Arbetsgivaren tillhandahåller mobiltelefon, vem betalar vid olycka?

Permalänk
Medlem

På mitt jobb har vi nån "oskriven" gräns på två-tre år.

Det är "ok" att förstöra / få en ny mobil var tredje år nånting. Har bett om att få uppgradera och då inte varit något tjafs.

Sumpade min nuvarande mobil själv när den var ny men blev upphittad så betalade hittelön ur egen ficka.

Om man sumpar eller förstör en mobil var och varannan vecka så tycker jag det är självklart att arbetsgivaren inte ska stå för det.
Vissa mobiler kan ju innehålla företagshemligheter och då har ju du som anställd ett ansvar att hålla mobilen hel och säker.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Om man sumpar eller förstör en mobil var och varannan vecka så tycker jag det är självklart att arbetsgivaren inte ska stå för det.

Det beror på omständigheter. Om man t ex tappar en hyffsat ny telefon på arbetstid så den går sönder är det olyckligt men arbetsgivaren som får ta den smällen. Tappar man tre nya telefoner på sex veckor har man ett medarbetarsamtal och undrar vad det är som händer egentligen och pratar om vad man ska göra för att lösa problemet.

Permalänk

När jag hade ansvar på företag så var det som många skriver

Är det på jobbet och inte rent slarv utan olycka eller att något händer så är det företaget.
Detta gäller även på väg till och från jobbet så länge som man inte avviker från den normala rutten.
I övrigt så är det arbetstagarens ansvar om man t.ex. använder den privat eller har med den efter jobbet när man är på privata ärenden t.ex.

Detta har tillämpats då det var så försäkringsbolagen hade det på det viset.
Tycker det var tämligen rimligt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

iPhone 11 och nyare har stöd för dubbla SIM. 1 eSIM plus 1 fysisk SIM

Jo, men Hallon som jag har stöder inte eSIM och mitt företag har inte valt att aktivera eSIM på våra företagsabonnemang.

Skrivet av Mindfighter:

Oavsett, så deras utvalda modell är säkert fullt tillräcklig för dina arbetsuppgifter, att du vill ha något annat är personligt val.

Tillräcklig och tillräcklig. Rent tekniskt har jag inget behov av en telefon alls egentligen, alla våra samtal går via Teams ändå så man kan svara på alla samtal till telefonen på datorn. För företaget är det dock en vinst att jag har en jobbtelefon då jag kan svara på meddelanden på "fritiden" och så, och vinsten blir ju större om det är min personliga telefon också för då är chansen större att jag faktiskt har den med mig. Sen händer det att jag är ute hos kunder och så, och då är det ju ganska mycket smidigare att kunna använda sitt eget nät istället för att fixa gästaccess och så. Men det har inte varit så mycket sånt på senare tid direkt.

För mig är det trevligt att kunna komma åt företagets resurser mobilt också. Tidigare körde jag allt sånt på min privata telefon för Iphone var för kass för det, men de har blockat det nu så antingen måste man ge full kontroll över sin privata telefon till företagets IT-avdelning (som jag inte skulle kalla kompetent) vilket jag inte vill göra av uppenbara skäl, eller så får man använda sin företagstelefon. Det har hänt att jag har gjort kodändringar, godkänt pull requests, redigerat presentationer och liknande på vägen till jobbet, i sängen efter läggdags, på toan eller liknande.

Citat:

Men i grunden ogillar jag modellen eftersom den baseras på att de anställda då betraktar arbetsredskapet mobil som sin "privata leksak" och arbetsgivaren ska förse de anställda med verktyg inte leksaker.

Som sagt så tjänar ju företaget på det i och med att folk håller sig tillgängliga utanför arbetstid i mycket större utsträckning. Nackdelen är att de anställda har mer möjligheter att göra sönder telefonen antingen genom fysisk skada eller genom en massa skitappar. Det sistnämnda kan företaget dock begränsa i viss mån genom att inte godkänna appar utanför play store exempelvis. Totalt sett är det nog en vinst dock.

Mitt företag har rätt hårda policys på detta område, vilket gör att jag hela tiden är väldigt medveten om att det inte är min telefon trots att jag har betalat (lite) för den. Jag kan exempelvis inte sätta skärmlåsets timeout fritt, eller använda den upplåsning som jag vill (trots att alla företagets saker ligger bakom ytterligare en upplåsning) eller ens kopiera text från ett mail. Jag kan heller inte lägga in den version av Spotify som fungerar med min bils integration för det är inte den senaste, så jag måste använda simpel BT.

Om det inte märks så ångrar jag mitt val med att köra dubbla simkort och en telefon. Både för att telefonen är så nerlåst att jag nästan lika gärna kunde haft en Iphone men också för att jag inte gillar känslan av att företaget har koll på mig alltid. Sen är jag inte nöjd med telefonen heller, jag hade inte haft Samsung på rätt många år så jag kom inte ihåg hur kassa de var, men de är de. Jag stör mig inte så mycket på gränssnittet men det är en massa saker som strular, som att Chrome hänger sig några gånger varje dag, en massa reklam för diverse saker som jag inte är intresserad av osv. Men, det är ju bara för mig att köpa en egen telefon och plocka ut mitt simkort, sen kan jag lämna jobbluren på kontoret eller nattduksbordet och inte tänka på det. Surt bara att denna läxa kostade mig ~1500.

Citat:

(och deras "prismodell" är säkert inte kopplat till vad telefon x eller y faktiskt kostar i förhållande till en annan utan det är bara något som någon har bestämt)

Här är det kopplat till priset. Men priset hos en viss leverantör som de har ett (uppenbarligen riktigt dåligt) avtal med.

Hela Iphone på företag-grejen tror jag har att göra med att många chefer gillar Apple. De kan inte få företaget att byta till Apple-datorer för de når inte upp till kraven, men de kan tvinga de anställda att använda Iphone även om den har sämre jobbrelaterade funktioner.

Skrivet av Pake:

Skulle du tycka att det var lika självklart ifall du tog servicebilen och körde på semester och krockade?

Självklart. Om jag har tillåtelse att använda företagets bil på min semester så innefattar det bilförsäkringen. Självrisken däremot är mer osäkert.

Citat:

Allt beror på, när, var, hur, varför, hur gammal?
Din kompis berättar att telefonen är sönder och får betala, du blir väldigt chockad men vet absolut ändå inga detaljer?

Att betala fullt pris för en tre år gammal mobil som gick sönder i en arbetsolycka låter helt fel.
Låter han sina barn leka med den en dag nya mobilen och de tappar den i golvet så självklart ska han betala.

Samtidigt är det ju så man använder en mobiltelefon. Vill inte företaget riskera att telefonen går sönder utanför arbetet så får de ge den anställde en fast telefon alternativt ha regler som säger att den inte får användas utanför arbetet.

Permalänk
Medlem

Jag spillde en öl i min sprillans nya jobbdator (MacBook pro 26,000kr) för 8 år sen. Den tvärdog och jag fick en ny dagen efter av vår it-avdelning. IT-chefen bara skrattade och sa att dom varit med om värre. Bland annat så hade en annan anställd halkat två gånger samma vecka och satt sig på sin datorväska med datorn i. En annan rökte så mycket vid sin dator att fläkten var full med aska och tjära vilket gjorde datorn så varm att den inte gick att använda.

Detta var när jag jobbade i en bransch när många jobbade i fält och hemma så man hade med sig arbetsdatorn överallt.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

En jobbtelefon är en jobbtelefon. På fritiden brukar det oftast bli en jobbig telefon.

Lämnar min jobbtelefon i omklädningsrummet på jobbet. Även om jag får använda den privat så tänker jag inte göra det. Utanför arbetstid så är jag bara kontaktbar på det privata numret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

En jobbtelefon är en jobbtelefon. På fritiden brukar det oftast bli en jobbig telefon.

Lämnar min jobbtelefon i omklädningsrummet på jobbet. Även om jag får använda den privat så tänker jag inte göra det. Utanför arbetstid så är jag bara kontaktbar på det privata numret.

Det är en ganska schysst förmån att ha en modern telefon med ett abonnemang som innebär att man slipper köpa en privat telefon och abonnemang I mitt fall skulle min uppsättning kosta 600-800 kr att köpa privat. Så det är en förmån jag uppskattar. Att lämna telefonen i ett skåp är ju en möjlighet, men jag tar hellre pengarna och bekvämligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

När jag hade ansvar på företag så var det som många skriver

Är det på jobbet och inte rent slarv utan olycka eller att något händer så är det företaget.
Detta gäller även på väg till och från jobbet så länge som man inte avviker från den normala rutten.
I övrigt så är det arbetstagarens ansvar om man t.ex. använder den privat eller har med den efter jobbet när man är på privata ärenden t.ex.

Detta har tillämpats då det var så försäkringsbolagen hade det på det viset.
Tycker det var tämligen rimligt.

This!

Är olyckan framme under arbetstid och i tjänst så är det på företaget.
Händer det utanför arbetstid och inte i tjänst får du stå för fiolerna då du använder företagets utrustning. Detta sålänge det inte krväs att du ska vara anträffbar utanför arbetstid. Då får företaget stå för fiolerna även då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det beror på omständigheter. Om man t ex tappar en hyffsat ny telefon på arbetstid så den går sönder är det olyckligt men arbetsgivaren som får ta den smällen. Tappar man tre nya telefoner på sex veckor har man ett medarbetarsamtal och undrar vad det är som händer egentligen och pratar om vad man ska göra för att lösa problemet.

Du ser inte att nån oärlig människa kan sätta det i system att tappa telefoner och sen sälja dem på blocket /dyl?
Sen ska man ha medarbetarsamtal och säga Ajabaja!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Du ser inte att nån oärlig människa kan sätta det i system att tappa telefoner och sen sälja dem på blocket /dyl?
Sen ska man ha medarbetarsamtal och säga Ajabaja!

Ja alltså det är ju omöjligt att helt värja sig för oärliga människor. Man har inte många såna samtal innan det blir påföljder förstås. Säger man att detta är sista telefonen de får ut inom säg tre år kanske det händer saker. Måste de finnas tillgängliga och av någon anledning inte kan använda en egen telefon kanske de kan få typ en Nokia 105 eller liknande, något som kostar < 300kr. Går det tillräckligt långt kopplar man in facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Ja alltså det är ju omöjligt att helt värja sig för oärliga människor. Man har inte många såna samtal innan det blir påföljder förstås. Säger man att detta är sista telefonen de får ut inom säg tre år kanske det händer saker. Måste de finnas tillgängliga och av någon anledning inte kan använda en egen telefon kanske de kan få typ en Nokia 105 eller liknande, något som kostar < 300kr. Går det tillräckligt långt kopplar man in facket.

Jo att få en begagnad lur kunde ju vara en lösning. För att ringa och skicka SMS ev läsa lite mail behöver man ju inte något jätteavancerat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Skulle du tycka att det var lika självklart ifall du tog servicebilen och körde på semester och krockade?
Allt beror på, när, var, hur, varför, hur gammal?
Din kompis berättar att telefonen är sönder och får betala, du blir väldigt chockad men vet absolut ändå inga detaljer?

Att betala fullt pris för en tre år gammal mobil som gick sönder i en arbetsolycka låter helt fel.
Låter han sina barn leka med den en dag nya mobilen och de tappar den i golvet så självklart ska han betala.

Om det av arbetsgivaren är tillåtet att nyttja bilen även under fritid utan att något mer är avtalat så skulle jag bli väldigt chockad av att de kräver inköpsvärde för bilen i ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Ja alltså det är ju omöjligt att helt värja sig för oärliga människor. Man har inte många såna samtal innan det blir påföljder förstås. Säger man att detta är sista telefonen de får ut inom säg tre år kanske det händer saker. Måste de finnas tillgängliga och av någon anledning inte kan använda en egen telefon kanske de kan få typ en Nokia 105 eller liknande, något som kostar < 300kr. Går det tillräckligt långt kopplar man in facket.

