Hur vill du att framtidens moderkort ska designas?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Frux:

vilka kontakter måste anslutas rätt med + och - och vilka kvittar det på osv.

Just detta behöver man aldrig googla igen när man väl förstått varför det är som det är: Dioder leder per definition bara ström i ena riktningen, medan strömbrytare sluter en krets utan hänsyn till riktning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vad som kommer hända är att ram-minnet kommer vara fastlöddt i framtiden. Det är det enda stora som kommer hända inom kort.

Öh, nä. Kanske på Apple-burkar, där valfrihet ses som nåt fult, men inte på moderkort för riktiga datorer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bakpanel bas
HDMI 2.1
DP 2.0
Ethernet 10Gb (n-base)
2x Thunderbolt 4

Bakpanel optional
Antennkontakt WiFi/BT
4xUSB-A

Frontpanel Bas
Thunderbolt 4, se PCIE (Upp till tillverkare att välja hubb med flera uttag eller rak anslutning)
Power
StatusLED 5V NeoPixel typ (konfigurerbar i BIOS, första sitter i Powerknapp (ex blå för standby, grön för på, röd för CPU >x%), övriga konfigurerbara (optional).

PCIE
16x slot för GPU
4x4 M.2
4x TB4 (Kan användas för Frontpanel)

SATA
Nej, kan fås med kabinett anslutna med TB4

Dvs inget legacy, ljud etc kan fås i frontpanel som ansluts med TB4/USB4. 3,5" plats tillbaka eller liknande för frontpanelanslutningar som är utbytbara. Intern kabinettstandard för kabinett anslutna över TB4 för SATA/SCSI

Kylning
6x PWM chassifläkt
2x CPU-Fan

Optional
Pump/Vattenkylning
RGB

Så 64 PCIe 4.0-banor (varav 8 till chipset)

Möjlighet att ansluta enkortsdator eller mikrokontroller för statusövervakning, ink bypass strömförsörjning, dvs ström samt SPI eller I2C för läsning av sensorer/styrning av BIOS-funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vad som kommer hända är att ram-minnet kommer vara fastlöddt i framtiden. Det är det enda stora som kommer hända inom kort.

Nej

Permalänk
Medlem

Modulärt, i stil med Razers koncept Christine som visades på CES 2014.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Öh, nä. Kanske på Apple-burkar, där valfrihet ses som nåt fult, men inte på moderkort för riktiga datorer.

Man kan ju hoppas, men branschen gillar att titta på Apple och göra samma. Just nu kör Apple med LPDDR4X-4266. Det är rätt högt när Intel precis är på väg till DDR4-3200. Det går inte att komma så högt med lösa DDR4, så räkna med att det finns de som experimenterar med samma lösning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Man kan ju hoppas, men branschen gillar att titta på Apple och göra samma. Just nu kör Apple med LPDDR4X-4266. Det är rätt högt när Intel precis är på väg till DDR4-3200. Det går inte att komma så högt med lösa DDR4, så räkna med att det finns de som experimenterar med samma lösning.

Ja, jag vet att det finns gott om hönshjärnor och idioter på allehanda företag som vill kopiera Apples till synes ändlösa rad av dumheter. Men Apples lösning är lite som Göran Persson kommenterade angående Kina efter ett statsbesök på 90-talet: "För mig är det oerhört slående vad politisk stabilitet betyder för ekonomisk utveckling när man ser det kinesiska exemplet." Dvs, med total kontroll och eliminering av valfrihet och demokrati, så kan man få högre effektivitet mätt på ett sätt. Men det innebär också att alla tvingas in i samma fålla, och det finns inget utrymme för att agera efter eget huvud. Apples motto "Thing different" är oerhört ironiskt, när man vet att det inte finns nåt utrymme alls för eget tänkande som anställd på Apple, eller som kund hos Apple.

PC-marknaden bygger på att man som köpare kan sätta samman ett system med den balans av komponenter som passar ens behov och ens plånbok bäst. Fastlödda minnesmoduler skulle gå emot det, och det skulle bli uppror.

Det går för övrigt utmärkt att skaffa minnen med samma klockfrekvens som de Apple-minnen du nämner. Vad Intel skriver för utlovad hastighet har inte så mycket att göra med vad som är maximal. Över 5000 MT/s funkar på både system från Intel och AMD, så det är mest en fråga om budget...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vinklade 24 pin så dessa sätts in från baksidan, För att inte bli så bulkigt baktill vinklas dessa 22,5 grader
Vinklade 8pin så dessa sätts in från baksidan För att inte bli så bulkigt baktill vinklas dessa 67,5 grader
Genomdragningshål på baksidan för ström till GPU, Även denna något vinklad för att spara utrumme bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Just detta behöver man aldrig googla igen när man väl förstått varför det är som det är: Dioder leder per definition bara ström i ena riktningen, medan strömbrytare sluter en krets utan hänsyn till riktning.

Visst, men samtidigt har de ju uppenbarligen lyckats konstruera ett dussintal andra typer av kontakter så att de smidigt och enkelt endast går att plugga in på "rätt" håll. Därmed har man eliminerat risken för felkopplingar och gjort riktningen på kontakterna till ett icke-problem som inte behöver diskuteras. Alltid en bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Öh, nä. Kanske på Apple-burkar, där valfrihet ses som nåt fult, men inte på moderkort för riktiga datorer.

Skrivet av Mordekai:

"riktiga datorer" objektivt och förklarande argument...
Njut av resan pojkar när det bär av. Kan ni PM mig och kalla mig oraklet....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

Kom på en detalj till

Mindre bloat som bara är till för att se bra ut. Det är på tok för mycket som är form före funktion idag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Dedär med ett basgrafikkort lá nForce tiden skulle va fint.
Själv tycker jag idén med ram på cpu iaf en del skulle va fränt, t.ex 1GB direkt på processorn.
Kan vi komma bort ifrån idén med Appar eller webbläsare i UEFI och allt annat dumt som antar att dom inte nångång får för sig att arbeta mot användaren.
*Stirrar argt på IME*

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tänker ifall man kan ta bort skärmanslutningarna på grafikkort, så det går igenom anslutningarna som är på nästan alla moderkort idag. Så kan själva grafikkortet placeras annorlunda och behöver inte vara vid en kant av chassit.
Kanske ansluta/placera kortet så det kommer i följ med själva cpu för vindtunnel t ex om det är luftkylning.

Och för gudsskull, skippa vga/dvi/hdmi och kör enbart med dp tack. Finns adaptrar om det behövs något av dom andra.

Du skulle dom behöva öka tillförlitligheten på adaptrar med cirka 1000% för att det ens skulle no paritet med vad vi har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

"riktiga datorer" objektivt och förklarande argument...
Njut av resan pojkar när det bär av. Kan ni PM mig och kalla mig oraklet....

Njuta av resan? Vilken resa? Resan mot det bländvita helvetet där Jobs och Cook är gudar, och där minsta avvikelse från den rätta, minimalism- och konformismläran bestraffas hårt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig finnas ett moderkort som täcker in alla olika användares behov.

Vill någon ha en liten kub som står i tv möbeln så kommer dom inte ha samma behov av någon som redigerar video, foto eller håller på med VMs.

För att inte tala om hur stor skillnad det är på folks speldatorer.

Bättre placering på dom olika delarna på moderkortet vore dock önskvärt. Inte många chassi som har kvar PSU i toppen längre så strömkontakter borde kunna flyttas till nedre delen av moderkortet för att förenkla strömkabel dragningar.

Ser också gärna att cpu socket och Ram minnes platserna är mer separerade så att man slipper jaga låg profil minnen bara för att kunna få dom på plats pga stora towerkylare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ElonB:

standard för moderkort-front panel, med typ 40 programmerbara pinnar så moderkort kan ta emot alla möjliga chassitillverkares framknas i en enkel kabel.

Ungefär som en Raspberry Pi, en standardiserad gpio header vore faktiskt inte dumt för den skulle gå att ha till mycket för de som inte vill ha en passivkyld dator. tex styra kylning och tyvärr gillar ju en del också barnsligt blinkande lådor så att integrera en mikrokontroller kunde vara användbart och med tanke på att de inte är dyra (Pi Pico kostar 49kr) så borde det knappast behöva kosta ens 10 kr att göra det på ett moderkort.

Skrivet av Nbwu:

Blir snabbt spännande att kyla om alla värmealstrande komponenter sitter i flera lager ovanpå/bredvid varandra.
De kommer spilla värme till varandra och kräva rätt hög fart på fläktarna för att få bort det, om man inte bygger hela alltet till en kyfläns, men då blir det svårt att uppgradera...

Det är tekniskt redan löst med intern vätskekylning i "kretsarna" och ökar volymerna på det sjunker priset så det borde inte vara ett problem vid masstillverkning, dessutom går det ju att bygga platt så att alla ytor som ska kylas hamnar i ett plan i stället för dagens design, kräver att man kommer överens om en ny standard för måtten bara

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, jag vet att det finns gott om hönshjärnor och idioter på allehanda företag som vill kopiera Apples till synes ändlösa rad av dumheter.

Jag delar dina åsikter i det mesta av vad du skriver - det var inte det som var poängen. Poängen är att jag tror att det kommer att hända ändå. Jag tror också att vi alla kommer att dö någon gång - betyder inte att jag vill det.

Citat:

Det går för övrigt utmärkt att skaffa minnen med samma klockfrekvens som de Apple-minnen du nämner. Vad Intel skriver för utlovad hastighet har inte så mycket att göra med vad som är maximal. Över 5000 MT/s funkar på både system från Intel och AMD, så det är mest en fråga om budget...

Nja. JEDECs högsta hastighet för DDR4 är 3200MHz (effektivt), för det är det snabbast de tycker man kan köra minnena på 1.2V och godkänd tillförlitlighet. Alla som går högre än så gör det genom att de övervoltar till åtminstone 1.35V. Samtidigt går LPDDR4X med spänningen (VDDQ) på 0.6V. Det börjar bli rätt mycket energi och värmeutveckling man sparar då. I en tid när alla vill ha tunt, tyst och svalt så är det där en attraktiv förändring.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I en tid när alla vill ha tunt, tyst och svalt så är det där en attraktiv förändring.

Tala för dig själv. Jag vill ha prestanda. Dessa små designerdatorer som är dysfunktionella men energisnåla och tysta, lockar mig absolut noll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Blir snabbt spännande att kyla om alla värmealstrande komponenter sitter i flera lager ovanpå/bredvid varandra.
De kommer spilla värme till varandra och kräva rätt hög fart på fläktarna för att få bort det, om man inte bygger hela alltet till en kyfläns, men då blir det svårt att uppgradera...

Om man tänker sig en öppen rektangel, 4 sidor, stående vertikalt med en fläkt i botten kanske konvektionen skulle kunna hjälpa till?
Kan se framför mig mobot kommet som ett atx idag men med 4 ledade delar som, efter montering av ram, cpu och kylare viks ihop till just en öppen rektangel. GPU´n monteras med en riser på utsidan. En fläkt i botten eller en i botten och en i toppen för push-pull så borde det gå få rätt ok flöde även på lägre varvtal. *Kanske* Detta är mer än hjärnfis än en allvarlig idé...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Frux:

Visst, men samtidigt har de ju uppenbarligen lyckats konstruera ett dussintal andra typer av kontakter så att de smidigt och enkelt endast går att plugga in på "rätt" håll. Därmed har man eliminerat risken för felkopplingar och gjort riktningen på kontakterna till ett icke-problem som inte behöver diskuteras. Alltid en bättre lösning.

Ye, har ingenting att säga till frontpanels­anslut­ningarnas försvar, utan ville bara ge ett tips med förståelse som kärna, som jag brukar försöka göra när tillfälle ges.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tala för dig själv. Jag vill ha prestanda. Dessa små designerdatorer som är dysfunktionella men energisnåla och tysta, lockar mig absolut noll.

Jotack, men igen - det var inte poängen vad du eller jag vill ha. Vi är en försvinnande liten del av marknaden. Det finns fördelar med att gå över till LPDDR4X och sedan LPDDR5, och eftersom dessa kräver fastlödda minnen (eller t.o.m i paketet, som Apple har gjort) tror jag att det är dit vi är på väg.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jotack, men igen - det var inte poängen vad du eller jag vill ha. Vi är en försvinnande liten del av marknaden. Det finns fördelar med att gå över till LPDDR4X och sedan LPDDR5, och eftersom dessa kräver fastlödda minnen (eller t.o.m i paketet, som Apple har gjort) tror jag att det är dit vi är på väg.

Du verkar inte förstå... Detta handlar om datorer byggda av lösa komponenter. Det finns ingen tillverkare som skulle börja med fastlödda minneskretsar för bärbara datorer i system där hela poängen är valfrihet och att kunna bygga ihop efter behov och därefter uppgradera efter behov.

Och nej, det finns inga som helst fördelar med att gå över till de minnen du nämner, eftersom vi inte snackar om ultratunna bärbara datorer som ska kunna köras på typ sju watt eller nåt löjligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

En bra början är att plocka fram en modernare modell av såväl chassin moderkort och komponenter. Nya sorters minnen, effektivare tystare och kompaktare kyllösningar, GPU, PSU. Designa om moderkorten så man slipper dra sladdar kors och tvärs. Eluttag på moderkortets baksida, koppla det till en integrerad "elcentral" på chassit dit man kopplar allt som kräver ström. Kan ersätta HD buren framför PSU. El till GPU direkt i porten (så man slipper den fulaste sladden i bygget). Skippa alla omoderna kontakter, Vad ska man med gamla USB när alla sorterna är bakåt kompatibla? Satsa på fler M 2 eller vad framtiden kommer med, slopa gamla SATA o dyl. Med bättre kylning kan GPU göras mindre och chassit tunnare. Bättre planering av moderkorten gällande placering av portar etc på så det blir ett friare luftflöde och "luftigare" runt komponenterna.
Slimmare chassin där man skippar alla gamla HD platser och satsar på modern lagring. En dator ser lika dan ut i dag, och grundar sig på samma tänk, som den gjort sen "folkdatorn" kom i marknaden för årtionden sen. Det behövs nytänk, ny design, utveckling. Jag ser det inte som en utveckling med större och större komponenter, klumpigare chassin, och sorgebarn nummer ett: alla bullriga fläktar som fortfarande lever kvar.. Borde gå att fixa effektivare och tystare lösningar än så. Vattenkylning, visst men kanske ngt mindre utrymmeskrävande och helt ljudlöst utan risk för läckage... Alla andra teknikområden har lyckats utveckla produkterna, minska mått/vikt osv. På datorsidan handlar allt bara om snabbare och effektivare komponenter. Att det sen krävs större och större chassin för att få skiten på plats bryr sig ingen tillverkare om.

Om "utvecklingen" fortskrider, hur ser en GPU ut om 2-3 generationer? Tar upp 5 kortplatser, är 53 cm långt, höjd 37 cm, vikt 3,5 kg, 5 fläktar?

Dagens dator med samma stora tunga klumpiga PSU, samma bullriga fläktar som drar runt damm, överdimensionerade GPU och samma stora klumpiga fula chassin som det alltid varit, är det utveckling? Är det bara den svenska marknaden som kör enhetlig typ på chassin, eller finns det bara en typ? Kantig plåtlåda....

En liten smidig burk där alla komponenter får plats, med god kylning, är vad de borde ha som målsättning.

Snart får man väl börja bygga i bakluckan på en gammal Volvo 245...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

"riktiga datorer" objektivt och förklarande argument...
Njut av resan pojkar när det bär av. Kan ni PM mig och kalla mig oraklet....

Tråden handlar ju knappast om färdigbyggda kompletta datorer utan om moderkort för entusiaster som sätter ihop sina egna system. Inom kort finns inte ett enda moderkort i detta segment med fastlött RAM. Du har helt enkelt inte förstått produktsegmentet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Tråden handlar ju knappast om färdigbyggda kompletta datorer utan om moderkort för entusiaster som sätter ihop sina egna system. Inom kort finns inte ett enda moderkort i detta segment med fastlött RAM. Du har helt enkelt inte förstått produktsegmentet.

Och det är väl otroligt tråkigt för det skulle bli billigare och bättre om manb hade en mängd basminne som man sedan kan expandera, sedan var minnet ska sitta går att diskutera men det borde finnas en mängd fast ram som täcker grundbehovet säg 32 Gbyte för en moden dator occh så har man möjlighet att expandera utifrån det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Och det är väl otroligt tråkigt för det skulle bli billigare och bättre om manb hade en mängd basminne som man sedan kan expandera, sedan var minnet ska sitta går att diskutera men det borde finnas en mängd fast ram som täcker grundbehovet säg 32 Gbyte för en moden dator occh så har man möjlighet att expandera utifrån det.

Hur ska det funka med minnesöverklockning och timings isåfall? Blir ju bra bökigt om mellanklass-korten har 16 GB 2666 MHz och enbart korten för 4000+ kr har snabbt RAM. Eller om de då kostar 7000 för att de har så mycket snabbt minne fastlött.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du verkar inte förstå... Detta handlar om datorer byggda av lösa komponenter. Det finns ingen tillverkare som skulle börja med fastlödda minneskretsar för bärbara datorer i system där hela poängen är valfrihet och att kunna bygga ihop efter behov och därefter uppgradera efter behov.

Och nej, det finns inga som helst fördelar med att gå över till de minnen du nämner, eftersom vi inte snackar om ultratunna bärbara datorer som ska kunna köras på typ sju watt eller nåt löjligt.

Menar inte att det är moderkortstillverkare som kommer att gå över, jag menar att OEMer kommer att vilja prova och därför be Intel om stöd i alla desktop-modeller. De har stöd för LPDDR4X i Ice Lake idag, så det vore inte svårt att ordna. Marknaden idag är ungefär dubbelt så många laptops som desktops och när laptopparna går mot LPDDR, blir det snart det vanligaste. Nånstans kommer Intel att fråga sig varför de bryr sig om att utveckla memory controllers och validera dem för en krympande desktop-marknad, när laptopminnena ändå är snabbare. Där någonstans misstänker jag att de kommer att göra LPDDR till det enda de stödjer på fler modeller, och reservera stödet för vanliga DDR till Xeon där valideringstiderna är längre. Moderkortstillverkarna får helt enkelt sälja moderkort med minne på, och överklocka det så mycket de har lust. Alternativet är en annan form av kontakt mellan moderkort och minne, nån form av LGA istället för DIMM-slottar, men det känns lite osannolikt att någon skulle bry sig om att utveckla det.

Men vi har glidit ifrån ämnet lite nu, och jag vet inte om vi kommer så mycket längre i den här tråden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Kontakterna till frontpanelen känns otroligt daterade jämfört med mycket annat som har blivit bättre. Jag bygger ihop en dator ungefär vart 3:e år i snitt och varenda jäkla gång måste jag googla på hur det ska kopplas exakt, vad betyder den lilla triangeln, vilka kontakter måste anslutas rätt med + och - och vilka kvittar det på osv.

Borde vara en relativt enkel sak att standardisera en enda kontakt. Vill man inte ha vissa lampor igång kan man ju klippa av sladden eller tejpa över.

https://i.pinimg.com/originals/c0/7a/0f/c07a0fa5565989d8f79b22f7455f6f08.jpg

Alternativt skulle man via BIOS/UEFI kunna deaktivera delar av kontakten, t.ex. de delar som som strömförsörjer Power- och HDD-LED. Tycker det vore en elegantare lösning än tejp resp. sax.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tråden handlar ju knappast om färdigbyggda kompletta datorer utan om moderkort för entusiaster som sätter ihop sina egna system. Inom kort finns inte ett enda moderkort i detta segment med fastlött RAM. Du har helt enkelt inte förstått produktsegmentet.

Vart skriver jag att jag pratar om färdigbyggda? Vart skriver jag att jag inte pratar om entusiaster?
Problemet är just det, att jag förstått sortimentet. Du har tydligen inte insikt i ett dugg när det gäller vad tillverkare vill plocka bort ur prissynpunkt, värmesynpunkt, effektivitet synpunkt. Hade du förstått vad som är dyrt och komplicerat när det gäller moderkort så hade du haft en helt annan syn på det hela. Backa 15 år tillbaka och säg att alla desktop CPUer skulle ha
minnes controllern inbyggd så att klockning av ram, typ av ram osv inte styrdes av en nordbrygga, att du behövde köpa en K processor för att vissa funktioner var låsta i CPUn, så hade alla också skrattat åt dig. Du saknar helt enkelt insyn och erfarenhet. Det är lungt. Men gå inte på och säg vad andra vet eller inte...

Döden av AGP porten, döden av Nordbryggan, pågående döden av SATA kontrollern. Det nästa logiska delen som skall bort är ramet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Denna tråd känns som att den drar i alla riktningar. Man bör nog skilja på moderkort för spelande, server, lagring och "att vara liten".

Precis min tanke när jag läst här. Dessutom verkar tankarna för spel dra i helt olika riktningar beroende på vilken drömdator olika personer har.

Personligen ser jag inga större fel med nuvarande system. Man kanske skulle vilja ha enbart 12V till moderkortet och passtrough till anslutna komponenter, men det är ju en mindre sak.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician