Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Internetlösning

Tja,

Jag har telenor som leverantör för tv och bredband.
Det är kopplat via vägguttag till telenor-router och sedan till digitalbox.
Jag vill inte behöva dra två kablar från routern för att ha ethernet på datorn utan jag vill istället ha en switch mitt i lägenheten som jag kan dra två kortare ethernet kablar till datorn och boxen..

Har någon telenor och vet om en switch får digitalboxen att strula? Telenor kunde inte garantera att lösningen skulle fungera.

Mvh,

Permalänk
Medlem

Har telenor-routern en specifik port som kopplas till digitalboxen? Eller går det att koppla vilken port som helst till boxen?

Om det sistnämnda så borde en switch inte göra nån skillnad. Är det en specifik port så är det knepigare. Då lär man få mecka med VLAN, och det är lite bökigt (om än inte omöjligt)

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har telenor-routern en specifik port som kopplas till digitalboxen? Eller går det att koppla vilken port som helst till boxen?

Om det sistnämnda så borde en switch inte göra nån skillnad. Är det en specifik port så är det knepigare. Då lär man få mecka med VLAN, och det är lite bökigt (om än inte omöjligt)

Routern har en WAN ingång för kabeln från vägguttaget och två LAN portar där kabeln till boxen sitter i LAN1.
Borde jag för säkerhets skull kolla om två funkar från port 2 och då kunna dra slutsatsen om att en switch hade fungerat som lösning?

Permalänk
Medlem

Du kan inte dra en kabel från vägguttaget och ställa routern mitt i lägenheten då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Citerat från Telenors hemsida:
Bredband:
Nätverkskabel ska kopplas mellan bredbandsuttaget i väggen eller från port 1 eller 2 i Mediaomvandlaren. Andra ändan kopplas till den röda WAN porten på routern
Tv:
Koppla in nätverkskabeln mellan tv-boxen och närmsta bredbandsuttag, använd valfri port. Det kan vara i routern eller bredbandsuttaget i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguishh:

Citerat från Telenors hemsida:
Bredband:
Nätverkskabel ska kopplas mellan bredbandsuttaget i väggen eller från port 1 eller 2 i Mediaomvandlaren. Andra ändan kopplas till den röda WAN porten på routern
Tv:
Koppla in nätverkskabeln mellan tv-boxen och närmsta bredbandsuttag, använd valfri port. Det kan vara i routern eller bredbandsuttaget i väggen.

Då kommer det funka med vilken switch som helst. Köp nån billig gigabitswitch från typ D-link eller liknande.

Visa signatur

---