Telenor kopplar upp 5G-nätet i 37 städer

Permalänk
Melding Plague

Telenor kopplar upp 5G-nätet i 37 städer

Dagar efter 5G-auktionen kopplar Telenor på nätet i 37 städer. Hastigheterna uppges överstiga 1 Gbit/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inget större behov. Brukar surfa för mindre än 1 GB per månad...
Min mobil klarar inte 5G heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av cyklonen:

Har inget större behov. Brukar surfa för mindre än 1 GB per månad...
Min mobil klarar inte 5G heller.

Om andra börjar använda 5G kanske ditt 4G-utrymme blir mindre trångt, så det kommer börja funka bättre för dig oavsett om du kan nyttja 5G själv eller inte. Win-win.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är 5G redan aktiverat och körs?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Konstigt att listan kallas för 37 storstäder. Men Borås är alltså inte en av dessa, vi kanske kallas för håla

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Om andra börjar använda 5G kanske ditt 4G-utrymme blir mindre trångt, så det kommer börja funka bättre för dig oavsett om du kan nyttja 5G själv eller inte. Win-win.

Jag har haft comviw de senate åren oc har aldrig haft problem med tekinken och hastigheten med 4g så vad är behövet med 5g om endå inte obägransad surf.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Är 5G redan aktiverat och körs?

har varit aktiverat ett bra tag i stockholm

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

När man lanserade 4G så behövde man ha ett nytt abonnemang från operatörerna (plus en telefon som klarade 4G), undrar om detta även gäller för 5G?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Det är bra att det går framåt. Alla nya mobilnät har haft en väldigt trög start, där få vare sig har haft en mobil eller täckning till det i början.

Skrivet av cyklonen:

Har inget större behov. Brukar surfa för mindre än 1 GB per månad...
Min mobil klarar inte 5G heller.

Så många polare jag har haft som sagt likadant om NMT, GSM etc. För att ta telefoner i allmänhet så räcker en minicall, vill folk nå en så skickar de ett meddelande. Sedan letar man bara upp närmsta telefonkiosk och ringer upp. Folk skaffar idag så mycket onödig teknik som ej behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

När man lanserade 4G så behövde man ha ett nytt abonnemang från operatörerna (plus en telefon som klarade 4G), undrar om detta även gäller för 5G?

För telefon så ja, man måste ha en telefon som har 5G.
För abonnemang så är det beroende på operatör (och abonnemang) Tele2 har te.x abonnemang där 5G sedan en tid tillbaka redan ingick.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Om man inte bor där Telenor ska ha 5G men man har Telenor... dags att byta nu när bindningstiden går ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

När man lanserade 4G så behövde man ha ett nytt abonnemang från operatörerna (plus en telefon som klarade 4G), undrar om detta även gäller för 5G?

Gällande telefon = Ja. Du behöver en telefon som kan hantera 5G. De flesta nya modeller från Samsung och Apple har redan 5G dock.

Gällande abbonemnag = Beror på vilken operatör. De flesta operatörer har en eller flera abbonemang där 5G ingår, om jag kommer ihåg rätt så ingår det i alla "unlimited" abbonemang som de har. Vissa operatörer erbjuder 5G även på billigare abbonemang.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

Om man inte bor där Telenor ska ha 5G men man har Telenor... dags att byta nu när bindningstiden går ut?

Dags att skaffa en ny bostad där Telenor har 5G?
De städer som visades var väl bara de städer som Telenor börjar med, få personer är idag så akut behov av 5G så de behöver göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dags att skaffa en ny bostad där Telenor har 5G?
De städer som visades var väl bara de städer som Telenor börjar med, få personer är idag så akut behov av 5G så de behöver göra nnågot.

Tack för svaret, undrade om de tänkte 'bygga ut' till flera städer senare än de på listan Men kanske läste artikeln för snabbt.. Ja flytta kanske inte skulle vara helt fel annars, kul med omväxling

Permalänk
Medlem

va f-n ska man ha 5g till? aftonhookern på mobilen duger vilket 3g som helst för.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Hmm, använder Telenor sig av Huawei-teknik i sina nät ?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad vi ska ha det till, bara. Vad kräver stor bandbredd över det mobila nätet?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

va f-n ska man ha 5g till? aftonhookern på mobilen duger vilket 3g som helst för.

Vet ej om du är ironisk. Men så otroligt många har sagt samma sak om teknik som du nyss använde för att skriva detta inlägg. Och då menar jag att folk också var seriösa och själva trodde på det.

Skrivet av osgorth:

Jag förstår inte vad vi ska ha det till, bara. Vad kräver stor bandbredd över det mobila nätet?

Väldigt mycket det finns hemsidor som har börjat med bilder, midilåtar och annat. När många användare ser på dessa så slukar det en hel del trafik.. Nej vänta, det är inte år 1993 nu.
Ja, men exakt samma argument gäller fast folk kollar på film, lyssnar på musik, teknisk utrustning kommunicerar. Detta till den grad att bandbredden i vissa storstäder ej börjar räcka till.
Dessutom är vissa behov av kort responstid för fjärrstyrning och spel. Där vissa säger att datorspel är en fluga, de dog ut i den stora Videospelkrasch 1983. Men tro det eller ej, det har återhämtat sig och det finns folk som spelar på konsoler och datorer idag och de är beroende av låga svarstider i vissa typer av spel som fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Hmm, använder Telenor sig av Huawei-teknik i sina nät ?

Det får dom inte iom reglerna kring auktionen som var i veckan

Permalänk
Medlem
Citat:

Den inledande rundan orter fokuserar på storstäder och populära turistorter för sommar- och vinteraktiviteter.

Ok så...städer/byar som Boden och Rättvik ska få 5G först, men stora städer som Lund, Helsingborg, HässleHolm kommer inte få det? #logic

Rulla ut 5G för oss skåningar bums meddesamma!

Permalänk
Medlem

"Den inledande rundan orter fokuserar på storstäder och populära turistorter för sommar- och vinteraktiviteter."

*angry rant mode on*
Nä, inledande rundan fokuserar på Stockholm och orter inom 20 mil från Stockholm. Plus resmål Stockholmare åker till. Med 5 alibi orter för att det ska vara en nationell satsning. Bland Sveriges 37 befolkningsrikaste orter är en av tio söder om Göteborg med, Malmö.
*mode off*

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vet ej om du är ironisk. Men så otroligt många har sagt samma sak om teknik som du nyss använde för att skriva detta inlägg. Och då menar jag att folk också var seriösa och själva trodde på det.

Så är det ju oftast. Att teknik i sin linda oftast är helt oanvändbar för de flesta konsumenter.

Ex 25 000 för denna OLED från 2007 ser jag som hål i huvudet att köpa https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sony_XEL-1

Sen att det finns vettiga OLED tvs som ex LG CX 13 år senare, när produkterna mognat är ju en annan femma.

Men det är ju bra att det finns early adopters som kan tänka sig att lägga pengar på att vara pre alpha testers.

Så. 5G om 3-6 år är säkert bra. Men skulle knappast se det som viktigt att ha i en telefon som köps 2020 eller 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Hmm, använder Telenor sig av Huawei-teknik i sina nät ?

Eventuell Huawei-teknik som används har de operatörer som vann 5G licenser förbundit sig att riva ut ur sina nät.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Ser förträffligt ut, blev precis uppringd av Telenor om att de kommer att släcka min "dåliga" kopparnät (60/9) och koppla upp mig på 4G istället (kan inte ha fiber). Kan man få riktig hastighet snart™.

Hemstaden står med på listan över 5G. Strålande Sickan!

Permalänk
Medlem

Jag har iPhone 12 Pro och kan inte använda 5G ännu.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

"Den inledande rundan orter fokuserar på storstäder och populära turistorter för sommar- och vinteraktiviteter."

Varför är Karlskoga med på den listan kan man då fråga sig? En stad utan turister och stor är den inte heller, med lastvaruintag-känsla över hela centrum.

Grattis Karlskoga!

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Sunix:

Hmm, använder Telenor sig av Huawei-teknik i sina nät ?

Telenor och Tele2 bygger gemensam infrastruktur för 5G i det gemensamma bolaget Net4Mobility, och där används teknik från Nokia i kärnnätet (core) och Ericsson i radiodelen (RA).
Källa: https://press.telenor.se/pressreleases/telenor-och-tele2-vinn...

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av jreklund:

Ser förträffligt ut, blev precis uppringd av Telenor om att de kommer att släcka min "dåliga" kopparnät (60/9) och koppla upp mig på 4G istället (kan inte ha fiber). Kan man få riktig hastighet snart™.

Hemstaden står med på listan över 5G. Strålande Sickan!

Strålande, var det en dold foliehattskommentar där?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cooling23:

Jag har iPhone 12 Pro och kan inte använda 5G ännu.

Om orten i din profil stämmer så är den ju inte med på listan 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av loevet:

Strålande, var det en dold foliehattskommentar där?

Ja, för nu måste jag allt köpa en Faraday Cage. Var bättre förr med koppar.