Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem

Inför söndagen kan jag rekomendera brunch. Man kan köra bacon över natten och sedan ägg innan servering. Smidigt och bra.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Relik 📜

Någon som testat köra hamburgare? Tänkte prova det, sedan steka på precis innan servering.

Jag är all for vintergrillning, men min stackars grill har svårt att få upp tempen när det är 10-15 grader kallt som nu. Plus att grillölen fryser fast i handen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Fläskfilé kan du köra utan lock. Skulle inte köra den mycket längre än 90 minuter. Längre tid än så och det blir leverpastej av allt ihop. 63 grader lär funka utmärkt. Torra kryddor efter smak. Marinader är jobbigt om du ska vakuumförpacka köttet, men funkar om du kör ziplock. Men blir kladdigt om påsen går sönder eller ramlar ner i badet... Vill du verkligen köra med marinad och vakuumförpackning så frys marinaden innan.

EDIT: Med längre tid så menar jag rejält mer tid, typ 30 minuter eller mer. 5-10 minuter extra är lugnt.

Skrivet av Minthon:

Vi brukar köra 65 grader i 60 minuter. Dela filén en gång och lägger bitarna i vars en sida av påsen för att få så bra kontakt yta mot vattnet som möjligt. Kör även torra kryddor som salt, vitpeppar, lökpulver och vitlökspulver. Brukar dock bränna mina filéer och då med en glace på.

Jag kör inga marinader då det är komplicerat med min vacuumpackare.

Är inte 63 grader lite väl lågt för fläskkött? Nu vet jag att det ska vara så gott som säkert att äta rått fläskkött från Sverige men det tar ändå emot lite. Om man skulle välja iallafall 65 grader, är det för länge med 90 min då?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Någon som testat köra hamburgare? Tänkte prova det, sedan steka på precis innan servering.

Jag är all for vintergrillning, men min stackars grill har svårt att få upp tempen när det är 10-15 grader kallt som nu. Plus att grillölen fryser fast i handen.

Funkar perfa. De får lite konstiga kanter pga påsen som klämmer ut dem, men jäkligt goda burgare. Täck med ost så är problemet löst

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om man skulle välja iallafall 65 grader, är det för länge med 90 min då?

Vet inte, kommer inte ihåg om jag har testat eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Funkar perfa. De får lite konstiga kanter pga påsen som klämmer ut dem, men jäkligt goda burgare. Täck med ost så är problemet löst

Fryser man burgaren innan man vakuumpackar den så behåller de formen perfekt, brukar alltid göra så nu om jag har tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrollhjul:

Jag kom precis av telefonen med DHL, mitt paket har legat på terminalen sedan fredags men eftersom Anova hade fuckat upp mitt telefonnummer så kunde de inte kontakta mig.
Har du inte redan fått en avisering med sms från dem så skulle jag ringa och kolla.

Mitt telefonnummer hade inte heller en siffra rätt. Började på 060 vilket jag inte har en blekaste om var det går.. dhl löste det efter nästa förmåga och aviserade mig.

Teatade för skojs skull att köra litr potatis morötter timjan och vitlök första gången.. blev dåligt resultat. När jah vacuumpackade mef anovas medgöljande maskin blev påaen hård men inte stenhård. Såg ut att vara litr luft kvar mellan bitarna. Har kopplat upp den på wifi och letade upp ett recept på carrots i appen. Körde igång det via appen och det bötjade koka. Tänkte inte mer på det utan trodde jag skulle få en pushnotis när det började bli klart. 30 min över tiden står anovan fortfarande och kokar.. påsen flyter i IKEAS 5 liters kastrull. Råvarorna är inte färdiga och påsen är riktigt slapp men har inte mycket vätska i sig.

Antar att de inte kokats tillräckligt pga påsen flytit. Upplever ni att påsarna känns hårda och stela när kokningen ät klar eller kan ni enkelt hälla runt innehållet om det är i bitar runt i påsen? Stänger inte appen av kokaren när den är klar?

Permalänk
Medlem

Testade potatis idag för första gången. 87C i 90min. Dra mig på en tallpinne vad bra det blev!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Testade potatis idag för första gången. 87C i 90min. Dra mig på en tallpinne vad bra det blev!

