Problem med grafikdrivrutiner? nytt 5500 XT som kraschar om och om igen

Permalänk

Problem med grafikdrivrutiner? nytt 5500 XT som kraschar om och om igen

Hejsan!

Köpte en ny burk för inte så länge sedan och har problem med kraschande drivrutiner, verkar det som.

Spelar tex Cities Skylines och inom 5-30 minuter kraschar spelet.
Även i andra spel såsom Transport Fever och till och med när jag kollat Youtube i Chrome har det kraschat.

Nyaste Radeon drivrutinen, 20.12.1

Oftast kommer AMD-felrapporteringsverktyg upp med en dialogruta "Vi upptäckte att tidsgränsen för en drivrutin i ditt system löpte ut", men inte alltid. Kraschrapporten från spelet säger
"d3d11.dll caused an Access Violation (0xc0000005) in module d3d11.dll at 0033:afa6c5f0." med lite olika adresser varje gång.
och mängder med fel liknande "d3d11: failed to create staging 2D texture w=512 h=512 d3dfmt=28 [887a0005]" med några olika värden på w & h. Har förstått att d3d11.dll är en del av DirectX.

Märker inte särskilt varma komponenter heller, GPU kommer sällan över 50 grader, CPU kommer sällan över 60 grader, men peakar ibland på 70 grader.
Har försökt många olika grafiklägen men även om grafiken är neddragen till nästan inget alls så kraschar det ändå. Och som sagt, ibland kraschar det bara när datorn är overksam.

Kraschen beter sig såhär: Först fryser muspekaren, sedan blir skärmen svart några sekunder för att sedan komma tillbaka och då med AMDs dialogruta, om det varit i spelet så verkar spelet rulla på i bakgrunden, hör ljudet av spelet till exempel, så det måste dödas.

Har försökt googlat på det hela, någon föreslog att bara installera drivrutinen och inte AMDs Radeon-program, så jag rensade datorn med DDU och installerade enbart drivrutinen. Det kraschar ändå, men då utan AMDs feldialog, så klart. Testade även PowerColors drivrutin de hänvisar till, men det är bara en gammal version av AMDs egen och det hjälpte inte heller.

Dator:

ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
PowerColor Radeon RX 5500 XT 8GB
Corsair TX550M 550W
Fractal Design Define Nano S

Någon som kan komma med några tips och ideér på vad jag kan testa?

Datorn är ju jätteny, byggd för bara en någon vecka sedan av Inet (för att slippa göra fel med processor etc), och deras tester släppte tydligen igenom datorn.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av orjanalmen:

Hejsan!

Köpte en ny burk för inte så länge sedan och har problem med kraschande drivrutiner, verkar det som.

Spelar tex Cities Skylines och inom 5-30 minuter kraschar spelet.
Även i andra spel såsom Transport Fever och till och med när jag kollat Youtube i Chrome har det kraschat.

Nyaste Radeon drivrutinen, 20.12.1

Oftast kommer AMD-felrapporteringsverktyg upp med en dialogruta "Vi upptäckte att tidsgränsen för en drivrutin i ditt system löpte ut", men inte alltid. Kraschrapporten från spelet säger
"d3d11.dll caused an Access Violation (0xc0000005) in module d3d11.dll at 0033:afa6c5f0." med lite olika adresser varje gång.
och mängder med fel liknande "d3d11: failed to create staging 2D texture w=512 h=512 d3dfmt=28 [887a0005]" med några olika värden på w & h. Har förstått att d3d11.dll är en del av DirectX.

Märker inte särskilt varma komponenter heller, GPU kommer sällan över 50 grader, CPU kommer sällan över 60 grader, men peakar ibland på 70 grader.
Har försökt många olika grafiklägen men även om grafiken är neddragen till nästan inget alls så kraschar det ändå. Och som sagt, ibland kraschar det bara när datorn är overksam.

Kraschen beter sig såhär: Först fryser muspekaren, sedan blir skärmen svart några sekunder för att sedan komma tillbaka och då med AMDs dialogruta, om det varit i spelet så verkar spelet rulla på i bakgrunden, hör ljudet av spelet till exempel, så det måste dödas.

Har försökt googlat på det hela, någon föreslog att bara installera drivrutinen och inte AMDs Radeon-program, så jag rensade datorn med DDU och installerade enbart drivrutinen. Det kraschar ändå, men då utan AMDs feldialog, så klart. Testade även PowerColors drivrutin de hänvisar till, men det är bara en gammal version av AMDs egen och det hjälpte inte heller.

Dator:

ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
PowerColor Radeon RX 5500 XT 8GB
Corsair TX550M 550W
Fractal Design Define Nano S

Någon som kan komma med några tips och ideér på vad jag kan testa?

Datorn är ju jätteny, byggd för bara en någon vecka sedan av Inet (för att slippa göra fel med processor etc), och deras tester släppte tydligen igenom datorn.

1. Ladda ned AMD;s drivrutiner för chipset på deras hemsida och installera dem.

2. Hör av dig till Inet, mail är nog enklast och beskriv problemet.

3. Testa ditt arbetsminne.
Sök efter minne i sökrutan nere till vänster, du skall då få upp minnesdiagnostik som val.
Då kan man välja att starta om datorn och under uppstarten skall minnet testas, vilket tar ganska lång tid.
Varför arbetsminne? jo därför att grafikkortets drivrutiner, till stora dela körs i arbetsminnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

1. Ladda ned AMD;s drivrutiner för chipset på deras hemsida och installera dem.

2. Hör av dig till Inet, mail är nog enklast och beskriv problemet.

3. Testa ditt arbetsminne.
Sök efter minne i sökrutan nere till vänster, du skall då få upp minnesdiagnostik som val.
Då kan man välja att starta om datorn och under uppstarten skall minnet testas, vilket tar ganska lång tid.
Varför arbetsminne? jo därför att grafikkortets drivrutiner, till stora dela körs i arbetsminnet.

1) har jag testat, och testat att rensa med DDU. Men jag ska nog testa en gång till
2) Har påbörjat en dialog, den har hittills kommit lika långt som ditt tips i 1) och att testa att trycka lite på minne och grafikkort för att säkerställa att de sitter ordentligt... Har gjort detta och även tagit loss dem och satt tillbaka dem ifall att något blivit konstigt, som många andra också verkar föreslå på nätet.
3) bra grej där, den ska jag testa asap!

Jättetack för ditt svar!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av orjanalmen:

1) har jag testat, och testat att rensa med DDU. Men jag ska nog testa en gång till
2) Har påbörjat en dialog, den har hittills kommit lika långt som ditt tips i 1) och att testa att trycka lite på minne och grafikkort för att säkerställa att de sitter ordentligt... Har gjort detta och även tagit loss dem och satt tillbaka dem ifall att något blivit konstigt, som många andra också verkar föreslå på nätet.
3) bra grej där, den ska jag testa asap!

Jättetack för ditt svar!

Betonar att det är drivrutiner till Chipset, inte grafikkort jag menar.
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Lycka till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Hej.
Har börjat få detta problem nu det senaste när jag spelar Flight Simulator 2020. Spelet kraschar och felrapport från AMD visar: "Vi upptäckte att tidsgränsen för en drivrutin i ditt system löpte ut".

Hur vet jag vilket chipset jag har?

Sapphire Radeon RX 5600 XT 6GB PULSE
MSI B450 TOMAHAWK MAX
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av slizy:

Hej.
Har börjat få detta problem nu det senaste när jag spelar Flight Simulator 2020. Spelet kraschar och felrapport från AMD visar: "Vi upptäckte att tidsgränsen för en drivrutin i ditt system löpte ut".

Hur vet jag vilket chipset jag har?

Sapphire Radeon RX 5600 XT 6GB PULSE
MSI B450 TOMAHAWK MAX
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
Fractal Design Meshify C

Du har ett B450 chipset.

Mitt problem var tydligen att det var fel på grafikkortet iaf. Inet har tagit in den för felsökning och har bytt ut grafikkortet (efter många om och men för att det är ju så gott om grafikkort just nu..., vilket också föranledde till att det blev ett byte av modell) så jag hoppas att jag får tillbaka datorn nästa vecka... Inet har varit mycket behjälpliga, inte deras fel att de inte får några nya grafikkort från sina leverantörer, men givetvis har det varit trist när den nya datorn har börjat med krångel följt av en månad på verkstaden.

Permalänk

Jag har också haft liknande problem ända sedan jag köpte grafikkortet i höstas. Trodde det var den gamla setupen av dator jag hade då som spökade och köpte nya delar (uppgraderings-paket). Problemet fortsätter ändå.

Intel(R) Core(TM) i5-10600K CPU @ 4.10GHz (12 CPUs), ~4.1GHz
MSI Radeon RX 5500 XT Mech OC HDMI 3xDP 8GB
ASUS ROG Strix Z490-A GAMING moderkort
HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB
ASUS VG278 (skärm)

Symtomen är:
- blinkande svart skärm vid spelande
- ibland leder svart skärm till att det växlas till felrapport AMD och spelet måste avslutas
- "Vi upptäckte att tidsgränsen för en drivrutin i ditt system löpte ut"

Drivrutiner uppdaterade. Raderar temp-katalogen. Tillräckligt med kraft i burken.

Permalänk

Jag får en liknande problem med mitt helt nytt 6700 XT kort, har ingen aning vad jag kan göra åt det, har testat allting jag googlat fram.

Permalänk

Har testat följande:
- Kontrollerat arbetsminnen och de var felfria
- uppdaterad windows
- uppdaterat grafikkorts-drivrutiner
- gett admin-rättigheter till spel och uppstartande spelplattform (Uplay)
- sänkt grafikinställningar
- stängt av Freesync
- bytt HDMI-kabel
- Ominstallerat spelet
- Provat olika hdd att ha spelet på

Har nu haft kontakt med butik jag köpt kortet av och inlett reklamation. Just nu kontaktar de sin leverantör.

Uppdatering: Reklamation har gått igenom och jag får pengar åter.

Permalänk

Jag löste mitt problem genom att rulla tillbaka till 21.3.1 drivrutinen. Pinsamt att man måste göra så