3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steffe:

Även non-oc har dubbla bios

Så egentligen är det enda man får marginellt bättre binnade kretsar (oc vs non-oc).
Där du till och med kan ha turen att få ett non-oc som klockar bättre än oc.

OC kommer väl även något klockad (som namnet antyder).

Circuits an everything is the same. What you get is factory guaranteed +30 MHz overclock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Varför plockar du inte bara upp något billigt kort sålänge? Finns ju exempelvis Zotac 3070 Twin Edge för 6200 kr hos Komplett. Och då får du 60 dagars öppet köp + att den nästan garanterat kommer att gå upp i pris likt alla andra 3070 kort. Så när du säljer borde du inte förlora på det. Även om du säljer om 4 månader. Det är vad jag gjort iallafall. Och så får man se. 3070 kanske t.o.m räcker prestandamässigt till nästa generation. Och då kan man fläska på med något ännu bättre istället.
https://www.komplett.se/product/1168399/datorutrustning/dator...
https://www.komplett.se/product/1174276/datorutrustning/dator...

Jag har funderat på det i några omgångar men jag är lite lat när det kommer till sånt här så jag vet inte om jag vågar

Mitt 290X jag har nu klarar iaf av att driva spelen, men det blev tyngre när jag bytte till 3440x1440. Vet inte om jag orkar med att beställa hem ett 3070, köra ett tag och sen lyckas bli av med det genom att sälja eller skicka tillbaka.

Men nu ska jag ta mig en funderare, helt klart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattias10:

People make posts with links to 3080's for 12000+ sek... so how is this any different?

People have been making posts about 3080 for 12000 since September. Nothing changed really.
————-
PS. I do not understand the reason behind these price changes. These tariff raise everybody is talking about are US specific. Nothing has changed for EU IMO.

Permalänk
Skrivet av FortuN:

https://youtu.be/QfVKhPNZpos

Vid normaliserad dB är Asus tuf tystare och har även lägre temp, 60 mot 70 på msi

TUF är även bra mycket mindre än många andra kort, så det passar oss med utrymmesmässigt utmanade chassin.

Men det är ju helt egalt när man sitter 3 månader senare utan kort.

Permalänk
Viking
Skrivet av FortuN:

https://youtu.be/QfVKhPNZpos

Vid normaliserad dB är Asus tuf tystare och har även lägre temp, 60 mot 70 på msi

Haha, hur tänkte du nu? Hur kan TUF vara tystare om ljudnivån är normaliserad till 40 dB, då låter ju båda 40 dB!
De hade samma temperaturer vid 40 dB. Alltså är kylarna väldigt jämnbra. Men om du kollar diagrammen för prestanda med fläktkurvan från fabrik (antar jag att det är) så vinner TUF i temperatur (60 vs 70) och MSI vinner i ljudnivå (36,1 dB vs 37,9 dB). Sedan kan man tycka att MSIs siffror är bättre eftersom kortet har högre klockhastighet i genomsnitt, och även lägre energiförbrukning.

Men vi kan också blanda in flera källor, särskilt Sweclockers. Om vi jämför TUF i P-mode och Gaming X Trio där så vinner TUF som ovan i temperaturer (63 vs 73) och MSI i ljudnivå (39 dB vs 42 dB).
Så det jag skrev från början stämmer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd

Greedy bastards

Permalänk
Medlem

Dem skämtade inte när dem sade att korten skulle öka i pris... Nu har RTX 3060 Ti tagit RTX 3070s pris...

Inet.se
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio - tidigare 5400 kr - nu 6999 kr
ASUS GeForce RTX 3060 Ti 8GB DUAL OC - tidigare 5390 kr - nu 6490 kr
Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE OC - tidigare - 5200 kr - nu 5999 kr

På Webhallen så har alla RTX 3060 Ti blivit "meddela mig"

Och på Komplett så har alla RTX 3060 Ti som blivit slutsålda ökat med 500-1000 kr.

Så om ni ska beställa, beställ nu. Komplett har kvar gamla priser på alla kort som fortfarande finns i lager!

Satan va tur man hade som lade beställningar på ett par kort tidigare i veckan! Men det här är ju helt sjukt!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Dem skämtade inte när dem sade att korten skulle öka i pris... Nu har RTX 3060 Ti tagit RTX 3070s pris...

Inet.se
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio - tidigare 5400 kr - nu 6999 kr
ASUS GeForce RTX 3060 Ti 8GB DUAL OC - tidigare 5390 kr - nu 6490 kr
Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE OC - tidigare - 5200 kr - nu 5999 kr

På Webhallen så har alla RTX 3060 Ti blivit "meddela mig"

Och på Komplett så har alla RTX 3060 Ti som blivit slutsålda ökat med 500-1000 kr.

Så om ni ska beställa, beställ nu. Komplett har kvar gamla priser på alla kort som fortfarande finns i lager!

Satan va tur man hade som lade beställningar på ett par kort tidigare i veckan! Men det här är ju helt sjukt!

Inet har höjt alla 3080 också i samma veva ser jag, billigast nu är 9299:-. Sjukt.

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem

Ligger inne på en beställning från inet på ett 3080 tuf icke oc för 7825. Undra om de kommer höjja priset eller om ja faktiskt får det för det priset när det väl är i lager.

Tänkte om ja får det för det priset o fått tag på annat kort innan så kan ja ändå behålla o sälja för lägre än butiks oöppnad till någon på marknaden. Tror ja får tag på ett suprimx före tuf:en. Omvänd scalp

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Ligger inne på en beställning från inet på ett 3080 tuf icke oc för 7825. Undra om de kommer höjja priset eller om ja faktiskt får det för det priset när det väl är i lager.

Tänkte om ja får det för det priset o fått tag på annat kort innan så kan ja ändå behålla o sälja för lägre än butiks oöppnad till någon på marknaden. Tror ja får tag på ett suprimx före tuf:en. Omvänd scalp

Du kommer nästan helt garanterat att få köpa det för det priset. Alla andra verkar ha fått gjort det iallafall.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Var det någon som inte fick sin order från Komplett skickad idag?

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk

Efter en hel veckas slit så fick jag äntligen utdelning på mitt jagande! Så sjukt jäkla taggad nu! Men jag hade en puls på 160+ och ett jäkla adrenalinpåslag under tiden jag tryckte "lägg i varukorg" och övriga klick framåt innan allt var bekräftat. Något står fan inte rätt till i mitt huvud när kroppen tror det är en "fight" på liv och död när man "bara" ska beställa ett RTX 3080! Hur hamnade jag i den här hypen... valde ju mellan 3060 Ti och 3070 tidigare i december!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Tja, nu finns där åtminstone alternativ för dom som behöver ett kort idag alt inte bryr sig om priset. Finns säkert några AMD köpare som haft sikte på RTX från början. Utan varor på lager så lär priserna att fortsätt att gå åt fel håll. Varför producera 3090 som finns på lager när 3080 efterfrågas osv. Jag är ivaf glad för varje köplats som lämnas

Ja jag är en sådan. Hade siktet inställt på ett 3080 men pga hur jag brukar köpa den här typen av produkter så blev det inte av att beställa i september och sen rulla tummarna ett halvår för att spara några tusenlappar. Nu fick jag vantarna på ett Sapphire 6800XT Nitro+ som kommer i veckan och det ska vara ett knäpptyst kort med en mycket bra kylare. Det är inte någon märkbar skillnad mellan 3080 och 6800XT så det blir Radeon i huvudburken framöver. Det lär ju vara ett ordentligt hopp upp från 1080Ti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Efter en hel veckas slit så fick jag äntligen utdelning på mitt jagande! Så sjukt jäkla taggad nu! Men jag hade en puls på 160+ och ett jäkla adrenalinpåslag under tiden jag tryckte "lägg i varukorg" och övriga klick framåt innan allt var bekräftat. Något står fan inte rätt till i mitt huvud när kroppen tror det är en "fight" på liv och död när man "bara" ska beställa ett RTX 3080! Hur hamnade jag i den här hypen... valde ju mellan 3060 Ti och 3070 tidigare i december!

https://i.imgur.com/BFOjliK.jpg

Du klippte det alltså utan att stå i kö? Beställde samma kort från inet i december, hade plats 75 i slutet på december och 45 idag. Vart köpte du det från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja jag är en sådan. Hade siktet inställt på ett 3080 men pga hur jag brukar köpa den här typen av produkter så blev det inte av att beställa i september och sen rulla tummarna ett halvår för att spara några tusenlappar. Nu fick jag vantarna på ett Sapphire 6800XT Nitro+ som kommer i veckan och det ska vara ett knäpptyst kort med en mycket bra kylare. Det är inte någon märkbar skillnad mellan 3080 och 6800XT så det blir Radeon i huvudburken framöver. Det lär ju vara ett ordentligt hopp upp från 1080Ti!

Ganska jämnt skägg. Om man inte tänker dlss och eller Ray tracing.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Dem skämtade inte när dem sade att korten skulle öka i pris... Nu har RTX 3060 Ti tagit RTX 3070s pris...

Inet.se
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio - tidigare 5400 kr - nu 6999 kr
ASUS GeForce RTX 3060 Ti 8GB DUAL OC - tidigare 5390 kr - nu 6490 kr
Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB EAGLE OC - tidigare - 5200 kr - nu 5999 kr

På Webhallen så har alla RTX 3060 Ti blivit "meddela mig"

Och på Komplett så har alla RTX 3060 Ti som blivit slutsålda ökat med 500-1000 kr.

Så om ni ska beställa, beställ nu. Komplett har kvar gamla priser på alla kort som fortfarande finns i lager!

Satan va tur man hade som lade beställningar på ett par kort tidigare i veckan! Men det här är ju helt sjukt!

Har inte hört något om någon höjning, när annonserades det ut? Dom vet att folk har flis och dom vet att folk klagar men köper endå.
Det är vi konsumenter som är problemet. dom kommer nog fortsätta höja till dom märker att smärtgränsen börjar närma sig...vart det är vet vi inte än. känns som att en hobby inom datorer troligtvis kommer bli lika dyrt som andra hobbys i framtiden...hmm trimmad v8 440 borrad till 500 bänkad med 525HK efter växellådan för 125k ELLER 9090 för 115k, då får jag inte glömma att jag behöver nytt mobo för 30k (billigt budget) minnen för 45k(snabbt ska det vara) och en cpu för 99k(mellanklass)... blir nog motorn endå eftersom ny dator har jag faktiskt inte råd med
PS: motorn finns i verkligheten och kostade denna summa.
vad tror ni om detta scenario om låt säga 15 år?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Frodee:

Du klippte det alltså utan att stå i kö? Beställde samma kort från inet i december, hade plats 75 i slutet på december och 45 idag. Vart köpte du det från?

Köpte det via Komplett! Har varit som en hök 24/7 nästan i en hel vecka. Jag stod i en kö likt den på Black Friday när man ser skräckexempel från USA när folk ska köpa något som alla vill ha. Hade en jäkla flyt att hinna med allt och trycka "bekräfta". Direkt efter var de slut och samma med det andra kortet som kom upp på Komplett i dag!

Önskar alla andra lycka till också att få tag i "drömkortet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ganska jämnt skägg. Om man inte tänker dlss och eller Ray tracing.

Jo DLSS hade ju suttit fint. Bättre RT också givetvis. Men viktigast av allt just nu så fick jag tag i 6800XT innan ett 3080, ett grafikkort är bättre än inget grafikkort. Dessutom till ett i sammanhanget OK pris (fortfarande för dyrt kanske).

Permalänk

Angående att det är så många beställningar på just Asus 3080 TUF. Asus kanske överlag är mer populärt som märke här (spekulation), bra recensioner på TUF-kortet och Webhallen gav i RX6000-tråden info om hur det gick till under introduktionen, där Asus tydligen hedrade priset på alla beställningar under intropristiden, där de andra märkena gjorde annorlunda. Sen att man sitter och väntar och inte beställer ett annat kort nu är väl för att man inte vill betala mer än 8000.

Skrivet av Webhallen:

Så här ligger det till.

Asus var den enda av dessa som hedrade alla bokningar oavsett volym, MSI gav endast stöd på det som fanns i lager och Gigabyte hade en fast volym som fick säljas. Efter 3080 launchen så fick endast Asus köra vidare med intro-priser (hos oss) då de hedrar som sagt backlog oavsett volym så länge bokningen sker inom tidsperioden som är satt. Att försöka stänga kranen efter 10 sålda kort när 300 pers sitter vid släpp och spammar f5 och ska in i varukorg är en mardröm och genererar endast arga kunder som känner sig snuvade på intropriset när det försvinner.

Vid AMD referenssläppet var vissa inpriser på kort så sjukt off från varandra. Märke B var betydligt dyrare än märke C trots att märke B i detta fallet är ett jämstort märke. I detta fall fick till och med märke B skjuta in pengar för att normalisera sitt pris.

Lite av detta har jag nämnt innan, lite stod på våran landningssida inför Nvidia-launcherna då vi ville vara tydliga med vad som gällde ur intro-pris perspektiv.

/Patrik

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Köpte det via Komplett! Har varit som en hök 24/7 nästan i en hel vecka. Jag stod i en kö likt den på Black Friday när man ser skräckexempel från USA när folk ska köpa något som alla vill ha. Hade en jäkla flyt att hinna med allt och trycka "bekräfta". Direkt efter var de slut och samma med det andra kortet som kom upp på Komplett i dag!

Önskar alla andra lycka till också att få tag i "drömkortet".

Jo, jag hann klippa ett 3080 Strix white...hoppas jag... då det tog ett jäkla tag innan det fick status "behandlas". Har dock fortfarande status "reserverad" och "behandlas" så får hoppas att det inte är ett dubbelbokat kort.😅

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Skrivet av photek2k:

Jo, jag hann klippa ett 3080 Strix white...hoppas jag... då det tog ett jäkla tag innan det fick status "behandlas". Har dock fortfarande status "reserverad" och "behandlas" så får hoppas att det inte är ett dubbelbokat kort.😅

Stod behandlas hos mig i någon/några timmar. Sen vips var det skickat. Jag tror att när man kommit till "behandlas" så har man påbörjat och godkänt ordern att det finns tillgång till kortet. Bara det att det inte är säkert att packningen påbörjats eller har man kommit så långt t o m men att det inte lagts i buren för utgående post

Det kom väl upp fyra av Gigabyte och 17(?) av "White"? Märkligt att de också hann ta slut på typ två minuter. tänkte jag beställer ett av varje så borde väl något komma fram men det stod "meddela mig" bara på det andra - och med facit i hand så fick jag ändå rätt kort och jag ville ju inte pynta mer än 10K så Men hade fingret på 12.3K via Computersalg länge när de hade Aorus Xtreme till salu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Stod behandlas hos mig i någon/några timmar. Sen vips var det skickat. Jag tror att när man kommit till "behandlas" så har man påbörjat och godkänt ordern att det finns tillgång till kortet. Bara det att det inte är säkert att packningen påbörjats eller har man kommit så långt t o m men att det inte lagts i buren för utgående post

Det kom väl upp fyra av Gigabyte och 17(?) av "White"? Märkligt att de också hann ta slut på typ två minuter. tänkte jag beställer ett av varje så borde väl något komma fram men det stod "meddela mig" bara på det andra - och med facit i hand så fick jag ändå rätt kort och jag ville ju inte pynta mer än 10K så Men hade fingret på 12.3K via Computersalg länge när de hade Aorus Xtreme till salu!

Ok😊. Jo, 10k+ för ett grafikkort trodde jag aldrig att jag skulle betala, men när jag såg det vita Strix-kortet🤩 första gången så kände jag att jag bara måste ha ett så det var bara att betala o se glad ut när det äntligen dök upp.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

Fina prishöjningar...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt fattat det här. Om USA fixar extra importavgifter till sig själva, varför känner vi av dom i Europa och EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har inte riktigt fattat det här. Om USA fixar extra importavgifter till sig själva, varför känner vi av dom i Europa och EU?

Det gör vi inte. Det är så simpelt att fler vill ha kort än det finns tillgängligt. Är man ett aktiebolag har man som uppgift att ge alla ägare bästa "return of investment". Då kan de helt enkelt höja priserna så länge folk betalar. Att alla tillverkare höjer likvärdigt samtidigt bör betyda att det är Nvidia som tar ut prishöjningen, men där kan jag ha fel.

Jag har själv ett ASUS RTX 3080 TUF OC köpt hos Elgiganten för intro-priset på strax under 8 000 kronor, och har redan fått 500 kr presentkort hos dem då de gav väldigt felaktiga leveranstider via SMS i början. Så 7 500 SEK kan man typ säga att mitt ASUS RTX 3080 TUF OC (som ska levereras nu i januari enligt dem själva vid tre separata tillfällen) kommer kosta. Jag klarar mig på nuvarande GFX för tillfället utan problem så är inte direkt bråttom när jag betalar ~2 500+ SEK lägre pris mot om man skulle köpa ett kort av motsvarande kvalitet, kylning och prestanda nu. Tycker dock synd om alla andra som hamnar i kläm... :/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jag är riktigt oinsatt i grafikort nu för tiden, kan någon bringa klarhet i vad skillnaden i dessa ligger?
Räknas allt bara i FPS eller finns det annat man skall ta hänsyn till?

MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB - Förväntad i lager 2021-01-19 - Dustinhome 6 497 kr
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB - Nästa bekräftade leverans 18 jan - webhallen 8 790 kr
MSI GeForce RTX 3090 VENTUS 3X OC 24GB - FÖRVÄNTAD LEV JAN 2021 - Elgiganten 17 699 kr

och vad tjänar jag på att köpa OC kontra utan?

Permalänk
Medlem

Finns det risk att vald ÅF tar bort ens bokning med priser från releasedagen nu när alla priser har höjts så? Hade verkligen varit grädden på moset att fått vänta så länge bara för att få en avbruten order slängd upp i ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jtok:

Finns det risk att vald ÅF tar bort ens bokning med priser från releasedagen nu när alla priser har höjts så? Hade verkligen varit grädden på moset att fått vänta så länge bara för att få en avbruten order slängd upp i ansiktet.

Ja, orders blir annullerade. Råkade själv ut för det hos Power.se. Inte för releasepriset men dock deras första lagerpris.

Dom till och med drog pengar från kontot och annullerade sedan ordern långt senare. Utan att ens höra av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jtok:

Finns det risk att vald ÅF tar bort ens bokning med priser från releasedagen nu när alla priser har höjts så? Hade verkligen varit grädden på moset att fått vänta så länge bara för att få en avbruten order slängd upp i ansiktet.

Du kan vara lugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitedcolors:

Jag är riktigt oinsatt i grafikort nu för tiden, kan någon bringa klarhet i vad skillnaden i dessa ligger?
Räknas allt bara i FPS eller finns det annat man skall ta hänsyn till?

MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB - Förväntad i lager 2021-01-19 - Dustinhome 6 497 kr
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB - Nästa bekräftade leverans 18 jan - webhallen 8 790 kr
MSI GeForce RTX 3090 VENTUS 3X OC 24GB - FÖRVÄNTAD LEV JAN 2021 - Elgiganten 17 699 kr

och vad tjänar jag på att köpa OC kontra utan?

Du får oftast lite bättre binnade kort om det är OC varianten, men det är obetydlig skillnad för spelande.