3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Haha, jag köpte det för 8699 på Elgiganten.

8590 här, för någon dag sedan tror det var power jag beställde ifrån?! (minnet helt nollat..)

edit: VENTUS 3X OC 10GB var det visst.

8 999 as we speak (Alina)

Permalänk
Viking
Skrivet av MrWhizeguy:

8590 här, för någon dag sedan tror det var power jag beställde ifrån?! (minnet helt nollat..)

Du tänker inte på MSI Ventus?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du tänker inte på MSI Ventus?

MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB var det ja:)
Från Alina

editerade xD alla dessa namn... -_-

Permalänk
Viking
Skrivet av MrWhizeguy:

MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB var det
Från Alina

Okej. Ja, de kostade 7825kr och 7999kr första månaden efter de släpptes.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Haha, jo men det är ju för att som inte är konkurrenskraftiga mot Nvidia. Finns ingen efterfrågan på 6800 för 9000kr. Nvidia kom i så fall i balans först med 3090 med samma strategi. Finns massor med 3090 för 24000kr på Inet

Tja, nu finns där åtminstone alternativ för dom som behöver ett kort idag alt inte bryr sig om priset. Finns säkert några AMD köpare som haft sikte på RTX från början. Utan varor på lager så lär priserna att fortsätt att gå åt fel håll. Varför producera 3090 som finns på lager när 3080 efterfrågas osv. Jag är ivaf glad för varje köplats som lämnas

Permalänk

2021 största flex att man la en order på Suprim X och Gaming X Trio innan priserna på korten höjdes med 1.500 - 2.000kr (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

2021 största flex att man la en order på Suprim X och Gaming X Trio innan priserna på korten höjdes med 1.500 - 2.000kr (:

Samma här haha 😁 dessvärre från Dustin där den låg på 10 500 som kändes dyrt. Känns bättre nu dock när den några timmar senare ligger på 12 000.

Beställde då jag såg att orderstatus hade ändrats till ”Beställningsvara” från ”Okänt leveransdatum”.

Står beräknat 2021-01-28 för övrigt så om någon är sugen att betala 12k för ett Suprim X är det bara att hugga.

https://www.dustinhome.se/product/5011216707/geforce-rtx-3080...

Permalänk
Medlem

Själv har jag gjort vad jag initialt kände var onödigt, men har beställningar från tre olika sidor:

Första från Dustin. Den enda sidan som jag vid tillfället kunde klicka på "Köp" istället för "Meddela mig" 15/12. (3080 TUF)
Andra från Amazon som la ut 3080 TUF för ca 8200 1/1
Tredje nyligen från Inet på ett MSI Ventus 3X då det känns lönlöst att vänta på att TUFen ska komma in.

Men jag lär inte se något kort innan april oavsett. Resten av datorn uppgraderades i november och det märks väldigt tydligt att grafikkortet jag har nu flaskar enormt.

Har några spel som ligger och väntar på att få köras i höga inställningar som jag skulle vilja börja dra igenom

Permalänk

AMD i all ära fast mest intressant är väl ändå andra generationes ray-tracing och då är det ju geforce som gäller, eller? Visst kanske det bara märks nämvärt i vissa delar av spel/mjukvara, men ändå... Skulle nog inte köpa 6800/6900 ens om de halverade priset trots att "vanlig" rendering är någorlunda jämnbördig med Nvidias senaste kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Själv har jag gjort vad jag initialt kände var onödigt, men har beställningar från tre olika sidor:

Första från Dustin. Den enda sidan som jag vid tillfället kunde klicka på "Köp" istället för "Meddela mig" 15/12. (3080 TUF)
Andra från Amazon som la ut 3080 TUF för ca 8200 1/1
Tredje nyligen från Inet på ett MSI Ventus 3X då det känns lönlöst att vänta på att TUFen ska komma in.

Men jag lär inte se något kort innan april oavsett. Resten av datorn uppgraderades i november och det märks väldigt tydligt att grafikkortet jag har nu flaskar enormt.

Har några spel som ligger och väntar på att få köras i höga inställningar som jag skulle vilja börja dra igenom

Varför plockar du inte bara upp något billigt kort sålänge? Finns ju exempelvis Zotac 3070 Twin Edge för 6200 kr hos Komplett. Och då får du 60 dagars öppet köp + att den nästan garanterat kommer att gå upp i pris likt alla andra 3070 kort. Så när du säljer borde du inte förlora på det. Även om du säljer om 4 månader. Det är vad jag gjort iallafall. Och så får man se. 3070 kanske t.o.m räcker prestandamässigt till nästa generation. Och då kan man fläska på med något ännu bättre istället.
https://www.komplett.se/product/1168399/datorutrustning/dator...
https://www.komplett.se/product/1174276/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Varför ligger priserna på 2000-serien kvar långt över motsvarande kort i 3000-serien? Borde inte dessa priser åtminstone gå ned till jämförbara nivå. Exempel: Webhallen har 2080 Ti lager i fyndhörnan för 11965. Prestandamässig borde detta vara jämförbart med ett 3070 så borde inte priset ligga på max 7000 eftersom det även saknar en del features some 3070 har?

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte jag dyr betalade för ett strix 3080 OC 10490kr.

Permalänk
Medlem

Kollade Proshops hemsida , de har 3165 st kundordrar på RTX 3080 alla modeller (ASUS,MSI,Inno,Gigabyte), men bara 56st RTX3080 alla modeller, bekräftade som incomming cards.

Permalänk
Medlem

inet har nu höjt priset på 3080 TUF OC med drygt 700kr. De har en kö på dryga 1000 pre-orders och får in kanske 50 kort i månaden som max.

Varför höja till fantasipriser när de som köper kortet nu lika gärna kan vänta 1,5 år då 5080 släppts för samma pris?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelevink:

Och nu är dom slut.

Permalänk
Medlem

När man läser igenom denna tråden inser jag hur jäkla tur man hade att få tag i ett MSI 3080 Ventus 3X för 8300:- från random säljare i marknaden i November. Tycker allvarligt synd om er som bokade på releasedagen och ännu inte fått något :'(

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk

Någon som snälla kan förklara Asus TUF hypen för mig? Alla vill ha den o den har en vänte tid på minst 4-5 månader?
Finns andra kort där kön är BETYDLIGT mycket mindre och där kylningen nästan är identisk t.ex Gaming X Trio på Inet där jag gått ned 120 kö platser på 16 december till 12 januari och nu ligger på 100:e plats. Tror faktist jag får kortet i februari o de är minst lika bra som TUF med en dessutom betydligt bättre o rappare kö.

Förstår att de kanske blir lite tveksamt nu med den HÖGA prisökningen men innan prisökningen tror jag Gaming X Trio låg nån hundralapp under TUF (;

Permalänk
Skrivet av Spelevink:
Skrivet av Hakaboga:

Och nu är dom slut.

Nu finns den i lager igen! (go figure...)

Permalänk
Skrivet av AndreasRTX:

Någon som snälla kan förklara Asus TUF hypen för mig? Alla vill ha den o den har en vänte tid på minst 4-5 månader?
Finns andra kort där kön är BETYDLIGT mycket mindre och där kylningen nästan är identisk t.ex Gaming X Trio på Inet där jag gått ned 120 kö platser på 16 december till 12 januari och nu ligger på 100:e plats. Tror faktist jag får kortet i februari o de är minst lika bra som TUF med en dessutom betydligt bättre o rappare kö.

Förstår att de kanske blir lite tveksamt nu med den HÖGA prisökningen men innan prisökningen tror jag Gaming X Trio låg nån hundralapp under TUF (;

Asus TUF: Tystast och lägst temperatur. "Military grade components" vad det nu betyder... På OC varianten kan switcha mellan Tyst och performance bios. Vissa av oss gillar inte RGB och annat bling.

MSI Gaming X Trio: Den har ju sin support bracket vilket kan vara trevligt. Verkar inte vara någon större skilland mot Asus TUF. Skulle valt denna i andra hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

Någon som snälla kan förklara Asus TUF hypen för mig?

Kortet såldes i början för introduktionspriset 7825 (lite mer för OC varianten).
Av de som såldes för introduktionspriset så hamna ofta TUFen högt upp i betyg från recensenter.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelevink:

Ser ut som att dom är slut igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelevink:

Oooch borta igen, precis när jag var på väg att skicka iväg beställningen också

Permalänk
Medlem

15:14-24:00 1-94
18 -22 sept 95-175
oktober 176-304

TUF non oc.
Update idag ser det ut som.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattias10:

Tekniskt sätt en 3080/3090 tråd. Men lite AMD skadar kanske inte?
Finns iallafall RX 6800/RX6800XT/RX6900XT i lager hos inet.se

https://www.inet.se/kategori/164/grafikkort-gpu?sortColumn=st...

Please come back to this thread with such posts when 6800 XT back to 7700 SEK again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelevink:

Asus TUF: Tystast och lägst temperatur. "Military grade components" vad det nu betyder... På OC varianten kan switcha mellan Tyst och performance bios. Vissa av oss gillar inte RGB och annat bling.

MSI Gaming X Trio: Den har ju sin support bracket vilket kan vara trevligt. Verkar inte vara någon större skilland mot Asus TUF. Skulle valt denna i andra hand.

Även non-oc har dubbla bios

Så egentligen är det enda man får marginellt bättre binnade kretsar (oc vs non-oc).
Där du till och med kan ha turen att få ett non-oc som klockar bättre än oc.

OC kommer väl även något klockad (som namnet antyder).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Viking
Skrivet av Spelevink:

Asus TUF är inte tystare än Gaming X Trio. I TUFs Performance-mode är MSIs mycket tystare, och även när TUF är i quiet-mode så är Gaming X Trio några decibel tystare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

Please come back to this thread with such posts when 6800 XT back to 7700 SEK again.

People make posts with links to 3080's for 12000+ sek... so how is this any different?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Asus TUF är inte tystare än Gaming X Trio. I TUFs Performance-mode är MSIs mycket tystare, och även när TUF är i quiet-mode så är Gaming X Trio några decibel tystare.

https://youtu.be/QfVKhPNZpos

Vid normaliserad dB är Asus tuf tystare och har även lägre temp, 60 mot 70 på msi

Permalänk
Skrivet av AndreasRTX:

Recensioner och det faktum att folk inte insåg hur förjävliga köerna skulle bli.

Alla tittar på recensioner och ser att TUF har bäst valuta för pengarna, så alla lägger en beställning ovetandes om att majoriteten gjort exakt likadant.

Föreställ dig att du kör längs E4:an och ser två McDonalds bredvid varandra, där ett av dem erbjuder gratis kaffe efter maten.
Förutsatt att du vill ha kaffe kommer du välja McDonalds som erbjuder gratis kaffe, men det är först när du kommer in som du inser att kön är mycket längre på det donken du valt.