Permalänk

Okej, så problemet jag har med PLA och även med PETG är följande:

Följande är printat med PLA
215 grader
55 grader på plattan
43 mm/s.
0.13 mm lager
1,3 mm retraction

Som ni ser på bilden här, så blir sidan som ligger ner mot bädden otroligt dålig, den böjer sig även, medans resterande blir "ok".

Vad kan jag göra för att få detta bättre, eller vilken inställning har jag som troligen är helt åt helskotta?

https://imgshare.io/image/N4qqxY

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]{ Amd Ryzen 9900X - 32 GB DDR5 - RTX 3700 OC }
[ -- Linux-rigg -- ]{ i5-9600k - 16GB - PNY Quadro - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Server --] { i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrCatfood:

Okej, så problemet jag har med PLA och även med PETG är följande:

Följande är printat med PLA
215 grader
55 grader på plattan
43 mm/s.
0.13 mm lager
1,3 mm retraction

Som ni ser på bilden här, så blir sidan som ligger ner mot bädden otroligt dålig, den böjer sig även, medans resterande blir "ok".

Vad kan jag göra för att få detta bättre, eller vilken inställning har jag som troligen är helt åt helskotta?

https://imgshare.io/image/N4qqxY

https://imgshare.io/image/N4qqxY

Har du testat med att öka tempen på platan till 60 grader?
Isf vad får du för resultat?
Har du åxå kontrollerat att dina e-steps för extrudern ger korrekt mängd?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrCatfood:

Okej, så problemet jag har med PLA och även med PETG är följande:

Följande är printat med PLA
215 grader
55 grader på plattan
43 mm/s.
0.13 mm lager
1,3 mm retraction

Som ni ser på bilden här, så blir sidan som ligger ner mot bädden otroligt dålig, den böjer sig även, medans resterande blir "ok".

Vad kan jag göra för att få detta bättre, eller vilken inställning har jag som troligen är helt åt helskotta?

https://imgshare.io/image/N4qqxY

https://imgshare.io/image/N4qqxY

Det kan vara något med byggplattan, eller avståndet till denna. Om byggplattan är löstagbar, testa att tvätta den med diskmedel och vatten (för hand utan diskborste), eller använd lämpligt rengörningsmedel (tex IPA) om du har.

Testa även att se hur första lagret ser ut: Fäster det ordentligt på byggplattan eller lossnar det periodvis? Gör om Z-kalibreringen så att du har korrekt avstånd mellan nozzle och byggplattan.

Typ 98% av alla problem beror på att byggplattan är skev, smutsig eller har felaktigt avstånd till nozzlen.

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om billig IPA för de som har en resin printer. IPA är som sagt det bästa för rengöring av prints och har hittat en sida som säljer 5L dunkar.
https://novanailssupply.se/liquid/liquid-primer/isopropanol-i...

Har inte själv beställt där ifrån men sidan verkar reko.

Permalänk
Medlem

IPA går även att köpa på Amazon (både .SE och .DE) för ca 100 kr/L om man inte behöver så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Vill tipsa om billig IPA för de som har en resin printer. IPA är som sagt det bästa för rengöring av prints och har hittat en sida som säljer 5L dunkar.
https://novanailssupply.se/liquid/liquid-primer/isopropanol-i...

Har inte själv beställt där ifrån men sidan verkar reko.

Tänk på att det är utan moms, priserna som anges på denna sida.
Citat från deras terms-and-conditions :

Price

All prices in the store are stated in SEK and all prices are exclusive of 25% VAT.

Permalänk
Skrivet av zuru1:

Har du testaT med att öka tempen på platan till 60 grader?
Isf vad får du för resultat?
Har du åxå kontrollerat att dinA e-steps för extrudern ger korrekt mängd?

Gjort en kalibrering av i princip hela printern nu ikväll (blev några timmar)!
E-stepsen var fel med över 35 mm för lite på 100 mm, nu är det enbart 1-2 mm fel vilket jag antar inte har allt för stor betydelse?
Har även kalibrerat om byggplattan som också visade sig vara på tok för dåligt kalibrerad.

När jag körde M503 fick jag från E95 i min, det värdet är nu 133,4 istället, så det var ju rejält off , blev ett par 100 mm utskrifter

Skriver ut nu med stor förväntan att det är betydligt bättre!

Rengjort plattan och magneter etc, rengjort tråden och kollat upprullningen på tråden.

Skrev ut en bit innan och nu efter-biten

Tack för alla tips!

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]{ Amd Ryzen 9900X - 32 GB DDR5 - RTX 3700 OC }
[ -- Linux-rigg -- ]{ i5-9600k - 16GB - PNY Quadro - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Server --] { i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Skrivet av mrCatfood:

Gjort en kalibrering av i princip hela printern nu ikväll (blev några timmar)!
E-stepsen var fel med över 35 mm för lite på 100 mm, nu är det enbart 1-2 mm fel vilket jag antar inte har allt för stor betydelse?
Har även kalibrerat om byggplattan som också visade sig vara på tok för dåligt kalibrerad.

När jag körde M503 fick jag från E95 i min, det värdet är nu 133,4 istället, så det var ju rejält off , blev ett par 100 mm utskrifter

Skriver ut nu med stor förväntan att det är betydligt bättre!

Rengjort plattan och magneter etc, rengjort tråden och kollat upprullningen på tråden.

Skrev ut en bit innan och nu efter-biten

Tack för alla tips!

Lite konstigt att det var så sort fel. Kan vara så att du ha en "partial blocked nozzel". Det är ganska vanligt. Om plasten åkte rakt ur när du körde estep kalibreringen så är det ok. Om plasten böjer av mycket åt sidan och krullar sig (är det ett riktigt ord?) så är det ett problem som går att fixa.

Tycks finnas cura inställningsfil att hämta här:
https://primacreator.com/pages/downloads

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Lite konstigt att det var så sort fel. Kan vara så att du ha en "partial blocked nozzel". Det är ganska vanligt. Om plasten åkte rakt ur när du körde estep kalibreringen så är det ok. Om plasten böjer av mycket åt sidan och krullar sig (är det ett riktigt ord?) så är det ett problem som går att fixa.

Tycks finnas cura inställningsfil att hämta här:
https://primacreator.com/pages/downloads

Gjorde om kalibreringen flera gånger och varje gång åkte det rakt ner, krullade sig inte eller liknande, var också inne på det du skriver att det var nåt i nozzlen, men jag körde testet flera gånger och fick samma resultat varje gång så det känns inte troligt.

Ställde säkert in plattan 10 gånger också, ska även ta med mig en indikatorklocka hem idag, så ska jag gå ytterligare ett steg i att få det perfekt!

Gjorde som sagt några utskrifter till och nu är dom i princip perfekta, har ytterst lite fel , så när som på +-0.1-0.2 mm vilket jag kan leva med.

Sakerna sitter bättre i raften, och det blir inte alls lika mycket skräp överallt, samt när jag tar bort raften nu, så åker all support med och inte sitter kvar i biten, vilket det gjorde innan.

Den inställningen som är till Cura är den jag använder.

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]{ Amd Ryzen 9900X - 32 GB DDR5 - RTX 3700 OC }
[ -- Linux-rigg -- ]{ i5-9600k - 16GB - PNY Quadro - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Server --] { i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

Har åkt på ett rejält problem med min prusa mini:
Under en print så hade tråden gått av inne i extrudern, enda sättet var att skruva isär den och rensa.
Opåläst som jag var så noterade jag inte hur hårt "fjädern" var åtskruvad.

Nu har jag problemet att extrudern bara "klickar" och "grindar" sönder tråden. Hjulet "hoppar" och "tappar fäste".
Jag har försökt spänna fjädern enligt rekommendation, och sen testat att både köra lösare eller hårdare men det hjälper inte.

Det går bra att köra load/unload och purge på plasten.
Första lagret blir "Okej", inte jättebra.

Problemen uppstår när den börjar på andra lagret och ökar hastigheten.

Någon som har tips på hur man fortsätter felsökning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har åkt på ett rejält problem med min prusa mini:
Under en print så hade tråden gått av inne i extrudern, enda sättet var att skruva isär den och rensa.
Opåläst som jag var så noterade jag inte hur hårt "fjädern" var åtskruvad.

Nu har jag problemet att extrudern bara "klickar" och "grindar" sönder tråden. Hjulet "hoppar" och "tappar fäste".
Jag har försökt spänna fjädern enligt rekommendation, och sen testat att både köra lösare eller hårdare men det hjälper inte.

Det går bra att köra load/unload och purge på plasten.
Första lagret blir "Okej", inte jättebra.

Problemen uppstår när den börjar på andra lagret och ökar hastigheten.

Någon som har tips på hur man fortsätter felsökning?

Segt. Jag har märkt att dual-gear extruders är mer känsliga än single gear extruder. Både min MK3S+ och BMG-clone extruder håller på och låter, märks mest vid retractions (antar att det är pga högre hastigheter?). De verkar inte vara lika förlåtande som single gear extruder.

Jag har tyvärr inga tips, mer än att jag inte heller har lyckats lösa det helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Segt. Jag har märkt att dual-gear extruders är mer känsliga än single gear extruder. Både min MK3S+ och BMG-clone extruder håller på och låter, märks mest vid retractions (antar att det är pga högre hastigheter?). De verkar inte vara lika förlåtande som single gear extruder.

Jag har tyvärr inga tips, mer än att jag inte heller har lyckats lösa det helt.

Segt. Mitt problem är dock att det funkar så dåligt att det inte går att printa öht. Eftersom extrudern inte får iväg plasten så åker huvudet mest runt utan att ens få ut plast.

Jag funderar på om det är läge att demontera hela huvudet/nozzle och som om det är något som sitter snett eller fel där inne.

Dock går det bra att manuellt trycka igenom plast ned till runt 170 grader, och har gjort "cold pulls" utan problem.

Den har gått som en klocka sen jag köpte den, satan vad segt och frustrerande det blev när det började strula.

Funderar även på om det kan vara så att metallhjulet som föder plasten blev så förstört när den stod och grindande att man behöver ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har åkt på ett rejält problem med min prusa mini:
Under en print så hade tråden gått av inne i extrudern, enda sättet var att skruva isär den och rensa.
Opåläst som jag var så noterade jag inte hur hårt "fjädern" var åtskruvad.

Nu har jag problemet att extrudern bara "klickar" och "grindar" sönder tråden. Hjulet "hoppar" och "tappar fäste".
Jag har försökt spänna fjädern enligt rekommendation, och sen testat att både köra lösare eller hårdare men det hjälper inte.

Det går bra att köra load/unload och purge på plasten.
Första lagret blir "Okej", inte jättebra.

Problemen uppstår när den börjar på andra lagret och ökar hastigheten.

Någon som har tips på hur man fortsätter felsökning?

Jag hade nog rivit ner hela extrudern i atomer igen, och sedan satt ihop den efter konstens alla regler. Det är väl inte helt orimligt att tro att något blev fel när du satte ihop den. En typisk grej med bowdendrives är i övrigt att man inte får ner slangen riktigt i hotenden, så filamentet inte guidas riktigt.

När du väl har nozzeln lös kan du bränna den helt ren också. Häng upp på en bit ståltråd, värm tills plastavlagringar brinner upp. Var noga med att nozzeln inte blir så varm så den glödgas. Bäst är förstås gasolbrännare, men du kan göra det med en tändare eller ett ljus också, dock med risk att det sotar mer.

Jäkligt märkligt att filamentet gått av från första början dock. Aldrig varit med om. Första gången jag hör talas om att det ens skulle ha hänt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Segt. Mitt problem är dock att det funkar så dåligt att det inte går att printa öht. Eftersom extrudern inte får iväg plasten så åker huvudet mest runt utan att ens få ut plast.

Jag funderar på om det är läge att demontera hela huvudet/nozzle och som om det är något som sitter snett eller fel där inne.

Dock går det bra att manuellt trycka igenom plast ned till runt 170 grader, och har gjort "cold pulls" utan problem.

Den har gått som en klocka sen jag köpte den, satan vad segt och frustrerande det blev när det började strula.

Funderar även på om det kan vara så att metallhjulet som föder plasten blev så förstört när den stod och grindande att man behöver ett nytt?

Generellt är filamentet så mycket mjukare än hjulet att det borde ta åratal av grindande att förstöra det senare på det viset. Om något skulle det isf vara avskrapad plast som fastnat mellan tänderna. Rengöring bör räcka om det är hjulet som spökar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag hade nog rivit ner hela extrudern i atomer igen, och sedan satt ihop den efter konstens alla regler. Det är väl inte helt orimligt att tro att något blev fel när du satte ihop den. En typisk grej med bowdendrives är i övrigt att man inte får ner slangen riktigt i hotenden, så filamentet inte guidas riktigt.

När du väl har nozzeln lös kan du bränna den helt ren också. Häng upp på en bit ståltråd, värm tills plastavlagringar brinner upp. Var noga med att nozzeln inte blir så varm så den glödgas. Bäst är förstås gasolbrännare, men du kan göra det med en tändare eller ett ljus också, dock med risk att det sotar mer.

Jäkligt märkligt att filamentet gått av från första början dock. Aldrig varit med om. Första gången jag hör talas om att det ens skulle ha hänt.

Skrivet av kaput:

Generellt är filamentet så mycket mjukare än hjulet att det borde ta åratal av grindande att förstöra det senare på det viset. Om något skulle det isf vara avskrapad plast som fastnat mellan tänderna. Rengöring bör räcka om det är hjulet som spökar.

Tack för feedback. Eftersom det blir samma grej varje gång har jag typ redan skruvat isär extrudern 10ggr, skulle kunna göra det i sömnen.

Det jag gjorde nu efter att ha googlat var att skruva isär "hotenden", för att titta på slangen.
https://help.prusa3d.com/en/guide/how-to-replace-a-hotend-ptf...

Två saker märkte jag:
1) PTFE-tuben som man tar bort i steg 6 var 1,5mm kortare än ersättningstuben
2) Längst "nere" närmast "nozzle" så låg det då en 1,5mm hög ring av filament som fyllt ut hålrummet som blivit när slangen krympt

Såg till att göra som i steg 7 så man pressade ur det som låg och skräpade.

Men nu frågar man sig, vem i hela helsike kom på den magnifika idéen att man ska ha en bit plast inuti en metall som värms upp till 200 grader plus?
Jag har cirka 30-40 drifttimmar på denna och detta har redan hänt? (PLA/PETG)
Är detta nått man får leva med? Att ersätta den där tuben så fort den blir kort?

Såg en tråd när någon rekommenderade denna:
https://www.bondtech.se/en/product/bondtech-heat-break-for-pr...

Kommer den lösa problemet med den krympande slangen?
------------------------------------

Såhär såg det ut första gången jag öppnade, det var den där biten som hade "lossnat" och totalt kloggat igen hela exturdern

Såhär blir det typ varje gång jag försöker printa, det bara klicker och knäpper i extrudern, det kommer ingen plast ur nozzle, och den står och grindar av plasten.
OBS! 1:a lagret funkar, det är på lager 2 när den ökar hastigheten som det uppstår

Ska nu testa första print efter att jag bytt tuben.
Har skruvat fjädern på extrudern så skruven ligger i linje med plasten så som det rekommenderas på prusas hemsida.
Om det fortsätter knäcka från extrudern, ska jag satsa på att skruva åt den hårdare eller lösare?

Permalänk
Medlem

@BasseBaba Det fina med att köpa en Prusa är väl att bra support ingår? Har för mig jag läst att det är både snabb och hjälpsam community, men också från själva Prusa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

@BasseBaba Det fina med att köpa en Prusa är väl att bra support ingår? Har för mig jag läst att det är både snabb och hjälpsam community, men också från själva Prusa.

Har ställt 3 frågor i prusas eget forum som aldrig riktigt fått nått svar.
Finns mängder av olika videos att se och posts att läsa om extrudingproblem.
Andra som frågat Prusas support verkar oftast bara fått deras guider/howto's som svar.

Det dryga är dock att det finns lika många svar som frågeställare, allt från "det löste sig jättelätt" till "jag fick aldrig ordning på det" till "prusas lösning på detta suger, köp nya prylar" -> t ex det som jag länkade tidigare i tråden".

Nu verkar det som att bytet av den där PTFE-tuben gjorde susen, men det verkar ju sjukt om den ska hålla på och krympa / behöva justeras efter så lite som 30-40 timmar.

Tyvärr är ju lärdomen jag drog, att om det börjar strula, så är det "enklaste" att bara skruva isär och kontrollera allt.
Jag la ju säkert 4-5 timmar på att mecka med extrudern som inte ens var problemet.
Nu när man dock gjort en komplett demontering en gång så vet man ju hur det ligger till.
Däremot har jag fortfarande nån typ av oro att man ska stöta på andra problem om man meckar för mycket, att någonting böjs eller hamnar snett. Överallt i varenda guide står det ju att man ska vara väldigt försiktig över att t ex inte få x-axeln sned, vilket i sin tur gör att det inte direkt känns så "roligt" att pilla på nått i ondöan

Jag har märkt / tänkt på ett par saker:
1) Uppenbarligen så började mina problem med att den där tuben krympt. Det gjorde att extrudern inte längre var korrekt kalibrerad / orkade pusha filamentet bra nog.

2) Om extrudern "grindar" på filamentet så det blir deformerat, så fastnar det när det ska förbi "nippeln" som sitter (i bägge ändar för att hållas fast) på den långa plastslangen mellan extrudern och printhuvudet. Detta var förmodligen det som gjorde att extrutern totalt havererade och köttade sönder filamentet första gången, filamentet hade alltså fastnat så hårt i slangen efter extrudern att den inte hade en chans att orka pusha det vidare.

Frågan som kvarstår är ju som sagt varför det är konstruerat på detta sättet, det är ju typ omöjligt att förstå att den där tuben krympt utan att öppna upp och inspektera, och det verkar ju vara många som har samma problem. Jag hoppas på att ett byte av "metallröret" kan lösa detta.

Edit:
https://forum.prusaprinters.org/forum/general-discussion-anno...
Verkar dock som att tuben kan ha varit för kort redan från fabrik.
Läser man dock vidare så verkar det som att folk tycker att den krymper. Jävla soppa detta alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tack för feedback. Eftersom det blir samma grej varje gång har jag typ redan skruvat isär extrudern 10ggr, skulle kunna göra det i sömnen.

Det jag gjorde nu efter att ha googlat var att skruva isär "hotenden", för att titta på slangen.
https://help.prusa3d.com/en/guide/how-to-replace-a-hotend-ptf...

Två saker märkte jag:
1) PTFE-tuben som man tar bort i steg 6 var 1,5mm kortare än ersättningstuben
2) Längst "nere" närmast "nozzle" så låg det då en 1,5mm hög ring av filament som fyllt ut hålrummet som blivit när slangen krympt

Såg till att göra som i steg 7 så man pressade ur det som låg och skräpade.

Men nu frågar man sig, vem i hela helsike kom på den magnifika idéen att man ska ha en bit plast inuti en metall som värms upp till 200 grader plus?
Jag har cirka 30-40 drifttimmar på denna och detta har redan hänt? (PLA/PETG)
Är detta nått man får leva med? Att ersätta den där tuben så fort den blir kort?

Såg en tråd när någon rekommenderade denna:
https://www.bondtech.se/en/product/bondtech-heat-break-for-pr...

Kommer den lösa problemet med den krympande slangen?
------------------------------------

Såhär såg det ut första gången jag öppnade, det var den där biten som hade "lossnat" och totalt kloggat igen hela exturdern
https://i.imgur.com/sov034x.jpg

Såhär blir det typ varje gång jag försöker printa, det bara klicker och knäpper i extrudern, det kommer ingen plast ur nozzle, och den står och grindar av plasten.
OBS! 1:a lagret funkar, det är på lager 2 när den ökar hastigheten som det uppstår
https://i.imgur.com/5myKvoV.jpg

Ska nu testa första print efter att jag bytt tuben.
Har skruvat fjädern på extrudern så skruven ligger i linje med plasten så som det rekommenderas på prusas hemsida.
Om det fortsätter knäcka från extrudern, ska jag satsa på att skruva åt den hårdare eller lösare?

Åhå, har du haft den isär 10 ggr är det osannolikt att du skulle lyckats göra samma misstag varje gång. Det låter dock som det är första gången du plockar ner hotenden? Problemet finns förstås någonstans efter extrudermotorn. Menade förstås att man plockar ner samtliga extruderkomponenter, inklusive hotend, i atomer.

Det kan mycket väl vara den där slangen som spökar. Jag hade definitivt försökt byta ut den.

Nu vet jag inte exakt hur hotenden i Mini ser ut - är väl inte en E3D V6 - men det brukar kunna vara så att nozzeln låser värmarblock och heatbreak när man skruvar i den. Blocket är gängat invändigt, heatbreak och nozzel har utvändig gänga. De låses genom att man skruvar tills de sistnämnda två möts. Kolla så nozzelns gänga inte är 100% bottnad när den sitter (läs: sexkanten ligger inte an mot värmarblocket). Är den bottnad, så låser den förstås inte heatbreaken, och det blir en recess mellan nozzel och heatbreak där plast blir kvar och bränns. Brukar se till att det blir en halv millimeter gänga kvar eller så när det är draget.

Kan inte säga att jag sett någon hotend för hobbybruk som inte har PTFE-slang, och de flesta funkar ju bra, så tror inte konceptet som sådant är dåligt. Hela idén med heatbreaken är ju dessutom att det inte ska vara så fruktansvärt varmt i den ändan. Det är väl bara en fråga om utformning.

När du ändå har det hela isär kan det dock vara värt att kolla så du har riktig värmeövergång från heatbreak till kylflänsen. Kanske kosta på det lite ny kylpasta osv. Kolla även så fläkten funkar som den ska, och att inget är blockerat.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av original-hotenden i Mini, men det är en av grejerna man varit helt öppen med att man sparat pengar på, så man får väl anta att en uppgradering faktiskt är en uppgradering? Av produktbeskrivningen att göra tycks ju halva meningen med den uppgraderingen vara att få bukt med just det problem du upptäckt. Om det sedan är det som orskar slirandet i drivhjulet vågar jag förstås inte garantera, men det är definitivt en potentiell felkälla.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Prusa Mini verkar tyvärr ha en del barnsjukdomar nu i början

Permalänk
Skrivet av muffen:

Segt. Jag har märkt att dual-gear extruders är mer känsliga än single gear extruder. Både min MK3S+ och BMG-clone extruder håller på och låter, märks mest vid retractions (antar att det är pga högre hastigheter?). De verkar inte vara lika förlåtande som single gear extruder.

Jag har tyvärr inga tips, mer än att jag inte heller har lyckats lösa det helt.

Min BMG-clone (Dotbit) lät en del vi retraction. Det visade sig var ganska stort glapp mellan axeln och hålet i armen (Gångjärns axeln) så hela armen åkte fram och tillbaka 0.1-0.2mm vid varje retaction. Lite svårt att göra hålet mindre så jag ritade av den in Fusion 360 och skrev ut en ny med mindre hål. Skrev ut din i ABS. ABS är nog lite mjukare än PA66 som jag antar att originalet är gjort i.

Det blev tyst efter det men nu kör jag ibland med höga acc/jerk och LA så då kan det låta ändå så jag kanske får skriva ut en ny men ännu mindre hål.

Trodde jag hade lagt upp armen den på Thingiverse men hittade den inte. Thingiverse fungera inte så bra. Kan lägga upp den om ni är intresserade.

Thingiverse

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Åhå, har du haft den isär 10 ggr är det osannolikt att du skulle lyckats göra samma misstag varje gång. Det låter dock som det är första gången du plockar ner hotenden? Problemet finns förstås någonstans efter extrudermotorn. Menade förstås att man plockar ner samtliga extruderkomponenter, inklusive hotend, i atomer.

Det kan mycket väl vara den där slangen som spökar. Jag hade definitivt försökt byta ut den.

Nu vet jag inte exakt hur hotenden i Mini ser ut - är väl inte en E3D V6 - men det brukar kunna vara så att nozzeln låser värmarblock och heatbreak när man skruvar i den. Blocket är gängat invändigt, heatbreak och nozzel har utvändig gänga. De låses genom att man skruvar tills de sistnämnda två möts. Kolla så nozzelns gänga inte är 100% bottnad när den sitter (läs: sexkanten ligger inte an mot värmarblocket). Är den bottnad, så låser den förstås inte heatbreaken, och det blir en recess mellan nozzel och heatbreak där plast blir kvar och bränns. Brukar se till att det blir en halv millimeter gänga kvar eller så när det är draget.

Kan inte säga att jag sett någon hotend för hobbybruk som inte har PTFE-slang, och de flesta funkar ju bra, så tror inte konceptet som sådant är dåligt. Hela idén med heatbreaken är ju dessutom att det inte ska vara så fruktansvärt varmt i den ändan. Det är väl bara en fråga om utformning.

När du ändå har det hela isär kan det dock vara värt att kolla så du har riktig värmeövergång från heatbreak till kylflänsen. Kanske kosta på det lite ny kylpasta osv. Kolla även så fläkten funkar som den ska, och att inget är blockerat.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av original-hotenden i Mini, men det är en av grejerna man varit helt öppen med att man sparat pengar på, så man får väl anta att en uppgradering faktiskt är en uppgradering? Av produktbeskrivningen att göra tycks ju halva meningen med den uppgraderingen vara att få bukt med just det problem du upptäckt. Om det sedan är det som orskar slirandet i drivhjulet vågar jag förstås inte garantera, men det är definitivt en potentiell felkälla.

Jag har ingen Prusa men en Ender-3 och jag hade samma problem som du, extrudern kunde för allt i världen inte fås att fungera som den borde. Det kunde funka i en kvart kanske just efter att jag "rensat systemet" men sen började extrudern att bara riva filamentet. Jag bytte till en extruder helt i metall och trodde att det blev bättre, eller ja det blev bättre en kort stund.

Till slut slog jag till och köpte en hotend helt i metall för att man då går runt eventuella problem med plastslangar och glapp mellan saker inne i ens hotend, det var månader sedan och min skrivare skriver som den ska nu. Man får kalibrera steps och sånt efteråt som man alltid ska göra när man byter delar men det verkar du ju ha koll på.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag har ingen Prusa men en Ender-3 och jag hade samma problem som du, extrudern kunde för allt i världen inte fås att fungera som den borde. Det kunde funka i en kvart kanske just efter att jag "rensat systemet" men sen började extrudern att bara riva filamentet. Jag bytte till en extruder helt i metall och trodde att det blev bättre, eller ja det blev bättre en kort stund.

Till slut slog jag till och köpte en hotend helt i metall för att man då går runt eventuella problem med plastslangar och glapp mellan saker inne i ens hotend, det var månader sedan och min skrivare skriver som den ska nu. Man får kalibrera steps och sånt efteråt som man alltid ska göra när man byter delar men det verkar du ju ha koll på.

Lycka till!

Var nog till @BasseBaba den var riktad, right?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har sätt att flera byter till denna..för att göra skrivarna bättre.

https://www.aliexpress.com/item/1005001927523189.html?spm=a2g...

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Tänkte bara ge tips på allt jag gjort som slutade med en extremt stor förbättring och att jag äntligen kunnat printa i både ABS och PETG, samt fick enoooormt mycket bättre utskrifter på PLA.

Har denna printer:
Primacreator p120 v4.0
[link]https://primacreator.com/products/primacreator-p120-v4-0-blue[/link]

I beskrivningen när jag köpte printern stod det att allt skulle vara för-kalibrerat , det kan diskuteras... ingenting var kalibrerat.

1. Justerade E-stepsen , då dessa var helt off med c:a 3-4 cm fel på 10 cm.
Använde följade guide: https://all3dp.com/2/extruder-calibration-6-easy-steps-2/

2. Kalibrerade byggplattan säkerligen 8-10 gånger, tills den var perfekt, använde en pappersbit till detta.
3. Tog loss byggplattan då den satt med magneter, sköljde av både fram och baksida och skrubbade den ren. Gjorde likadant med plattan den sitter på.
4. Kontrollerade alla inställningar och testade allt från olika temps till olika filament (PLA).
5. Limstift från Clas Ohlsson som jag blev tipsad om här i tråden.
https://www.clasohlson.com/se/Limstift-21-g/p/34-9385

Allt det här har gjort det till en ny skrivare i princip, felmarginalen är så låg som +-0.1-0.3 mm på utskrifter.

Tack för alla tips och hoppas detta hjälper någon annan i samma situation!

PLA
215-220 grader
55-65 grader på plattan.
Inget lim.
40-55 mm/s hastighet.

ABS och PETG (experimenterar fortfarande med PETG)
240 - 245 grader
75 grader på plattan
35 mm/s hastighet.
Lim där biten skall sitta som jag applicerar vid 60 grader på plattan.

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]{ Amd Ryzen 9900X - 32 GB DDR5 - RTX 3700 OC }
[ -- Linux-rigg -- ]{ i5-9600k - 16GB - PNY Quadro - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Server --] { i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

Jag har omkring fyra 3D skrivare och har lekt lite med detta i ca 5 år, den erfarenhet jag har gjord mig om när filamentet inte bara glider lätt genom det hela, så är det för att det finns plast kvar i munstycket.

Ofta så är det ju så att vi 3D printar med olika färger och olika typar filament, även olika färger på PLA ger olika temperaturer. Låt oss säga att du printer med en plast som kräv 230 grader, och sen printar med en plast som smälter lätt vid 190c - så kan du ha det problem att det finns plast kvar från den som fungerar vid 230c.

Då måste du upprepa "pulling" tekniken flera gångar och rensa munstycket, du kommer att förvånas av att det finns flera färgar kvar i löpet av den tiden du renar munstycket, jag har sett plast från print jag gjorde ett halvår sen äntligen komma loss vid rening av extrudern.

det som är problemet, är att plasten hopar sig upp lite längre uppe i extrudern, det kan även ha hopat sig upp lite i övergången från extruderspetsen (munstycket) till feeder röret.

En annan grej som händer ofta för nybörjare, är att dom använder en metall stång att rena huvudet med, det är ett stort misstag då metall mot metall kan skapa repor inuti röret, och då är det i principen körd för den extruder, bara att byta munstycke o extruder rör m/kylare. Plasten samlar sig ihop varje gång i dessa små repor, och då blir det trångt, och även om du lyckas att "smälta bort" plasten, kommer det på ny att hopa ihop sig inuti rören. Det är körd för den extruder, bara att byta, sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Var nog till @BasseBaba den var riktad, right?

Haha ja det var det!
Jag tyckte att jag gick till det inlägget som jag ville svara på, jag vet inte vad som gick fel!

Permalänk
Medlem

Tips till alla bara.

Tidigare hade jag problem med warping med K4800 Vertex med PLA.
1. Bred blå maskeringstejp från Biltema. För mig fungerade det bättre än lim.
2. Ett annat förslag är att se till att det inte uppstår drag (blåser) från från utsidan samt skippa fläkten på de första lagren.

Hur som helst, jag slängde min Vertex K4800 (vad det heter) och köpte Prusa MK3 istället. Alla problem försvann 🙂

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk

Är rätt ny på 3D printing och har samlat på mej en del PLA restmaterial. Känns fel att slänga PLA då jag sett folk smälta om rester till ny lina och printat igen utan prob, men har inte direkt plats eller lust att ha någon omsmältnings /linbyggar maskin hemma. Hittade något företag i Sverige som tar emot PLA men då måste det vara utav deras eget märke. Finns det någon tjänst som emot generisk PLA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BirdPeople:

Är rätt ny på 3D printing och har samlat på mej en del PLA restmaterial. Känns fel att slänga PLA då jag sett folk smälta om rester till ny lina och printat igen utan prob, men har inte direkt plats eller lust att ha någon omsmältnings /linbyggar maskin hemma. Hittade något företag i Sverige som tar emot PLA men då måste det vara utav deras eget märke. Finns det någon tjänst som emot generisk PLA?

Man kan spara småbitarna för mindre jobb, eller om du har flera småbitar av samma material och en skrivare med filament-run-out-sensor så kan du kombinera småbitarna i ett större jobb.

Permalänk

Är det någon här som uppgraderat sin nozzle till typ:
https://primacreator.com/collections/nozzle/products/primacre...

Hur stor skillnad gör detta om man bara har en vanlig i mässing att byta till en sån?

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]{ Amd Ryzen 9900X - 32 GB DDR5 - RTX 3700 OC }
[ -- Linux-rigg -- ]{ i5-9600k - 16GB - PNY Quadro - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Server --] { i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }