Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vi testar hur mycket grafikminne som krävs för dagens tyngsta spel

Permalänk
Medlem

Bra test!
Så kan folk sluta gnälla på att det är för lite vram på nya grafikkort nu tack.
//1440p gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Håller med, jag har en 35 tums skärm som jag kör 2560*1080 och jag kommer inte att gå upp till 4k på länge eftersom jag är extremt nöjd med min skärm, blir för dyrt helt enkelt.
Har ett 1080 kort med 8 gb och de funkar kanon.

Håller med helt!

För att spela på mer än 1080p behöver man ju grafikkort som kostar mer än resten av datorn känns det som, men 1080p kan man klara för några tusen bara med höga inställningar (rt ej inräknat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det verkar som 8GB VRAM är lite på gränsen om man måste köra Ultra inställningar.

Precis, det är väl framförallt kring 8 GB som frågan kommer upp vad gäller framtidssäkerhet.

Att testa CP i 4K känns inte så relevant, eftersom inget av de testade korten egentligen levererar spelbara resultat (utan DLSS och med den standard som annars brukar användas för spelbarhet). Man har redan passerat gränsen för att korten ska kunna driva runt spelen, oavsett minnesmängd. Det skulle vara mer intressant att testa CP/Ultra och 3070 i ett gränsfall. En från början mer spelbar upplösning som 1080p och 1440p, och jämförelser utan raytracing/med Psycho/med Cinematic, för att se hur 8 GB skalar där.

Det finns mer frågetecken i närtid kring 8 GB.

Billy Khan, Lead Engine Programme på id Software, skrev det här på Twitter för fyra månader sedan:
"Even at resolutions below 4K, higher VRAM is the way to go. 8Gib will be the low end in short order."
Doom Eternal har inte raytracing än, trots att id uppenbarligen jobbat med det, men redan idag stänger det snart ett år gamla spelet officiellt ute kort med mindre än 8 GB i sina högsta inställningar (även om det verkar att gå att komma runt). Vad händer med minneskraven i DE om det får raytracing, eller med nästkommande spel från id?

Far Cry är en spelserie som hela tiden fått HD Texture Packs. Senaste Far Cry New Dawn, för två år sedan, krävde enligt deras egen utsago kort med 6+ GB. Nu är kommande Far Cry 6 ett AMD-sponsrat spel. Nvidia har inte tagit hänsyn till att AMD inte haft raytracing när de lagt till det i spelen de sponsrat, vad händer om Far Cry 6 får ett UltraHD Texture Pack som kräver 12 GB? Eller 16? Far Cry 6 ska ju dessutom ha raytracing (bara för skuggor visserligen). Det är ju inte ett omöjligt scenario om AMD vill utnyttja sin fördel att de har mer VRAM, och samtidigt reta Nvidia lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Och vem vill köra multiskärmslösning i ett simulatorspel med VR support ?

Folk som har byggt upp en hemmacockpit med en massa paneler, knappar och reglage kanske? Svårt att se dem om man har ett headset framför ögonen

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Folk som har byggt upp en hemmacockpit med en massa paneler, knappar och reglage kanske? Svårt att se dem om man har ett headset framför ögonen

Tekniskt sett med perfekt tracking borde man ju kunna synka det perfekt med den renderade bilden. Tror dock inte på det i verkligheten

Permalänk
Medlem

Bland dom som faktisk kör Simulatorer så är det nog mycket vanligt att ha mer än 1 skärm. (sen om det bara är en promille av gamers som kör simulatorer är ju lite moot när man tar med MS FS i artikeln.) Så visst finns det ett argument för att testa med högre upplösningar.

Det jag invänder mot i artikeln är dock titeln. Här har man bara testat hur mycket spelen kan utnyttja, inte vad som krävs för att kunna köra det. 8 Gig må vara det minsta med senaste gen grafikkort, men det är många som inte har senaste gen, eller ens kan köpa pga brist. Det hade ju varit intressant med några äldre modeller också, 4GB tex. Eller iallafall ett försök att begränsa mängden tillgängligt minne på korten med något annat program som käkar upp en viss mängd minne. (vilken säger mycket mer när man också testar prestandan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Det vill säga inget som helst nytt. Att köpa grafikkort på minnesmängd för framtiden har aldrig varit en grej.

Exakt, prestandan på mitt 970 blev ett problem innan minnet orsakade ännu ett sådant.
Känner mig säker med mitt 3080, inte maxat i något ännu, och där det har varit nära så är fps:en för låg för en trevlig upplevelse.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Ja, ett år till. Därefter orkar de inte driva de nya trippel-a-spelen i 4k

Är väl snarare att de inte kör Ultra settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Vad exakt är det som drar upp minnesanvändningen för högre upplösningar? Är det att man vill köra högre upplösta texturer när man kör högre upplösning på skärmen?

Det där har jag också funderat på, vram borde väl öka väldigt lite enbart för att man kör ut fler pixlar i slutbilden? Med samma texturinställningar borde det inte skilja mycket. Men jag har inte 100% koll på vad motorer gör idag, kanske gör de mer detaljerad geometri bara för att upplösningen är högre!?!?

Permalänk
Medlem

8-10GB år 2021 är helt enkelt en stor miss av Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Det där har jag också funderat på, vram borde väl öka väldigt lite enbart för att man kör ut fler pixlar i slutbilden? Med samma texturinställningar borde det inte skilja mycket. Men jag har inte 100% koll på vad motorer gör idag, kanske gör de mer detaljerad geometri bara för att upplösningen är högre!?!?

Geometri (trianglar) och texturer (texels) brukar ju skala ganska linjärt med upplösning för att behålla samma kvalitet i varje del av bilden.

Men det är bara en tumregel såklart, går att göra som man vill, och framförallt kan man ju ändra inställningar tills man gillar resultatet

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Är väl snarare att de inte kör Ultra settings

Jag gissar att det ganska snart kommer att gå utför för 4k-spelande med konsolerna i form av lägre framerates och kompromisser med grafikinställningarna. Det är ju det som är nackdelen med konsol, de är vad de är och går inte att uppgradera för att hänga med den tekniska utvecklingen för framtida spel.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Jag gissar att det ganska snart kommer att gå utför för 4k-spelande med konsolerna i form av lägre framerates och kompromisser med grafikinställningarna. Det är ju det som är nackdelen med konsol, de är vad de är och går inte att uppgradera för att hänga med den tekniska utvecklingen för framtida spel.

Tror iofs att den marknaden är ganska stor så spelutvecklarna lär väl åtminstone försöka göra det spelbart på konsol. En fördel med inställningar som inte alltid är Ultra är att det ju går att få ut lite mer då.

För övrigt, har 4K ens kommit till konsoler? Vilka spela stöder det och i vilka FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Exakt, prestandan på mitt 970 blev ett problem innan minnet orsakade ännu ett sådant.
Känner mig säker med mitt 3080, inte maxat i något ännu, och där det har varit nära så är fps:en för låg för en trevlig upplevelse.

Man skulle nästan kunna tro att nVidia vet vad de gör efter att ha tillverkat grafikkort i 30+ år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marquzz:

Man skulle nästan kunna tro att nVidia vet vad de gör efter att ha tillverkat grafikkort i 30+ år

Snäppet överdrivet då de bildades för mindre än 28 år sedan (25 år sedan första grafikkortet), men poängen är ju densamma.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av sandos:

Tror iofs att den marknaden är ganska stor så spelutvecklarna lär väl åtminstone försöka göra det spelbart på konsol. En fördel med inställningar som inte alltid är Ultra är att det ju går att få ut lite mer då.

För övrigt, har 4K ens kommit till konsoler? Vilka spela stöder det och i vilka FPS?

Jodå, 4k har kommit till konsol. Forza Horizon 4 är väl vad jag kommer på spontant. Tror att det till och med har stöd för 4k 120 hz. Till PS5 tror jag att Demon's Souls körs i 4k.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Cyberpunk 2077 kräver mer vram för att köras stabilt. HDD läge borde alltid vara på oavsett om du har nvme eller HDD, eftersom det gör hela spelupplevelse extremt mycket bättre. Iallafall för min rtx 3070, r5 3600 och 970 Evo plus. Cyberpunk 2077 använder ungefär 1gb mer vram då och i mitt fall upp till 7.8gb i 3440x1440. Du märker största skillnaden vid bilkörning då spelet håller en näst intill konstant FPS med HDD läge.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Otroligt på hur minnesmängden har utvecklats och förändrats på 10 år, för 10 år sedan tyckte man att ett GTX 580 med 3GB var extremt overkill.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Tror iofs att den marknaden är ganska stor så spelutvecklarna lär väl åtminstone försöka göra det spelbart på konsol. En fördel med inställningar som inte alltid är Ultra är att det ju går att få ut lite mer då.

För övrigt, har 4K ens kommit till konsoler? Vilka spela stöder det och i vilka FPS?

Senste jag kommer på är ju Hitman3 som kör i native 4k/60fps på Xbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

8-10GB år 2021 är helt enkelt en stor miss av Nvidia.

Läst artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knakmupp:

Om jag inte missminner mig har väl Nvidias kort Gddr6x minne och en större minnesbandbredd? Borde väl påverka något?

Nej det är inte orsaken till att de allokerar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Snäppet överdrivet då de bildades för mindre än 28 år sedan (25 år sedan första grafikkortet), men poängen är ju densamma.

Haha, börjar bli gammal så lätt att det blir ett årtionde hit eller dit

Permalänk
Medlem

Man kan absolut tycka 10GB är snålt. Men samtidigt så duger ju inte 3080 till att spela på 4K max ändå. GPUn beräkningskapacitet flaskar innan VRAM flaskar. Säga att 3080 inte är framtidssäker om 2-3 år är helt galet, för då kommer ändå 3080 vara stenålder på beräkningar så vem bryr sig om det är för lite VRAM?

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Ultra settings i alla spel utan problem, är endast Microsoft Flight Simulator som jag måste sänka för att de ska funka.

Har 1080 kort och Ryzen 2700x.

Permalänk

Tycker allt tjat om 4k hit och dit är så tråkigt.
Det är ändå bara casual gamers som använder sig utav det ändå.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Jag har gått från 1080 till 1440 och det är stor skillnad. Man märker det direkt så mycket snyggare och trevligare upplevelse.
Problemet är att nu vill jag ha 4k :). Har man inte testat så vet man inte.

Håller med om att det blir dyrt och det är ju synd förstås.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte min 35 tums skärm för dryga 8 tusen för ca 5 år sedan och jag vill inte byta ner mig till en mindre skärm så ska jag gå upp i kvalitet ja då blir de dyrt.

Permalänk
Medlem

Att Control drar mer vram på AMD låter som att någonting udda sker antingen pga drivrutinen eller pga att Control har vendor-specifik kod.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Om det inte är för mycket jobb.
Hade det varit nice om sweclockers kunde ta med dessa tester i spel och gpu benchmarks framöver

Då har vi ännu mer att prata om och kasta pajer 😆

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Tycker allt tjat om 4k hit och dit är så tråkigt.
Det är ändå bara casual gamers som använder sig utav det ändå.

"Nvidia Geforce GTX 1060 6GB"
Sitter inte själv på en 4k skärm utan 5120x1440 så om något levererar 4k@60fps så borde det lira bra för min del också.
Jag trodde faktiskt att minnesmängden skulle påverka mer. Kanske får omvärdera 3080 när de väl finns att köpa...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.