Veckans fråga: Vad är allra viktigast när du köper nästa mobiltelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Att jag kan byta batteri. Man ska inte helt behöva byta mobil var 24e månad för batteriet blir kasst.

Är det bara jag som tycker det är lätt att byta batteri även med limmade bakstycken & några små skruvar visst tar de 20 min vs 2 min före men detta har införts för att hålla telefoner slimmade & mer vattentäta.

Skulle du köpa en större & klumpigare telefon med sämre tätning mot fukt & väta om batteriluckan återkommer?
@justabit

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Nästa telefon ska ha ännu snabbare snabbladdning. Över 100 watt. Så bekvämt när det går fort, även nu med endast 30.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Det enda viktiga för mig är att det är en iPhone, prestandan vet jag kommer vara bra mycket bättre än någon Android.

Permalänk
Medlem

Pris och rent os. Hade nexus 5 tidigare och nu pixel 1, båda köpta någon generation efter släppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Prisvärdhet?

Vilket jag tycker börjar gå åt skogen nu när senaste modellerna kostar bortåt sextontusen.

Förvånad att detta alternativ inte fanns med.

Är ju enligt mig det viktigaste. Grattis, telefonen är skitbra men den kostar över 10k. Inte värt när det är så enkelt att få en telefon skadad eller stulen.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Inaktiv

Det viktigaste för mig är att enheten jag kommer att bära runt i fickan vart jag än går inte använder sig av ett operativsystem som är utvecklat av ett bolag som sysslar med riktad reklam.

Permalänk
Medlem

Att det är en iPhone

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Enda jag bryr mig om är priset och en någorlunda bra prestanda. Den skall kännas snabb i menyerna samt vara användarvänlig. Det värsta som finns är telefoner som är långsamma. Batteritid spelar inte så stor roll då man ändå mestadels har antigen powerbanks eller laddningställen tillgängliga jämt

Det är sinnessjukt att man ska behöva betala närmare 10k för att få en ordentlig lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Ladda med en vanligt laddsladd (USB-C)
Sideloada mjukvara
Funkar WPS knapp för att ansluta till Wifi idag?
Funkar det att ansluta telefon till datorn och den dyker direkt upp som en enhet, dvs använda telefon som USB minne?
SD kort?

Ladda gör jag ofta trådlöst, även om det hade varit smidigt med USB-C framför Lightning. Det ryktas dock om att iPhone ska slopa portarna helt och då har jag hellre Lightning än ingenting alls. Samsung lär följa efter om vanligt

Behovet av att "sideloada" mjukvara finns inte på iOS enligt mig. På Android var jag livrädd att mina appar skulle sluta fungera vid en uppdatering (där Titanium Backup räddat mig otaliga gånger), men i iOS har jag aldrig råkat ut för det. Att köra egenutvecklade appar på iOS är även betydligt enklare nu än tidigare (samt gratis ) Dock svårt att slå smidigheten (och osäkerheten) av att installera/köra valfri APK som på Android.

Älskade root på Android, men tyvärr satte Google SafetyNet samt Samsung Knox käpparna i hjulen för mig.

WPS har jag själv aldrig saknat, men såg att kunde "dela" mitt Wifi-lösenord från min Android-telefon till iPhone via QR code, så alltid något

Ang USB minne och SD kort, så har jag löst det hela med ett fysiskt USB minne (SanDisk iXpand) till iPhone. I macOS går det även att koppla in telefonen direkt till datorn via USB där Finder visar upp något liknande gamla iTunes.

I annat fall får man bita "i det sura äpplet" och använda iCloud Drive eller AirDrop. Vill däremot inte vara beroende av Internet för att flytta mina filer.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av draanexle:

Förvånad att detta alternativ inte fanns med.

Är ju enligt mig det viktigaste. Grattis, telefonen är skitbra men den kostar över 10k. Inte värt när det är så enkelt att få en telefon skadad eller stulen.

Det var ett medvetet val för att kunna dra konkreta slutsatser av resultatet i omröstningen eftersom den typen av mer komplexa samband och resonemang behöver brytas ned till mindre beståndsdelar.

Vanligtvis när man talar om prisvärdhet är det en sammanvägd bedömning av en mängd faktorer, i stil med "vad jag får betala i relation till produktens upplevda värde och alternativen på marknaden".

Samtidigt finns inte bara ett pris. Vissa får telefonen av arbetsgivaren eller kan använda en bestämd "pott" för inköpet och betala eventuell mellanskillnad själv. Andra tecknar abonnemang och räknar på månadskostnaden. Begreppet "prisvärd" blir således ganska luddigt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

3.5mm hörlursutgång. Jag är oförstående till hur man kan göra en telefon som kostar 16 000kr och inte inkludera en 3.5mm utgång.

Permalänk
Medlem

Ett fritt operativsystem utan övervakning från statsmakter, eller riktad reklam att det är bra ljud & bra batteritid att det går att ringa med den & höra vad folk säger, är ju en dröm ljudet på gamla telefoner som ericsson eller nokia om man jämför mot moderna telefoner. Batteritiden var oxå typ en vecka istället för x antal timmar (mindre än ett dygn) (tänker då på samsung eller Ifånar ,har båda) Enda någorlunda vettiga moderna telefonen jag haft var nog Nokia 950 med windows även om även den hade tillkortakommanden som de andra.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

3.5mm hörlursutgång. Jag är oförstående till hur man kan göra en telefon som kostar 16 000kr och inte inkludera en 3.5mm utgång.

Mina två senaste telefoner (Huawei P10 och nu P30) har 3,5mm utgång, men jag har nog _aldrig_ använt den. Tycker det är galet mycket smidigare med TWS

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Qi kompatibel och max 160mm lång.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Att den inte kostar en halv månadslön 😅

Permalänk

Vill bara poängtera en riktigt bra sak med det nya S21'orna.
1080p!!!! ....urfjantigt att gå högre.
Offrar bara batteritid + prestanda + "broken scaling" för all vettig video (=1080p/2160p).

Ultra-varianten exkluderad för den är DOA med sin högre resolution, så den får vi räkna bort.. Synd att den legendariska 2nd gen 108mp kameran ej ska få chansen att få skina i en annan mobil med 1080p skärm.

Skrivet av mrqaffe:

Samsung var på topp med Galaxy S5 sedan har det bara gått käpprätt utför med det mesta så en förbättrad S5 hade varit rätt väg att gå.

Där sa du fan nått.... Sitter just nu på en GS5, och är urless på utvecklingen, där nytt många ggr känns bloatat, eller sabbat på andra sätt, ja typ avkall på anslutningar/funktioner/batteri, eller bara allmänt "meh"...
Köpte ett nytt batteri till min GS5 för några månader sen, och med tanke på allt högre uppgivenhet kring nytt, så funtar jag på att ta GS5'an till jobbet och guld-/silverplättera denna (självklart på äkta vis!).

Ja, kanske faktiskt att jag hellre håller mig på denna gamla klenod och pimpar loss på den istället.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Mina två senaste telefoner (Huawei P10 och nu P30) har 3,5mm utgång, men jag har nog _aldrig_ använt den. Tycker det är galet mycket smidigare med TWS

Och jag använder 3.5mm utgång dagligen. Jag behöver inte ytterligare en grej att ladda + att mina trådbundna hörlurar låter bra mycket bättre än några trådlösa i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Sideloada mjukvara

Så här sideloadar man appar på iPhone/iPad/Apple TV:
https://altstore.io/

Permalänk
Medlem

snabb laddning + lång batteritid, så en slipper slösa tid på att tänka på det lilla fick-barnet hela tiden ska ha sin mat.

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem

Att den är bättre eller minst lika bra som min gamla mobil på allt.

Exempelvis:
Kamera
Batteri
Skärm
Prestanda
Utrymme
Byggkvalitet
Tålighet
Vikt
Pris
Mjukvara
Features
osv...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Är det bara jag som tycker det är lätt att byta batteri även med limmade bakstycken & några små skruvar visst tar de 20 min vs 2 min före men detta har införts för att hålla telefoner slimmade & mer vattentäta.

Skulle du köpa en större & klumpigare telefon med sämre tätning mot fukt & väta om batteriluckan återkommer?
@justabit

Ja, skulle inte ens komma på tanken på en telefon för 10k, vissa går knappt att byta utan plocka isär hela telefonen eller knäcka skärm eller bakstycke.
Och telefonen är knappast vattentät efter bytet.
Vad är det för fel på aluminum och skruvar, glas är ett ganska värdelöst material förutom för antenner.

Permalänk

Laddare i lådan och hörlursuttag är viktigast för min egen del, även ett rent Android är viktigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Det blev en förbeställning på S21 för mig. Men att säga en anledning till varför är ju i princip omöjligt. Som vissa andra är inne på så är det ju alltid en avvägning.

Grundkrav; vattentålig, qi-laddning, bra skärm / kamera / prestanda / batteritid, play store, fingeravtrycksläsare, bra deal på priset..

Hade den inte haft qi-laddning så hade jag inte köpt den. Men det betyder inte att det är viktigast. Samma sak gäller ju fler punkter. Inte vattentålig = inget köp. Samma om inte play store funnits. Eller om jag inte fått den rabatten jag fick vid beställning.
Sista 'avgörande' var faktiskt färg och design. Men det hade ju inte heller spelat någon roll om ovan inte varit check.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Varför tycker du andras prioriteringar är onödigare än dina egna?

Det är många som säger att dom vill ha en bra kamera, men dom använder den nästan aldrig.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Uppdateringar över lång tid.

Köper så bra lur som möjligt (förutom kamera) som är så billig som möjligt. Xiaomi A2 (lite?) för 1400 - 1800:- passar bra. Vad ger en dyrare lur mig?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Uppdateringar över lång tid.

Köper så bra lur som möjligt (förutom kamera) som är så billig som möjligt. Xiaomi A2 (lite?) för 1400 - 1800:- passar bra. Vad ger en dyrare lur mig?

Alla är vi olika och olika krav och förväntningar på en telefon. Jag skulle själv inte köpa en telefon utan qi och ip-klassning. Och.. den du föreslår har väl om jag förstår rätt sd625? Jämfört med exempelvis sd865 eller 888 (eller exynos 2100) så är det ju väldigt stor prestandaskillnad - sen upp till användning om det behövs såklart..

Permalänk
Medlem

Definitivt storlek, avskyr min redan allt för stora lur jag sitter fast med då ingen(utom Apple, men dom räknas inte av andra orsaker) tycks göra lurar i vettigt format längre.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Storleken. Jag har kört med större och större telefoner för att det är där den bästa tekniken sitter. Ofta bättre kameror på de större pjäserna.
Men nu plockade jag upp min gamla Huawei P9 och använder den som jobbtelefon. Men jäklar vilken trevlig storlek det var på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ja, skulle inte ens komma på tanken på en telefon för 10k, vissa går knappt att byta utan plocka isär hela telefonen eller knäcka skärm eller bakstycke.
Och telefonen är knappast vattentät efter bytet.
Vad är det för fel på aluminum och skruvar, glas är ett ganska värdelöst material förutom för antenner.

Saken är den att självklart får du ta bort gamla limmet & ersätta det med nytt när du installerar nya batterier.

Sedan använder man plast verktyg så när du värmer bakstycke med värmekudden så släpper limkanten & man drar plast verktyget efter kanten & brukar de släppa enkelt om man värmt tillräckligt.

Limmets funktion är att täta telefon så du måste ta bort gamla limmet & ersätta det med nytt för att återfå ny tätning.

Mitt bakstycke har ett material under glaset antar aluminium alt plast & glas ovanpå för det estetiska så när du för in verktyget blir det på aluminium alt plast ej yttre glaset.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Saken är den att självklart får du ta bort gamla limmet & ersätta det med nytt när du installerar nya batterier.

Sedan använder man plast verktyg så när du värmer bakstycke med värmekudden så släpper limkanten & man drar plast verktyget efter kanten & brukar de släppa enkelt om man värmt tillräckligt.

Limmets funktion är att täta telefon så du måste ta bort gamla limmet & ersätta det med nytt för att återfå ny tätning.

Mitt bakstycke har ett material under glaset antar aluminium alt plast & glas ovanpå för det estetiska så när du för in verktyget blir det på aluminium alt plast ej yttre glaset.

Har sett ett antal knäckta skärmar, bakstycke och trasiga kablar av folk som har det som hobby "jobb" på tuben.
Så att jag skulle testa på min Note jag köpte för knappt 10k, finns fortfarande inte på kartan.
Frågan är inte om jag kan byta batteriet, utan vad är sannolikheten något går sönder.
Plus att jag behöver ca 500 spänn i utrustning och ett batteri, så frågan är ens om det är billigare än att skicka in den.
Så du skulle utan tvekan hiva din telefon i badkaret efter ett batteribyte?