Jo, provade i förra veckan, och hela familjen var överraskade att "kokt" potatis kunde smaka så bra!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Testade potatis idag för första gången. 87C i 90min. Dra mig på en tallpinne vad bra det blev!

Jo, provade i förra veckan, och hela familjen var överraskade att "kokt" potatis kunde smaka så bra!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tråkig uppdatering:

Skulle ge mig i kast med ytterligare lite Sous-vidande nu på morgonkvisten men cirkulatorn visar sig nu vara helt död. Visar inga tecken på att vilja leva överhuvudtaget, oavsett hur mycket jag ansträngt mig med felsökning.

Har nu kontaktat Anova Support, återkommer i tråden gällande hur ärendet utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ompax:

Tråkig uppdatering:
https://i.imgur.com/SNjyvXB.png

Skulle ge mig i kast med ytterligare lite Sous-vidande nu på morgonkvisten men cirkulatorn visar sig nu vara helt död. Visar inga tecken på att vilja leva överhuvudtaget, oavsett hur mycket jag ansträngt mig med felsökning.

Har nu kontaktat Anova Support, återkommer i tråden gällande hur ärendet utvecklas.

Riktigt trist, tredje nu i tråden som haft DOA / Död inom 1 månad. Kanske skippade en del kvalitetstestning för att få ut alla produkter snarast?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Riktigt trist, tredje nu i tråden som haft DOA / Död inom 1 månad. Kanske skippade en del kvalitetstestning för att få ut alla produkter snarast?

Jo, eller visste de om att deras kinesiska tillverkare hade en tveksam batch (kanske pga. av alla CV19-problem i Kina), och passade på att rea ut kraftigt under BF?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Igår körde jag entrecote som jag skurit i tjocka bitar, kryddat med salt, peppar och vitlökspulver innan vacning. 54 grader i två timmar. Sedan steka på 30-40 sek på varje sida i en riktigt het rostfritt stål panna. Sedan öste jag dem med lite smör också. Blev riktigt bra tyckte jag och familjen!

Permalänk
Medlem

För er som kikar efter låda med lock så var denna nedsatt just nu till 211 kr så jag har beställt den, har fått bra betyg!
Låda

Köpte även en sånhär rack
Rack

Permalänk
Medlem

Testa Sous Vide för första gången igång med Anova prylarna, det blev fläskfilé :

Körde det i en IKEA 15l gryta, var inte helt enkelt att lägga det på ett vis så att vattenströmarna fördelades jämnt men det speler troligen mindre roll eftersom allt vatten ska hålla samma temp(i detta fall 65 grader). Körde totalt 90 min och sen stektes det på så hög värme en teflonpanna fixar.

Har egentligen bara 2 anmärkningar :

1. Jag antar att det sitter en propeller\fläkt i staven för att sirkulera vattnet, denna låter inte jätte bra? Den går ojämn och ger ifrån sig ett visst ljud, är det meningen?

2. Jag tog varmt vatten från kranen för att kapa uppvärmningstiden, vattnet var såklart rent men ändå blev det avlagringar i och på staven, vissa av dem gick inte att putsa bort. Jag misstänker att det är kalk men är osäker. Hur ofta tvättar ni staven? Är det efter varje använing även om inget läckt ut?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av IsaaKeN:

För er som kikar efter låda med lock så var denna nedsatt just nu till 211 kr så jag har beställt den, har fått bra betyg!

Låda
Köpte även en sånhär rack

Rack

Sidospår, men kul de lyfter fram att lådan är en "fantastic heat conductor"! Det är väl ändå inget positivt i sammanhanget?

EDIT: Även stället! Det har "Väggtatuering på fickor som simmar i badet". Nu vet vi.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Sidospår, men kul de lyfter fram att lådan är en "fantastic heat conductor"! Det är väl ändå inget positivt i sammanhanget?

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81aEd0EYhUL._SL1500_.jpg

EDIT: Även stället! Det har "Väggtatuering på fickor som simmar i badet". Nu vet vi.

Vänta här nu. Så plasten i sig är fantastiskt värmedelande men locket som är gjort i samma material eliminerar värneförluster?

Jag antar att man menar "put lid on top of container containing warm water to slow down cooling of warm water" men ändå.

Väldigt lustigt skrivet. Känns inte som att reklamavdelningen tänkt hela vägen när texten i bilden valdes.

Oavsett köpte jag en ändå för att jag är lat. Hade planer på att köpa en låda likt er andra och skära ut hål själv. Tänkte att jag skulle prova värma upp plasten vid utskärning med hjälp av värmepistol men det kanske hade lett till sprickor ändå 😁

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Antar att de inte kokats tillräckligt pga påsen flytit. Upplever ni att påsarna känns hårda och stela när kokningen ät klar eller kan ni enkelt hälla runt innehållet om det är i bitar runt i påsen? Stänger inte appen av kokaren när den är klar?

Jag tycket inte att man alltid får en perfekt försegling på påsen,
oftast beror det på att någon köttsaft eller liknande sugs ut och lägger sig vid skarven
och jag tror nog att jag vill köra med någon slags marinad för det mesta så det lär få
bli att slabba med maskinen och göra dubbla förseglingar för det mesta.

Torskrygg blev i alla fall väldigt bra - men för att få en trestjärnig måltid krävs nog extra mycket arbete med sås och tillbehör. 47 grader känns också lite fesljummet när det serveras så tror man att sous-viden gör jobbet så blir det rätt tråkigt till slut.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag körde lite kycklingbröstfiléer i dag på 63 grader i två timmar. Dock blev det lite ojämnt resultat. Den här gången satte jag flera filéer i samma vakuumpåse, men jag misstänker att det är lämpligare en och en. Eller hur brukar ni göra? Tänker så att vattnet kan komma åt och cirkulera från alla håll.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag tycket inte att man alltid får en perfekt försegling på påsen,
oftast beror det på att någon köttsaft eller liknande sugs ut och lägger sig vid skarven
och jag tror nog att jag vill köra med någon slags marinad för det mesta så det lär få
bli att slabba med maskinen och göra dubbla förseglingar för det mesta.

Torskrygg blev i alla fall väldigt bra - men för att få en trestjärnig måltid krävs nog extra mycket arbete med sås och tillbehör. 47 grader känns också lite fesljummet när det serveras så tror man att sous-viden gör jobbet så blir det rätt tråkigt till slut.

Nu är detta lite överkurs, men det är alltid svårt med marinader, grytor, soppor, och andra typer av mat med mycket vätska i en sugvakuum-maskin (oavsett fabrikat/varumärke).

Vill man gå vidare i hobbyn så kan jag rekommendera en kammarvakuum-maskin för denna typ av innehåll: https://www.amazon.se/Caso-VacuChef-rostfritt-vakuumkammare-j...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Slog på stort med fläslägg för 19kr/kg,
tyvärr var ena benet skitigt och luktade stall - skippar nog fläsk i åtminstone ett halvår och köper nog mer importerat istället ...

Hoppas du skrev fel med 19kr/kg

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av m4gnify:

Hoppas du skrev fel med 19kr/kg

Fläsklägg kan absolut kosta 19 kr / kg, även om jag tror att jag oftare ser 29 kr / kg här. Det kan ju om inte annat hänga ihop med att det varit stor efterfrågan på skinka? Jag gjorde en uträkning någon gång på fläsklägg med hur mycket kött som faktiskt var kvar från ett kilo rimmat fläsklägg, och kilopriset var faktiskt inte så lågt när svål, fett och ben var borträknat. Men det är ju fantastiskt kött.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Någon som testat köra hamburgare? Tänkte prova det, sedan steka på precis innan servering.

Jag är all for vintergrillning, men min stackars grill har svårt att få upp tempen när det är 10-15 grader kallt som nu. Plus att grillölen fryser fast i handen.

Stäng av vacuumet manuellt. Suger ut luften ur burgaren annars och det kan bli en kompakt köttbit. Kommer köra ziplockpåse och inte vacuum nästa gång

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Sidospår, men kul de lyfter fram att lådan är en "fantastic heat conductor"! Det är väl ändå inget positivt i sammanhanget?

EDIT: Även stället! Det har "Väggtatuering på fickor som simmar i badet". Nu vet vi.

Du vill inte ha för bra isolering om du kör med cirkulator. Är värmeregleringen grov så kan du skjuta över inställd temperatur. Har du då ett isolerande kärl så sjunker inte temperaturen fort och du tillagar maten på för hög temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ompax:

Tråkig uppdatering:
https://i.imgur.com/SNjyvXB.png

Skulle ge mig i kast med ytterligare lite Sous-vidande nu på morgonkvisten men cirkulatorn visar sig nu vara helt död. Visar inga tecken på att vilja leva överhuvudtaget, oavsett hur mycket jag ansträngt mig med felsökning.

Har nu kontaktat Anova Support, återkommer i tråden gällande hur ärendet utvecklas.

samma sak hände med min. De ska skicka en ny.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clnr:

Du vill inte ha för bra isolering om du kör med cirkulator. Är värmeregleringen grov så kan du skjuta över inställd temperatur. Har du då ett isolerande kärl så sjunker inte temperaturen fort och du tillagar maten på för hög temperatur.

Det där tror inte jag en sekund på. Det skulle innebära att det fanns "tröghet" i systemet à la rörelseenergi, men det är inte så det fungerar. Det finns för all del en termostat men den sitter ju på staven, dvs där det är som varmast - så om något kommer man ligga något under inställd temperatur.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lgr:

Det där tror inte jag en sekund på. Det skulle innebära att det fanns "tröghet" i systemet à la rörelseenergi, men det är inte så det fungerar. Det finns för all del en termostat men den sitter ju på staven, dvs där det är som varmast - så om något kommer man ligga något under inställd temperatur.

"Tröghet" existerar ju i ett sådant system, men i det fallet bara från värmekällan. Om du inte tillför någon typ av punktformig värme utifrån så har en stav som cirkulerar vattnet ganska bra förutsättningar för att mäta behovet av uppvärmning. Den grundläggande metoden för det är att lägga till effekt, se till förändringen i temperatur i det cirkulerande vattnet, och sedan antingen fortsätta lägga till effekt eller minska effekten för att nå bör-värdet.

En "overshoot" kan ju möjligen uppstå om systemet väntar sig större förluster än vad som föreligger, men jag tror faktiskt inte att Sous vide-stavarna jobbar så. Det blir onödigt komplicerat i det fallet.

En teoretiskt krångligare situation uppstår ju om det finns ett vattenbad som står still. Då behöver du veta volym och ta större hänsyn till förluster på olika ytor.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag körde lite kycklingbröstfiléer i dag på 63 grader i två timmar. Dock blev det lite ojämnt resultat. Den här gången satte jag flera filéer i samma vacuumpåse, men jag misstänker att det är lämpligare en och en. Eller hur brukar ni göra? Tänker så att vattnet kan komma åt och cirkulera från alla håll.

skrev ett långt inlägg tidigare om just det här. jag gjorde samma fel.
jag hade frysta filéer som jag tinat och gjort i kuber allt i samma påse i 80 minuter.. vissa var perfekta medans andra var "färdiga" men kändes råa.

nästa gång körde jag 63*C frysta filéer över natten varje file vakumpackat i egen påse med kryddor. det var det bästa kyckling rätten jag tillagat.
provade igen samma fast 60*C men då hade jag rosa kött på vissa filéer och en file hade fortfarande rått kött. vilket för mig var en överraskning. jag hade tiden i ca 10 timmar båda gångerna.

men jag ser i tråden att 63-65 grader ska vara bra om man har varje file i varsin påse (300gram max)

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av hurrai:

skrev ett långt inlägg tidigare om just det här. jag gjorde samma fel.
jag hade frysta filéer som jag tinat och gjort i kuber allt i samma påse i 80 minuter.. vissa var perfekta medans andra var "färdiga" men kändes råa.

nästa gång körde jag 63*C frysta filéer över natten varje file vakumpackat i egen påse med kryddor. det var det bästa kyckling rätten jag tillagat.
provade igen samma fast 60*C men då hade jag rosa kött på vissa filéer och en file hade fortfarande rått kött. vilket för mig var en överraskning. jag hade tiden i ca 10 timmar båda gångerna.

men jag ser i tråden att 63-65 grader ska vara bra om man har varje file i varsin påse (300gram max)

Ja, det låter ju helt rimligt. Ett antal filéer i en vakuumpåse skapar ju i sig en större massa som måste värmas upp från kanterna, och då stämmer inte tiderna på samma sätt. Men med styckvakuumpackade grejer så kommer värmen åt från alla håll.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung