Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Då kommer en till kurvboll.

Måste man fortfarande ansöka om tillstånd för att publicera sina flygningar/filmer eller har det kommit något nytt, enklare system?

Ja

https://www.lantmateriet.se/sv/webb/spridningstillstand/proce...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

C-märkning

Det blir krav nu på C-märkning. Går det att C-märka gamla drönare utan C-märke?

Förresten, tänker ni ta körkort eller strunta i det?

Permalänk
Medlem

Jag kommer ta körkort, inte för att jag tvivlar på min förmåga eller kunskaper. Men trevligt att kunna flyga semi-lagligt i framtiden. Samt att ha ett kort att visa upp för snäsna personer när dom frågar varför man flyger i närheten av hus/skog/land/fält/gruva...

@sparvuggla Gamla drönare blir "grandfathered in". Så det är endast drönare som säljs efter 2021-01-04 som får kravet med CE-märkning.

Permalänk
Medlem

Är det ngn som tagit körkort ännu?

Permalänk

Ja jag tog det när det äntligen gick att komma in på Transportstyrelsens hemsida. Var så många som försökte så sidan blev överbelastad.

Permalänk
Medlem

Vilken kategori går en Phantom 4 på?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Ja jag tog det när det äntligen gick att komma in på Transportstyrelsens hemsida. Var så många som försökte så sidan blev överbelastad.

Var det svårt elr bara allmänbildning?

Permalänk

Det var frågor av utbildningsmaterialet. En del enkla, en del lite svårare. För godkännandet behövs ¾ rätt av frågorna. Tror inte det kostar extra om man inte lyckas första försöket. Du har 24 timmar på dig.

Permalänk
Medlem

Tog precis mitt kort, både A2 och A1/A3. Går det inte att få hem ett fysiskt kort? Känns lite fjuttigt att behöva ha med sig ett utskrivet papper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad kostar det att göra provet?
Och hur många frågor är det?

Edit:
Står 130kr.
https://www.blf.se/dronarkort-transportstyrelsen/

Det är 40 frågor och man måste ha minst 30 rätt.
Mer info i videon:
https://youtu.be/hKXOOarELZs

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Har nu läst igenom de 70 sidor (totalt 75 med innehållsförteckning) för A1/A3 och gjort provet.
Provet kostar 130kr och omprov kostar också 130kr.
Man har 24h på sig att svara på de 40 frågorna, och man behöver 75% rätt, alltså 30 rätt.
Det är lätta frågor som man säkert skulle kunna klara av utan att läsa utbildningsmaterialet.
Det går alltså att läsa och söka i materialet och göra provet samtidigt.
Provet är inte som bilkörkort, där alternativa svaren är liknande, utan här är det logisk så folk lär sig och kommer ihåg svaret framöver.

Edit:
Från transportstyrelsen,
"Du som tar ett drönarkort har nu en vecka istället för 24 timmar på dig att slutföra varje provdel."

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Registrerade mig nyss som operatör. Smidigt med Swish-betalning och "bara" en årlig avgift på 50 kr. Hade väntat mig några hundralappar. Tar tacksamt emot tips på hur ni märkt upp era drönare. Tänker mig operatör-ID, telefonnummer och mail. Hittade en tysk sajt som säljer märken men känns inte särskilt prisvärt.

Planerar att ta körkort senare i vår genom en universitetskurs men ingen prio då jag huvudsakligen har en DJI mini. Synd att det inte är ett fysiskt drönarkort som delas ut. Om diskussion skulle uppstå så är det inte särskilt smidigt att behöva ta ner drönaren, montera lös mobilen och logga in med bankID på Transportstyrelsens sajt för att visa upp ett digitalt drönarkort. Går ju att trycka ett plastkort själv men inte särskilt ekonomiskt.

Skrivet av jonthan:

Vilken kategori går en Phantom 4 på?

Rekommenderar att du gör guiden på Transportstyrelsens drönarsida. Sedan är Kamera & Bild en av få som skrivit om inkluderingskraven för A1-A3 om du vill veta ungefär varför man placeras i en klass istället för en annan.

Permalänk
Medlem

Jaha, så var man utbildad flygare för A1/A3, A2 samt registrerad operatör. Drönaren märkte jag med en QR-kod för operatörs ID.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Det är 30 frågor för A3 provet, och du ska ha 23 rätt.
Kostar 130kr också.
90 sidor jämfört med A1/A3, men du behöver bara läsa de extra kapitel på slutet, eftersom resten är samma som på A1/A3.

Det dåliga när man har tagit både A1/A3 och A2 så är det 2 olika kort som visas på hemsidan.
Borde bara vara ett kort som visar båda behörigheterna.

Utgångsdatum på kortet är inte samma dag som när du klarade provet. Utgångsdatum på korten står 31 Januari 2026, fast man klarade provet nu.

"Drönarkorten är giltiga i 5 år och kan förnyas innan de går ut. Om du utökar ditt drönarkort från A1/A3 till A2 förlängs giltighetstiden även för A1/A3.
Tänk på att du vid flygning och en eventuell kontroll måste kunna visa upp drönarkorten."

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Jag blir ju inte klok på detta... Antingen är jag dum i huvudet eller så är det fruktansvärt krångligt att veta vad man ska göra för tester och prov för eventuella extra utbildningar. Ringde Transportstyrelsens kundtjänst för att få svar och klickade mig runt i den automatiska telefonsvararen. När jag kom till sista anhalten, frågade en röst om jag ville bli länkad till sidan för utbildningar och sedan fick jag ett klick i örat.....!

Har en Inspire 2 och flyger kommersiellt. Tänker flyga i typ alla väder utom storm/ösregn/snö, men kanske framför allt över tättbebyggt område. Det kan ju hända att man flyger över någon eller några personer med drönaren, men inga större folksamlingar.

Räcker det med att man tar Kategori öppen A2 eller måste man gå vidare och även ta Kategori Specifik? Det innebär i så fall "teoriprov eller praktiska prov eller både och hos en erkänd drönarskola".

För som jag fattar det får man inte flyga över tättbebyggt område med A2 (C2) och som det står på sidan 11 och 14 i utbildningsmaterialet... "som aldrig får flygas över vare sig icke-medverkande personer eller folksamlingar." Icke medverkande personer kan ju vara folk som är ute i sina trädgårdar eller någon som går på en trottoar någonstans.

Samtidigt läser man här att "För drönare under 25 kg krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll, max 120 meter över marken utom över hinder, och inte över folksamlingar ." Så här är det folksamlingar som det varit innan och inte enstaka personer. Vad gäller??

Om man tittar på Kategori Specifik, så verkar det dessutom inte gälla det jag är ute efter, utan mer kraftigare drönare, flyga inom restriktionsområden som kontrollerat luftrum t.ex. en flygplats.

Någon som vet och kan ge en hjälpande hand?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ringde Transportstyrelsens kundtjänst för att få svar och klickade mig runt i den automatiska telefonsvararen. När jag kom till sista anhalten, frågade en röst om jag ville bli länkad till sidan för utbildningar och sedan fick jag ett klick i örat.....!

Tror det är bäst att du skriver ett mail och författar dig så kort och specifikt som möjligt. Då har mottagaren tid att kolla upp det och kan vända sig till rätt person. Ingen verkar ha stenkoll på vad som gäller.

Ska jag spekulera så tror jag s16 i materialet om operatörens ansvar ger vägledning: "Att samtliga medverkande personer som befinner sig i det område där driften i underkategori A2 eller A3 sker har informerats om riskerna och uttryckligen har gått med på att delta."

Vill du själv gräva så har EASA publicerat en sammanfattning av lagarna:

https://www.easa.europa.eu/document-library/easy-access-rules...

Tog för övrigt A1/A3 och A2-kort idag. Väldigt enkelt om man läst igenom Transportstyrelsens dokument.

Permalänk
Medlem

Gjorde testet igår och det var bland det sämsta mest pretentiösa skräpet jag någonsin genomgått.

Konstiga frågor med inte alltid helt klara svar. Exempelvis kring belysning där man frågar om drönaren MÅSTE ha belysning.

I materialet står det i rubriken "Måste ha belysning" men i stycket "bör ha grönt blinkande belysning". Istället för relevanta frågor som faktiskt berör drönarflygeriet var det frågor om vilken myndighet/instans som skriver i någon regelbok med mer. Är bara mer förvirrad efter "kursen" som delvis lät som om man skulle flyga Boeing 747 och inte Mavic Air. Kör på som vanligt så går det nog bra, bötfäll mig om ni känner för det.

Kanske räddar världen från någon idiot som flyger precis bredvid flygplatsen men i övrigt var det rätt värdelöst och lär inte leda till någon större förändring. Mer oroande att de som klickat sig igenom det här testet får flyga upp 25 kg i luften än att några kids flyger Mavic Air.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Gjorde testet igår och det var bland det sämsta mest pretentiösa skräpet jag någonsin genomgått.

Konstiga frågor med inte alltid helt klara svar. Exempelvis kring belysning där man frågar om drönaren MÅSTE ha belysning.

I materialet står det i rubriken "Måste ha belysning" men i stycket "bör ha grönt blinkande belysning". Istället för relevanta frågor som faktiskt berör drönarflygeriet var det frågor om vilken myndighet/instans som skriver i någon regelbok med mer. Är bara mer förvirrad efter "kursen" som delvis lät som om man skulle flyga Boeing 747 och inte Mavic Air. Kör på som vanligt så går det nog bra, bötfäll mig om ni känner för det.

Kanske räddar världen från någon idiot som flyger precis bredvid flygplatsen men i övrigt var det rätt värdelöst och lär inte leda till någon större förändring. Mer oroande att de som klickat sig igenom det här testet får flyga upp 25 kg i luften än att några kids flyger Mavic Air.

Mavic mini FTW

Permalänk

Torsk

Skriv gärna här om ni vet nån som blivit tagen av polisen utan drönarkort....................

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Skriv gärna här om ni vet nån som blivit tagen av polisen utan drönarkort....................

Nog lite tidigt för den frågan tror jag då det gått så kort tid.
Flyger man inte över skyddsobjekt eller i kontrollerat luftrum lär inte polisen orka åka ut och kolla om man har drönarkort direkt och även om man hade det så skulle det ändå bli straff då det är olagligt hur som helst. Inte så att dom kommer patrullera ute i skogarna på jakt efter drönarpiloter utan licens direkt.
Säger inte att man inte bör ta kortet men ser inte riktigt hur det ska funka i praktiken med kontroller osv.
Ska nog ta det ändå men om polisen inte ens orkar/har tid att åka ut dit man bor när det blir inbrott så lär dom inte göra det om nån flyger en drönare.

Permalänk
Medlem

Kan det bli böter om man har drönaren i handen, och har flugit över en byggnad som någon har sett, fast inga bevis finns?

Känns typ som att man rapportererar en bilförare som kört för fort på motorvägen men sen står parkerad, finns inga bevis att personen gjorde fel.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Nog lite tidigt för den frågan tror jag då det gått så kort tid.

Speciellt när det bara gått ett dygn än så länge...

"Men för att göra övergången till de nya reglerna lite lättare för dig som flyger drönare fortsätter därför de tidigare svenska reglerna för drönarflygning att gälla ända fram till den 31 januari."

Men polisen kan ju vara på hugget..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Konstiga frågor med inte alltid helt klara svar. Exempelvis kring belysning där man frågar om drönaren MÅSTE ha belysning. I materialet står det i rubriken "Måste ha belysning" men i stycket "bör ha grönt blinkande belysning". Istället för relevanta frågor som faktiskt berör drönarflygeriet var det frågor om vilken myndighet/instans som skriver i någon regelbok med mer.

Är man intresserad så rekommenderar jag EASAs sammanfattning av reglerna som jag publicerade tidigare. Min tolkning är att dessa regler gäller i princip i hela EU och att Transportstyrelsens material ska bygga på dem. I den står det att C1-C3 drönare måste vara märkta med grönt ljus och att det är operatörens ansvar att se till så drönaren har det.

Vände mig till Transportstyrelsen om att "bör" kanske var fel och fick följande svar:

Du har helt rätt i ditt resonemang gällande kravet på belysning. Reglerna föreskriver att det skall finnas ett grönt blinkande ljus, och följaktligen är texten i utbildningsmaterialet felformulerad. Vi arbetar just nu med nästa revision av utbildningsmaterialet och kommer i den revisionen att förändra texten som beskriver drönarens belysning. Tack för hjälpen!

Vet inte om det är andra regler som gäller för C0. Jag har dumt nog inte läst regelverket från början till slut utan bara skummat det när jag letat efter särskilda regler. Förhoppningsvis så utökar de texten i samband med sin revision och går mer in på detaljer. Visar väl att det är en bra idé att fortsatt hålla sig uppdaterad och inte se utbildningen som en engångshändelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Gjorde testet igår och det var bland det sämsta mest pretentiösa skräpet jag någonsin genomgått.

Konstiga frågor med inte alltid helt klara svar. Exempelvis kring belysning där man frågar om drönaren MÅSTE ha belysning.

I materialet står det i rubriken "Måste ha belysning" men i stycket "bör ha grönt blinkande belysning". Istället för relevanta frågor som faktiskt berör drönarflygeriet var det frågor om vilken myndighet/instans som skriver i någon regelbok med mer. Är bara mer förvirrad efter "kursen" som delvis lät som om man skulle flyga Boeing 747 och inte Mavic Air. Kör på som vanligt så går det nog bra, bötfäll mig om ni känner för det.

Kanske räddar världen från någon idiot som flyger precis bredvid flygplatsen men i övrigt var det rätt värdelöst och lär inte leda till någon större förändring. Mer oroande att de som klickat sig igenom det här testet får flyga upp 25 kg i luften än att några kids flyger Mavic Air.

Jo, det var en hel del konstiga frågor. Fick ett par gånger 2-3 frågor om samma sak, fast från olika synvinklar. Men det är väl så när frågorna slumpas ut... Fick dock 98% rätt på första och 100% rätt på andra delen till A2.
Skulle dock vilja veta vad det var jag inte hade rätt på........

Angående min tidigare fråga om hurvida jag får flyga över enstaka personer i tättbebyggt område eller inte, så ringde jag in och frågade. Svaret var minst sagt förvånande, för att vara en svensk myndighet...
Efter lite konversation fram och tillbaka vad som gäller, så kom personen fram till att jag typ kunde gömma mig bakom en häck, så jag inte skulle se om det kom någon på gatan eller som var ute på tomten och gick. Så länge jag inte ser personen, så är det lugnt. Skulle jag se någon, måste jag vika undan och eventuellt avbryta flygningen.
Jag ser kryphål och erbjuds kryphål... dock bör detta strida mot att man ska ha bra uppsikt över området man flyger över.
Uppmanades ändå att maila in och fråga en mer sakkunnig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

tog bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Det blir krav nu på C-märkning. Går det att C-märka gamla drönare utan C-märke?

Ja, i teorin går det, men om tillverkarna har intresse av att förse oss med det som behövs för att kunna göra det är en annan sak:

https://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luft...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som är sugen på DJI:s nya FPV?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

DJI mini fly more combo kostar 4990 kr, och 2:an kostar nästan 2000 mer. Har svårt att avgöra om det verkligen är värt det, vad tycker ni? Är 100% rookie på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

DJI mini fly more combo kostar 4990 kr, och 2:an kostar nästan 2000 mer. Har svårt att avgöra om det verkligen är värt det, vad tycker ni? Är 100% rookie på det här.

Jag skrev detta för någon månad sedan:

Citat:

Dess stora selling point är vikten på 250g som gör att man inte behöver drönarkort och, utifrån min tolkning, innebär att man får flyga över icke-medverkande människor (ej folksamlingar). Den tillhörde dock ett nytt segment och kom med en del barnsjukdomar. Största problemet är att DJI tummade på prestandan vilket gjort den sårbar för vind. Gör en sökning på "dji mavic mini flyaway" så hittar du en drös trådar och videor. Många invaggas i falsk säkerhet för att det är vindstilla på marken men högre upp kan det blåsa markant mer och drönaren verkar förlora en del kraft i takt med att batteriet går ner. Propellrarna är också väldigt böjbara med resultatet att förvarar man den lite fel (t.o.m. i deras egen väska) så kan dessa böjas något och förlora flygkraft vilket gav upphov till mängder av trådar om "dji mavic mini fell out of sky".

Är det ett utbrett problem? Svårt att avgöra. DJI har försökt lösa det med mjukvaruuppdateringar. Nu varnar den väldigt tidigt för vind och de har infört ett nytt säkerhetssystem för propellrarna. Om den upptäcker att en motor tvingas arbeta mer än förväntat så varnar den omedelbart och ber en landa. När man landat så rycker motorn och piper för att visa att du ska byta ut dess propellrar.

DJI Mavic Mini 2 kom i höstas och har främst fokuserat på att lösa detta. Drönaren har fått starkare motorer och klarar av en kraftigare lutning vilket ökar prestandan och gör den mer vindsäker. Från en maxgräns på 8,5m/s till 10,5m/s. Propellrarna har dessutom blivit uppgraderade för att bli mer stabila. Tyvärr passar propellrarna inte på varandras modeller Mini/Mini2 (fästena förstörs om man försöker). Därutöver så har Mini 2 fått 4k och möjlighet att fotografera i RAW.

Trots allt så är jag nöjd med min Mini och jag har inte haft något problem med "flyaways". Jag fick den till ett fantastiskt pris och det var den eller ingen. Idag hade jag nog prioriterat Mini 2 över Mini men den existerade inte då. Samtidigt ska det nämnas att jag flyger väldigt defensivt och trots att jag bor 10 minuter ifrån kusten så har jag inte flugit där ännu just för en oro att vinden skulle dra ut den över havet. DJI Care ersätter bara drönaren om man lyckas hämta upp den. Storleken är fantastisk men ska man använda den i arbetet så är det kanske värt att överväga ett tyngre alternativ som kan gå upp i alla väder och dessutom har "obstacle avoidance" sensors. Samtidigt rusar utvecklingen och det är tänkbart att den ursprungliga Pro blivit ifrånsprungen.

På pappret så är Mini2 det givna valet men är det värt prisskillnaden? Svårt att avgöra. Jag köpte Mini för att jag 2019 fick Fly More för 4200 kr. Dagens 6700 kr för Mini2 är nog över min smärtgräns sett till hur sällan jag flyger. För att motivera prisskillnaden så behöver man kanske använda den mer frekvent och då saknar man kanske ändå features som de lite dyrare drönarna erbjuder.

Sedan en stor brasklapp om att jag inte följt diskussionen sedan lanseringen. Att den på pappret har bättre motorer och propellrar ger kanske ingen praktisk skillnad i verkligheten. Det bör du kolla upp innan du tar ett beslut på bara den informationen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ducedo:

Jag skrev detta för någon månad sedan:

På pappret så är Mini2 det givna valet men är det värt prisskillnaden? Svårt att avgöra. Jag köpte Mini för att jag 2019 fick Fly More för 4200 kr. Dagens 6700 kr för Mini2 är nog över min smärtgräns sett till hur sällan jag flyger. För att motivera prisskillnaden så behöver man kanske använda den mer frekvent och då saknar man kanske ändå features som de lite dyrare drönarna erbjuder.

Sedan en stor brasklapp om att jag inte följt diskussionen sedan lanseringen. Att den på pappret har bättre motorer och propellrar ger kanske ingen praktisk skillnad i verkligheten. Det bör du kolla upp innan du tar ett beslut på bara den informationen.

Tack för bra svar! Ska kolla lite mer reviews på YouTube och se vad man kan få fram för skillnader.