Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man blir ju påmind av att djuren slapp lida tack vare att man äter vegetarisk bacon. För även om vissa fejk kött kan vara riktigt bra så märker man skillnad mot den äkta varianten.

Håller jag inte med om.
Ska man vara veg tycker jag man ska hålla sig ifrån köttsubstitut.
Dock inget fel på att vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert:

Det kan nog stämma. Dock har jag för mig att det bara handlar om vilken del av grisen som det kommer ifrån och att även kotlettbacon kan säljas rökt, så även om något kallas kotlettbacon är det nog inte säkert att det smakar som sådant där gott engelskt bacon.

Det finns engelskt kotlettbacon på Lidl. Om det är samma sort som du testat vågar jag dock inte svara på

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Andersson & Tillman från Lövsta kött i Uppsala privat, lite dyrare...
Helt annat än typ Tulip som alltid är extrapris på och luktar p**s när man steker...
På jobbet kör vi med färdigstekt Bacon från Fåddman...funkar bra, då brandlarmet går när man steker i stekborden...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Så länge det kommer från en Gris och inte en tillplattad sojaböna så fungerar allt för mig!!!

Tycker det är lite komiskt när kött pratat om kött. Vi är själva inte så långt från grisarna.

Nä, äter gärna en tillplattad sojaböna istället för att vi ska behövs det moraliskt- och miljöpåverkanstvivelaktiga som det innebär att äta kött. Det handlar mycket om vana – finns massor med goda vegetariska alternativ. Om man börjar tänka på att det är som att sitta att tugga på en bit av sig själv så känns det kanske inte så fräscht med bacon längre?;)

Om man nu ändå vill äta det så tycker jag det absolut ska vara KRAV-märkt så djuren behandas så väl som möjligt under sin livstid.

Skrivet av thom.g:

Du kan även passa på att kolla uppdrag gransknings senaste avsnitt av kravbönderna för att se hur fint "kvalitetstämplat" är egentligen. För att sammanfatta så är det ett försäljningsknep som går ut på att lindra konsuments dåliga samvete.

Sant att märkningen inte är en säker garanti för att saker sköts som avtalat, men exemplen från Uppdrag Granskning är nog mer undantag än regel.

Många tar upp Tulip som exempel – kanske kan vara värt att testa denna variant från dem som är utan tillsatt nitrit vilket det talats en del om i samban med julskinkan och dess rosa färg:

https://www.aktavara.org/livsmedel/6171/bacon

Här ett annat exempel (KRAV-märkt) – notera färgen som inte är så starkt röd som den blir när när nitrit tillsätts:

http://www.kostvagen.se/2019/10/31/nitritfritt-krav-bacon-hit...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Innan folk börjar dra igång en matdebatt eller liknande. Kan ni bara ge f*n? Ät det ni vill, men håll era livsstiler för er själva. Här var det snack om vilken bacon man tycker om mest personligen. Sedan att dra igång fakta, rapporter m.m kan man dra det inför släkten, detta är ingen tråd för debatter.

Tyvärr brukar SweC spåra ur för det mesta på dom senaste åren. Det finns Familjeliv om ni vill börja massa debatter gällande vad som är rätt eller fel. Men håll det utanför denna tråd för guds skull.

Dagisnivå, så lägg ner.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Håller jag inte med om.
Ska man vara veg tycker jag man ska hålla sig ifrån köttsubstitut.
Dock inget fel på att vara det.

Att det finns vegetariska alternativ till vanliga köttprodukter (som också smakar bra) lär öka andelen som vågar testa. Enklare att ta steget att testa för Leif 57år om han kan testa en vegetarisk hamburgare än om det är någon skum bönröra. Så det är nog bara bra för djuren och miljön att det finns.
Jag är inte vegan själv så kanske är därför jag inte bryr mig om folk äter saker som är köttsubstitut men ändå kallar sig vegan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Äter det som är högst upp på näringskedjan om det går. Typ vargar, även människor om jag kan. Jag menar om du inte vill bli uppäten av en högre livsart så varför äter du en lägre livsart (näringskedja). Smakar ju gott, och så klart tycker den som äter dig också det. Hade varit jävligt gött å äta dig, by the way.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

På lokala hemköp säljer dom Östgötabacon. Bästa baconet jag testat!

Aldrig förstått varför man ska äta köttsubstitut ifall man är veg.

Blir helt klart godast i ugnen japp! Men det beror på hur man vill ha det.

Det är inget köttsubstitut. Det är bara en väldigt god tillagningsmetod av tofu.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Andersson & Tillman från Lövsta kött i Uppsala privat, lite dyrare...
Helt annat än typ Tulip som alltid är extrapris på och luktar p**s när man steker...
På jobbet kör vi med färdigstekt Bacon från Fåddman...funkar bra, då brandlarmet går när man steker i stekborden...

Precis!

Jag ska steka mig lite Andersson och Tillman nu strax faktiskt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoAim:

Det finns engelskt kotlettbacon på Lidl. Om det är samma sort som du testat vågar jag dock inte svara på

Intressant, det får jag testa vid något tillfälle. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Tulips Kalkon bacon på grilled cheese mackor är amazing.

Äter sällan bacon på griskött på grund av det höga kalorivärdet. (Jobbar på beach 2021 )

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

Nyhlen Hugosson är fint, minimikravet är svenskt kött dock. Känns sisådär att proppa i sig massa antibiotika och bidra till resistensen x)

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det är ju dock lite motsägelsefullt att man vill ha något som påminner en om djurs lidande.

Men det vet du ju att man inte vill. Man vill ha smaken man tycker om. Försök inte skifta skulden för djurindustrin på de som faktiskt försöker göra nåt åt problemet.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Den enda som jag lyssnar på när det gäller bacon är King Curtis!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Fåddmans bacon

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Permalänk

Vilket bacon som helst brukar funka, förutom danskt som tex Tulip.
Tycker det är viktigare hur man tillagar det, så jag brukar lägga energin på det istället. 😊

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Precis, steka bacon low n slow i en gjutjärnspanna är jättebra sätt att få tillbaka non-stick beläggningen som tyvärr försvinner trots att man inte diskar stekpannan.

Håller med. Även om jag just bränt in pannan ordentligt blir den bättre av att fräsa bacon i någon vecka.

För tillagning föredrar jag dock motsatsen. Gasa på högsta möjliga temperatur och låt ytan bli en aning bränd och ger lite härlig kolsmak (inte för bränt dock, då smakar det bara apa).

Permalänk
Medlem

Jag kör oftast Coops för jag tycker de fått till en fin smak. Fettet som ligger i baconet känns finare än det jag hittat hos Ica t.ex Deras smakar alldeles för salt och inte särskilt mycket baconsmak.

Scan är väl lite bättre än Ica men inget jag hyllar. Tulip är lite åt Coop's håll men inte lika bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vinolik:

Men det vet du ju att man inte vill. Man vill ha smaken man tycker om. Försök inte skifta skulden för djurindustrin på de som faktiskt försöker göra nåt åt problemet.

Fast det är ju det?
Försöker inte skuldbelägga någon, känner du skuld?

Har man tagit valet att vara veg så bör man väl hålla sig borta från köttliknande produkter.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Fast det är ju det?
Försöker inte skuldbelägga någon, känner du skuld?

Har man tagit valet att vara veg så bör man väl hålla sig borta från köttliknande produkter.

Varför? Vi uppskattar smaken men har valt att smaken från köttprodukterna inte är värda djurens liv och lidande.

Permalänk
Medlem

Tar det med tuffast förpackning. Blir ofta dom där svarta med tre paket som sitter ihop. Ingen aning om vad det är för märke.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrixAxel:

Vilket bacon som helst brukar funka, förutom danskt som tex Tulip.
Tycker det är viktigare hur man tillagar det, så jag brukar lägga energin på det istället. 😊

Tulip bacon som säljs i Sverige är svenskt kött processat i tyskland. Tycker det funkar, är iaf rökt till skillnad från ica/scan etc. Det bästa är om man kan hitta tjocka skivor som är rökta på riktigt från någon lokal chark.

Permalänk
Medlem

Googla "bacon muffins" och tacka mig senare

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att lägga ner vego-debatten? Tråden handlar om vilken bacon man föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Gör vad man kan för att stötta allt annat än Ica. Blir därför oftast Scan.

Om det finns i hyllan blir det annars Anderssons.

Det lättaste sättet att undvika stötta dem vore väl ändå att handla från någon annan kedja?

OnT: Beror helt på om det är kampanjer eller ej, annars blir det oftast stekfläsk istället alternativt röka själv

Permalänk
Medlem

Sort? Spelar mindre roll. Hur man tillagar den däremot!

Två bra sätt:
* Stek den i ister. Blir knaprigt o gott
* Kör den i micron! Behåller fettet o blir saftig o god men ändå knaprig. Låter B men blir jäkla bra (lägg det på hushållspapper)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Vilka bacon hatar du:
Jag minns när jag gick i grundskolan och det var extremt mycket brosk, svål och ben i baconet detta till den grad det var svårt att äta. Det kändes att de valde de köttbitar som ej gick göra hundmat av och gav till oss elever.

Vilket bacon gillar jag bäst: Bortsett från baconet ovanför har jag ej smakat något dålig. Många gånger har jag dock inte vetat om märket på en restaurang, andra gånger så är det scans. Jag har sett hur amerikaner gör eget på youtube och det är intressant och jag skulle vilja pröva.
Men bacon blir för mig något som är väldigt gött jag kommer dock inte veta fabrikatet på det då jag äter det på dagens ute och aldrig nu tillagar det själv. Jag funderar på att grilla bacon av större bitar till sommaren.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Sort? Spelar mindre roll. Hur man tillagar den däremot!

Två bra sätt:
* Stek den i ister. Blir knaprigt o gott
* Kör den i micron! Behåller fettet o blir saftig o god men ändå knaprig. Låter B men blir jäkla bra (lägg det på hushållspapper)

Ska nog testa micro nästa gång smidigt att slippa diska stekpanna. Ungefärlig tid och effekt? Och ska det ligga på papper i micron eller efteråt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Får kocken själv välja så blir det Alspånsrökt bacon från Nyhléns Hugosons (länk). Tydlig och naturlig röksmak som verkligen gått in i baconet. Sältan hålls på en perfekt nivå utan att man slänger sig efter tillbringaren med vatten.

Styrs jag av plånboken så brukar de bli Tulips eller det som reas förutsatt att de fortfarande är rökt.

Den slår verkligen allt. Deras vanliga är också riktigt bra, annan röksmak men det känns att det är bra råvara. Kan dock ibland vara lite trassligt att få isär skivorna och så, men smaken väger tyngst.

Vet inte om Toppchark fortfarande säljer sitt bacon men det var väldigt bra också, men snudd på lite för tjocka skivor.