Ny Gigabyte RTX 3070 Vision OC problem
Senast redigerat
Hej,
Tänkte att jag kollar med er kunniga innan jag inleder den svettiga kriget mot butiken jag har köpt den hos.
Jag har haft grafikkortet ca 1 månad och idag när jag starta den så fick jag gröna linjer och gröna prickar på halva skärmen. Sen blev det helt svart. Testade ta ut DP kabeln och satte den i den andra uttaget i grafikkortet, samma problem! Jag tog ut grafikkortet och satte den i brorsan burk, samma problem. Min fråga är: Hur funkar garantin? Och om nån av er har haft liknande problem, hur har ni gjort? och om ni fick garanti, vad är viktigt att påpeka och säga? Vill hålla tungan rätt i mun då jag vet från egen erfarenhet att vissa support fiskar fel svar så att dem kan ge den kalla handen. Känns så jävla surt när man har lagt såååå mkt pengar och sen hamna i denna situation från ingenstans!
Tacksam för all tips och hjälp!
Vad garantin säger har jag ingen aning om, men i sämsta fall så har du konsumentköplagen och den s.k. reklamationsrätten att luta dig mot. De första 6 månaderna efter köpet anses felet vara ursprungligt om inte säljaren kan visa på motsatsen (KKöpL 20§).
Om det inte föreligger någon synlig fysisk åverkan på kortet så lär det alltså inte bli några större problem att få reklamationen godkänd. Vid en godkänd reklamation har kunden (OBS, ej säljaren) att välja mellan följande åtgärder (KKöpL 22§):
1. Reparation
2. Om-/nyleverans
3. Prisavdrag/ersättning
4. Hävning av köpet.
Om kund kräver 1 el. 2 så kan säljaren, om denne kan visa att det valda alternativet är oskäligt dyrt, välja det andra av dessa två alternativ (KKöpL 26§). Väljer kund 3 el. 4 kan säljaren på eget initiativ ändå välja 1 el. 2 (KKöpL 27§). Åtgärden skall vidare genomföras inom skälig tid (KKöpL 26§ 3st). Skälig tid är enligt praxis ca 3v.
Problemet i ditt fall riskerar att bli att 1. inte utförs (beror naturligtvis på typen av fel, men kretskort repareras sällan) och 2. inte är möjligt p.g.a. bristen på vissa grafikkort (varken identiskt eller likvärdigt är lätt att få tag i nu för tiden).
Då är det inte möjligt att åtgärda problemet m.h.a. 1 eller 2 inom skälig tid.
Alternativ 3 är knappast aktuellt, då felet motsvarar hela produktens värde...alternativet är vanligare vid mindre defekter, skönhetsfel och liknande. Om du väljer 4. så får du visserligen pengarna tillbaks, men du kan få svårt att hitta ett likadant/likvärdigt kort hos annan säljare, så du kan bli utan kort under lång tid ändå.
Det är även så att korten gått upp en del i pris på sistone, men vid en eventuell hävning har du rätt att göra ett s.k. täckningsköp. Täckningsköp innebär att du kan köpa ett likadant/likvärdigt kort hos ett annat företag och kräva mellanskillnaden från den säljare du reklamerade det trasiga kortet hos. Det fina här är att du faktiskt inte måste genomföra täckningsköpet, utan har ändå rätt till denna mellanskillnad (KKöpL 33§). Säg att du köpte kortet för 6000kr, men att det nu kostar 7500kr...du har då rätt att kräva 7500kr vid hävning.
Min rekommendation är att kompromissa lite med dina rättigheter och gå med på att vänta utöver de 3v som normalt ses som skäligt, då säljaren sannolikt kommer göra sitt bästa för att du skall ha ett fungerande kort så snart som möjligt.
Super tack för bra svar och info! känns väldigt tryggt! Jag har inga fysiska skador alls på kortet då den har används typ 2-3 dagar och jag har satt den korrekt. Enda är ju slitaget av där man sätter skruvarna i chassit men den borde dem fatta?
Lite bilder för att va tydligare kring noll fel på kortet:
https://imgur.com/a/eQEMSBG
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.