Funktioner försvunna i senaste versionen av Win 10?

Permalänk
Medlem

Funktioner försvunna i senaste versionen av Win 10?

Jag fick hem en ny hårddisk i förrgår som jag installerade Win 10 på. Men det verkar som vissa funktioner har försvunnit.

Förut kunde jag via Kör > netplwiz stänga av lösenordet för datorn genom att klicka i en liten ruta, men nu har den rutan försvunnit.

Och på Energialternativ kunde jag ange vad som händer när laptopens lock stängs och ställa in så inget händer, men det alternativet är borta nu.

Har försökt googla, men hittar inga lösningar.

Har dom flyttat på dom här inställningarna eller är funktionerna helt enkelt bortplockade?

Finner det väldigt irriterande att behöva skriva in lösenord när man startar laptopen och att den går i strömsparläge när man stänger locket.

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har bara uppgraderat till senaste Windows 10 20H2 och netplwiz fungerar hos mig.
Händer samma om du skriver control userpasswords2. Det fungerar också hos mig.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Netplwiz fungerar för mig också, 20H2. Energialternativ för laptop kan jag inte testa tyvärr. Använder du Energialternativ från nya "Inställningar" eller från Kontrollpanelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag har bara uppgraderat till senaste Windows 10 20H2 och netplwiz fungerar hos mig.
Händer samma om du skriver control userpasswords2. Det fungerar också hos mig.

Skrivet av m4gnify:

Netplwiz fungerar för mig också, 20H2. Energialternativ för laptop kan jag inte testa tyvärr. Använder du Energialternativ från nya "Inställningar" eller från Kontrollpanelen?

Vad konstigt, såhär ser netplwiz ut för mig, rutan som brukade gå att bocka av för att stänga av lösenord vid inloggning är borta. Hur sjutton kan det ha blivit så?

Jag använder Energialternativ via Inställningar.

EDIT: Jag vill klargöra att jag har genuint Windows 10 som följde med när jag köpte laptopen, det är ingen piratkopia. Det är installerat via USB skapad från Media Creation Tool nedladdad direkt från Microsofts hemsida. Så allt borde vara som det ska.

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Verkar som den funktionen har tagits bort för nu när jag tittar på din bild och när jag jämför med fönstret jag får upp med netplwiz så är alla knappar utgråade och går inte att klicka på. Det finns inte heller någon kryssruta, precis som på din bild. De enda knappar som går att klicka på är Ok och Cancel.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Min:

Permalänk
Medlem

Har inte märkt att de har tagit bort något mer än den svarta färgen för menyraden som numera är vit

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Är det inte Windows 10 Home som precis just börjar bli allt mer nedlåst? Kopplade upp och konfiguerade en dator åt en bekant i höstas, standarddator från Elgiganten med Windows 10 Home.
Gick inte att skapa en offlineanvändare, gick inte att ta bort krav på lösenord.

Googlade lite snabbt och verkade vara det som gällde för Home, men kan ju förstås ha Googlat fel.
Fick mig i vilket fall att börja överväga om man ens kan rekommendera Windows (Home) för folk som vill att allt ska fungera enkelt.

Edit:
Hittade hit nu när jag letade lite: https://www.howtogeek.com/442609/confirmed-windows-10-setup-n...
Synd att jag missade den i höstas. Men i alla fall, du kan inte skapa en lokal användare om din dator är ansluten till internet under installationen. Och är din användare inte lokal utan i stället ett Microsoft-konto, tror jag att mer stränga regler gäller för säkerhet/inloggning.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Kan det vara för att @favouredhawk och jag har kopplat kontot till Microsoft medans @m4gnify verkar ha ett lokalt konto?
Kanske går att lösa om man loggar ut från Microsoftkontot till lokalt konto, ändrar och sen loggar in igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kan det vara för att @favouredhawk och jag har kopplat kontot till Microsoft medans @m4gnify verkar ha ett lokalt konto?
Kanske går att lösa om man loggar ut från Microsoftkontot till lokalt konto, ändrar och sen loggar in igen?

Skulle kunna vara. För att bekräfta så har jag ett lokalt konto!

Permalänk
Medlem

Jag hittade lösningen, till slut: https://www.askvg.com/fix-users-must-enter-a-user-name-and-pa... @sp1k3n

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjusigt! Det är alltså en funktion i Windows Hello som har ändrat på hur man gjorde tidigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

varför välja bort lösenord?
Om du vill ha enkel inlogg, använd windows hello face som du verkar ha stöd för, eller pin.

när det gäller inställningar för locket så finns de väl i kvar i den gamla kontrollpanelen? De finns i alla fall på min laptop.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm