Hur vill du att framtidens moderkort ska designas?

Permalänk
Medlem

Att man plockar bort m.2 från moderkorten & ersätter med u.2(U.3) sata kan man oxå plocka bort. Separata kort för cpu, minnen (ett kort) & pci-e platser.(ett kort) Backplanes för lagring, Alternativ med sockel för grafikkort ,gddr (ett kort) Nätverk (ett kort)
Mao mer modulära moderkort. Så man kan skräddarsy moderkorten efter behov. (risken e väl latens)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Kopiera Apples design med tyst kylning. Tre stora fläktar som sammarbetar för att få låg ljudnivå och utrota alla andra fläktar i systemet.

Moderkort med fler högpresterande expansionsplatser. På ISA och PCI-tiden var moderkortet fullt med portar för expansion och man kunde sätta sitt eller sina grafikkort vart man ville. Inte begränsat till närmast processorn vilket blev standard sedan AGP-porten kom.

- En öppen standard.
- Utrotning av all form av coinwine.
- Fläktlös - Ingen fläkt på moderkortet.
- Endast 12V - Moderkortet levererar 3,3V och 5V.
- Fullt med PCI Express 16x-portar. Sju stycken. - Hälften lanes via CPU och resten via nordbrygga? Eller som punkten nedanför, välja?
- Själv välja/systemet delar upp PCIe till vad som behövs. PCIe4 behöver dagens snabbaste kort max 8x och budgetkort klarar med 4x. Systemet då delar till resterande komponenter via enkel informativt upplägg i BIOS där om man vill kan fördela hur man vill, eller låta systemet dela själv. BEhöver NVMe-disk tillfälligt 4x för att mycket överförs så får den det och plockar från grafikkort som bara ritar en muspekare för tillfället.
- Med punkten ovan kan ett moderkort få fler NVMe-diskar.
- M.2-diskar på baksidan moderkortet? Ny chassi-standard som har ännu mer utkapat i moderkortsplåten?
- Enklare BIOS med färre inställningar. Har använt Apple i många år och föredrar enkelheten i deras upplägg mot PC-världen med mängder med inställningar man inte vet vad flesta gör.
- Ny SATA-standard.... SATA4? För stor snabb SSD-lagring då NVMe-diskar är begränsade i storleken och nu går mot fler lager med lägre prestanda/livslängd. 2,5-diskar har mycket utrymme.
- "SATA 4" har tillräcklig strömleverans för SSD-diskar från moderkortet. En kabel.
- 5Gbps ethernet integrerat som minimum. 1Gbps är snart 20 år gammalt. Såg det 18 år sedan.

Lägre effekt före prestanda. På 486-tiden kunde en processor möjligen kylas med en kylfläns som var 1cm hög och en 40mm-fläkt eller också helt utan kylfläns och fläkt. Datorerna har idag blivit så snabba att få ner effekten bör bara prioritet. Apple ARM och intels nya 11xxx-serie ser lovande ut på singlecore-prestandan. Grafik- och CPU-prestandan i Apple M1 för den strömförbrukningen visar att grafikkort från AMD och Nvidia bör kunna bli mycket mer energieffektiva.

Fler önskemål efter att ha läst igenom tråden.
- "Thunderbolt 5" med PCI Express 4.0.
- U.2 - En kontakt för PCI Express och SATA med strömmatning. Hot swap också...

Permalänk
Medlem

1. Strömkontakterna på samma sida som PCI-E kontakten (mot moderkortet) där de hänger utanför moderkortet

2. Om vi ska tänka om helt: U.2/U.3 kablar (kanske fler om det behövs mer data?) istället för en fast kontakt. Då kan man placera kortet fritt i chassit som man vill.

3. Göra korten så luft kan passera genom dem (Nvidia 3000 FE bra exempel)

4. Kanske likt Intels mini-PC, köra CPU, VRM, Chipset, RAM på ett PCIe kort. Allt annat kommunicerar över denna PCIE via ett bakplan med PCIe switch. Så får man ha gpu/ljud/nätverk etc där och kan byta ut de delar man vill och vara mer modulär än idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Blir snabbt spännande att kyla om alla värmealstrande komponenter sitter i flera lager ovanpå/bredvid varandra.
De kommer spilla värme till varandra och kräva rätt hög fart på fläktarna för att få bort det, om man inte bygger hela alltet till en kyfläns, men då blir det svårt att uppgradera...

Jupps, men om man flyttar kontakterna att sitaa motsatt moderkortet skulle man kunna blåsa luft "enkelt" rakt igenom, i dagens layout måste man ju ofta "böja" luft. Målet skelle vara mer som inverterade moderbräda, typ som i Raven. Behöver ju inte ha massor av instick, att bara skapa moderkortet som ett L, hade ju minskat ytan med 10cm minst, sen typ kyla grafikkort menom att skjutsa luft rakt förbi med stående kylflänsar hade säkert varit bättre, men kan ju inte det idag, pga IO portar och gallerskräp i vägen.

Nu blev den ju inte bra, men Apples soptunna hade nog kunnat bli svinbra om man aggressivare kört på effektivitet och funktion över design

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på oftast är att RAM alltid sitter under en fet kylare och att SATA sitter under något också. Svårt å byta/pilla med utan att behöva plocka bort saker..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kontakterna till frontpanelen känns otroligt daterade jämfört med mycket annat som har blivit bättre. Jag bygger ihop en dator ungefär vart 3:e år i snitt och varenda jäkla gång måste jag googla på hur det ska kopplas exakt, vad betyder den lilla triangeln, vilka kontakter måste anslutas rätt med + och - och vilka kvittar det på osv.

Borde vara en relativt enkel sak att standardisera en enda kontakt. Vill man inte ha vissa lampor igång kan man ju klippa av sladden eller tejpa över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Jupps, men om man flyttar kontakterna att sitaa motsatt moderkortet skulle man kunna blåsa luft "enkelt" rakt igenom, i dagens layout måste man ju ofta "böja" luft. Målet skelle vara mer som inverterade moderbräda, typ som i Raven. Behöver ju inte ha massor av instick, att bara skapa moderkortet som ett L, hade ju minskat ytan med 10cm minst, sen typ kyla grafikkort menom att skjutsa luft rakt förbi med stående kylflänsar hade säkert varit bättre, men kan ju inte det idag, pga IO portar och gallerskräp i vägen.

Nu blev den ju inte bra, men Apples soptunna hade nog kunnat bli svinbra om man aggressivare kört på effektivitet och funktion över design

Blir det inte lite så redan om man bygger mITX exempelvis? Förutom då att grafikkortet har sin kylning på utsidan av L:et.

Men jag håller med. Mindre och delade moderkort hade varit trevligt och gett nya möjligheter för kreativ kylning och andra format på chassin.

Permalänk
Medlem

Ta bort alla .M2 från moderkortet och ha dem i separat instickskort i vanliga PCIE.

Eller variant av ASUS lösning där PCIE port 1 närmast CPU har alla m2 stickor rakt ut från moderkortet med en braket från baksidan PCI-slot att hålla fast sig vid.

slot1 | ---- | ---- | ---- | ---- | (4x .m2 insticksportar, eller det antal man vill stödja från cpu/chipset)

slot2 16x |----------------| (GPU)

Permalänk
Medlem

Tänker ifall man kan ta bort skärmanslutningarna på grafikkort, så det går igenom anslutningarna som är på nästan alla moderkort idag. Så kan själva grafikkortet placeras annorlunda och behöver inte vara vid en kant av chassit.
Kanske ansluta/placera kortet så det kommer i följ med själva cpu för vindtunnel t ex om det är luftkylning.

Och för gudsskull, skippa vga/dvi/hdmi och kör enbart med dp tack. Finns adaptrar om det behövs något av dom andra.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

En PCI-e x16 på ovansidan skulle hamna i samma plan som moderkortet,
tyvärr tror jag att dagens layouter är optimerade ner till bga-kulorna på socketen för att ha minnet åt sidan och PCI-e nedåt.

Men eftersom grafikkortet täcker extra PCI-e platser om man går upp till mATX så borde det vara en lösning att vinkla
de extra PCIe-platserna neråt istället och sälja extender-kablar för de som vill montera extra kort förutom grafikkortet.
Det går att göra redan idag med M.2 eller t.om i kombination med PCIe bifurcation
- men då behövs fler M.2 platser, eller något liknande thunderbolt internt.

För övrigt hoppas jag att DDR6 och nästa generations APU'er kickstartas med kort med fastlödd processor och minne
med möjlighet till mer minnesbandbredd än det som kanske blir standardlösningen senare.

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på vad som hade varit nice. Strömmatning via moderkortet för grafikkort. Kanske en förlängning av pcie så det sitter en port längre ut som bara är för strömmatning och så kopplar man in sina pcie kablar i moderkortet istället. Kablarna för graffe är ju alltid det fulaste i hela bygget, hur mycket man än kabeldrar.
Sen kan vi väl sluta med den här dumma trenden att sätta pcie 16x porten i slot 2 på mATX brädor. Blir så jäkla trångt...om det nu måste göras, flytta up 4x slotten till topppen då. Den gör ju noll nytta under grafikkortet, som nu är väldigt vanligt att de är 2.5 eller 3 slots

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Musikälskare

En USB-C till allt från I/O plattan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det vore väldigt tacksamt om BIOS/UEFI hade en inställning som gjorde att alla inställningar fick en utförlig förklaringsruta som beskrev pedagogiskt vad inställningen gör och hur den kan påverka andra inställningar.
Gärna smart så den känner av vad som är ändrat och förklarar där efter.

ALLT I BIOS/UEFI BORDE HETA LIKADANT OAVSETT MODELL OCH MÄRKE.
Så, behövde få skrika av mig. Tack för visad förståelse.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Ja precis, om man bygger en "tunnel" eller liknande vertikalt kan man få till en helt okej naturlig konvektionskylning, med ne fläkt på det kan det bli bra.
Blir framförallt enkelt att arbete med luftflödena. man kanske till och med skulle kunna köra vattenkylning med radiator i toppen, så konvektion får ta hand om basvärmen från systemet så tar radiatorn den "ljumna" luften i andra steget.

tolkade den ursprungliga idén som: maximalt med komponenter på minimalt med plats.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Nu kom jag på vad som hade varit nice. Strömmatning via moderkortet för grafikkort. Kanske en förlängning av pcie så det sitter en port längre ut som bara är för strömmatning och så kopplar man in sina pcie kablar i moderkortet istället. Kablarna för graffe är ju alltid det fulaste i hela bygget, hur mycket man än kabeldrar.
Sen kan vi väl sluta med den här dumma trenden att sätta pcie 16x porten i slot 2 på mATX brädor. Blir så jäkla trångt...om det nu måste göras, flytta up 4x slotten till topppen då. Den gör ju noll nytta under grafikkortet, som nu är väldigt vanligt att de är 2.5 eller 3 slots

Problemet är ju att alla grafikkort drar olika mycket, blir lite dyrt att ha 600W kapacitet i alla brädor i onödan. Portarna för elsladdarna kan få plats på den sidan ändå, men på överhänget utanför moderkortet

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se mer modularitet med moderkorten, tycker det är ganska trist där nätverk och ljud etc är integrerat.

Man hittar moderkort som är bra dom flesta punkter men där är en stor miss, ibland på nätverk och ibland är ljud delen kass, visst man kan köpa dac och allt de där men varför ska man då ha ett moderkort där allt är inbyggt?

Ha platser typ där io sitter för instickskort av kan, ljud etc men även usb osv så man kan välja utifrån dina egna behov, typ pci- x1 portar och half height kort eller en ny standard.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

En standard för moderkort-front panel. Alltså "en hel" kabel på en kontakt i moderkortet istället för lösa kablar.

Något av mina moderkort kom med en mellandel, så du kunde enkelt kunde koppla in sladdarna i den, och sedan bara koppla den på moderkortet en gång.

