Permalänk

Vad har ni för 80+ rating?

Permalänk
Medlem

Köpte ett bra 80 Plus Platinum nätaggregat för snart 10 år sedan. Har inga planer på att byta ut det. Nätaggregat är verkligen en del som är värt att spendera lite extra på om man kan då de kan tas med till framtida byggen i flera decennier framöver.

Permalänk
99:e percentilen

Har ett Corsair SF750.

Skrivet av TMG:

Köpte ett bra 80 Plus Platinum nätaggregat för snart 10 år sedan. Har inga planer på att byta ut det. Nätaggregat är verkligen en del som är värt att spendera lite extra på om man kan då de kan tas med till framtida byggen i flera decennier framöver.

Eller hur. Det är dessutom den del som har störst potential att åsamka skada på övriga komponenter. Förstår inte alls folk som köper grafikkort för hur många tusen som helst och samtidigt sparar in några hundralappar på nätagget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har ett Platinum i nuvarande maskin, Titanium i min gamla som väntar på ny hårdvara vid tillfälle.

Jag lärde mig för länge sedan hur urusla många billiga nätagg är, när jag jobbade som teknisk support på ett större företag. Antalet PSU'er vi bytte ut var ingen lek, om vi säger så.. Sedan dess köper jag oftast flaggskeppsmodeller och har inte haft ett enda problem på ~20 år.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Skrivet av Alling:

Har ett Corsair SF750.

Eller hur. Det är dessutom den del som har störst potential att åsamka skada på övriga komponenter. Förstår inte alls folk som köper grafikkort för hur många tusen som helst och samtidigt sparar in några hundralappar på nätagget.

Sjukaste tycker jag är när folk lägger massor av pengar på rgb o musmattor o headsets o tangentbord men snålar på psu #facepalm

Permalänk

Sålänge man inte köper en totalt übercrappy PSU så tycker nog jag att (kastar sten i glashus) det är helt RÄTT att inte överspendera på PSU, men det är jag det. Jag tror personligen inte att ATX PSU:er kommer vara grejen så många år till, och har tex kört på 80+ bronze till barnens ena dator i fyra år, och där är det i alla fall inget som tagit skada. Kör en Kolink Enclave 80+ gold 600W till min egen burk idag (inget höjdarPSU, har fått rätt dåligt betyg i tester) och har en effektmätare på matningen till den. Har aldrig dragit över 400W trots överklockning och ett RTX 3070. Fattar inte grejen faktiskt. Jag brukar bara kolla i specarna till PSU:n hur mycket den kan leverera på 12V-linan, det är ju det som spelar roll.

Klart jag fattar att det är kul med bra grejer (man är ju med på Swec av en anledning), men man kan ju vara realistisk...

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Hedersmedlem

Håller helt klart med i att det är värt att satsa på bra agg och de kan leva riktigt länge men man får nog även vara beredd på att livslängden mycket väl kan bero på hur bra timing man har. Man kanske inte alltid kan fläska på det absolut dyraste man kan få tag på och räkna med att det ska gå att leva med hela livet utan vidare.

Utöver ändrade effektbehov (inte minst genom utfasningen SLI/CF) och med tiden bättre alternativa produkter i små formfaktorer så händer det trots allt en del i PSU-världen över tid.
För att nämna några faktorer så är exempelvis PCIE-standarden mindre än två decennier gammal, vi har haft diverse nya sleep states som gamla agg inte alltid klarat, användningen av MOLEX (och även SATA) skiftar rätt ordentligt t.ex. och rätt som det är så kommer väl någon ny standard.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.