Vattenkylning för nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Bästa tipset är att ha en ordentlig hemförsäkring med nyvärde på hemelektronik 🙂
Jag var väldigt glad att jag hade det då min förra (och kanske sista) loop började spruta vatten över nätagget.

Jag gjorde exakt samma sak när jag byggde mitt senaste monster med custom cooling för att vara på säkra sidan.
Min försäkring har 4 år på sin stora variant under vilken det inte dras av något på värdet under denna tid.

Permalänk
Inaktiv

Vad är grejen med en sån frisyr? Har aldrig fattat. Samma med ”Zlatanfrisyren”

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon39592:

Vad är grejen med en sån frisyr? Har aldrig fattat. Samma med ”Zlatanfrisyren”

ok.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Puttefnasket:

Med risk för att få en hel del skit så måste jag påpeka följande, om man vill göra en video som skall visa hur man monterar vattenkylnings komponenter så borde väl prio ett vara att man verkligen kan se hur komponenterna monteras och inte som nu där allt skyms av minnesstickor "Varför monterades dom inte bort före vattenblocket monterades på processorn" Och vill man visa någonting som sker på ett skrivbord så är det bättre att placera kameran i ett fågelperspektiv, kanske i en 45 gradig vinkel så man får med så mycket som möjligt. När komponenterna monterades i chassit så såg man endast chassit och inte så mycket mera.

Sedan kan det vara värt ett påpekande när det gäller monteringen av cpu kylaren och detsamma gäller även alla kylare oavsett om mediumet är luft eller vatten. Skruvarna skall alltid skruvas åt korsvis och inte som nu parvis allt för att minimera risken för att själva cpu:n spricker. När kylblocket för GPU:n så drogs skruvarna åt korsvis vad jag kunde se, bra jobbat där

Huvudsyftet med videon var hur det är att bygga vattenkylning som en nybörjare. Exakt hur man ska montera kan jag inte säga något om eftersom jag lär mig samtidigt som jag bygger med hjälp av manualen bland annat. Sen är det alltid svårt att bygga och filma samtidigt på ett vettigt sätt, och vi har inget kamera-crew som kan hjälpa till heller.

Angående monteringen så skruvar jag fast CPU-blocket korsvis så ska inte vara någon fara med CPUn. Har blivit en vana att göra så och skruva åt lite åt gången just för att inte skada något på vägen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kenneth:

Uttömmande svar! Uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Uttömmande svar! Uppskattat!

Men vad ska man svara på en sån kommentar? Han lär väl vara ganska nöjd med sin frisyr eftersom han haft liknande ett tag nu och vet att han ofta är framför kameran. Du behöver inte gilla den och han bryr sig nog inte om andras åsikt skulle jag gissa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Uttömmande svar! Uppskattat!

På gräns till mobbning, kan du inte säga något snällt så kan du gott hålla truten.
Jag diggar frillan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

På gräns till mobbning, kan du inte säga något snällt så kan du gott hålla truten.
Jag diggar frillan

Inte alls. Frågade en fråga om frisyren. Har inga åsikter om personen. Tycker han verkar trevlig och rolig att lyssna på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Men vad ska man svara på en sån kommentar? Han lär väl vara ganska nöjd med sin frisyr eftersom han haft liknande ett tag nu och vet att han ofta är framför kameran. Du behöver inte gilla den och han bryr sig nog inte om andras åsikt skulle jag gissa...

Det tror jag säkert eftersom han har den frisyren. Undrar varför fast det är lite mitt sätt att leva. Att försöka förstå andra människor och deras val i livet 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Det tror jag säkert eftersom han har den frisyren. Undrar varför fast det är lite mitt sätt att leva. Att försöka förstå andra människor och deras val i livet 🤔

I det här fallet tror jag inte det behöver vara djupare än att han gillar looken eller att det är enkelt att underhålla kanske? Tycker många lägger för mycket vikt vid utseende och drar för stora slutsatser kring det

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Stämmer in på som flera redan nämnt. Använd sensor till vattentemperaturen och styr fläktarna från det.

Största fördelen med vattenkylning (förutom nöjet) är att ljudnivån vid full last går att få ner till en helt annan nivå än med luft. Ju mer effekt man ska kyla bort ju större skillnad.

För läcktest så finns flera olika sätt att trycktesta INNAN man börjar söla med vatten, rekommenderas varmt! Bla denna https://www.ekwb.com/shop/ek-leak-tester

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Stämmer in på som flera redan nämnt. Använd sensor till vattentemperaturen och styr fläktarna från det.

Största fördelen med vattenkylning (förutom nöjet) är att ljudnivån vid full last går att få ner till en helt annan nivå än med luft. Ju mer effekt man ska kyla bort ju större skillnad.

För läcktest så finns flera olika sätt att trycktesta INNAN man börjar söla med vatten, rekommenderas varmt! Bla denna https://www.ekwb.com/shop/ek-leak-tester

Läcktestare är ruggit skönt att ha. Man kan testa blocken & komponenterna separat innan man ens börjar bygga också.

Aquacomputer har trevliga kontroller av olika slag, samt mjukvara, för att konfigurera & synka så gott som hela bygget, beroende på vad man önskar styra och övervaka.

Permalänk
Medlem

Aquacomputer har riktigt bra saker som det sagts. Jag har filter, flödessensorer, vattenkvalitetmätare, övervakningsbara pumpar (D5 next), tempmätare, nivåmätare reservoar samt deras kopplingsenheter OCTO/Quadro/Aquaaero6 pro för fläktar, rgb och annat i min loop. Att bygga sin egen manövercentral i aquasuite är dessutom lika skoj som enkelt.

Jag har ca 1.2 kW att kyla bort.