Permalänk
Medlem

* En GPU-kortplats på övre änden av moderkortet. Det gör att den som vill ha en massiv GPU kan sätta den där, med plats för en rejäl tornkylare. Samtidigt kan den som vill ha en mindre låda välja en mindre GPU och även CPU-kylare.
* PSU i botten fram. GPUn är normalt ofta längre än 244mm (ATX-standardens djup) så att det blir ett hål där. Förr kunde man ha diskar där, men det är ju knappt någon som har stora 3.5” längre. Strömkontakten på moderkortet kan därför sitta precis där.
* Gemensam sladd till främre kontakterna, som många sagt.
* Bestämd plats för fläktkontakter. Exakt var är skit samma, men gör så att den som bygger lådan kan anpassa sig efter det och dra fram alla fläktkablar - eller integrera förlängning lite snyggt i lådan.
* Två kortplatser längst ner, som idag. Inget som hindrar att man gör varianter som har 7 eller 12 eller vad som helst, men det kan vara basen.
* Standard för expansionskortens längd. Det finns egentligen, men ingen bryr sig. Gör det lite strikt att det finns tre varianter - 170mm (dagens ”halvlängd”, samma som ITX), 300mm (full-längd) samt ny 244mm (som ATX). Då kan man designa lådan efter det och slippa slå upp exakta längder lådan klarar i nån recension. Kan även sätta skruvhål med distanser för att hålla kortet på plats som moderkortet.
* Standard på CPU-kylarens fäste. Skall väl inte vara så svårt att sätta fyra skruvar på samma plats för alla processorer...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet är ju att alla grafikkort drar olika mycket, blir lite dyrt att ha 600W kapacitet i alla brädor i onödan. Portarna för elsladdarna kan få plats på den sidan ändå, men på överhänget utanför moderkortet

Denna tråd känns som att den drar i alla riktningar. Man bör nog skilja på moderkort för spelande, server, lagring och "att vara liten".

Permalänk
Medlem

Vill ha ett ”rent” moderkort. Det mesta som separata instickskort. Ljudkort och dylikt som instickskort för maximal flexibilitet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Inbyggda I/O sköldar.
Lika många kanaler för RAM som platser. 4 platser = Quad-channel.
Endast en grafikkortsplats placerad i moderkortets kant, istället för mitt på, nära CPU'n.
"Riser" kablar till NVMe diskar.
Effektivare strömföring, inga fläktar eller kylflänsar ska behövas på moderkortet.
Sockerbit för frontpanelen borde vara standard.
Tumskruvsmontering.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag hade velat se mer modularitet med moderkorten, tycker det är ganska trist där nätverk och ljud etc är integrerat.

Man hittar moderkort som är bra dom flesta punkter men där är en stor miss, ibland på nätverk och ibland är ljud delen kass, visst man kan köpa dac och allt de där men varför ska man då ha ett moderkort där allt är inbyggt?

Ha platser typ där io sitter för instickskort av kan, ljud etc men även usb osv så man kan välja utifrån dina egna behov, typ pci- x1 portar och half height kort eller en ny standard.

Faktum är att det går att lösa det du ber om med M.2-standarden. Idag är i princip allt M-key (dvs, 4 PCIe-banor), men det finns många andra. B-key är 2 PCIe-banor, SATA, USB och ljud, bland mycket annat. Om man hade ett par sådana, så kunde man ha ett för att sätta nätverkskort i (en del har det idag för Wifi), ett annat för ljud, osv. Misstänker att det skulle bli dyrare, men det går att lösa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Nu anser jag inte att stationära datorer, iallafall med standardiserade formfaktor er som främst ATX hör till framtiden, men mer modulära moderkort där saker är socklade och utbytbara. Lite som Wifi/BT kretsar är idag.

USB för front I/O, att branschen inte fixade detta för 20 år sedan är aningen bedrövligt. Samtidigt brukar jag inte ansluta mer än power, reset och USB ändå.

Mer intressant är att på allvar få fram en barebook standard igen där vi konsumenter åter kan bygga och Speca dator efter budget och behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag hade gärna sett att det gick att ha alla hårddiskar i ett rack där elektronik gjorde att det enbart behövdes EN sladd till moderkortet.

Det finns ju Ide kabel, det börjar ju bli brist på IDE diskar. Strömkabeln är ju separat, men men får inte allt 🤔

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag vill ha moderkort som är större än dagens. Inte i sidled, men på höjden. Tillräckligt för att man med två kortplatser ska kunna använda två kort på höjden utan att det under kväver det övre. Eftersom dagens kort oftast är närmare tre kortplatser höga, så borde mellanrummet vara 6-8 kortplatser, för att ge ordentligt med separation. Detta skulle förlänga ATX-moderkort nertill med ca 8 cm.

Sen skulle jag se till att det finns en enkel integrerad grafikkrets på moderkortet. En rudimentär sak som gör att man kan få ut bild till en skärm oavsett vad för processor man har. På samma sätt som det är standard med ljudkretsar på dagens moderkort. Dels för felsökning, dels för att kunna bygga enkla system utan grafikkort, oberoende av om processorn har en inbyggd grafikkrets eller inte. Här tänker jag mig nåt riktigt enkelt. Tillräckligt för att driva två skärmar i 4K-upplösning med i princip noll 3D-förmåga. Dvs, vettigt för att surfa, visa film och sånt, men inte för spel. 1-2 GB GDDR5 kanske.

Sen vill jag flytta alla kontakter (utom ett par fläktkontakter) till högerkanten, inklusive alla kontakter för ström, chassiknappar, USB-uttag och liknande, och vinkla dem så att man stoppar i kontakterna från sidan, parallellt med moderkortet. På så vis blockerar inte utstickande kablar/kontakter några kortplatser, vilket är vanligt i dag. Den extra höjd jag föreslår i första stycket ger den plats som behövs på sidan för alla kontakter.
Dessutom vill jag se en ny standard för sammanhållna kontakter för chassianslutningarna (strömknapp, aktivitetslampa, resetknapp, m m), så att det bara är en kontakt med en enda kabel - helt otroligt att detta inte blivit en standard för under alla dessa år!

Hade också gärna sett att man gjorde om minnesstandarden så att minnesmoduler blir kortare, ca hälften av dagens (med halverad kapacitet per modul), och i stället hade dubbelt antal minnesplatser, dvs normalt åtta i stället för fyra. På så vis behöver inte minnesplatserna vara så blockerande i höjdled.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara ett öppet PCB. Skydd över hela skiten.

Häromdagen skulle jag byta grafikkort och det är helluva trångt att komma åt spärren för PCIE-sloten. Jag tog skruvmejseln för att komma åt ovanifrån och så slant jag rätt rejält.

Typ alla kontakter samlade i ytterkanten så att man slipper ta loss t ex CPU-kylare eller GPU för att byta en chassifläkt.

Å så ta bort allt som någonsin kan liknas vid färger.
Kanske en mindre display för felsökning istället för morsekod.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

uDTX med vinklad PCI-E för GPU (PIO?), en PCI-E på plats 1 för valfritt instickskort, SO-DIMM istället för fullstora DIMM platser, ECC stöd på alla brädor, ATX12VO PSU, Fler M2 platser på baksidan av moderkortet, standardkontakt för frontpanel, minst ett par Thunderbolt för inkoppling av externa enheter, fler USB-C kontakter istället för USB-A.

AsRock hade flera liknande kort och Sweclockers tittade på lite chassin för det på en mässa för ett antal år sedan.
Exempel:
https://www.asrock.com/MB/Intel/Z170M-PIO2/index.asp

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Vad som kommer hända är att ram-minnet kommer vara fastlöddt i framtiden. Det är det enda stora som kommer hända inom kort.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

utan att tänka till direkt vet jag att allt som gör att man kommer åt bättre att montera ITX kort vore tacksamt, för jag klarar det inte. Fast det är nog lika mycke chassits fel.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Tillbaka till nittiotalet alltså.

Grejen är att det kostar väldigt lite för tillverkarna att ha nätverk, ljudkort och sånt integrerat. Och de allra flesta kunderna nöjer sig med det. Vill man ha bättre så finns det inget som hindrar en att installera andra alternativ, men den marknaden är inte direkt jättestor just för att de integrerade komponenterna är good enough, och integrerade förstås. Visst hade man kunnat ha avskalade serier för de som själva vill välja komponenter och mer utrustade för övriga, men merkostnaden för att bygga en extra serie är förstås inte så låg och då marknaden är så pass liten så hade det sannolikt inte lönat sig.

Men det är ju så det har sett ut löpande. Saker finns som instickskort eller liknande (USB idag kanske), börjar integreras på dyrare moderkort och till slut så är de integrerade överallt och "ingen" köper instickskorten längre.

Skrivet av CymbalCrasher:

Något av mina moderkort kom med en mellandel, så du kunde enkelt kunde koppla in sladdarna i den, och sedan bara koppla den på moderkortet en gång.

Jo, det är rätt vanligt enligt min erfarenhet. Jag förstår inte riktigt hur det kan vara ett så stort problem att peta i några små sladdar. Man slipper ju jumpers och dipswitchar numera i alla fall.