Var tog min mapp vägen?

Permalänk
Medlem

Var tog min mapp vägen?

Har mina personliga mappar och filer under D/Martin/

Nu beslutade jag att flytta även Hämtade filer till D/Martin. Valde egenskaper och flytta mapp till D/Martin och trodde då att den skulle hamna under D/Martin. Men det som hände var att den hamnade direkt under D, mappen Martin försvann och alla mina mappar och filer som låg under D/Martin nu återfinns under D/Hämtade filer tillsammans med de filer och mappar som hittills legat under Hämtade filer.

Det märkliga är också att när jag då jag försöker skapa en mapp med namnet Martin under D, bredvid mappen Hämtade filer får meddelandet om att en mapp med namnet Martin redan existerar under D. Den verkar alltså finnas kvar, men syns inte. Och mapparna och filerna den innehöll återfinns nu under D/Hämtade filer.

Varför syns mappen Martin då inte och varför återfinns mappar och filer som låg i mappen Martin nu i mappen Hämtade filer? Jag valde ju att flytta mappen Hämtade filer till D/Martin, så efteråt borde D ha innehållit som tidigare enbart 1 mapp, dvs. Martin. Och mappen Martin skulle innehålla tidigare mappar och nu även mappen Hämtade filer.

Jag flyttade ut mapparna som från mappen Martin som nu av någon anledning hamnade i mappen Hämtade filer, så att de ligger bredvid denna mapp istället. Sedan öppnade jag egenskaper i mappen Hämtade filer och valde att återställa sökvägen till C/users/Martin/Downloads. Det gick bra. UNder D finns nu bara mapparna som tidigare låg i mappen Martin. Jag ser dock fortfarande ingen mapp Martin. Och när jag försöker skapa en mapp med namnet Martin får jag fortfarande svaret att det redan finns en sådan mapp.

Varför är den osynlig och hur återskapar jag denna mappstruktur, dvs. D/Martin så att jag kan flytta över övriga mappar till mappen Martin? Alltså så som det var från början.

Tacksam för hjälp, då jag inte förstår vad som har hänt.

Permalänk
Medlem

Såg nu att efter återställning av standardsökväg för mappen Hämtade filer, så låg det kvar en kopia av denna mapp under D. När jag tog bort den, så kunde jag plötsligt skapa en mapp med namnet Martin. Och sedan flyttade jag tillbaka mapparna till mappen Martin. Nu ska jag försöka flytta mappen Hämtade filer till D/Martin igen och se om jag kan få den att hamna under just D/Martin och inte ersätta mappen Martin. Det verkade som att den ersatte mappen Martin, men samtidigt behöll namnet Martin någonstans för denna mapp, så att jag inte kunde skapa en ny mapp med namnet Martin bredvid mappen Hämtade filer. Mycket skumt. Något jag inte fattar tydligen.

Permalänk
Medlem

Flyttade nu Hämtade filer till D/. Men det blev ingen mapp Hämtade filer under D. Istället står det nu D:\ som mappnamn på mappen som tidigare hette Hämtade filer i Utforskaren. Alltså den längst upp med en nedåtriktad pil som ikon före under snabbåtkomst.

Och när jag försöker återställa "Hämtade filer" som nu heter D:\, så går det inte. Får felmeddelande om att "Det gick inte att skapa listan över normala underkataloger under D:\System Volume Information". Dessutom ser inte Egenskaper ut som för vanliga mappar. Mer som för hela D.

Så hur gör jag för att återställa mappen Hämtade filer som det är i standardläge, dvs. att den återigen hamnar under C:\User\namn\Downloads?

Under sökvägen C:\User\namn\Downloads finns ingen mapp som heter Downloads, men när jag försöker skapa en får jag dessutom meddelandet att det redan finns. Men jag ser ingen sådan.

Permalänk
Medlem

Så mappen Hämtade filer har blivit D:\ och går inte att återställa. Får felmeddelandet "Det gick inte att skapa listan över normala underkataloger under D:\System Volume Information". Och Egenskaper för mappen C:\ (tidigare Hämtade filer) ser plötsligt ut som när man väljer Egenskaper för C eller D under Den här datorn. Med många fler alternativ (flikar).

Permalänk
Medlem

Kataloger i Windows kan ha ett "fysiskt" namn och ett visningsnamn.
Visningsnamnet används för att olika språk ska ha samma standardsökvägar under huven, men ånjuya kaoset av lokaliserade namn.

Det du ser som "c:\Användare\Martin\Hämtade filer" heter egentligen "c:\Users\Martin\Download".

Så när du klickade på "hämtade filer" under D:\ så hette den mappen egentligen D:\Martin, därav de konstiga felmeddelandena när du försökte skapa Martin på nytt.

Om jag inte minns fel behöver du skriva hela sökvägen när du flyttar dessa mappar.
Vill du ha strukturen "D:\Martin\Hämtade filer" så får du skriva ut hela den strängen i flytta mapp gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kataloger i Windows kan ha ett "fysiskt" namn och ett visningsnamn.
Visningsnamnet används för att olika språk ska ha samma standardsökvägar under huven, men ånjuya kaoset av lokaliserade namn.

Det du ser som "c:\Användare\Martin\Hämtade filer" heter egentligen "c:\Users\Martin\Download".

Så när du klickade på "hämtade filer" under D:\ så hette den mappen egentligen D:\Martin, därav de konstiga felmeddelandena när du försökte skapa Martin på nytt.

Om jag inte minns fel behöver du skriva hela sökvägen när du flyttar dessa mappar.
Vill du ha strukturen "D:\Martin\Hämtade filer" så får du skriva ut hela den strängen i flytta mapp gränssnittet.

Okej, stort tack. Lyckades ju sedan återställa standard-sökvägen igen.

Men sedan gjorde jag misstaget att välja bara D som sökväg, och då måste det ha skett något väldigt fel. Nu heter ju plötsligt "Hämtade filer"-mappen istället D:\ i Utforskaren. Och när jag försöker återställa sökvägen till C:\User\Martin\Downloads, så får jag felmeddelandet som jag nämner ovan. Dessutom ser själv gränssnittet för EGenskaper annorlunda ut, fler alternativ än för hur det såg ut tidigare när mappen hette Hämtade filer. Nu verkar det som att jag försöker ändra på själva volymen D:\. DÄrav felmeddelandet.

Så hur kan jag återställa så att mappen som tidigare hette Hämtade filer, men nu blivit synonymt med D:\ återigen blir en vanlig mapp med namnet Hämtade filer? Jag kan ju inte flytta/byta sökvägen för D:\.

Permalänk
Medlem

Prova en av lösningarna här
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Citat:

Open Notepad, and paste the following info  _without those horizontal lines_:

-----------------

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders]
"{374DE290-123F-4565-9164-39C4925E467B}"=hex(2):25,00,55,00,53,00,45,00,52,00,\
  50,00,52,00,4f,00,46,00,49,00,4c,00,45,00,25,00,5c,00,44,00,6f,00,77,00,6e,\
  00,6c,00,6f,00,61,00,64,00,73,00,00,00

-----------------

Save the file with .reg extension. Right-click the .reg file and choose Merge.

This resets the "Downloads" folder path. Logoff/login back for the change to effect.

Permalänk
Rekordmedlem

Är inte hämtade filer ett bibliotek och inte en mapp ?
Oavsett det är det lättare att undvika att pilla med sånt och använda mappar om man vill ha koll på var saker verkligen lagras, bibliotek är mest förvillande och speciellt om man läggar in mappar från flera partitioner och olika diskar i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stort tack

Öppnade redigeraren själv och ändrade i nyckeln direkt. Funkade. Kunde sedan ändra under egenskaper igen och välja plats. Testade med både C:\User\Martin\Downloads och D:\Downloads.

Men det märkliga är att mappen inte syns under C:\User\Martin\Downloads. I Egenskaper står den som dold, men markeringen är gråmarkerad och går inte att ändra. Och fastän jag väljer Visa dolda filer ser jag den inte.

LIkadant när jag väljer att ändra målet till mappen Downloads jag skapade direkt under D. Den ser jag först, men när jag flyttar Downloads till denna mapp under D, så blir mappen plötsligt dold och visas inte, fastän jag väljer Visa dolda filer.

Har det kanske något med att göra att Downloads är en systemmapp. Under Användare är den redan en sådan. Men när jag gör om min skapade mapp under D, så blir den en systemmapp och visas inte.

Fast varför visas de inte, fastän jag väljer Visa dolda filer? Har för mig att Downloads förut alltid har synts under C:\User\Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Stort tack

Öppnade redigeraren själv och ändrade i nyckeln direkt. Funkade. Kunde sedan ändra under egenskaper igen och välja plats. Testade med både C:\User\Martin\Downloads och D:\Downloads.

Men det märkliga är att mappen inte syns under C:\User\Martin\Downloads. I Egenskaper står den som dold, men markeringen är gråmarkerad och går inte att ändra. Och fastän jag väljer Visa dolda filer ser jag den inte.

LIkadant när jag väljer att ändra målet till mappen Downloads jag skapade direkt under D. Den ser jag först, men när jag flyttar Downloads till denna mapp under D, så blir mappen plötsligt dold och visas inte, fastän jag väljer Visa dolda filer.

Har det kanske något med att göra att Downloads är en systemmapp. Under Användare är den redan en sådan. Men när jag gör om min skapade mapp under D, så blir den en systemmapp och visas inte.

Fast varför visas de inte, fastän jag väljer Visa dolda filer? Har för mig att Downloads förut alltid har synts under C:\User\Martin

Jag har iofs min Download rakt under D:\ och den syns bra.
Men det verkar konstigt att mappen en nivå upp skulle döljas.
Hur ser rättigheterna ut för den katalogen som försvinner, är du Owner/Ägare osv?

Vad händer om du väljer att inte dölja systemfiler?

Du kan ju alltid prova starta om datorn en eller två gånger.

Permalänk
Medlem

Precis det jag upptäckte. Då syns de jag skapat själv, oavsett vad jag benämner mappen under D eller när jag döper den till Hämtade filer och lägger den under C:\User\Martin. Men om jag försöker skapa en mapp som heter Downloads och lägga den under C:\User\Martin ges meddelandet att den redan finns. Men den syns inte ens om jag har valt att synliggöra operativsystemfilerna. Och om jag länkar till en sådan mapp, alltså väljer sökväg C:\User\Martin\Download, så går det bra. Men jag kan fortfarande inte se den. Men jag kan ladda ner filer till den. Och om jag istället väljer Downloads i menyn till vänster under Min dator, så ser jag filerna i den. Men alltså inte om jag går till mappen via sökvägen C:\User\Martin. Då syns inte någon mapp där. Och fastän jag kan se att det under Egenskaper står denna sökväg.

Lite märkligt också att de mappar jag skapt själv och länkar Hämtade filer till då plötsligt blir operativsystemfiler.

Permalänk
Medlem

@marp68

Prova denna variant för att av-dölja katalogen:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Starta en cmd som admin och kör:
ATTRIB -s -h c:\users\martin\downloads

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@marp68

Prova denna variant för att av-dölja katalogen:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Starta en cmd som admin och kör:
ATTRIB -s -h c:\users\martin\downloads

Thank you very much. It worked.