De flesta har inte livstidsanställningskontrakt.
Om en anställd konstant missbrukar allting och inte sköter sitt jobb så ser jag ingen anledning att ha kvar de som anställda.

Det är ju skillnad på att någon råkar klanta sig någon gång ibland. Kan hända den bästa.
och på någon som konstant försöker missbruka allt som går att missbruka och kanske t.o.m. avsiktligt försöker sabotera för företaget och göra så lite nytta som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Hos oss kan du få en iPhone i handen om du vill. Men den är rätt gammal eftersom budgeten är omkring 6000 kr. Om man vill ha något annat än det får man köpa en valfri och bidraget är då 6000 kr. Vad är det som är bakvänt med valfrihet?

Arbetsgivaren äger enheten i två år - sedan tillfaller den medarbetaren. Så om man inte lägger ut några extra pengar får man en gratis telefon vartannat år. Sjukt bakvänt att få saker gratis!

Jag är inte så förtjust i modellen att anställda ska betala för arbetsredskap till företaget om den anställde inte också är ägare av företaget.

Lite som att du skulle få 300kr i bidrag får att köpa en födelsedagspresent till chefen för 500kr.

Eller om du får 25000kr/mån i bruttolön av företaget. Men du har möjlighet att "få högre lön" om du varje månad plockar pengar från ditt sparkonto.
Känns som en tveksam förmån...

Men visst finns det många andra faktorer som kan påverka hur bra eller dåligt man trivs.
Exempelvis en iPhone 12 Mini kostar enl. apple.se 8 775,00 kr.
Om allt annat på jobbet är bra, lön, kollegor, osv, då är det i det stora hela inte en jättegrej om Jag skulle behöva betala ca 2800kr för en jobbtelefon även om jag tycker det känns fel.

Om jag inte är nöjd med jobbet i övrigt så hade jag hellre tagit en 12 år gammal Nokia med 15 minuters batteritid och låtit arbetsgivaren ta konsekvenserna av att jag inte är tillgänglig än att lägga en krona på deras telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

När jag hade ansvar på företag så var det som många skriver

Är det på jobbet och inte rent slarv utan olycka eller att något händer så är det företaget.
Detta gäller även på väg till och från jobbet så länge som man inte avviker från den normala rutten.
I övrigt så är det arbetstagarens ansvar om man t.ex. använder den privat eller har med den efter jobbet när man är på privata ärenden t.ex.

Detta har tillämpats då det var så försäkringsbolagen hade det på det viset.
Tycker det var tämligen rimligt.

För företaget borde det vara en vinst om den anställde tar ett samtal från en viktig kund på sin lediga dag eller dyl, även om den är på privata ärenden.
Eller om man har jour eller jobbar övertid eller...

Jag har svårt att tro att det finns speciellt många företag som delar ut telefoner till sina anställda enbart för skojs skull utan att det finns en nytta för företaget.

Skrivet av Sebbepojken:

Det är en ganska schysst förmån att ha en modern telefon med ett abonnemang som innebär att man slipper köpa en privat telefon och abonnemang I mitt fall skulle min uppsättning kosta 600-800 kr att köpa privat. Så det är en förmån jag uppskattar. Att lämna telefonen i ett skåp är ju en möjlighet, men jag tar hellre pengarna och bekvämligheten.

Det beror på omständigheter.
Att inte behöva vara tillgänglig utanför ordinarie arbetstid skulle kunna vara en förmån värd att ha en privat telefon för.
Lite beroende på vad man har för kollegor och kunder, om man är sugen på övertid, brinner för jobbet etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

De flesta har inte livstidsanställningskontrakt.
Om en anställd konstant missbrukar allting och inte sköter sitt jobb så ser jag ingen anledning att ha kvar de som anställda.

Det är ju skillnad på att någon råkar klanta sig någon gång ibland. Kan hända den bästa.
och på någon som konstant försöker missbruka allt som går att missbruka och kanske t.o.m. avsiktligt försöker sabotera för företaget och göra så lite nytta som möjligt.

Absolut är uppsägning en av de möjliga påföljderna.