diskar kanske detta inte är plattformen man är intresserad av.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tråkigt om de bara stödjer 1st M.2 disk i PCIE 4.0. Men å andra sidan om behöver man 2st så snabba diskar kanske detta inte är plattformen man är intresserad av.

Rocket lake har ju bara 20st 4.0 PCIe lanes så det var ju inte så stor överraskning . Sen är övriga 24 PCH PCIe Lanes 3.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Tråkigt om de bara stödjer 1st M.2 disk i PCIE 4.0. Men å andra sidan om behöver man 2st så snabba diskar kanske detta inte är plattformen man är intresserad av.

Kan hålla med, mitt nästa moderkort vill jag ska inneha minst två M.2 platser.
Nu är detta nya kort och lite av toppklassen men skulle aldrig lägga de pengarna de flaggar för på moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Snusfri

Riktigt sexiga kort visade hittills.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inga fläktar och mer Intel chipset grejer för NIC osv istället för realtek.
Sounds good to me.

Det tråkiga att köpa nytt nu är att båda sockets blir poop.
Sista för Intel med denna sockeln.
Och sista för AMD med deras sockel.

Så vilket man än köper får de pensioneras ändå direkt typ.

PS. Fy tusan vad jag gillar Asus ROG Glacial kortets utseende, sexigt. Inte för de hade synts i min ljuddämpade låda som står i en hurts undangömd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kan hålla med, mitt nästa moderkort vill jag ska inneha minst två M.2 platser.
Nu är detta nya kort och lite av toppklassen men skulle aldrig lägga de pengarna de flaggar för på moderkortet.

Tror dock M.2 med PCIE 3.0 räcker ganska långt. När behövs snabbare än så? De når väl 3,5-4,0 GB/s

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kan hålla med, mitt nästa moderkort vill jag ska inneha minst två M.2 platser.
Nu är detta nya kort och lite av toppklassen men skulle aldrig lägga de pengarna de flaggar för på moderkortet.

De har ju alltså upp till 4 m.2 platser, 1 gen4 och 3 gen3. Har svårt att se det som någon nackdel för normalanvändaren

Permalänk

Riktigt snygga moderkort för en gångs skull. Det är nästan som jag köper ett moderkort bara för att ha som prydnad.

Angående få M.2 disk i PCIE 4.0 platser så är detta ett mainstreammoderkort gjort för en stor skara användare och då får de snåla in.
En drös M.2 platser med lite lägre hastighet vill dock många ha. Det behöver inte betyda att de vill ha så hög prestanda utan det går bygga ett kompaktare system utan stor 2,5" ssd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Tror dock M.2 med PCIE 3.0 räcker ganska långt. När behövs snabbare än så? De når väl 3,5-4,0 GB/s

Skrivet av Chibariku:

De har ju alltså upp till 4 m.2 platser, 1 gen4 och 3 gen3. Har svårt att se det som någon nackdel för normalanvändaren

Jag missade att det även fanns tre M.2 platser med gen3 så då är det inga problem förutom priset för hela kakan då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Toppmodeller för 400 dollar? Godlike och liknande brukar lika på runt 700 eller närmare 10k i sverige.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ska inte ersättaren till rocket lake dyka upp till hösten? Med ddr5 & pci-e5 ? Totalt bortkastat att ens bry sig om pci-e4.

Det enda pci-e4 gjorde var att göra moderkort dyrare eftersom enligt pci-sig, så var pcie-4 ingen bra lösning för att det krävde för kraftig strömförsörjning eller liknande vilket krävde mer layers på moderkort & resultat= dyrare moderkort, detta ska vara fixat med pcie-5 så ser fram mot dubblerad hastighet & billigare moderkort.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

En Intel 11900k och ett ASUS ROG Maximus XIII Extreme Glacial kommer det lätt att bli!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av dagas:

Toppmodeller för 400 dollar? Godlike och liknande brukar lika på runt 700 eller närmare 10k i sverige.

I de prisuppgifter som har framkommit har det handlat om 400 till 450 USD, men flera av aktörerna presenterar inte priser under CES. Asus, MSI och Gigabyte lär säkerligen ha toppmodeller som kostar betydligt mer än 450 USD, men det är den genomsnittliga nivå toppmodeller ser ut att lägga sig runt. Sen kommer säkerligen något billigare och nedskruvade modeller sällskapas av uppskruvade och dyrare varianter.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att de inte har 24 PCIE4 lanes likt X570 som släpptes för över 1½ år sedan. Ändå en begränsning entusiaster kommer tycka är tråkig med tanke på nya snabba SSDer. Är det för att hålla nere kostnad eller helt enkelt svårt att genomföra?

Permalänk
Hedersmedlem

Ovanligt få kommenterar här om en analog klocka på moderkortet. Extremt meningslöst.. men skoj!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Überklass:

Ovanligt få kommenterar här om en analog klocka på moderkortet. Extremt meningslöst.. men skoj!

Bra att ha koll på "klockfrekvensen". 😊

Permalänk
Medlem

Maximus Glacial lär inte kosta under 10k nej. Troligtvis mer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

GODLIKE moderkortet ser ju verkligen modernare ut än mitt från 2015. xD

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Vad är anledningen till att de inte har 24 PCIE4 lanes likt X570 som släpptes för över 1½ år sedan. Ändå en begränsning entusiaster kommer tycka är tråkig med tanke på nya snabba SSDer. Är det för att hålla nere kostnad eller helt enkelt svårt att genomföra?

Ryzen har 20 PCIe 4.0 + 4 PCIe 4.0 som används för kommunicering med styrkretsen. Rocket Lake har 20 PCIe 4.0 + 8 DMI-länkar för kommunicering med styrkretsen. Så sett till PCIe-bandbredd från processorn är de nu ekvivalenta.

Där X570 fortfarande har ett övertag är att den kör PCIe 4.0 även i styrkretsen, medan Z590 fortsätter med PCIe 3.0. Men då drar X570 också mycket ström och behöver oftast aktiv kylning, samtidigt som PCIe 4.0 i styrkretsen är overkill för de allra flesta.

Permalänk
Medlem

Alltså, vilka jävla klossar till moderkort. Samtliga ser ju ut som någon form av rymdbaser.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Inga mini ITX från Asus verkar det som. Det var ju synd =/

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Inaktiv

Evga z590 va riktigt Nice ochså.

Gillar att de flesta anslutningar ligger ner på samma sida av moderkortet.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/AHjSJkJtaeCSZPYdaZa3Yf-970-...

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/TncuJJVBjH3cMD5WRLWb2f-970-...