Permalänk
Medlem

Behöver jag en till router?

Jag upptäckte precis idag (efter fem år) att jag har ett likadant uttag på väggen bakom den stationära datorn som jag har bakom TV:n i vardagsrummet där min router sitter idag (funktionstestat det nya uttaget så det är grönt).

För att slippa dra en kabel genom hela lägenheten tänkte jag att jag bara kan dra en kabel från uttaget bakom datorn och in i den (ca 0.5m) men frågar är då behöver jag en ny router till detta, hur påverkar det min anslutning om jag bara kör en kabel från vägg till dator utan en router mellan (går detta ens?)?

Uttaget är en sån där ComHem grej med TV/BredBand och något mer, det är kopparlina in i väggen men kopplar sedan över till Fiber (hastighet 50/10) så då skulle jag behöva någon specialsladd som är koppar på ena sidan och går över till ethernet på andra, finns det ens?

Om jag skulle behöva en router så har jag ju redan en i vardagsrummet för WiFi och övriga tjänster, vilken bör jag då köpa för detta ändamål för att komma undan så billigt som möjligt utan att det påverkar hastigheten?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av OldDog:

Underligt. Jag har tidigare kunnat koppla TV-kabel från flera olika uttag samtidigt men aldrig provat med internet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

TV är ju TV och internet är internet. Klart du kan putta in en antennkabel i vilket uttag somhelst och se på TV men du har redan ett abonnemang och en router.

Vad försöker du åstadkomma efter så "mycket" text?
Uttaget bakom datorn? Tre-hål-i-väggen-uttaget?
Du vill dra kabel (Koaxial?) från uttag bakom datorn till vardagsrummet utan att behöva dra kabel genom hela LGH in i det uttag bakom TV och sedan kabel till tv?

Permalänk
Medlem

Det går om du köper ett abonnemang till...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

TV är ju TV och internet är internet. Klart du kan putta in en antennkabel i vilket uttag somhelst och se på TV men du har redan ett abonnemang och en router.

1-Vad försöker du åstadkomma efter så "mycket" text?
2-Uttaget bakom datorn? Tre-hål-i-väggen-uttaget?
3-Du vill dra kabel (Koaxial?) från uttag bakom datorn till vardagsrummet utan att behöva dra kabel genom hela LGH in i det uttag bakom TV och sedan kabel till tv?

1 - Om jag använda två olika uttag till internet samtidigt så att jag inte behöver ha några kablar alls som går igenom lägenheten så att uttaget bakom TVn är kopplad till TV och en router med WiFi och uttaget bakom datorn bara har en kabel direkt in i datorn.
2 - Ja
3 - Finns det kablar med koaxial på ena änden så den kan gå in i väggen och ethernet på andra änden så den går att köra in direkt i datorn eller måste det finnas en router mellan så att det blir Vägg > Koaxial > Router/Dyl > Ethernet > Dator?

Skrivet av Prelatur:

Det går om du köper ett abonnemang till...

Pratade med ComHem nyss, killen i telefon visste inte om det skulle fungera, däremot hade mitt avtal uppdaterats utan att jag visste om det så nu fick jag dubbel hastighet och en ny router hemskickad gratis, återkommer med svar om några dagar ifall det fungerar eller inte, i värsta fall har jag en ny router och dubbel hastighet gratis iaf!

Permalänk
Medlem

Det finns enheter som gör Ethernet<->Koax<->Ethernet.
Detta är vad Comhem gör när du kör över Koax.

Burkar finns men är ganska dyra i Sverige och det största problemet är att kabeln brukar ägas av Comhem.
Rätt stor risk att du sänker nätverket i hela huset/kvarteret.

Det är en ganska vanlig lösning i USA där många villor har gamla Koax nät.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det finns enheter som gör Ethernet<->Koax<->Ethernet.
Detta är vad Comhem gör när du kör över Koax.

Burkar finns men är ganska dyra i Sverige och det största problemet är att kabeln brukar ägas av Comhem.
Rätt stor risk att du sänker nätverket i hela huset/kvarteret.

Det är en ganska vanlig lösning i USA där många villor har gamla Koax nät.

Kollade runt lite på Amazon också allting kostar ju minst 1000kr med frakt, trodde att det skulle finnas någon enkel lösning som när man t.ex. gör om ett USB-uttag till ethernet med en liten adapter för 99kr från Kjell&Co.

Får avvakta och se om det fungerar med 2 routrar, annars får det helt enkelt bli kabel genom lägenheten. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

3 - Finns det kablar med koaxial på ena änden så den kan gå in i väggen och ethernet på andra änden så den går att köra in direkt i datorn eller måste det finnas en router mellan så att det blir Vägg > Koaxial > Router/Dyl > Ethernet > Dator?

Nej, du måste ha ett kabelmodem för att koppla mellan koaxial och ethernet. Helt olika signaler i respektive kabel.

Permalänk
Medlem

Det är inget du ska tänka på ens.

Det är fastighetsägaren som äger kablarna i fastigheten, men varken du eller fastighetsägaren får själv göra några förändringar utan hjälp av behörig installatör.

Det andra uttaget och det första kan sitta i serie, men de kan också tillhöra två olika slingor av kaskadkoppling.

Det finns några olika tekniker för att köra ethernet över koax, men det ska du inte köra över ett nät som sitter ihop med grannarna och då måste du ändå ta in en behörig installatör och hoppas på att det sitter i serie. I teorin kan du alltså med hjälp av behörig installatör koppla loss det andra uttaget och använda koaxkabeln för ethernet över koax, i praktiken kommer det inte hända.

Eftersom du behöver ta in behörig installatör så kommer det vara billigare att bara ta in någon som drar en nätverkskabel åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inget du ska tänka på ens.

Det är fastighetsägaren som äger kablarna i fastigheten, men varken du eller fastighetsägaren får själv göra några förändringar utan hjälp av behörig installatör.

Det andra uttaget och det första kan sitta i serie, men de kan också tillhöra två olika slingor av kaskadkoppling.

Det finns några olika tekniker för att köra ethernet över koax, men det ska du inte köra över ett nät som sitter ihop med grannarna och då måste du ändå ta in en behörig installatör och hoppas på att det sitter i serie. I teorin kan du alltså med hjälp av behörig installatör koppla loss det andra uttaget och använda koaxkabeln för ethernet över koax, i praktiken kommer det inte hända.

Eftersom du behöver ta in behörig installatör så kommer det vara billigare att bara ta in någon som drar en nätverkskabel åt dig.

Jag hänger inte riktigt med nu på vad du menar. Jag ska inte in i väggen och gräva och ersätta koax med ethernet utan undrade bara om det finns någon form av adapter från koax så att jag kan köra den rätt in i datorn utan en router emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Jag hänger inte riktigt med nu på vad du menar. Jag ska inte in i väggen och gräva och ersätta koax med ethernet utan undrade bara om det finns någon form av adapter från koax så att jag kan köra den rätt in i datorn utan en router emellan.

Router och router. Du behöver ett kabelmodem. De flesta kabelmodem fungerar dessutom som router, men det är inget absolut måste.

Permalänk
Rekordmedlem

Om antennuttagen är anslutna till kabeltvnätet så går de inte att använda för nått hempul alls utan att förstöra nätet så låt bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om antennuttagen är anslutna till kabeltvnätet så går de inte att använda för nått hempul alls utan att förstöra nätet så låt bli.

Menar du att jag riskerar att förstöra hela nätet i byggnaden om jag har 2st router/modem kopplade till olika uttag i min lgh eller har det skett ett missförstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Menar du att jag riskerar att förstöra hela nätet i byggnaden om jag har 2st router/modem kopplade till olika uttag i min lgh eller har det skett ett missförstånd?

Nej men om du försöker använda koaxnätet som ditt eget lan då kan du sänka allt för alla.

Självklart kan du ha två modem men dom kommer inte hamna på samma nät och du behöver ha två abonnemang då abonnemanget är knutet till det fysiska modemt.

EDIT: sök på homeplug så kan det lösa dina sladdproblem , funkar dock si och så för en del

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nej men om du försöker använda koaxnätet som ditt eget lan då kan du sänka allt för alla.

Självklart kan du ha två modem men dom kommer inte hamna på samma nät och du behöver ha två abonnemang då abonnemanget är knutet till det fysiska modemt.

EDIT: sök på homeplug så kan det lösa dina sladdproblem , funkar dock si och så för en del

Jaha så om jag hade kopplat en Koax direkt från väggen in i min dator utan ett modem emellan så hade jag riskerat att sänka allt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeBron:

Jaha så om jag hade kopplat en Koax direkt från väggen in i min dator utan ett modem emellan så hade jag riskerat att sänka allt?

??? Hur och till vad skulle du ansluta en koax i datorn ? Förr kunde man koppla nätverk via koax (via BNC kontakter) men det är 20 år sedan den tekniken började fasas ut.
Så här såg gamla nätverkskort ut, efter den tiden är det extremt ovanligt med nån typ av koaxanslutning på en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

??? Hur och till vad skulle du ansluta en koax i datorn ? Förr kunde man koppla nätverk via koax (via BNC kontakter) men det är 20 år sedan den tekniken började fasas ut.
Så här såg gamla nätverkskort ut, efter den tiden är det extremt ovanligt med nån typ av koaxanslutning på en dator.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/Network_card.jpg

Jag vet inte! Jag är jätteförvirrad just nu, folk säger att jag kommer förstöra nätet för hela byggnaden, hur kommer jag göra det?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av LeBron:

Jag vet inte! Jag är jätteförvirrad just nu, folk säger att jag kommer förstöra nätet för hela byggnaden, hur kommer jag göra det?

Ok, stopp nu. Nu har det blandats så många olika svar och frågor i tråden. Vi tar det från början.

1. Först och främst - förstår jag dig rätt att du vill kunna koppla upp din dator mot internet utan att behöva dra en sladd ända från där din nuvarande router/modem står ("tvärs över lägenheten"?

2. Du kommer inte att kunna köra två router/modem samtidigt och du kommer inte att kunna köpa en separat adapter att sätta i Comhem-uttaget bakom din dator för att få internet i din dator. Du behöver ett router/modem som omvandlar signalen som kommer via Coax - till signalen som går via den vanliga nätverkskabeln du kopplar in i datorn. Det är Comhems router/modem som utför detta. Eftersom abonnemanget låses till din router/modem kommer du inte kunna ha två routers/modem igång i lägenheten samtidigt.

3. Finns det någon anledning till att du har router/modemet bakom TVn idag? Finns det något annat du kopplar in i router/modemet via sladd som du använder där idag?

Om inte så skulle jag rekommendera att du helt enkelt flyttar router/modemet och har det vid din dator istället. Då kan du koppla in datorn via sladd direkt i ditt router/modem. Andra apparater kan du då ansluta trådlöst via Wifi.

Alternativet är att du behåller router/modemet på samma plats du har idag och istället kopplar upp din dator via Wifi.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jo du kan köra ett modem/"tre hål i väggen" och dom kommer att fungera utan problem men du måste ha ett separat abonnemang till varje modem.

Man kan t.o.m. koppla flera modem till samma uttag med en split , inget att rekommendera , och innan nån protesterar jo jag har gjort det , varför är en annan femma.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeBron:

Jag vet inte! Jag är jätteförvirrad just nu, folk säger att jag kommer förstöra nätet för hela byggnaden, hur kommer jag göra det?

Antennkablarna i väggarna används och ägs av någon annan än dig, det är Comhem eller fastighetsägaren eller någon annan som äger nätet men framförallt är det INTE du som äger dem och om du ändrar på installationen på fel sätt så kan den tekniskt upphöra att fungera och kanske även sluta fungera för dina grannar och du har dessutom gjort skadegörelse på någon annans egendom, du kan alltså av tekniska orsaker inte använda koaxkablar som redan används i ett kabeltv nät och framförallt äger du inte och har inte heller tillstånd av ägaren att använda dem.
Om du drar egna koaxkablar kan du använda dem men det vore idiotiskt i det här fallet för det är lika enkelt att dra nätverk i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jo du kan köra ett modem/"tre hål i väggen" och dom kommer att fungera utan problem men du måste ha ett separat abonnemang till varje modem.

Man kan t.o.m. koppla flera modem till samma uttag med en split , inget att rekommendera , och innan nån protesterar jo jag har gjort det , varför är en annan femma.

Det kommer i normala fall inte att bli ett lan och bandbredden är begränsad till det kabeln klarar så även om det teoretiskt går är det ofta en mycket dålig lösning jämfört med att bygga ett vanligt lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kommer i normala fall inte att bli ett lan och bandbredden är begränsad till det kabeln klarar så även om det teoretiskt går är det ofta en mycket dålig lösning jämfört med att bygga ett vanligt lan.

Alldeles riktigt , det blir inte ett nät och det skreva jag i ett tidigare inlägg men saken var att det går att ha flera modem i ett hushåll.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det finns teknik som skulle kunna existera vid sidan av DOCSIS, men då all den tekniken möjligen kommer börja prata med dina grannar om någon annan skulle få för sig att koppla in samma typ av hårdvara och då du inte får ansluta prylarna till nätet så är det inget att tänka på, vettiga adaptrar går på några tusenlappar men det är som sagt inget alternativ i nät du delar med andra. Har du antennkablar i din egna villa visst go ahead.

100 meter cat6 kopparkabel kostar 549 kr på Clas Ohlson, en avbitare kostar 69,90 kr och en kabelskalare/slitsverktyg kostar 69,90 kr på Kjell & Company, ett nätverksuttag kostar 45-80 kr styck beroende på butik.

Behöver du bara typ 10 meter så kan du köpa 10 meter cat6-kabel av Deltaco-variant (koppar) från kabelbutiken.com för 199 kr inkl frakt.

Enskild nätverkskabel gömmer du undan lätt i en mindre kabelkanal.

Permalänk
Medlem

Ni hade rätt, fungerar ej med 2st routers. Får bli Cat6 från vardagsrummet helt enkelt. Tur att man grävde i det iaf, nu fick man dubbla hastigheten och en ny router gratis!