Samsung lanserar 870 EVO – SSD i rimlig prisnivå över SATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Lediga M.2 slot, nä server har inga såna. Så blir PCI-E kort istället.

Jag skulle avråda från att ha M.2 om man inte har bra kylning på dom.

Fördel med optane är att Latency är på svinlåg och att IOPS är svinhög.

Jag ska ha den som en cache disk och då måste den ha låg Latency och svinhög IOPS.

Min cache disk just nu har bara 20k IOPS som gör att mina HDD inte kan jobba fullt ut, och var en stormiss när jag köpte dom.

Kylning är inget problem, servern står där den får väsnas...

Men va bra, då ska även jag sätta mig och kika på optane för framtiden
Mina diskar går fullt nu, utan Cache-disk, men jag har fler diskar på G in, och är begränsad av diskhastigheten just nu.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Fundrar på om dessa skulle fungera lika bra som HDD för arkivering, så länge man speglar upp dem. lite rädd för att de kommer krascha precis samtidigt dock.
Någon som använt speglade SSDs för familjefoton och dylikt? Hur är felkorrigering och så vidare idag mot hur det såg ut för några år sedan. Kan bitar fortfarande bara försvinna eller hålls cellerna i schack med jämna mellanrum?

Flash är precis kassa på långtidslagring, de tappar laddning i cellerna löpande från att datan är skriven, så för aktivering känns det helt fel.

Det sagt så är ju magnetskivorna i en hårddisk visserligen väldigt bra över tid, men där har man ju den mekaniska biten att oroa sig över istället.

Jag tror på raid 6 och minst 3 kopior på minst två olika fysiska platser. Även molnet är en strategi

Permalänk
Medlem

Jag tycker priset är totalt orimligt. Jag köpte en M.2 970 EVO Plus nyligen för mindre än de här priserna. Eftersom prestandan inte kan konkurrera så borde de ju de som släpper SATA-diskar satsa på lågt pris istället.

Permalänk
Medlem

Hur kan en SATA-disk vara så mycket dyrare än NVME och ändå räknas som billig? Känns nästan som att redaktionen baitar oss för att få fler kommentarer i trådarna nästan. Inte intressant med den prissättningen, förstår inte hur Samsung tänker

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Köpte du den på webhallen? har du fått disken?

Nej, utan det var ifrån komplett, den var på rea under hela december om jag minns rätt. Jag fick den någon dag eller två efter beställning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av medbor:

Flash är precis kassa på långtidslagring, de tappar laddning i cellerna löpande från att datan är skriven, så för aktivering känns det helt fel.

Det sagt så är ju magnetskivorna i en hårddisk visserligen väldigt bra över tid, men där har man ju den mekaniska biten att oroa sig över istället.

Jag tror på raid 6 och minst 3 kopior på minst två olika fysiska platser. Även molnet är en strategi

Tänker att det kanske inte är lika farligt om datorn står på 24/7, vilket den gör. Att diskarna alltid är strömsatta i princip. Tänker att det borde utarbetats metoder för kontroll av dålig celladdning så pass att de kan anses vara rätt tillförlitliga om man inte använder dem till cold storage. Skulle ju vara rätt skönt att slippa surret från 4 hdd 1 meter från skrivbordet.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Bisserl Gen på black friday i m jag minns rätt men fick en nvme Evo 970 plus 1tb för samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Tänker att det kanske inte är lika farligt om datorn står på 24/7, vilket den gör. Att diskarna alltid är strömsatta i princip. Tänker att det borde utarbetats metoder för kontroll av dålig celladdning så pass att de kan anses vara rätt tillförlitliga om man inte använder dem till cold storage. Skulle ju vara rätt skönt att slippa surret från 4 hdd 1 meter från skrivbordet.

Alltså det är inga problem alls att lagra data på en SSD, men firmware behöver köras för att mäta och skriva om gammal data regelbundet. Jag kan absolut tänka mig att ha flash för primära kopian som används oftast, men sekundära kopior som kanske inte är strömsatta lika ofta känns helt fel för min del. Jag skulle framförallt se till att ha flera kopior, då blir ju varje kopia mindre kritisk

Permalänk
Medlem

Känns väl iofs inte direkt prisvärt i jämförelse med NVMe diskarna som finns.
Jag har dock köpt 2,5" SSD som komplement till NVMe (har bara 1) för att lagra spel som inte startas upp så ofta och slippa ominstallationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Fundrar på om dessa skulle fungera lika bra som HDD för arkivering, ... lite rädd för att de kommer krascha precis samtidigt dock.

Svårt att veta om man kan rekommendera det. Den Samsung 8?0 EVO jag köpte för ~fem år sedan fick problem med I/O-kretsen redan efter någon månad. Visst fick jag pengarna tillbaka, men då hade priset på SSD nästan dubblerats...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

... Men det börjar kännas som att 2,5" ssd genom sata går emot att bli målgruppen "mer teknikintresserade" eller vad man ska kalla dem.
Fördelen med m.2 ssd förutom ibland bättre hastighet är mindre plats, slippa kabel etc.

Mindre plats? Jag har inga problem att få plats med och ansluta ett halvdussin SATA-enheter i datorn, men det finns inte sex M.2-platser på moderkortet. De flesta moderkort har bara en M.2-anslutning, och vill du ha fler måste det till ett PCIe-kort som kostar extra.

Prislappen verkar lite saftigare än önskvärt, men det kan nog tillskrivas kombinationen av TLC och en allmän prisökning på SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Svårt att veta om man kan rekommendera det. Den Samsung 8?0 EVO jag köpte för ~fem år sedan fick problem med I/O-kretsen redan efter någon månad. Visst fick jag pengarna tillbaka, men då hade priset på SSD nästan dubblerats...

Går den sönder ska du ju få en likadan på garantin. Vad en ny kostar ska vara irrelevant.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Går den sönder ska du ju få en likadan på garantin.

Modellen hade utgått ur sortimentet, de hade bara halva storleken till (nästan) samma pris.

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

Kanske tillräckligt billig för att stoppa i servern som Cache-disk?
Den har inte direkt några M.2 slots...

Hade varit najs, men min har bara stöd för fyra diskar, och två är på väg att bytas ut mot större men det ska vara så satans svårt att hitta 5400RPM diskar med helium på 10TB+ som inte är överprisade längre.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen 860 EVO 2TB två stycken för 2290kr styck. Dryga tusenlappen mer gör mig inte så värst ledsen över att ha missat det senaste

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Svårt att veta om man kan rekommendera det. Den Samsung 8?0 EVO jag köpte för ~fem år sedan fick problem med I/O-kretsen redan efter någon månad. Visst fick jag pengarna tillbaka, men då hade priset på SSD nästan dubblerats...

Att du hade otur med en SSD för några år sedan är ju dock inte ett argument mot att använda SSD som lagring, oavsett om man använder SSD eller HDD så finns alltid en risk att de gör sönder. Det är därför man ser till att ha backup på allt viktigt.

Skrivet av Olle P:

Mindre plats? Jag har inga problem att få plats med och ansluta ett halvdussin SATA-enheter i datorn, men det finns inte sex M.2-platser på moderkortet. De flesta moderkort har bara en M.2-anslutning, och vill du ha fler måste det till ett PCIe-kort som kostar extra.

Jo, det är ett av problemen med M.2, vill man ha många M.2 SSDer så blir det snabbt problem på konsumentplattformarna. Det finns även U.2 som är samma sak som M.2 fast gjort för att ansluta enheter med kabel, och man kan ansluta U.2-enheter till en M.2-port med en adapter. Men det används tyvärr knappt på konsumentmarknaden.

Permalänk
Medlem

Prisvärd?

Sedan när är en Samsung EVO disk prisvärd? De har konsekvent legat bland de dyraste SSD modellerna i flera år.

$130 för en 1TB SATA SSD är alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem

Fattar inte prissättningen, de bygger fler lager pyttesmå kretsar som är knappt större än m.2 chipen & blir inte billigare än fast de säljer tonvis av dessa, skulle säga att detta definitivt inte är prisvärda ssd er. Du kan ju få en motsvarande M.2 som är betydligt snabbare för samma pris.

Ser fram mot U.3 & att sata ersätts av U.2, U.3. M.2 tar för mycket plats på moderkorten, på instickskort är de ok, men ser hellre fler pci-e platser istället för massa m.2 platser, sata har spelat ut sin roll, borde bara finnas enstaka för bakåtkompabiliteten.

1tb borde kosta under 100$ Finns andra fabrikat som gör betydligt mer prisvärda ssd er. Sen med dessa nya kretsar skulle de lätt kunna släppa ssd er med 8, 16, 32 TB men då kan de ju inte fortsätta hålla dessa höga priser på de billigare små ssd erna.

Borde stått Samsung 870 Evo SSD i premium pris nivå bra sata disk för de som vill betala extra för att få en bra sata disk för en liten extra peng (& en ssd med ett namn på marknaden)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oj.
Jag köpte en 4TB mekanisk disk för.... 6? år sedan. 700 spänn kostade den då. Jaja, det var säkert extra billigt. But still. Den användes några år och sedan gav jag bort den för 2 år sedan när jag var färdig med mekanisk disk. Trodde den blivit värdelös... Kostar verkligen 4TB mekanisk 1500 spänn idag? Borde kanske inte skänkt bort den disken hehe.

Hur som haver - priset per lagringsvolym har sjunkit snabbare för SSD än för mekaniska de senaste 10 åren. Problemet har väl varit att de började på så pass hög prisnivå. Så nog rör det sig i rätt riktning ;).
Men ja, senaste 2 åren har väl priserna stagnerat lite. Någonstans över tusenlappen för 1TB - känns det som iaf. Give or take.

Jag gav bort en av mina 3 TB NAS diskar igår!

Blir nog att byta ut några av mina mindre SSD diskar mot en eller 2 sådanadära!

Permalänk
Avstängd

Lite dyrt om man jämför med m.2 nvme.

Har själv 2x nvme och en 4TB mekanisk för lagring.

Ingen sata ssd.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nbwu:

Kylning är inget problem, servern står där den får väsnas...

Men va bra, då ska även jag sätta mig och kika på optane för framtiden
Mina diskar går fullt nu, utan Cache-disk, men jag har fler diskar på G in, och är begränsad av diskhastigheten just nu.

Vet inte hur ditt system ser ut, men jag använder mig av FreeNAS och ESXI för att kunna använda mig av NFS så krävs det en Cache disk för att funka eller om man väljer att stänga av all synk.

Jag hade först 6 diskar och fick ut 800-1000 MB/sek, men när jag stoppa in 20 diskar så tappar jag ner till 400-600 MB/sek och sen ser att Cache disken funkar på 100%.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Tänker att det kanske inte är lika farligt om datorn står på 24/7, vilket den gör. Att diskarna alltid är strömsatta i princip. Tänker att det borde utarbetats metoder för kontroll av dålig celladdning så pass att de kan anses vara rätt tillförlitliga om man inte använder dem till cold storage. Skulle ju vara rätt skönt att slippa surret från 4 hdd 1 meter från skrivbordet.

Här på mitt kontor hemma så är HDD:er bannlysta. Det sitter enbart SSD:er i dom 3 stationära datorer jag har på kontoret.
De servrar som har HDD:er är förpassade till min förhållandevis kalla källare. Perfekt klimat för servrarna med runt 13-16 grader året om och ok luftfuktighet.
Otroligt skönt att slippa HDD-surret. Hdd:n är ju typ det som väsnas mest i datorn, speciellt när man har semi-passiva grafikkort.
Mina datorer går i princip inte att höra om de inte belastas hårt.
Aldrig mer en HDD i datorer som står på hörbart avstånd!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Här på mitt kontor hemma så är HDD:er bannlysta. Det sitter enbart SSD:er i dom 3 stationära datorer jag har på kontoret.
De servrar som har HDD:er är förpassade till min förhållandevis kalla källare. Perfekt klimat för servrarna med runt 13-16 grader året om och ok luftfuktighet.
Otroligt skönt att slippa HDD-surret. Hdd:n är ju typ det som väsnas mest i datorn, speciellt när man har semi-passiva grafikkort.
Mina datorer går i princip inte att höra om de inte belastas hårt.
Aldrig mer en HDD i datorer som står på hörbart avstånd!

Har HDD I datorn som nära "kallagring" speglat på över 10TB, sedan en NAS längre bort som backuppar och agerar server för access utifrån. Failar raiden i datorn så har jag förhoppningsvis NAS hel och tvärtom.
Riktig cold storage tas efter behov.
Har känt att det varit för dyrt att byta ut min "närmsta" Raid..
Känns fortfarande som att 4x4000 sek (4TB) är lite väl magstarkt att pynta ut, då är det i minsta laget...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Har HDD I datorn som nära "kallagring" speglat på över 10TB, sedan en NAS längre bort som backuppar och agerar server för access utifrån. Failar raiden i datorn så har jag förhoppningsvis NAS hel och tvärtom.
Riktig cold storage tas efter behov.
Har känt att det varit för dyrt att byta ut min "närmsta" Raid..
Känns fortfarande som att 4x4000 sek (4TB) är lite väl magstarkt att pynta ut, då är det i minsta laget...

Jo sant, de större diskarna är fortfarande väldigt dyra tyvärr.
Jag klarar mig på några terabyte sammanlagt i desktopdatorerna. Backup kör jag på servrarna i källaren på hårddiskar samt även server på annan adress.
Jag har inte så mycket att lagra egentlligen, även om jag har åtskilliga terabyte hårddisk, men det viktigaste är ju som alltid egentagna bilder och egenfilmade filmer. Sådant som inte går att få tillbaka.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

För dom här pengarna tar jag mkt hellre en Kingston DC450 (som är billigare) eller tom en DC500. Lutar åt en sån till microservern så en till 14TB kan petas in 😁

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Jo sant, de större diskarna är fortfarande väldigt dyra tyvärr.
Jag klarar mig på några terabyte sammanlagt i desktopdatorerna. Backup kör jag på servrarna i källaren på hårddiskar samt även server på annan adress.
Jag har inte så mycket att lagra egentlligen, även om jag har åtskilliga terabyte hårddisk, men det viktigaste är ju som alltid egentagna bilder och egenfilmade filmer. Sådant som inte går att få tillbaka.

De blir ju tyvärr inte färre med åren!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Kanske tillräckligt billig för att stoppa i servern som Cache-disk?
Den har inte direkt några M.2 slots...

Det fungerar med PCIe adapter för NVMe. Förvisso med rätt höjd och gärna kylning. Nu har jag förvisso inte min i servern utan i en speldator med ett moderkort som lanserades år 2011 och där fungerar en 970:a som vanlig lagringsenhet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Det är nog sant att en SSD behöver vara ändå billigare än så för att fånga ens intresse. Okej om man inte har nån SSD alls, bara har SATA och gärna vill köpa en ny av hög kvalitet. Men om man vill ha en extra disk eller köpa till någon sidodator etc så är det där inte kul priser.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Råprestanda med PCI Express 4.0 och stor lagringsvolym till vilket pris som helst är det enda som gäller.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Råprestanda med PCI Express 4.0 och stor lagringsvolym till vilket pris som helst är det enda som gäller.

i några månader till innan pci-e 4 ersätts med pci-e 5 menar du då? men detta är en sata disk som duger för det mesta. Har själv bara nvme diskar i speldatorn men i min server har jag en hög sata ssd er & mekaniska hd finns fortfarande användningsområden för sata ssd er men dessa är på tok för dyra för vad de ger.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av superegg:

Jag skulle avråda från att ha M.2 om man inte har bra kylning på dom.

M.2 SATA är väl ändå ganska så svala, jag slängde in 6st 1TB i min NAS förra veckan, varav 2st är cache

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0