Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Hej

Har läst på några slumpade sidor här utan att hitta något om det. Testar att lägga upp min fundering här, finns liknande diskussion på annan sida får ni gärna lotsa mig.

Jag skulle vilja byta fläkten i min Microserver till en något tystare. Är det någon här som gjort det med gott resultat?
HPs 5 trådar ska kopplas om till en 4-pin PWM fläkt. Jag har endast hittat en youtube-video på det. Frågan är om den är korrekt, då man skippar en av den fyra kablarna till nya 4-pin fläkten - tycker det verkar lite skumt/dumt, eller?
Har även hittat ett avancerat kopplingsschema med massa motstånd o dyl med avancerat schema på kretskort, vilket är lite utöver mina kunskaper.

Finns det någon här som har gjort detta o lyckats och vill dela med sig om sina kunskaper så blir jag glad.

Trevlig helg!!

/Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

Hej

Har läst på några slumpade sidor här utan att hitta något om det. Testar att lägga upp min fundering här, finns liknande diskussion på annan sida får ni gärna lotsa mig.

Jag skulle vilja byta fläkten i min Microserver till en något tystare. Är det någon här som gjort det med gott resultat?
HPs 5 trådar ska kopplas om till en 4-pin PWM fläkt. Jag har endast hittat en youtube-video på det. Frågan är om den är korrekt, då man skippar en av den fyra kablarna till nya 4-pin fläkten - tycker det verkar lite skumt/dumt, eller?
Har även hittat ett avancerat kopplingsschema med massa motstånd o dyl med avancerat schema på kretskort, vilket är lite utöver mina kunskaper.

Finns det någon här som har gjort detta o lyckats och vill dela med sig om sina kunskaper så blir jag glad.

Trevlig helg!!

/Peter

Jag har bytt fläkt och det fungerar bra förutom pwm styrningen som jag kopplade bort då fläktarna aldrig kom upp i full fart, så jag kör den utan pwm. Se tråd: #17728882

edit: längst ner på denna sida finns ett kopplingsschema: https://silentpcreview.com/hp-proliant-microserver-gen8/

Permalänk
Medlem

Grymt tack!

Så du kopplade enligt det schemat förutom PWM (blå)?
Fast då går den på 100% hela tiden eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

Grymt tack!

Så du kopplade enligt det schemat förutom PWM (blå)?
Fast då går den på 100% hela tiden eller?

Stämmer bra

Permalänk
Medlem

@xp1ratex

Ok, tackar för infon
Skulle gärna ha kvar PWM för ljudnivåns skull då den just nu står i arbetsrummet. Såg i ditt inlägg att det tyvärr inte fungerade helt klockrent med den kopplad.
När du hade PWM kopplad, var det då så att det funkade - fläkten varvar upp/ner efter behov - men eftersom den ej varvade upp fullt så fick du för dålig kylning? Eller fick du felkoder från HP-burken?

Har just fått hem just en Noctua NF-A12x25 PWM som jag tänkte skullle kunna kyla bättre på låga varv än standardfläkten. Jag har en E3 1260L monterad för info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

@xp1ratex

Ok, tackar för infon
Skulle gärna ha kvar PWM för ljudnivåns skull då den just nu står i arbetsrummet. Såg i ditt inlägg att det tyvärr inte fungerade helt klockrent med den kopplad.
När du hade PWM kopplad, var det då så att det funkade - fläkten varvar upp/ner efter behov - men eftersom den ej varvade upp fullt så fick du för dålig kylning? Eller fick du felkoder från HP-burken?

Har just fått hem just en Noctua NF-A12x25 PWM som jag tänkte skullle kunna kyla bättre på låga varv än standardfläkten. Jag har en E3 1260L monterad för info

Den varvar upp och ner men du får inte full pwm signal så fläkten kommer gå nånstans runt 60-70% men prova du, det är inte så jobbigt att koppla ur pwm om den kyler för dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

Hej

Har läst på några slumpade sidor här utan att hitta något om det. Testar att lägga upp min fundering här, finns liknande diskussion på annan sida får ni gärna lotsa mig.

Jag skulle vilja byta fläkten i min Microserver till en något tystare. Är det någon här som gjort det med gott resultat?
HPs 5 trådar ska kopplas om till en 4-pin PWM fläkt. Jag har endast hittat en youtube-video på det. Frågan är om den är korrekt, då man skippar en av den fyra kablarna till nya 4-pin fläkten - tycker det verkar lite skumt/dumt, eller?
Har även hittat ett avancerat kopplingsschema med massa motstånd o dyl med avancerat schema på kretskort, vilket är lite utöver mina kunskaper.

Finns det någon här som har gjort detta o lyckats och vill dela med sig om sina kunskaper så blir jag glad.

Trevlig helg!!

/Peter

https://youtu.be/ZPn8tXP-ZjI

TechNut (@KiWo) brukade vara aktiv i denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

https://youtu.be/ZPn8tXP-ZjI

TechNut brukade vara aktiv i denna tråd

Oh, tackar för länken
Men - han skippar TACH istället för PWM! 🥺

Permalänk
Medlem

Tackar! Hade faktiskt missat den

Skrivet av superduperkille:

Jag köpte min i december för 2500 från UK på eBay. 4Gb ram, ingen ILO, g1610 och inga diskar.
Ligger en på tradera nu.

https://www.tradera.com/item/444766375

Ja, jag såg att det dök upp en.

2500 från UK är helt ok. Tyvärr blir det ju en bit över 3000 med importmoms och avgifter.

Tack för engagemanget och svaren, jag fortsätter hålla koll på Tradera, Ebay, Blocket och Marketplace.

Permalänk
Skrivet av zanoii:

Tackar! Hade faktiskt missat den
Ja, jag såg att det dök upp en.

2500 från UK är helt ok. Tyvärr blir det ju en bit över 3000 med importmoms och avgifter.

Tack för engagemanget och svaren, jag fortsätter hålla koll på Tradera, Ebay, Blocket och Marketplace.

2250kr för servern, 250kr frakt. Det var allt jag betalade för servern. Kände att jag inte hade råd att inte slå till när jag såg den på eBay. 😁 Sen tillkom det lite uppgraderingar. Slädarna ingick tyvärr inte så dom jag fick köpa dom till.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle uppgradera min gen8 från G1610T.
Har ej letat särskilt intensivt för egentligen behöver jag inte uppgradera utan villhöver
Skadar ju inte med lite mer kraft under huven.

Av en slump hittade jag en Xeon E3-1260L på wish för 700 inkl frakt och rabattkod.
Är själv inget fan av wish.
Det få grejer jag beställt därifrån har ca 35% varit oanvändbart skräp, resten helt ok för priset.

Skulle den vara helt kaputt finns det ett visst köpskydd via Klarna.
Är 700 för den prollen ett ok pris?

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Skrivet av Mathrohas:

Tänkte att jag skulle uppgradera min gen8 från G1610T.
Har ej letat särskilt intensivt för egentligen behöver jag inte uppgradera utan villhöver
Skadar ju inte med lite mer kraft under huven.

Av en slump hittade jag en Xeon E3-1260L på wish för 700 inkl frakt och rabattkod.
Är själv inget fan av wish.
Det få grejer jag beställt därifrån har ca 35% varit oanvändbart skräp, resten helt ok för priset.

Skulle den vara helt kaputt finns det ett visst köpskydd via Klarna.
Är 700 för den prollen ett ok pris?

