Permalänk
Medlem

Spännande tider - Inbokad för vaccination imorgon, får se om man överlever...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja det beror förstås på hur man ser det, vad är åtgärder och så. Att de ställer in operationer för att sjukvården är överbelastad är förstås en följd av pandemin i sig, men om man ställer in operationer för att man förväntar sig en anstormning av patienter som kanske eller kanske inte kommer så är det väl en åtgärd? I början av sommaren tog man ju i ganska ordentligt, avbokade en massa vård, byggde tältsjukhus som aldrig kom till användning och liknande. Nu är vi mer i en situation där sjukvården är kraftigt belastad på riktigt dock förstås.

Tja, det är väl som ägget och hönan. Fast nog var vården kraftigt belastad på riktigt även under våren och början på sommaren, även om man inte tog tältsjukhusen i bruk.

Skrivet av snajk:

Eller så vill man inte belasta vården för saker som man inte upplever som så allvarliga.

Det finns kanske en del som resonerar så. Oavsett skäl så söker folk med allvarliga problem vård senare nu, vilket i sig är ett problem för att prognosen att tillfriskna för vissa då är sämre och att det för andra kan krävas mer vårdinsatser för att dom ska bli bra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kanonbra! Om tre veckor har du ett bra skydd, även om man inte har fullt skydd förrän en vecka efter sista sprutan.
Jag trodde du inte tänkte ta vaccin, men jag blandar nog ihop dig med någon annan här i tråden.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kanonbra! Om tre veckor har du ett bra skydd, även om man inte har fullt skydd förrän en vecka efter sista sprutan.
Jag trodde du inte tänkte ta vaccin, men jag blandar nog ihop dig med någon annan här i tråden.

Datum för dos 2 skulle ges i samband med vaccinationen imorgon, har fått för mig att det är två veckor efter sista dosen man anses skyddad (men kan missminna mig).

Jag är för vaccin och försöker övertala alla motståndare jag träffar till dagligdags (IRL).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Datum för dos 2 skulle ges i samband med vaccinationen imorgon, har fått för mig att det är två veckor efter sista dosen man anses skyddad (men kan missminna mig).

Jag kanske också missminner mig om det var en eller två veckor efter sista dosen som man officiellt är skyddad, men det finns goda indikationer på att man med Pfizers vaccin faktiskt får ett visst skydd mot infektion redan två veckor efter första dosen (jag missminde mig när jag sa tre veckor i förra inlägget).

Detta diagram fanns i ett tidigare inlägg i tråden och visar att immuniteten verkar komma redan två veckor:

Länk till ett tidigare inlägg där det finns information om artikeln som diagrammet kommer ifrån:

Förtydligade att det är ett visst skydd man får, ej ett fullständigt.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag kanske också missminner mig om det var en eller två veckor efter sista dosen som man officiellt är skyddad, men det finns goda indikationer på att man med Pfizers vaccin faktiskt får ett skydd mot infektion redan två veckor efter första dosen (jag missminde mig när jag sa tre veckor i förra inlägget).

Detta diagram fanns i ett tidigare inlägg i tråden och visar att immuniteten verkar komma redan två veckor:
https://wp.technologyreview.com/wp-content/uploads/2020/12/PFIZER_CHART_NEW.png

Länk till ett tidigare inlägg där det finns information om artikeln som diagrammet kommer ifrån:

Det där visar väl ändå att viss immunitet uppstår 14 dagar efter 1a dosen och inte att du har fullständig immunitet 14 dagar efter 1a dosen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det där visar väl ändå att viss immunitet uppstår 14 dagar efter 1a dosen och inte att du har fullständig immunitet 14 dagar efter 1a dosen?

Ja, man får ett visst skydd, men det ser ut att vara rätt bra ändå; kurvan viker ju neråt rejält efter 14 dagar. Kanske inte så att man ska ut och partaja, men jag skulle känna mig ganska säker två veckor efter första sprutan.

Jag ska kolla/uppdatera mina tidigare inlägg, för jag menade inte att påstå att man har fullt skydd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Att något är en rekommendation innebär inte att det är helt fritt från lagstadgade konsekvenser om man bryter mot den. Om du bryter mot en rekommendation och något sen händer så kan man anses ha varit vårdslös och därmed hållas ansvarig. Sen är det väl iofs rätt långsökt att man skulle kunna hållas ansvarig för t.ex. att bryta mot rekommendation att bära mask i kollektivtrafiken...

Ja, fast näe.
Att man bryter mot en rekommendation är inte per definition vårdslöst, så därmed följer ingen straffrättsligt ansvar för att bryta mot en rekommendation. Däremot så finns det ju såklart handlingar som anses vårdslösa, och som också bryter mot en rekommendation, där straffrättsligt ansvar kan utdömas.

Exempelvis så rekommenderar FHM att man ska stanna hemma vid förkylningssymptom (eftersom det finns en överhängande risk att man är smittad av Covid-19). Om man då ignorerar detta och åker till jobbet på ett äldreboende så finns det såklart risk för rättsliga repressalier.

Detsamma kan man dock inte säga ifall julfirandet firades med 9 personer (istället för max 8), man går på köpcentrum fast det inte är nödvändigt (Lex Löfven och Lex Johansson), åker till fjällen (Lex Andersson), eller på utlandssemester (Lex Eliasson).

Typo
Permalänk

Håller på och se Agenda nu, bara undrar om de är någon mening och lyssna på Stefan och Lena? Säger dem något vettigt eller räcker de med Tegnell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, fast näe.
Att man bryter med en rekommendation är inte per definition vårdslöst, så därmed följer ingen straffrättsligt ansvar för att bryta mot en rekommendation. Däremot så finns det ju såklart handlingar som anses vårdslösa, och som också bryter mot en rekommendation, där straffrättsligt ansvar kan utdömas.

Exempelvis så rekommenderar FHM att man ska stanna hemma vid förkylningssymptom (eftersom det finns en överhängande risk att man är smittad av Covid-19). Om man då ignorerar detta och åker till jobbet på ett äldreboende så finns det såklart risk för rättsliga repressalier.

Vi pratade om lagstadgade konsekvenser, vilket inte är detsamma som som ett straffrättsligt ansvar. Visst är det så att det sällan finns någon direkt konsekvens av att inte följa en rekommendation, men om något händer så kan man anses ha varit vårdslös och då kan det ha lagstadgade konsekvenser.

Vid en bedömning av vårdslöshet så är en komponent som ingår att avgöra om man borde vetat bättre och den bedömningen påverkas givetvis om det finns rekommendationer som säger att man inte ska göra det man gjort. Anses man då ha varit vårdslös så kan man hållas ansvarig.

I ditt exempel om personen som åker till jobbet på äldreboende med Covid-19 så finns dels en möjlighet för straffrättsliga konsekvenser och dels disciplinära konsekvenser, vilket torde vara en arbetsrättslig konsekvens.

Skrivet av Blomman90:

Detsamma kan man dock inte säga ifall julfirandet firades med 9 personer (istället för max 8), man går på köpcentrum fast det inte är nödvändigt (Lex Löfven och Lex Johansson), åker till fjällen (Lex Andersson), eller på utlandssemester (Lex Eliasson).

Givetvis finns det fall där det är osannolikt att det skulle finnas lagstadgade konsekvenser, som jag skrev i mitt inlägg: "Sen är det väl iofs rätt långsökt att man skulle kunna hållas ansvarig för t.ex. att bryta mot rekommendation att bära mask i kollektivtrafiken...".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade huvudvärk från 18 Dec tills 23 Dec och testade mig, dagen efter fick jag besked att jag Hade en pågående Covid-19 infektion tryck i huvudet och skallebank till och från tills 28e Dec efter det började jag må bättre. Lukt och smak är nästan helt borta, kan hinta vissa saker ibland. Någon annan som haft liknande förlopp ?

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Bara två meter?! Jag försöker hålla 10+ meter utomhus och inne på mataffären (enda stället där jag är inomhus bland andra okända människor) håller jag inte bara 2 meter utan går även med ansiktet åt motsatt håll när jag måste gå förbi personer och jag blåser ut luft framför mig som ett sätt att blåsa undan potentiella luftaerosoler. Jag håller andan när jag går in och ut genom mataffären då ventilationen låter låter oerhört mycket i "farstun" i butiken av nån anledning. 😁

Ja, jag låter som en galning och samtidigt har jag varit på affären minst 150 gånger under 2020 (jag äter en hel del choklad, glass och pizza, hehe) och har inte varit sjuk en enda gång under hela 2020 och har haft perfekt luktsinne hela året och har det fortfarande idag den 18:e januari 2021 i skrivande stund. När jag kmr hem från affären tar jag en mycket välplanerad dusch. För mig är det CBN-övning varje dag!

hur klarar du av att arbeta? jag menar, har du inet kollegor runt dig hela dagarna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlytPojken:

Håller på och se Agenda nu, bara undrar om de är någon mening och lyssna på Stefan och Lena? Säger dem något vettigt eller räcker de med Tegnell?

använd sunt förnuft, så behöver du inte se varken agenda el lyssna på tegnell. alla borde vid det här laget veta vad man bör och inte bör, sedan ser vi alla lite olika på saker och ting, och det får man helt enkelt acceptera tycker jag.

Permalänk
Skrivet av anon910:

använd sunt förnuft, så behöver du inte se varken agenda el lyssna på tegnell. alla borde vid det här laget veta vad man bör och inte bör, sedan ser vi alla lite olika på saker och ting, och det får man helt enkelt acceptera tycker jag.

Inte de jag frågade om men tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju inte alls det man vill säga med artikeln, utan poängen är ju hur dramatisk förändringen är för Irland, och det kopplas dessutom till den nya virusvarianten.

Men det klart, har man grundinställningen att journalister är skurkar, då ligger väl ett resonemang som ditt nära till hands.

Min grundinställning är att journalister som bevakar covid-19 inte skall bete sig som daytraders. Trenderna i sjukdomens spridning kräver återhållsam eftertänksamhet, inte braskande rubriker.

Idag kan man läsa rubriken "Så misslyckad är svenska strategin mot corona" på https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/KyP3y6/sa-mi... utan att journalisten berör egna och kollegors vilseledande bevakning medelst självsuggestion, konfirmeringsbias och hyperboler.

Visst påverkar journalister andra än sig själva. Men, jag försvarar deras rätt att vara tomma åsiktsmaskiner i det här sammanhanget, trots att de är mer erfarna av att bedöma eländen i mindre skala som krig, korruption och Eurovision.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Min grundinställning är att journalister som bevakar covid-19 inte skall bete sig som daytraders. Trenderna i sjukdomens spridning kräver återhållsam eftertänksamhet, inte braskande rubriker.

Idag kan man läsa rubriken "Så misslyckad är svenska strategin mot corona" på https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/KyP3y6/sa-mi... utan att journalisten berör egna och kollegors vilseledande bevakning medelst självsuggestion, konfirmeringsbias och hyperboler.

Visst påverkar journalister andra än sig själva. Men, jag försvarar deras rätt att vara tomma åsiktsmaskiner i det här sammanhanget, trots att de är mer erfarna av att bedöma eländen i mindre skala som krig, korruption och Eurovision.

Jag vet inte riktigt vad du försöker tolka in i mitt inlägg, men nu har du upprepade gånger kommenterat detta så negativt utan att det på nåt vis berör det jag ville föra fram med mitt inlägg.

Vill du fortsätta bråka kan jag inte hindra dig, men den här delen av diskussionen är härmed avslutad för min del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Snappade upp en nyhet på CNN om en studie i Storbritannien som säger att en tredjedel av de som vårdas för Covid-19 och skrivs ut sjukhus senare skrivs in igen, bl.a. för vård av skador på hjärta och lever, samt att en av tio avlider (oklart om det är 1/10 av de som skrivits ut eller om det är 1/10 av som senare skrivs in igen).

Jag har dock inte hittat mer information eller någon länk till studien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas detta inlägg får vara kvar med tanke på en massa spekulationer här som inte kan bevisas.... Så denna får bli en filosofisk perspektiv av mig...

Jag anser mig ha en mycket bra intuition som inte ännu kan förklaras vetenskapligt. Det har nog till exempel några journalister också. Om överlevnad gäller några saker då varför inte intuition också? För mig känns det som om jag vet ganska mycket intuitivt och varför gäller det inte för alla? Ja det är något jag inte vet anledning till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

hur klarar du av att arbeta? jag menar, har du inet kollegor runt dig hela dagarna?

Jag har bedrivit ett digitalt eget företag sedan 2017 hemifrån så jag har alltid varit hemma. Har bara digitala kunder på så vis. Den enda utmaningen jag har haft är att snickra ihop ett hemmagym i vardagsrummet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Hoppas detta inlägg får vara kvar med tanke på en massa spekulationer här som inte kan bevisas.... Så denna får bli en filosofisk perspektiv av mig...

Jag anser mig ha en mycket bra intuition som inte ännu kan förklaras vetenskapligt. Det har nog till exempel några journalister också. Om överlevnad gäller några saker då varför inte intuition också? För mig känns det som om jag vet ganska mycket intuitivt och varför gäller det inte för alla? Ja det är något jag inte vet anledning till.

Det finns mycket skrivet om det och en sammanfattning finns på Stanford Encyclopedia of Philosophy under Intuition (https://plato.stanford.edu/entries/intuition/).

Man kan säga att intuition är en ostrukturerad, diffus blandning av förståelse och erfarenhet, vilket också leder till att olika människor har olika intuitioner. Saknar man erfarenhet inom ett område kan man ändå "förstå sig fram" hur något är till viss grad. Men, det betyder också att man inte "vet" något intuitivt, då "vetandet" är rent erfarenhetsbaserad.

Hur mycket man vågar lita på intuition beror på sammanhanget, hur mycket som står på spel. Man anställer normalt inte folk med endast bra intuition som hjärnkirurger, utan de som anställer vill att de sökande skall ha någon form av erfarenhet, t.ex. genom en utbildning och praktikplats.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

https://omni.se/festande-britters-forsvar-kande-inte-till-pan...

Sunt förnuft var det ja, fri tolkning?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon910:

Precis som med allt annat är du fri att uttrycka din åsikt gällande detta; men det betyder absolut inte att du på nåt sätt är fredad från att andra säger emot ifall det du uttrycker är fullständigt uppåt väggarna knastokigt.
Jag tänker absolut inte "helt enkelt acceptera" att folk sätter sig på tvären på grund av nån malplacerad tilltro till deras eget "sunda förnuft från livets hårda skola", som är helt på tvärs mot gängse vetenskap och erfarenhet från den mer faktainriktade sektionen av samhället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

"Sunt förnuft" betyder bara "Det jag tycker är bättre än det du tycker".

Permalänk
Medlem

Jag fick första sprutan igår.
Det är ömt i muskeln där de injicerade vaccinet och jag är lite trött.
Men det hade jag väntat mig.

Förhoppningsvis så dröjer det inte allt för länge innan man kan lägga till pandemin i historieböckerna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem

Blir vaccination för min del också, misstänker att corona kommer gå runt i flera år innan det utrotas, om det ens kommer göra det.

Kanske muterar till sådan grad att vi behöver ett nytt vaccin om några år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blir vaccination för min del också, misstänker att corona kommer gå runt i flera år innan det utrotas, om det ens kommer göra det.

Skulle tro att vi kommer vaccineras på årsbasis nu ett antal år framöver, och sen får vi se vart det barkar, om mutationerna blir snällare eller fortsätter på samma sätt som nu. Men ett antal år framöver räknar i alla fall jag med att vi kommer behöva vaccineras.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Om det muterar så att nuvarande vaccin inte biter så kan de behöva göra mindre ändringar i vaccinet.
Det tar inte lika lång tid som att skapa ett helt nytt vaccin tack och lov.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Skulle tro att vi kommer vaccineras på årsbasis nu ett antal år framöver, och sen får vi se vart det barkar, om mutationerna blir snällare eller fortsätter på samma sätt som nu. Men ett antal år framöver räknar i alla fall jag med att vi kommer behöva vaccineras.

Förutsatt att majoriteten av världen befolkning vaccineras antar jag, så borde det ju dö ut.
Vet vi om folk i Afrika eller andra underutvecklade länder kommer bli vaccinerade?

Skrivet av ekhyddan:

Om det muterar så att nuvarande vaccin inte biter så kan de behöva göra mindre ändringar i vaccinet.
Det tar inte lika lång tid som att skapa ett helt nytt vaccin tack och lov.

Åh, tack och lov för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Förutsatt att majoriteten av världen befolkning vaccineras antar jag, så borde det ju dö ut.
Vet vi om folk i Afrika eller andra underutvecklade länder kommer bli vaccinerade?

Åh, tack och lov för det!

Knappt några andelar har gått till fattigare länder. Vi rika länder har köpt upp alltihop nästan och nu väntar de fattigare länderna på att få ta del av det som blir över.
Kanada är den värsta boven med detta och har köpt vaccin för att täcka 4x sin befolkning, men har sedan "lovat" att skicka det som blir över till fattiga länder.
"It’s enough doses for more than 400 per cent of its population, ahead of the U.K.’s 295 per cent and Australia’s 269 per cent, according to Bloomberg’s vaccine tracker."
https://www.bnnbloomberg.ca/canada-has-reserved-more-vaccine-...

Gissa också vart folk bor närmast djur och i dålig sanitet vilket ger viruset bra möjlighet att spridas och muteras...?
Så allt som allt, vi kommer antagligen behöva anpassa vaccinen till nya varianter och ta några sprutor innan det hela lugnas ner.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Skrivet av ekhyddan:

Jag fick första sprutan igår.
Det är ömt i muskeln där de injicerade vaccinet och jag är lite trött.
Men det hade jag väntat mig.

Förhoppningsvis så dröjer det inte allt för länge innan man kan lägga till pandemin i historieböckerna.

Jobbar ni inom vården/äldrevården?

Vaccinerar mig gärna när jag får.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies