Audi, Volkswagen, Ford och Daimler drar i handbromsen – brist på kretsar

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande förbannad för att Global Foundries svek AMD! En gång i tiden var de en och samma. GB har totalt tappat bollen och det dröjer nog inte länge förrän de är irrelevanta och köps upp av större konkurrent.

Permalänk
Medlem

Har beställt en Mercedes CLA 250e som var planerad att tillverkas i april med leverans i maj. Nu är man ju lite rädd att den dröjer in i juli.. (tjänstebilsreglerna ändras i juli och det blir ca 30% dyrare för bilar reggade efter 1 juli)

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på en Audi A6 55 TFSIe sedan oktober. Fick precis veta att den kommer försenas YTTERLIGARE till April/Maj från Mars så komponentbristen är nog större än bara för dessa bilar

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Jättefint att så många är intresserade utav vintage bilar, drömmer själv om en riktigt fin Ford GT40 eller en Mustang.

Men till er alla som absolut vill ha kretsfria bilar vill jag påminna om att elektroniken i dagens bilar är en stor orsak till att färre dör på vägarna idag än för 60år sedan.

Kolla bara på denna kurvan, toppen låg i 60 talets Sverige på ca 16 avlidna / 100000 befolkning, 2015 nere på ca 2,3 avlidna /100.000 befolkning.

Lägg därtill dem positiva hälso effekterna utav efterbehandlings- och motorstyrenheter så räddars säkert ett par liv till varje år.

Edit stavfel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Det låter helt absurt att produkter för 300 000+ kronor blir begränsade av brist på komponenter som produceras i samma fabriker som 300 kronors Raspberry Pi. Något kinesiskt skräpmärke borde kunna bli övertygad att låta biltillverkare gå före deras ringklocke-kameror för en bråkdel av kostnaden för ett stillestånd i bilproduktionen.

Varför är bilar viktigare än ringklockekameror?

Permalänk
Medlem

Det är för mycket lull-lull i bilarna som Christer Glenning så fint kallade det.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neolit:

Men till er alla som absolut vill ha kretsfria bilar vill jag påminna om att elektroniken i dagens bilar är en stor orsak till att färre dör på vägarna idag än för 60år sedan, toppen låg i 60 talets Sverige på ca 16 avlidna / 100000 befolkning, 2015 nere på ca 2,3 avlidna /100.000 befolkning.

Helt rätt, och jämför man med döda per mil ser det säkert ännu bättre ut, jag får gissa att folk på 60-talet inte jobbpendlade 10 mil om dagen i en folkabubbla.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tänker att stora delar av världen använder sig av bilar för att ta sig till och från arbete, förflytta sig, hämta/lämna barn/gods etc etc. Ringklocka känns inte RIKTIGT lika kritiskt för ett modernt samhälle.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

För egen del undrar jag vad man gör med produktionslinorna för äldre tekniker när man fasar in nya - skrotas de eller sparas de för att tillverka saker som inte absolut behöver det nyaste, hetaste och fetaste som finns? Elektroniken i en bil borde väl rimligen utan vidare kunna tillverkas på en äldre nod? Eller är det så att det tidigare inte varit något problem att klämma in all tillverkning på det nyaste noderna och att den här bristen kan komma att påverka hur man gör framgent?

Så länge det är lönsamt så har man kvar fab'en. Ofta får de göra mindre kritiska delar, på datorer så kör oftast chipset och interposer äldre processer. Det blir däremot så småningom inte försvarbart att fortsätta då en mindre nod använder mindre material, så till slut blir den nya noden billigare iom bättre yield och tillräcklig kapacitet. Exempelvis så har Intel 14nm väldigt bra yield och kapacitet nu, så man kör även det för chipset. I början av en ny nod så brukar yield vara tillräckligt dåliga så det är dyrare i tillverkningskostnad än den förra noden som har fått tid att poleras, om den nya ens har kapacitet nog. Lägre investering för Intel exempelvis att inte behöva ha kapacitet för både chipset och CPU på samma nod, och har rätt liten påverkan vilken process chipset är byggd med.

Men det är så det har varit innan, nu börjar vi närma oss vad som är fysiskt möjligt med kisel men det är en annan diskussion.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För att värdet på en bil är runt tusen gånger högre än en ringklocka. För att inte tala om att bilindustrin har bland de högsta fasta kostnaderna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-son78:

Tänker att stora delar av världen använder sig av bilar för att ta sig till och från arbete, förflytta sig, hämta/lämna barn/gods etc etc. Ringklocka känns inte RIKTIGT lika kritiskt för ett modernt samhälle.

För att värdet på en bil är runt tusen gånger högre än en ringklocka. För att inte tala om att bilindustrin har bland de högsta fasta kostnaderna.

Alltså, både när det handlar om bilar och ringklockor går det helt utmärkt att avstå från att köpa en ny. Man kan köpa en begagnad istället, vänta något år till med att skrota en fungerande bil, etc. Det är inte så att folk blir utan bil bara för att färre bilar tillverkas. Möjligtvis blir någon utan en *ny* bil.

Om jag är en kretstillverkare som tillverkar kretsar som används både i bilar och i ringklockor, och min kund som tillverkar ringklockor beställer 10 gånger så många kretsar än den som tillverkar bilar (p.g.a. en högre total volym) så tror jag att jag vet vilken av dessa kunder som jag prioriterar...

Om biltillverkarna inte gillar detta så får de väl se över sina avtal med tillverkarna, vad de garanterar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Skönt att ha en bil från 85, det mesta lagas med svets och vinkelkap.

Jag har en bil från -81, men de hade redan stoppat in massa datorer och skit i den ändå. Inte lika illa som på nyare grejer, men tillräckligt för att vara jobbigt

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, både när det handlar om bilar och ringklockor går det helt utmärkt att avstå från att köpa en ny. Man kan köpa en begagnad istället, vänta något år till med att skrota en fungerande bil, etc. Det är inte så att folk blir utan bil bara för att färre bilar tillverkas. Möjligtvis blir någon utan en *ny* bil.

Om jag är en kretstillverkare som tillverkar kretsar som används både i bilar och i ringklockor, och min kund som tillverkar ringklockor beställer 10 gånger så många kretsar än den som tillverkar bilar (p.g.a. en högre total volym) så tror jag att jag vet vilken av dessa kunder som jag prioriterar...

Om biltillverkarna inte gillar detta så får de väl se över sina avtal med tillverkarna, vad de garanterar etc.

Du borde nog läsa på om värdebaserad prissättning. Om det förhindrar ett produktionstopp så är det vanligt att bilproducenter betalar för prioritet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag skulle säga för att fler jobb är beroende av bilar och biltillverkningen i sig. Det handlar om många på fabrikerna och underleverantörer som det blir sämre för och det påverkar samhället i långt större utsträckning än om en ringklocka blir försenad.

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde nog läsa på om värdebaserad prissättning. Om det förhindrar ett produktionstopp så är det vanligt att bilproducenter betalar för prioritet.

Jag svarade på ett inlägg som pratade om att man skulle styra om kretsar från smarta ringklockor till bilar för att bilar var "viktigare". Om man nu redan gör så, och biltillverkarna betalar extra för det, så är det ju helt i sin ordning. Poängen är att denna sorts prioritering inte är eller bör vara gratis, eller åtminstone inget man kan åberopa i efterhand om man inte på förväg avtalat om det.

Skrivet av medbor:

Jag skulle säga för att fler jobb är beroende av bilar och biltillverkningen i sig. Det handlar om många på fabrikerna och underleverantörer som det blir sämre för och det påverkar samhället i långt större utsträckning än om en ringklocka blir försenad.

Smarta ringklockor tillverkas också i fabriker av folk som också har jobb.

Det är inte och kan inte vara kretstillverkarens jobb att prioritera leveranser utifrån att en kund använder ett mer känsligt produktionssystem än en annan. Det är kundens problem att lösa. (Såvida de inte betalar kretstillverkaren för förtur, etc, men om kunden snålar på detta eller inte tänkt efter före så är det också kunden som får sitta där med bajsmackan när det skiter sig.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag svarade på ett inlägg som pratade om att man skulle styra om kretsar från smarta ringklockor till bilar för att bilar var "viktigare". Om man nu redan gör så, och biltillverkarna betalar extra för det, så är det ju helt i sin ordning. Poängen är att denna sorts prioritering inte är eller bör vara gratis, eller åtminstone inget man kan åberopa i efterhand om man inte på förväg avtalat om det.

Smarta ringklockor tillverkas också i fabriker av folk som också har jobb.

Det är inte och kan inte vara kretstillverkarens jobb att prioritera leveranser utifrån att en kund använder ett mer känsligt produktionssystem än en annan. Det är kundens problem att lösa. (Såvida de inte betalar kretstillverkaren för förtur, etc, men om kunden snålar på detta eller inte tänkt efter före så är det också kunden som får sitta där med bajsmackan när det skiter sig.)

Självklart inte kretstillverkarens ansvar, det har jag inte sagt, men ganska uppenbart ur ett samhällsperspektiv som jag beskrev ovan. Och som andra nämnt betalar just biltillverkare extra för att inte hamna i dessa situationer.

Min känsla är att utveckling och tillverkning av ringklockor inte ens sätter en promille av personalen i arbete som bilindustrin. Självklart blir någon lidande, men därför prioriterar man så bra man kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neolit:

Jättefint att så många är intresserade utav vintage bilar, drömmer själv om en riktigt fin Ford GT40 eller en Mustang.

Men till er alla som absolut vill ha kretsfria bilar vill jag påminna om att elektroniken i dagens bilar är en stor orsak till att färre dör på vägarna idag än för 60år sedan.

Kolla bara på denna kurvan, toppen låg i 60 talets Sverige på ca 16 avlidna / 100000 befolkning, 2015 nere på ca 2,3 avlidna /100.000 befolkning.

Lägg därtill dem positiva hälso effekterna utav efterbehandlings- och motorstyrenheter så räddars säkert ett par liv till varje år.

Edit stavfel.

Nu ska vi väl inte överdriva elektronikens betydelse i sammanhanget. Visst, den är bidragande men den huvudsakliga orsaken är ändå krocksäkerheten i moderna bilar. En bil på 60-talet skrynklades ihop rejält, man satt ofta utan bälten i närapå en soffa, och sidokrockskydd var i stort sett obefintliga. Elektroniken bakom ABS och krockkuddarna är väl största bidraget i det sammanhanget. Väldigt få bilar har hjälpbromsar, radar och dylikt ännu så länge. ABS har dessutom inte hjälpt till så så mycket man kan tro då många fortfarande inte vet hur man ska använda bromsar med ABS.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Lungt. Jag jobbar själv in bilindustrin och sälj.

Jag tar en för laget och nekar all försäljning så att vi kan bygga ihop våra datorer istället.

Minns mig när jag är borta.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu ska vi väl inte överdriva elektronikens betydelse i sammanhanget. Visst, den är bidragande men den huvudsakliga orsaken är ändå krocksäkerheten i moderna bilar. En bil på 60-talet skrynklades ihop rejält, man satt ofta utan bälten i närapå en soffa, och sidokrockskydd var i stort sett obefintliga. Elektroniken bakom ABS och krockkuddarna är väl största bidraget i det sammanhanget. Väldigt få bilar har hjälpbromsar, radar och dylikt ännu så länge. ABS har dessutom inte hjälpt till så så mycket man kan tro då många fortfarande inte vet hur man ska använda bromsar med ABS.

Hur kan man använda abs bromsar "fel". hela grejen med abs är väll att du kan tvärnita och däcken låser sig inte så du tex kan svänga. Själv upplevt fördelarna med detta ett par gånger.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Samtidigt pratar intel om att outsourca sin produktion av kretsar, hmmm. Här är min lösning på problemet:

https://i.ibb.co/jHpJHvj/EG-Waffle-Maker-LEAD-08.jpg

Klockren!

Är det 14mm eller 10mm?

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja förstå bättre; det är brist
1) Det är brist på kisel globalt för att tillverkningstakten sjunkit märkbart som till följd av pandemin
2) Det är brist på kisel globalt för efterfrågan har gått upp märkbart

Är det någon som har grafer som visar tillverkade wafers per månad över 2020?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ser det här framför mig...

Tesla har svårt att få tag på batterier - börjar utveckla och tillverka egna batterier

Tesla får svårt att få tag på kretsar - börjar.....

Nu producerar dom väl inte dessa chip själva, men......

https://en.wikichip.org/wiki/tesla_(car_company)/fsd_chip

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan man använda abs bromsar "fel". hela grejen med abs är väll att du kan tvärnita och däcken låser sig inte så du tex kan svänga. Själv upplevt fördelarna med detta ett par gånger.

Precis det som många gör fel. De trycker inte så hårt de kan på bromspedalen. Många blir rädda och släpper när bromspedalen "vibrerar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag är fortfarande förbannad för att Global Foundries svek AMD! En gång i tiden var de en och samma. GB har totalt tappat bollen och det dröjer nog inte länge förrän de är irrelevanta och köps upp av större konkurrent.

Det var ju AMD som knoppade av dom för att få det att gå ihop,
alla ryzen får fortfarande iokretsen från gf och nu går de med vinst.

Skillnaden mot intel var att gf insåg att de inte kunde räkna hem nästa nod, men de kommer nog att licensiera något för framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Meanwhile at Tesla

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

jag skulle vilja förstå bättre; det är brist
1) Det är brist på kisel globalt för att tillverkningstakten sjunkit märkbart som till följd av pandemin
2) Det är brist på kisel globalt för efterfrågan har gått upp märkbart

Är det någon som har grafer som visar tillverkade wafers per månad över 2020?

För 5/7 nm beror det på att det tar flera år och 10tals miljarder att bygga en ny fabrik.

För bilindustrin är det väntat och förutsägbart, hela branschen är inkompetenta och bygger bara in nya smarta lösningar med varsin egen mikrokontroller tills en bil har hundratals. Små saker som usbcladdare och trådlöst bidrar nog också.
Där är problemet att det är väldigt få som vill bygga en ny fabrik för gammal teknik, särskilt om analysen säger att bilarna klarar sig med en handfull cpuer och detta är övergående.

Permalänk
Hjälpsam

Varför så avancerade noder kan man undra.
De flesta kretsarna borde kunna göras på betydligt bredare ledningsbanor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Precis det som många gör fel. De trycker inte så hårt de kan på bromspedalen. Många blir rädda och släpper när bromspedalen "vibrerar".

Det lär man sig på halkbanan idag så det kanske är ett problem för äldre? Trodde alla visste att vibbrerande bromspedal vid panik bromsning är något bra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ser det här framför mig...

Tesla har svårt att få tag på batterier - börjar utveckla och tillverka egna batterier

Tesla får svårt att få tag på kretsar - börjar.....

Japp. De har iaf. till skillnad från andra lämnat Nvidias chip, och konstruerat sina egna.

Även om de inte tillverkar de själva i gena fabriker (än ) så är det ju intressant att se att de designar sina egna kretsar. Mer än vad de flesta traditionella biltillverkare gör på den nivån.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det lär man sig på halkbanan idag så det kanske är ett problem för äldre? Trodde alla visste att vibbrerande bromspedal vid panik bromsning är något bra.

Man borde lärt sig i alla fall men det är nog många som inte gör det ändå. Du får känna på det på halkbanan, sedan kan det dröja flera år innan du hamnar i en sådan situation att du får känna på det igen och skräms av vibrationen. Så nej, det är inte bara "äldre" som agerar fel.

Sedan tror jag dock också att det finns en övertro på ABS, att det skulle vara någon slags garanti för att man hinner få stopp och därmed kör snabbare än förhållandena egentligen tillåter osv.

Men, detta är kanske OT.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2