Playstation 5 och Xbox Series S/X bristvaror fram till sommaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Beställde PS5 genom Webhallen 2020-04-20 och fick precis ett mejl om att jag kunde betala för dem.

digital eller standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Det man dock får betänka också är att Series S inte har en skivläsare, så du måste köpa alla spel digitalt vilket i princip alltid innebär att du får betala mer för spelen. Samt så är SSD:n mindre i Series S än X: 512 GB mot 1 TB. Så jag skulle nog ändå räkna med att Series X borde sälja bättre än Series S, åtminstone i Sverige. Tror folk tycker det är värt att betala extra för det man får med Series X.

Som sagt vet jag detta men tycker fortfarande inte man ska köpa one/ps4 ny idag (oavsett modell) . Jag är själv en av de som köpte series x istället för s pga skivspelaren. Men många skiter uppenbarligen i skivspelare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

digital eller standard?

Standard Edition

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hulle:

Jag tror inte den är inriktad till de som har One X, den är inriktad till nya användare som inte har en konsol.

Jag köpte en Series X men om nu priset hade varit mer avgörande så varför inte en Series S? Inte haft konsol sedan 360 och den dog efter ett år.

/hulle.

Skrivet av issue:

Jag har både en series X och S.
När sX kom så fick One X flytta in i gästrummet.
Damen och jag tröttnade fort på laddtider osv efter att ha använt sX.
Så vi ersatte One X med en Series S och både jag och damen är nöjdare de gånger någon av oss spelar i gästrummet. Även om vi inte har 4k så är spel som är optimerade för X|S snygga även på S. T.ex. så är watch dogs legion snyggare på sS än oX.
Gears 5: Hivebusters var riktigt snyggt på sS.
Många klagar även på att sS har så lite disk. Men i fallet Gears 5 så är ju spelat uppdelat i 3-4 delar så man kan plocka bort sånt man inte vill ha, t.ex. kan man välja att bara installera multiplayer, skippa mainstory samt även customizations. Samt att spelen för S inte heller har 4k texturer vilket gör att spelet tar mindre plats

Jag ser absolut en marknad för S

Ok jag böjer mig, det finns faktiskt en ganska bra marknadsandel för denna lilla konsol.

Även om det inte är en andel jag själv är intresserad utav, och kanske därav har mindre koll på efterfrågan.

Det är det fina med Swec, att man får många infallsvinklar och lär sig något då och då! ❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som sagt vet jag detta men tycker fortfarande inte man ska köpa one/ps4 ny idag (oavsett modell) . Jag är själv en av de som köpte series x istället för s pga skivspelaren. Men många skiter uppenbarligen i skivspelare.

Det är färre och färre som använder skivläsaren idag. Har en XBOX One X och har inte använt läsaren på den under de senaste två åren iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag förstår ju att Covid-19 spelar en stor roll här, men är det verkligen ett så otroligt sug efter PS5:an jämfört med när 4:an släpptes att man inte kunnat förutse det hela? Eller vad har man för tillverkningskapacitet?

Jag är mest förvånad över att det skall ta sådan tid innan den finns allmänt tillgänglig. Jag förbokade inte utan tänkte att jag köper en sedan någon gång efter årsskiftet eller så. Men visste inte då att man kanske inte vet vilket årsskifte det blir...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Bergling:

Jag förstår ju att Covid-19 spelar en stor roll här, men är det verkligen ett så otroligt sug efter PS5:an jämfört med när 4:an släpptes att man inte kunnat förutse det hela? Eller vad har man för tillverkningskapacitet?

Jag är mest förvånad över att det skall ta sådan tid innan den finns allmänt tillgänglig. Jag förbokade inte utan tänkte att jag köper en sedan någon gång efter årsskiftet eller så. Men visste inte då att man kanske inte vet vilket årsskifte det blir...

Brist på kretsar samt scalpers köper upp pallar med konsoler.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

2020 är historiens sämsta teknik-släpp-år för konsumenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag skulle nog vilja påstå att det inte är fel på produktionen utan en aldrig tidigare skådad efterfrågan. 5 miljoner ps5 sålda fram till nyår. 18 miljoner enheter skall produceras under 2021. Lägg sen till xbox på det. Det tickar nog på bra på tsmc.

Skrivet av HenrikM:

Det är högre än ps4a produktionen. Men vad otåliga människor inte verkar förstå är att man inte bygger en fabrik för dubbla kapaciteten och sen när initiala rushen är över så står man med en beläggningsgrad på 50%. Det är kapitalförstöring. Man bygger för att ligga nära toppen år efter år.
Lyssnar man på alla gnällspikar här så låter det som om Sony ligger och latar sig. Det gör det inte.

Jag har inte gnällt eller klagat på dålig produktionstakt, men jag tror efterfrågan fortfarande kommer hålla tillgången låg året ut. Nya next-gen titlar kommer driva på, och MASSOR med prudukter ska tillverkas på TSMC 7nm även i år:

PS5
XSS
XSX
Nvidia proffskort/datacenter
Epyc
Radeon 6000
Ryzen 5000
Godtyckligt mycket annat...

Kommer vara brist ett tag till, det betyder inte att Sony suger eller att inget produceras

Permalänk
Medlem

Jag har lösningen på era problem:

If you can’t find a PS5 or Xbox Series X, how about an $80,000 electric sports car with comparable performance?

https://www.theverge.com/2021/1/27/22253258/tesla-model-s-ps5...

🙀

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nej, den saknar ju skivläsare. Finns faktiskt många som köper filmer på skiva/bluray eller vill ha valmöjligheter var man köper spel.

Köpte en Series S (för 2800.-), och har inget behov av optisk läsare. Har en X1X sedan tidigare om jag skulle ha det behovet. Grymt prisvärd konsol, och grym prestanda för pengarna!

För de som behöver optisk spelare, så är det enkelt och bara välja den dyrare XSX istället.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag har lösningen på era problem:

If you can’t find a PS5 or Xbox Series X, how about an $80,000 electric sports car with comparable performance?

https://www.theverge.com/2021/1/27/22253258/tesla-model-s-ps5...

🙀

Jävlar vad snygg den inredningen var!

https://www.tesla.com/sv_se/models?redirect=no

Permalänk
Skrivet av martinot:

Jag har lösningen på era problem:

If you can’t find a PS5 or Xbox Series X, how about an $80,000 electric sports car with comparable performance?

https://www.theverge.com/2021/1/27/22253258/tesla-model-s-ps5...

🙀

Har den blu ray läsare? Hur lång batteritid har den? Viktiga frågor för mobila enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag har lösningen på era problem:

If you can’t find a PS5 or Xbox Series X, how about an $80,000 electric sports car with comparable performance?

https://www.theverge.com/2021/1/27/22253258/tesla-model-s-ps5...

🙀

Du hade mer rätt än väntat. Navi23-baserad tydligen:
https://videocardz.com/newz/amd-navi-23-gpu-block-diagram-for...
(Notes: Comes with a car )
Men jäklar vad de får klocka den för att komma upp i 10TFlops...

edit: Ska vi för övrigt gissa att nästa veckas nyhet lyder: "Tesla Model S Plaid bristvara till 2023, pga AMD chip".

Permalänk
Medlem

Sommaren

Ungarna fyller i Juni så man får hoppas att det finns några till försäljning då?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Det är färre och färre som använder skivläsaren idag. Har en XBOX One X och har inte använt läsaren på den under de senaste två åren iallafall.

Håller med. Har en Series X och endast använt skivläsaren när jag skulle testa om några gamla aerobics DVD-skivor fortfarande funkade.

Innan dess har jag klarat mig med en Switch som inte heller har en skivläsaren. Stationära speldatorn har inte skivläsare. Endast laptopen (men funderar på att plocka ur den och slänga in en hårddisk för lagring.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nja Series S är inte begränsad av en skit processor som alla konsoler i föregående generation. Har man bara en 1920x1080 tv eller inte bryr sig om hög upplösning så är den ett mycket bättre köp än One X/PS4 pro.

Samtidigt ger du upp väldigt mycket för de 2000 kronor du sparar över en Series X. Redan idag ser vi hur Series S har problem med nya spel, och bli inte förvånad om den om några år relegerats till en 720p-konsol. Mindre minne, mindre lagringsutrymme, betydligt sämre GPU, sämre värde på andrahandsmarknaden och kan inte spela spel från skiva innebär att "den billiga" Series S om några år kan ha kostat mer än Series X samtidigt som upplevelsen hela tiden varit sämre. Men visst, som en konsol för barn som bryr sig mindre om bildkvalitet och där skivor är ett riskmoment mer än något annat kan den ju fungera. Eller givetvis som MS tänkt, som basen i ett system där Gamepass är en självklar del.

Vem vet, kanske är det jag som är onödigt kritisk? Series S + Gamepass och man har som förälder ett system som kräver närmast noll underhåll, och 140 kronor per månad är en kostnad som de flesta med någon typ av inkomst kan handskas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Jag fattar inte varför det är brist? Är det coronan eller? Och hur kan man ha ett släpp och sen finns det knappt några produkter att köpa? Tycker PS5 lanseringen sköts skit av både Sony och återförsäljare. Dom borde skämmas!

Coronan ja - "alla" köper nöjeselektronik som galna eftersom vi blir galna av att sitta hemma och har pengar över på våra rese-konton... Och lite mining-boom på det som vill ha GPU:er.

Det levereras nog rätt hyffsade volymer av allt, men som sagt, vi har en aldrig tidigare skådad efterfrågan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Jag fattar inte varför det är brist? Är det coronan eller? Och hur kan man ha ett släpp och sen finns det knappt några produkter att köpa? Tycker PS5 lanseringen sköts skit av både Sony och återförsäljare. Dom borde skämmas!

Kanske är det vi som konsumenter som borde slappna av lite, vi har så länge vant oss vid att det alltid finns allting som vi önskar oss i obegränsad mängd. Att inse att världen inte är ett ymnighetshorn skulle göra många gott och lära de uppskatta vad de faktiskt har, inte bara önska sig nya saker hela tiden.

Skrivet av SockerfriKetchup:

Brist på kretsar samt scalpers köper upp pallar med konsoler.

Fast scalpers påverkar inte tillgången, bara tillgången på förstahandsmarknaden. Ser vi på Ebay så säljs där omkring 100 oöppnade PS5 per dag. Jämför detta med de tiotusentals exemplar som säljs per dag genom de normala kanalerna. Visst, på marginalen påverkar givetvis scalpers, men det är inte som att de står utanför Sonys fabriker och lastar lastbilar fulla direkt från produktionsbandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Samtidigt ger du upp väldigt mycket för de 2000 kronor du sparar över en Series X. Redan idag ser vi hur Series S har problem med nya spel, och bli inte förvånad om den om några år relegerats till en 720p-konsol. Mindre minne, mindre lagringsutrymme, betydligt sämre GPU, sämre värde på andrahandsmarknaden och kan inte spela spel från skiva innebär att "den billiga" Series S om några år kan ha kostat mer än Series X samtidigt som upplevelsen hela tiden varit sämre. Men visst, som en konsol för barn som bryr sig mindre om bildkvalitet och där skivor är ett riskmoment mer än något annat kan den ju fungera. Eller givetvis som MS tänkt, som basen i ett system där Gamepass är en självklar del.

Vem vet, kanske är det jag som är onödigt kritisk? Series S + Gamepass och man har som förälder ett system som kräver närmast noll underhåll, och 140 kronor per månad är en kostnad som de flesta med någon typ av inkomst kan handskas med.

Det jag hävdar är att Series S är ett bättre köp idag om du köper nytt än Xbox one, Xbox one s, Xbox one s all digital, Xbox one x, Ps4, Ps4 Slim och Ps4 Pro.

Enda som talar för att välja den äldre generationen före Series S är skivspelaren, men det är många som inte bryr sig om den funktionen utan endast köper från den inbyggda butiken.

Om man är mer kräsen så väljer man helt enkelt Series x eller PS5 alternativt en bra dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det jag hävdar är att Series S är ett bättre köp idag om du köper nytt än Xbox one, Xbox one s, Xbox one s all digital, Xbox one x, Ps4, Ps4 Slim och Ps4 Pro.

Visst är det som du säger, enda prisvärda alternativet för de äldre konsolerna är att köpa begagnat. Men då kan man å andra sidan få löjligt mycket för pengarna. Har sett Xbox One S säljas för dryga tusenlappen med några spel. Och för de pengarna får man en 4K bluray-spelare, en Chromecast och en spelkonsol med ett gigantiskt spelbibliotek, både fysiskt och digital. Samma sak gäller givetvis även PS4:an även om man där får lägga på några hundralappar på priset. Ofta fascineras jag över hur prisvärda äldre konsoler faktiskt är. Det är ju inte som att Xbox 360 eller PS3 inte har ännu väldigt spelvärda spel, och dessa hittar man kompletta för några hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Samtidigt ger du upp väldigt mycket för de 2000 kronor du sparar över en Series X. Redan idag ser vi hur Series S har problem med nya spel, och bli inte förvånad om den om några år relegerats till en 720p-konsol. Mindre minne, mindre lagringsutrymme, betydligt sämre GPU, sämre värde på andrahandsmarknaden och kan inte spela spel från skiva innebär att "den billiga" Series S om några år kan ha kostat mer än Series X samtidigt som upplevelsen hela tiden varit sämre. Men visst, som en konsol för barn som bryr sig mindre om bildkvalitet och där skivor är ett riskmoment mer än något annat kan den ju fungera. Eller givetvis som MS tänkt, som basen i ett system där Gamepass är en självklar del.

Vem vet, kanske är det jag som är onödigt kritisk? Series S + Gamepass och man har som förälder ett system som kräver närmast noll underhåll, och 140 kronor per månad är en kostnad som de flesta med någon typ av inkomst kan handskas med.

Det vi ser idag är inte att S redan har problem med nya spel utan hur dåligt optimerade spel är. Spela Gears 5: Hivebusters så får du se hur bra det flyter och hur jävla snyggt det är på Series S. Läste även på Gamereactor att The Medium tydligen är snyggt och flyter på det med. Jag har både Series X och S och det enda som är dåligt på S är att spel som inte är optimerade snor inställningar rakt av från One S, och det är ju inte direkt snyggt

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Det vi ser idag är inte att S redan har problem med nya spel utan hur dåligt optimerade spel är. Spela Gears 5: Hivebusters så får du se hur bra det flyter och hur jävla snyggt det är på Series S. Läste även på Gamereactor att The Medium tydligen är snyggt och flyter på det med. Jag har både Series X och S och det enda som är dåligt på S är att spel som inte är optimerade snor inställningar rakt av från One S, och det är ju inte direkt snyggt

Fast spel går inte optimera i all evighet, och Series S 4 teraflop är vad ett 1060 presterar. Visst finns mycket secret sauce i en konsoll, men det finns ingenting magiskt i dessa i slutändan. Men ja, förmodligen är det bara jag som oroar mig i onödan. Det viktigaste är trots allt processorn, och där är ju Series X och S likvärdiga.

Permalänk
Medlem

Kommer ta ett par år för utvecklarna att lära sig att optimera helt för både PS5 och XSX. Så har det varit vid varje tidigare generations konsoler, och så kommer det vara även nu. Man kommer lätt att märka förbättringar som kommer när utvecklarna är helt upplärda och på banan!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Ser ändå inte marknaden för den...
Men ok!

marknaden? jag köpte en till barnen då de ändå får sitta vid en gammal hd tv...

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av westrandy:

marknaden? jag köpte en till barnen då de ändå får sitta vid en gammal hd tv...

Hehe jo jag har blivit överbevisad lika många gånger som jag har kalsonger, så jag hade fel 😂

Helt klart finns det en marknad för denna mini-konsol!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Verkar oavsett finnas series x i lager hos flera Elgiganten sen i torsdags/fredags. Jag plockade upp ett nyss

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Helt klart finns det en marknad för denna mini-konsol!

Jag blev grymt positivt överraskad. Tycker jag fick enormt mycket prestanda per krona!

Så har du ingen XSX redan, och tvekar inför att investera, så kan jag verkligen rekommendera dig en XSS om du får till rätt pris (för mig var det 2800.- då jag hade lite tur med att få en på Elfynd). Kombinera med Gamepass så har du en grym deal!

Dessutom är den gulligt liten liggandes på TV-bänken (mer i storlek av en liten TV-box än en stor spelkonsol). 👌

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Blir en PS5 efter sommaren men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.