Jag betalade 200kr på eBay, fri frakt från Kina. Sen tillkom det importmoms och hanteringsavgift på strax över 100 kronor så köp inte på wish!
Wish upplever jag mer och mer som scam. Överpriser på allt och ordinariepriserna som anges är ju fantasipriser för att kunna sänka priset och locka med procentuella rabatter.

https://www.ebay.com/itm/153981836135

En hundring mer än jag betalade men inte i närheten av 700kr på wish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

Jag betalade 200kr på eBay, fri frakt från Kina. Sen tillkom det importmoms och hanteringsavgift på strax över 100 kronor så köp inte på wish!
Wish upplever jag mer och mer som scam. Överpriser på allt och ordinariepriserna som anges är ju fantasipriser för att kunna sänka priset och locka med procentuella rabatter.

https://www.ebay.com/itm/153981836135

En hundring mer än jag betalade men inte i närheten av 700kr på wish.

Som jag misstänkte
Tack

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk

Liten update!
Kör ju som sagt unRAID och ville köra en pfSense-VM på den för att jag inte kommer överens med min DD-WRT flashade asus router. Monterar ett quad nic-kort i servern, startar upp den, och startar en pfSense installation på en VM. Jag lyckas inte få passthrough att funka trots forumnötande till tusen, youtube och spaceinvaderones videos och ACS override. Jag har hållit på med detta i flera dagar tills jag dumpade en diagnostik-log och började lusläsa den. Visade sig vara ett problem med passthrough och nånting med RMRR. Som tur var så fanns det guider på unRAID-forat för hur man lyckades patcha det så nu fungerar det!
För er som vill köra pfSense som VM på denna server så bifogar jag en forumguide.

https://forums.unraid.net/topic/100919-currentnew-unraid-hp-p...

En viktig detalj att tänka på när man kör patchen är att vänta TILLS du hör ett pip, eller snarare nästan en melodi ifrån servern som indikerar att dumpen är färdig.
Patchen installeras som en docker och tillåter dig att installera/komplettera drivrutiner för diverse instickskort. När man ser alla options man får i dockern så kan det se väldigt avancerat ut men om du bara vet vad du söker så var det väldigt smidigt och någorlunda användarvänligt.

Hoppas någon får nytta av det här så ni slipper flera dagar av forumjagande efter en lösning som jag behövde.

Permalänk
Medlem

Hej, har haft lite problem med min server som jag kör unraid på, löste unraid problemet genom att stänga av den och starta om i gui läget. När jag sedan startade om servern genom unraid gränssnittet så vill inte servern boota upp igen, troligtvis pga att diskarna är disabled?

problemet är att jag inte kan trycka på F2 och gå vidare vilket gör att den fastnar i någon boot loop, har testat koppla in två tangentbord i den fysiskt (i alla usb-portar) och genom iLO remote console (på pc, mac och iphone) men det händer inget när man trycker på F1, F2, F9, F10 eller F11.

ett av tangentborden (som är bakgrundsbelyst) lyser inte heller upp när jag pluggar in i usb-portarna?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Skrivet av twonkey:

Hej, har haft lite problem med min server som jag kör unraid på, löste unraid problemet genom att stänga av den och starta om i gui läget. När jag sedan startade om servern genom unraid gränssnittet så vill inte servern boota upp igen, troligtvis pga att diskarna är disabled?

https://i.ibb.co/LgGcNbt/Ska-rmavbild-2021-03-06-kl-16-54-05.png

problemet är att jag inte kan trycka på F2 och gå vidare vilket gör att den fastnar i någon boot loop, har testat koppla in två tangentbord i den fysiskt (i alla usb-portar) och genom iLO remote console (på pc, mac och iphone) men det händer inget när man trycker på F1, F2, F9, F10 eller F11.

ett av tangentborden (som är bakgrundsbelyst) lyser inte heller upp när jag pluggar in i usb-portarna?

Jag hade liknande problem med USB tangentbord som inte svarar på knapptryckningar. Jag bytte till ett PS2 tangentbord som fungerande i G8:an. Vet inte om der löser ditt problem, men kanske en potentiell lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

Jag hade liknande problem med USB tangentbord som inte svarar på knapptryckningar. Jag bytte till ett PS2 tangentbord som fungerande i G8:an. Vet inte om der löser ditt problem, men kanske en potentiell lösning?

På min finns det bara usb, vga och nätverksportar?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Hej, har haft lite problem med min server som jag kör unraid på, löste unraid problemet genom att stänga av den och starta om i gui läget. När jag sedan startade om servern genom unraid gränssnittet så vill inte servern boota upp igen, troligtvis pga att diskarna är disabled?

problemet är att jag inte kan trycka på F2 och gå vidare vilket gör att den fastnar i någon boot loop, har testat koppla in två tangentbord i den fysiskt (i alla usb-portar) och genom iLO remote console (på pc, mac och iphone) men det händer inget när man trycker på F1, F2, F9, F10 eller F11.

ett av tangentborden (som är bakgrundsbelyst) lyser inte heller upp när jag pluggar in i usb-portarna?

Jag lyckades lösa det genom att koppla in tangentbordet i min mac och kunde då trycka på F2....

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Skrivet av twonkey:

På min finns det bara usb, vga och nätverksportar?

Oops, sorry. Jag blandade ihop den med en annan server jag körde. Du har helt rätt.

Permalänk
Medlem

Behöver tips då jag i dagsläget har 4 lagringsdiskar och vill utöka till 8 stycken. Hur har ni löst det? 4-bay extern kabinett? Tips mottages gärna!

Permalänk
Skrivet av Smack Jack:

Behöver tips då jag i dagsläget har 4 lagringsdiskar och vill utöka till 8 stycken. Hur har ni löst det? 4-bay extern kabinett? Tips mottages gärna!

Jag hade nog känt att jag hade vuxit ur min server vid det laget och kollat på ett mindre rackskåp och rackserver istället. Därtill sedan komplettera med mer nätverksutrustning såsom router och switchar. Sen koppla ihop det snyggt och inte för långa kablar, utan exakta längder, för att leva ut sina innersta böjelser för perfektion
Dit tänkte jag ta mig någon gång i framtiden iallafall men än så länge är det bara en (våt) dröm.
Om platsen är begränsad så hade jag försökt leta efter en till microserver och dela upp uppgifterna emellan dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

Jag hade nog känt att jag hade vuxit ur min server vid det laget och kollat på ett mindre rackskåp och rackserver istället. Därtill sedan komplettera med mer nätverksutrustning såsom router och switchar. Sen koppla ihop det snyggt och inte för långa kablar, utan exakta längder, för att leva ut sina innersta böjelser för perfektion
Dit tänkte jag ta mig någon gång i framtiden iallafall men än så länge är det bara en (våt) dröm.
Om platsen är begränsad så hade jag försökt leta efter en till microserver och dela upp uppgifterna emellan dom.

Tack för snabb feedback! 👍
Jo, lite så är det ju såklart. Sen är jag så nöjd med hur jag satt upp servern och den fyller mitt behov förutom lagringen.
Hur är det att migrera SSD (OS-disk) samt lagring till annan server, vill inte bli av med informationen på diskarna såklart. Om man köper en annan HP-server i rack-format, kan man bara plugga över diskarna i den och fortsätta där man slutade så att säga? Kör Windows Server 2016.

Permalänk
Skrivet av Smack Jack:

Tack för snabb feedback! 👍
Jo, lite så är det ju såklart. Sen är jag så nöjd med hur jag satt upp servern och den fyller mitt behov förutom lagringen.
Hur är det att migrera SSD (OS-disk) samt lagring till annan server, vill inte bli av med informationen på diskarna såklart. Om man köper en annan HP-server i rack-format, kan man bara plugga över diskarna i den och fortsätta där man slutade så att säga? Kör Windows Server 2016.

Det har jag ingen aning om för jag har bara pysslat med PC och enbart microservern som server. Men tiden med microservern har gett mig erfarenheten att ingenting är särskilt smidigt med servrar, men dock inte omöjligt! Har man intresse att 'mecka' med det så bör man se det som en utmaning att vilja lära sig saker på vägen till målet!
Jag skulle lätt gett mig på den migreringen bara för möjligheten att lära mig saker på vägen!

Hoppas någon annan kan hjälpa till med en bättre förklaring än min filosofiska.

Permalänk

Mycket hänger ju ihop med hur du har din lagring organiserad, för mig som kör FreeNAS/TruNAS är migreringen busenkel, man gör en instalation av Os på en ny burk, exporterar sina inställnigar på den gamla, flyttar över diskar till den nya och läser in inställningarna, klart. I princip, beroende på vad det är för skillnader i övrigt kan ju lite annat behöva justeras, men allt är förberett för att kunna migrera.

Har du däremot hårdvaruraid, så kan det nog var mer jobb.
Många kör unraid men där saknar jag tyvärr erfarenhet men utgår från att där finns liknande möjligheter till export och import av inställningar.

När det gäller att koppla till fler diskar till microservern så skulle jag inte rekommendera att koppla fler diskar på den inbyggda nätdelen, väljer du att köpa till ett externt kabinett med egen strömförbrukning är det en helt annan sak.

Men i grunden får du göra som många av oss andra redan gjort, börja fundera på mål och syfte, och fundera lite över framtida behov, och vilken ekonomi du har/är beredd att lägga.

Microservern är snygg och kompakt, men steget upp till en miniserver är inte så stort. ML10, ML110 osv kallar HP sina.
Även i dessa är det egentligen nätdelen som är den stora begränsningen om de används som lagringsserver men de kan nog funka upp till åtta diskar. Tror du att du kommer att behöva mer så skulle jag nog titta på en större låda med riktiga nätdelar från början.

Kan ju säga som exempel körde jag under en period 10+ diskar på en miniserver och under den tiden kraschade jag 3-4 diskar per år, efter byte till en större låda med riktigt dimensionerade nätdelar så har jag haft 0 diskkrascher de senaste tre åren, och då är det ändå flera diskar som för länge sedan överlevt sin förväntade livstid och hälften av diskarna har 4-6 år i drift nu.

Permalänk
Avstängd

Lite svagt minne, men fann ilo-klienten att ladda ner och installera på win10 eller var det bara webbaserat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Lite svagt minne, men fann ilo-klienten att ladda ner och installera på win10 eller var det bara webbaserat?

https://support.hpe.com/hpesc/public/swd/detail?swItemId=MTX_...

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd

Tack

Permalänk
Avstängd

Försökte uppdatera firmwaren till 2.77 som länkades på förra sidan.
Har 2.70 nu, men upload via webinterfaces failar runt 20% av uppladdningen, idéer?

EDIT: dessutom, när jag försöker komma åt intelligen provisioning så dör servern med meddelandet:
"initramfs unpaacking failed "l2ma data is corrupt"
"Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)"

HD:arna är krypterade (md crypt)i en debian dist, jag försöker komma åt raid-funktionerna i HP-inställningarna för att se och ändra konfigurationen.

Permalänk
Medlem

Vad är senaste bios firmware för version till gen8?
Mina servrar har bios från 2015, har uppdaterat dom några gånger men inte gjort det på senare år.
ILO är uppdaterat till 2.77 på alla servrar dock.
Men finns det nyare bios än J06 11/02/2015 ?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Vad är senaste bios firmware för version till gen8?
Mina servrar har bios från 2015, har uppdaterat dom några gånger men inte gjort det på senare år.
ILO är uppdaterat till 2.77 på alla servrar dock.
Men finns det nyare bios än J06 11/02/2015 ?

min har en 2019 vill jag minnas.
https://support.hpe.com/hpesc/public/swd/detail?swItemId=MTX_...
kanske.