Veckans fråga: Vad är allra viktigast när du köper nästa mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Svarade rätt storlek. En massa andra saker också som är viktiga, men marknaden och utbudet har lett till att storlek är det första man måste filtrera efter. Vill ha en mobil som får plats i fickan men som ändå är hyfsat high-end.

Har en Sony XZ1 Compact. Finns en 2:a också, men den saknar hörlursport (!!) så 1:an är just nu den snabbaste användbara mobilen för mig.

(iPhone är inte ett alternativ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

När jag valde senast blev det en Razer phone 2 enbart för att jag ville ha 120hz skärm till ett lågt pris. Kommer inte nöja mig med enbart 90/60hz i framtida telefoner så röstade på "Påkostad skärm"

De har ju inte heller med "det skall vara en Sony telefon" osv. Är rätt meningslöst att ha med alternativ de inte kan göra något åt.

Nej korrekt. Någon annans vinnande koncept är svårt att hindra, så då mörkar man

(läs med lite chill så blir det den mängd ironi det är tänkt i inlägget och du slipper hjärtinfarkt)

Permalänk
Medlem

Priset.

Permalänk
Medlem

Stabilt och enkelt os.
Uppdateringar under lång tid.
Bra batteritid.
Inga jävla appar typ Facebook som tillverkaren tycker att jag borde ha.
Jag gick från samsung till iphone för några år sedan. Har en huawei som extra telefon för att den var billig när jag var tvungen att byta batteri. Jag kör helt klart iOS före android.

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en 4 år gammal Sony Xperia X där jag avinstallerade Android OS och installerade Sailfish OS istället. Nästa mobil blir väl en Sony som jag gör samma sak med. Att deras mobiler fortfarande har 3,5mm hörlursuttag ser jag också som ett stort plus.

Permalänk
Medlem

Att den inte har formatet 18:9-21:9.
Att den inte är för stor.
Att den inte är för dyr.
Att den inte är en kinesisk telefon (Huawei, Realme, NordPlus, Xiaomi etc)

Sitter på en Sony Z5 Compact, kommer troligen installera något som LineageOS* på den isft att köpa en ny telefon (som det ser ut på marknaden just nu).

* Om något program börjar kräva en android version över 7.1.1 (som är senaste för min telefon officiellt)

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Som med det mesta är det helheten som är viktigast. Mjukvaruuppdateringar över lång tid är förstås viktigt, men många tillverkare skickar ju ut så kassa uppdateringar att de lika gärna kan skita i det. Lättare att säga vad man har för deal breakers, t.ex. att Samsung använder aviseringsfältet som reklampelare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Svårt att välja bara ett alternativ då alla har stor inverkan i det stora hela, men dessa tre är viktiga för mig.
Och sen många andra också har nämnt har priset mycket stor betydelse.

  1. Rätt storlek och vikt

  2. Lång batteritid

  3. Mjukvaruuppdateringar över lång tid

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

En telefon som inte kostar en förmögenhet hade räckt för mig...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Sedan jag blev farsa för 5 år sedan så är det kameran som blivit det aboslut viktigaste för mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Senaste 5 åren, har det bara repeterats i funktioner och design, med priser som går upp.

Nu har Samsung även börjat sänka hårdvaruprestandan i sina topp modeller men bibehåller laptop priser.

Det viktigaste nu är ett nytt OS, Google och Apple är motståndare till människors rätt och uttrycka sig, och jag kommer varken stödja dom eller tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Valde storlek. Är sjukt skumt hur marknaden har gått till att det nästan bara finns enooorma telefoner.
Så runt 4,5-5" OLED, gärna utan flärp eller hål, hyfsad kamera där en lättare tele är betydligt mer användbar än vidvinkel, inget behov av den snabbaste CPU men gärna minst 8gb ram, inge bloat, möjlighet till helsvart tema och sist men inte minst ett hörlursuttag.

Permalänk
Medlem

Storleken på batteriet, så =Samsung..

Permalänk
Medlem

Viktigaste faktorn när jag köpte min senaste telefon var kameran,

Såg alla rekommendationer tidigare på Huawei P30 Pro & ville ha nyaste modellen så blev P40 Pro.

Tycker inte om bloatware & popup annonser man sett på Samsung & inte något jag upptäckt på Huawei telefon.

Byggkvalité är faktist något jag blev grymt imponerad på Huawei P40 Pro den har metall ram & glas front & baksida & man till och med känner tyngden vs min Gamla Nexus 6P som är större totalt fast skärmen är mindre så känns mindre i handen & något jag uppskattar.

Självklart jämför jag priset mot liknande telefoner & gillar möjligheter till Oem unlock.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Senaste 5 åren, har det bara repeterats i funktioner och design, med priser som går upp.

Nu har Samsung även börjat sänka hårdvaruprestandan i sina topp modeller men bibehåller laptop priser.

Det viktigaste nu är ett nytt OS, Google och Apple är motståndare till människors rätt och uttrycka sig, och jag kommer varken stödja dom eller tillverkarna.

Huawei kommer med Harmony Os 2.0 i April enligt rykten så då finns möjligheten att bryta sig ifrån Ios & Android.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

För mig är det viktigt att jag kan installera SailfishOS på telefonen med de licensierade funktionerna.

Permalänk
Medlem

" Sponsras av Samsung "... fyfan lol
Swec har verkligen "barkat ur".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

" Sponsras av Samsung "... fyfan lol
Swec har verkligen "barkat ur".

Vad är det för fel med det?

Permalänk
Medlem

Är inte kräsen, så länge det inte är en Sampung. Sämre lur har jag inte haft sedan nec 616.

Permalänk
Medlem

Pris / prestanda, lång batteritid och bästa uppdateringstrack recordet bland de som passar in på de två första. (Android)

Vad jag önskar är att en organisation som FSF eller liknande gick in och erbjöd sig hålla och underhålla källkod för hårdvaran så vi kan få uppdaterade moduler / drivrutiner för gamla chipsets. I Linuxvärlden känns det helt främmande att pensionera 3-5 år gamla telefoncpuer när cpustöden som annars plockas bort ur Linux-kärnen sträcker sig bak 30-40 år+!

Googles treble-project i all ära men frukten av det om det någonsin blir fulländat kommer vi inte se förrän om 10 år eller mer..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

1. Storlek, telefonen skall kunna navigeras med en hand och få plats i en jeansficka.
2. Bra batteri, gärna utbytbart på sikt.
3. Vattentålig, mot regn, kortare bad eller långvarig fukt.
4. En duglig kamera.
5. 3,5 mm hörlursuttag.
6. Ska inte behöva dö mjukvarudöden inom 10 år.
7. Inköpspriset får svida men gärna billig service / reservdelar.

Permalänk
Rekordmedlem

Samsung var på topp med Galaxy S5 sedan har det bara gått käpprätt utför med det mesta så en förbättrad S5 hade varit rätt väg att gå.
Dvs telefonen ska ha bra egenskaper som lätt utbytbart batterier (gärna minst ett som är något större typ +5000 mAh) bra material som håller som plast och kompositer och inte onödigt glas.
Vädertålig, Qi laddning, minimalt med öppningar (inga onödiga kontanter som 3,5mm och högtalare) inget som helst eget "interfaceskal" på Android, plats för minst 2 simkort och dessutom minst ett minneskort. Den ska fungera som en vanlig lagringsenhet i lanet utan att behöva nån 3de part app för det.
Interfacet ska ha talstyrning på ett mycket bättre sätt än dagens så att man själv kunde göra kommandofraser till i princip allt.
Det vore bra om telefonen också kunde fungera som en bra webbkamera utan att man ska behöva nån extra app för sånt. Den bör ha fmradio och kanske även dab och dvb t stöd.
Och säkert en massa annat.

Det jag absolut inte vill se på en bra modern telefon är onödiga hål som kan släppa in fukt, glas och andra bräckliga skitmaterial ska bara finnas i displayen, små batterier som är svåra och dyra att byta, icke löstagbar lagring, tillverkarens egna avarter av mjukvaror som inte behövs.

Telefonen ska vara funktionell och där har Samsung kört i diket efter S5an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att den kör iOS är grundkriteriet. Därifrån brukar jag välja efter kamera och batteritid, vilket betyder de större modellerna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

hmm får nog säga kameran, filmar fotar mycket och det är gött när man inte behöver ta med systemkameran.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Att jag kan byta batteri. Man ska inte helt behöva byta mobil var 24e månad för batteriet blir kasst.

Permalänk
Medlem

Har ju haft oled ett tag och kommer inte klara mig utan det i nästa telefon. Har den allt som är som en iPhone X eller bättre så är jag nöjd. Batteriet kan vara lite sämre, spelar ingen roll, bara den har oled.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Önskelista:
- Att man kan avinstallera Bixbie från jordens yta.
- Överlag Samsung, samtliga era programvaror är i vägen. Så satsa på hårdvara och håll mjukvaran ren.
- Högre ljusstyrka på skärmen (S10E).

Iövrigt saknar jag inget.

Permalänk
Medlem

Att det inte är en iPhone. Köpte en iPhone 12 pro max i dagarna åt frugan och lekte lite med den. Kände direkt hur låst man är gentemot android. Saknade massa funktioner man har på android out of the box.....och låt mig inte börja prata om iTunes. Så det blev en oneplus 8 pro och alla bekymmer bort blåsta.

Oled + 120hz + mjukvaran + Batteriet = inget huvudvärk. Älskade min oneplus 7 pro och dess popup kamera, men tappades riktigt hårt. Så popup kamera är saknad.

Rootade direkt och körde debloater för oneplus från xda och batteriet räcker bra in på nästa dag 😁

Permalänk
Medlem

1. Rent android utan bloatware eller reklam.
2. Kameror, så bra som möjligt.
3. Pris
4. Hörlursuttag
5. Prestanda i övrigt (processor, minne, lagring)

Sitter med en OnePlus 8pro idag och den känns helt okej förutom kameran som tyvärr är mycket sämre än jag hade hoppats på. Denna telefonen har också fått mig att inse att jag saknar möjligheten att koppla in hörlurar, jag har ett par bluetooth headset som är helt okej men jag gillar att ha möjligheten att koppla in via sladd också.

Permalänk
Medlem

Batteritid, skärm och att den kan rootas/köra custom roms.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