Veckans fråga: Vad är allra viktigast när du köper nästa mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Rätt dumt att bara kunna välja en sak. Kamera, design, prestanda och pris är det som avgör

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Möjlighet att installera vad jag vill när jag vill från var jag vill.

Permalänk
Medlem

Att det är en Pixel

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Att det inte är en iPhone. Köpte en iPhone 12 pro max i dagarna åt frugan och lekte lite med den. Kände direkt hur låst man är gentemot android. Saknade massa funktioner man har på android out of the box.....och låt mig inte börja prata om iTunes.

iTunes har inte varit krav i iOS de senaste 5 åren, så frågan är vad du/ni försökte göra.

Skit bakom spakarna är inte Apples fel.

Hade även varit intressant att höra vad som får er att känna er låsta, samt vilka funktioner ni saknar.

Har precis bytt från Android till iOS. Saknar inget mer än IR egentligen, men idag har många av Android-lurarna samma brister som iPhone.

OnePlus och Xiaomi tillhör undantagen.

Permalänk

Mindre telefon, har en iphone 11 pro nu och längtar tills iphone 13 mini.

Permalänk
Medlem

Började med en Ericsson som sedan blev till Sony Ericsson och ny är det baraa Sony. Är tyvärr det ända märke som jag gillar med UI m.m. IP68 what else? Bra kamera ja, men också att jag kan göra manuella inställningar. Hatar så in i h* att många mobiler använder mest auto för kamera läget. Sony har även den bästa musik appen med sony walkman i deras egna app. Finns en oändlig massa equalizer som man kan ändra bl.a. Kodad musik, älskar den. Bra kvalité på mobilerna hittills. Har aldrig lyckats spräcka npgon skärm trots tappat mina mobiler otaliga gånger. Min senaste och nuvarande Sony är Xperia XZ F8331. Älskar den så mycket. Även om den börjar bli lite gammal och seg. Och för dom som kräver 3.5mm hörlursuttag så har Sony det även på deras nya, om ni söker efter en sådan.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.sripakdee:

mitt kriterie har varit ljudet från hörlursuttag. så blivit lg v telefoner för min del. men är ju inte helt enkelt att få tag på i sverige. Men nästa telefon lär ha exakt samma inköpskriterie. Kameran används inte så mycket så den är av mindre betydelse för min del.

Kolla in Sony's mobiler. Dom har den kvar även på dom nya.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Låång batteritid!
Att det inte är en Apple. (Varför betala extra för ett märke)

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

1. Rent android utan bloatware eller reklam.
2. Kameror, så bra som möjligt.
3. Pris
4. Hörlursuttag
5. Prestanda i övrigt (processor, minne, lagring)

Sitter med en OnePlus 8pro idag och den känns helt okej förutom kameran som tyvärr är mycket sämre än jag hade hoppats på. Denna telefonen har också fått mig att inse att jag saknar möjligheten att koppla in hörlurar, jag har ett par bluetooth headset som är helt okej men jag gillar att ha möjligheten att koppla in via sladd också.

Köp adapter bara till usb c så kan du ha sladd hörlurar? Finns i olika längder

Permalänk
Medlem

kamera, skärm, prestanda, vattentålighet & bra appar naturligtvis (således iOS)

hade Android Nexus One, 10 år senare & google store är enbart marginellt bättre...

batteritid oxå, men tycker det är ett ickeproblem för mig

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Det blir en iphone igen till allra största sannolikhet. Jag svarade integritet.

I princip allt annat, dvs android, är integritetsinkräktande skräp.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt med 1 svar. Om batteritiden är bra men telefonen har sjukt dålig prestanda så är ju batteritiden inte så mycket värt. Måste ju finnas en balans och den kan vara lite svår att få fram med 1 svar. Borde vara att man får välja 3 och kombon är det som är det viktiga. Tror att alla skulle kunna sätta fingret på vad som är viktigast om man fick välja 3 av dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Det blir en iphone igen till allra största sannolikhet. Jag svarade integritet.

I princip allt annat, dvs android, är integritetsinkräktande skräp.

japp, bra poäng... av alla de stora drakarna är Apple dom som är mest transparenta...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Det blir en iphone igen till allra största sannolikhet. Jag svarade integritet.

I princip allt annat, dvs android, är integritetsinkräktande skräp.

Ja eller hur? https://borsvarlden.com/artiklar/apple-anklagas-av-kunder-for...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

även Apple har lite obskyra tillhandahavanden ... finns bara 1 ställe att lita på till 100%

Elcomsoft Blog

Elcomsoft jobbar med allt från Mossad till CIA

bra läsning: https://blog.elcomsoft.com/2021/01/apple-fbi-and-iphone-backu...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Lego Master

En riktigt schysst skärm. Jag använder mobilen till att konsumera mycket youtube och annan media, så att den är rejält tilltagen och bekväm att titta på är en nyckelfunktion. Och ofta går det hand i hand med andra top of the line-funktioner som bra kamera, hög prestanda och allt det andra trevliga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag valde annat.

  • Prissättning som motsvarar livslängden.

Kan tänka mig högst motsvarande 1 000 kr/år. Om telefonen under livstiden klarar grundkraven utan problem (fungerande telefon, sms, mail, web, bank-id, OK kamera, laddning som håller 2 dagar) så är jag nöjd.

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Det blir en iphone igen till allra största sannolikhet. Jag svarade integritet.

I princip allt annat, dvs android, är integritetsinkräktande skräp.

Det fick mig att tänka på när jag skulle konfigurera en iPad åt en kund.. Surfplattan skulle på inga sätt knytas till mig, jag skulle dock behöva köpa ett par appar som skulle hänga med ett helt anonymt fristående konto som de skulle kunna koppla ihop med deras konton.
Jag hade otroligt problem med detta, jag minns ej vad det var. Och det har säkert förbättras, men dagens teknik har generellt blivit så mycket sämre på detta.Samma sak med Microsoft, där det är mer krångel att bara göra färdigt en installation utan sälja sin själ till Micorosoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

iTunes har inte varit krav i iOS de senaste 5 åren, så frågan är vad du/ni försökte göra.

Skit bakom spakarna är inte Apples fel.

Hade även varit intressant att höra vad som får er att känna er låsta, samt vilka funktioner ni saknar.

Har precis bytt från Android till iOS. Saknar inget mer än IR egentligen, men idag har många av Android-lurarna samma brister som iPhone.

OnePlus och Xiaomi tillhör undantagen.

Ladda med en vanligt laddsladd (USB-C)
Sideloada mjukvara
Funkar WPS knapp för att ansluta till Wifi idag?
Funkar det att ansluta telefon till datorn och den dyker direkt upp som en enhet, dvs använda telefon som USB minne?
SD kort?
Personligen föredrar jag valfrihet, mjukvara och hårdvara ska inte vara låsta till varandra. Nu när Samsung gjort samma misstag som med S6an så blir det nog något annat, men jag behöver inte gå ifrån Android för det.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det fick mig att tänka på när jag skulle konfigurera en iPad åt en kund.. Surfplattan skulle på inga sätt knytas till mig, jag skulle dock behöva köpa ett par appar som skulle hänga med ett helt anonymt fristående konto som de skulle kunna koppla ihop med deras konton.
Jag hade otroligt problem med detta, jag minns ej vad det var. Och det har säkert förbättras, men dagens teknik har generellt blivit så mycket sämre på detta.Samma sak med Microsoft, där det är mer krångel att bara göra färdigt en installation utan sälja sin själ till Micorosoft.

det går ju utmärkt att hitta på en fiktiv person, samt köpa presentkort att köpa appar för:

Dustin iTunes Presentkort

dom presentkorten är på väg att fasas ut, man ska tydligen inte kunna vara anonym längre

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Att den inte kör någon android-variant. Ta tillbaka Windows Phone!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Batteritiden och lägsta ljusstyrkan. Jag föredrar att ha en telefon så länge som möjligt, och lång batteritid kräver färre laddningstillfällen och därför laddningscykler.

Den lägsta ljusstyrkan i de flesta telefoner är på tok för stark och gör dem i det närmsta oanvändbara på vintern. (jag är väldigt ljuskänslig. sweclockers går t ex inte att använda på lägsta ljusstyrka med min nuvarande telefon eftersom att de kör med så pass ljus bakgrund. jag klarar självklart inte av att ha lampor tända för många timmar om dagen heller, och kan därför inte köra högre än lägsta)

Ett tips om du vill behålla din mobil så länge som möjligt. Så ska du inte använda snabb laddaren om du verkligen inte behöver ladda snabbt. Min Samsung galaxy s7 hade bara 60% batter kapacitet kvar efter 3 år eftersom jag vara använde snabb laddaren. Min "nya" Huawei p30 pro som jag har haft i 1,5 år har fortfarnsde kvar 97% batteri kapacitet eftersom jag nästan alttid använder en gammal långsom laddare istället för min Huawei supercharger laddare. Och får fortfarnada 7-9 timmar skärm tid på en full laddning.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Sannolikt en iphone, även om tanken slagit mig att testa android, det börjar bli rätt många versioner sen sist.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Annat:
Att telefonen och dess utlovade funktioner fungerar som de skall. Att det ger en god användarupplevelse och inte enbart innehåller gimmik funktioner som inte borde lanserats

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Tålighet, egentligen hållbarhet och kvalitet.

Har själv aldrig haft en Samsung, men i princip alla man känner har och har haft sådan. De flesta klagar på kvalitén, ospecificerat exakt vad.

Synd att vi som arbetstelefon bara får välja mellan Apple och Samsung framöver. Hade inte velat ha någon av dem, inte minst av konkurrensskäl för att bidra till en bredare marknad.

Frånsett det skulle jag säga kamera och batteritid, även om en balanserad helhet är viktigare än spetsfunktioner.

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft en Nokia 3310 i 12 år & en Lg G5 i 5 år är ett modulärt batteri jag själv kan byta en prioritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det fick mig att tänka på när jag skulle konfigurera en iPad åt en kund.. Surfplattan skulle på inga sätt knytas till mig, jag skulle dock behöva köpa ett par appar som skulle hänga med ett helt anonymt fristående konto som de skulle kunna koppla ihop med deras konton.
Jag hade otroligt problem med detta, jag minns ej vad det var. Och det har säkert förbättras, men dagens teknik har generellt blivit så mycket sämre på detta.Samma sak med Microsoft, där det är mer krångel att bara göra färdigt en installation utan sälja sin själ till Micorosoft.

Köp görs ju på det kontot, och det måste vara inloggat med det kontot för att uppdatera apparna. Jag råkade ut för det när jag fick behålla en jobbtelefon som var inloggat på mitt apple-id för jobbet. Blev av med swish och bankid (och det mesta andra). Så den lösningen fungerar inte så bra. Lättare att skicka med ett presentkort så går de köpa själva, eller skapa/använda deras appleid åt användaren och sedan lämna över det med dess lösenord när man är klar

Permalänk
Proffsmoddare

Att den är liten.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Lättare att välja bort mobiler baserat på vad jag inte vill ha, föredrar en mobil med hög lägstanivå än en "fantastisk" egenskap och att resten är skit.
0. BORT MED BIXBY
1. Att den inte har "Edge" skärm, kommer åt den hela tiden med mina händer
2. Baksida som inte är gjord i halkigt glas, s10'an blev bättre när jag "lagade" baksidan med ett lager epoxy efter att ha tappat den en till gång
3. Fingertrycksläsare i skärmen, antingen så är det fel på mina fingrar eller så är det sämre än alla andra jag haft
4. Storleken... vill tillbaka till 5" skärm, gärna 16:10 eller annat mer kvadratiskt format
5. Den ska tåla att användas, utan ett fläskigt skal
6. Kameran ska vara okej, bästa mobilkameran var fortfarande N8'an jag hade för 10 år sen (s10an är nära!)
7. INGEN BLOATWARE!!!!!!!!
7.5 "Original" mjukvara = snabba säkerhetsuppdateringar

Nästa mobil blir nog en iphone, med skal, inlåsning och allt annat som krävs bara för att den är minst dålig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Storlek (behändig) & Batteritid.

Givet att allt annat är modernt förstås.

Jag köpte en pixel 5 denna gång. Pga storlek och batteri.