Permalänk
Medlem

Funderar på en drönare.
Har tittat på DJi Mavic Air 2, är S en nyare modell och vad är bättre?
Jag vill kunna flyga och filma/fota över egna marker och skog och vid havet i anslutning till egen mark.
Finns det nått jag behöver tänka på?
jag är inte ute för att göra några "dyra produktioner" när det gäller film bara för halvt nöje med nytta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Funderar på en drönare.
Har tittat på DJi Mavic Air 2, är S en nyare modell och vad är bättre?
Jag vill kunna flyga och filma/fota över egna marker och skog och vid havet i anslutning till egen mark.
Finns det nått jag behöver tänka på?
jag är inte ute för att göra några "dyra produktioner" när det gäller film bara för halvt nöje med nytta.

Låter som det du ska göra inte riktigt motsvarar priset på en Mavic air 2. Känns som att en mini 2 räcker? Elller är du ute efter något särskilt i Mavic?

Permalänk
Medlem

Bara lite nyfiken.. ser det är mkt diskussioner om flygtillstånd o körkort o grejer. Brukar det hända att poliser kollar till en när man är ute o flyger eller?

Rätt oskyldig grej i mina ögon att flyga en radiostyrd drönare/helikopter etc

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Låter som det du ska göra inte riktigt motsvarar priset på en Mavic air 2. Känns som att en mini 2 räcker? Elller är du ute efter något särskilt i Mavic?

Jag har ingen aning.
Funktioner som att drönarn följer efter en och filmar är ju sånt man gärna har också.
Men det kanske alla har? Mavic Air 2 är det vanligaste som dyker upp när man söker så det verkar populär?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ja, har en DJI Mini 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Funderar på en drönare.
Har tittat på DJi Mavic Air 2, är S en nyare modell och vad är bättre?
Jag vill kunna flyga och filma/fota över egna marker och skog och vid havet i anslutning till egen mark.
Finns det nått jag behöver tänka på?
jag är inte ute för att göra några "dyra produktioner" när det gäller film bara för halvt nöje med nytta.

Ja, S:en är den senaste modellen.
Vad som skiljer..
https://www.dji.com/se/products/comparison-consumer-drones

Har du mark vid havet, kanske du ska fundera på om det blåser mycket.. En kraftigare drönare klarar blåsten bättre.
Har du mycket rovfåglar som örnar i närheten? Mindre drönare uppfattas lättare som byte...
Du behöver ett "körkort" som du gör via internet genom att besvara ett antal frågor och det kostar inte mycket. Du kan även ha "studiematerialet" brevid dig, när du gör provet.
Tänker du flyga utom synhåll, så behöver du ett särskilt tillstånd... vilket blir dyrt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tjena! Vill bara skriva av mig lite här. Jag köpte min första drönare, en Parrot Bebop år 2015 tror jag det var. Hade mycket nöje med den i typ 2 år. Tyvärr flög jag alldeles för nära ett träd en dag och den kraschade i asfalten. Försökte laga den men orkade inte.

Köpte en ny DJI Mavic Pro från Wish när det gick utnyttja 55% rabatt, så betalade ca 4000 kr för den. Detta var 2017. Har fortfarande kvar den idag, har kraschat den en gång men lyckades reparera flatkabeln från kameran, den är annars helt i nyskick faktiskt, inte ett märke på den. Flög den rätt mycket innan det blev krav på körkort. Var i Norge och filmade på semestern osv.

Nu till det tråkiga. De här reglerna hit och dit gör att jag knappt har flygigt den på ett år. Körkort hit och dit, det har faktiskt dödat intresset hårt för min del. Kollade lite på att ta körkort men verkar oerhört krångligt. Det är inte så att jag inte kände till reglerna tidigare, max 120 meter flyghöjd, inte över känsliga objekt eller nära folksamlingar etc. Men nej denna åtstramning har nog dödat drönarindustrin rätt mycket tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Tjena! Vill bara skriva av mig lite här. Jag köpte min första drönare, en Parrot Bebop år 2015 tror jag det var. Hade mycket nöje med den i typ 2 år. Tyvärr flög jag alldeles för nära ett träd en dag och den kraschade i asfalten. Försökte laga den men orkade inte.

Köpte en ny DJI Mavic Pro från Wish när det gick utnyttja 55% rabatt, så betalade ca 4000 kr för den. Detta var 2017. Har fortfarande kvar den idag, har kraschat den en gång men lyckades reparera flatkabeln från kameran, den är annars helt i nyskick faktiskt, inte ett märke på den. Flög den rätt mycket innan det blev krav på körkort. Var i Norge och filmade på semestern osv.

Nu till det tråkiga. De här reglerna hit och dit gör att jag knappt har flygigt den på ett år. Körkort hit och dit, det har faktiskt dödat intresset hårt för min del. Kollade lite på att ta körkort men verkar oerhört krångligt. Det är inte så att jag inte kände till reglerna tidigare, max 120 meter flyghöjd, inte över känsliga objekt eller nära folksamlingar etc. Men nej denna åtstramning har nog dödat drönarindustrin rätt mycket tänker jag.

Jo, det var ju lite jobbigt då man tänker att man redan kan alla regler. Men man får också tänka på att, nu kanske man slipper alla nötter som flyger som idioter och inte kan en regel. För grejen med det hela, är att alla som flyger drönare ska ha koll på reglerna.
Det är positivt tycker i alla fall jag...

Att ta kortet är inte krångligt, speciellt inte om du kan de regler som gäller. Kostar lite tid och 130+50kr och sedan 50kr/år.

Det du gör är att gå till denna sidan.
Registrera dig som operatör.
"Utbilda dig" genom materialet och när du känner att du kan reglerna, gå vidare och ta "Drönarkortet".
Vad som kan vara krångligt är vilken kategori som du behöver ta och det beror på hur tung/stor drönare du tänker flyga.

Borde du kunna göra på en kväll om du kan dina grejer...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av iRonNuke:

Tjena! Vill bara skriva av mig lite här. Jag köpte min första drönare, en Parrot Bebop år 2015 tror jag det var. Hade mycket nöje med den i typ 2 år. Tyvärr flög jag alldeles för nära ett träd en dag och den kraschade i asfalten. Försökte laga den men orkade inte.

Köpte en ny DJI Mavic Pro från Wish när det gick utnyttja 55% rabatt, så betalade ca 4000 kr för den. Detta var 2017. Har fortfarande kvar den idag, har kraschat den en gång men lyckades reparera flatkabeln från kameran, den är annars helt i nyskick faktiskt, inte ett märke på den. Flög den rätt mycket innan det blev krav på körkort. Var i Norge och filmade på semestern osv.

Nu till det tråkiga. De här reglerna hit och dit gör att jag knappt har flygigt den på ett år. Körkort hit och dit, det har faktiskt dödat intresset hårt för min del. Kollade lite på att ta körkort men verkar oerhört krångligt. Det är inte så att jag inte kände till reglerna tidigare, max 120 meter flyghöjd, inte över känsliga objekt eller nära folksamlingar etc. Men nej denna åtstramning har nog dödat drönarindustrin rätt mycket tänker jag.

Det är supersvåra frågor på provet som om man flyger bättre eller sämre när man är alkoholpåverkad?. Man har endast 24h på sig, man kan ha dokument öppen med alla svar och man kan ringa en vän. Lyckas man ändå inte kan man göra om provet.
-En ledtråd till svaret. Pyttelite alkohol kan säkert förbättra ens koncentration litegrann. Men svaret är det som våra politiker vill att det ska vara.

Nå jag själv har också drönare och en dyr sådan. Jag ser dock att intresset för drönare har minskat av många olika saker, där det blir många bäckar små. När drönare kom så var det coolt, folk fick se något nytt. Många ville ha drönare enbart för detta.
Idag så fort man tar en bild och lägger ut den på facebook så är det någon rättshaverist som frågar om tillstånd är sökt för bilden. Detta utan att bilden visar något speciellt. Ja det är inga konstigheter att få tillstånd, men detta bidrar kraftigt till vanligt folks vilja att ta bilderna. Detsamma med drönarkörkort, även om det är enkelt att ta så blir det bara en sak till som minskar intresset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, det var ju lite jobbigt då man tänker att man redan kan alla regler. Men man får också tänka på att, nu kanske man slipper alla nötter som flyger som idioter och inte kan en regel. För grejen med det hela, är att alla som flyger drönare ska ha koll på reglerna.
Det är positivt tycker i alla fall jag...

Att ta kortet är inte krångligt, speciellt inte om du kan de regler som gäller. Kostar lite tid och 130+50kr och sedan 50kr/år.

Det du gör är att gå till denna sidan.
Registrera dig som operatör.
"Utbilda dig" genom materialet och när du känner att du kan reglerna, gå vidare och ta "Drönarkortet".
Vad som kan vara krångligt är vilken kategori som du behöver ta och det beror på hur tung/stor drönare du tänker flyga.

Borde du kunna göra på en kväll om du kan dina grejer...

Jo men det är just det. Att man måste veta vilken klass man ska ta i och flyga i. Det svåra är inte att googla på vilken klass ens drönare tillhör. Och om man sedan byter drönare ska man då ta det igen? Sedan det administrativa, och behöva betala 50 kronor per år, även om man inte flyger det året. Som andra sa, många bäckar små. Det är inte för sjutton en bil man köper. Det var inte sådana regler för modellflygare och de har flygigt i flera deciennier, nu förstår jag också att de har hållit sig till flygfält och inte stört några direkt. Men tror länder var lite väl heta på gröten och reglerat det för hårt, hade nog "fixat" sig självt med tiden, då hypen avtagit lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Jo men det är just det. Att man måste veta vilken klass man ska ta i och flyga i. Det svåra är inte att googla på vilken klass ens drönare tillhör. Och om man sedan byter drönare ska man då ta det igen? Sedan det administrativa, och behöva betala 50 kronor per år, även om man inte flyger det året. Som andra sa, många bäckar små. Det är inte för sjutton en bil man köper. Det var inte sådana regler för modellflygare och de har flygigt i flera deciennier, nu förstår jag också att de har hållit sig till flygfält och inte stört några direkt. Men tror länder var lite väl heta på gröten och reglerat det för hårt, hade nog "fixat" sig självt med tiden, då hypen avtagit lite.

Om man har funderingar på att byta drönare och då till en större, så är det väl enklast att ta för den större klassen A2 direkt? Då ingår ju även A1 för mindre drönare automatiskt... vilket gör att man inte behöver fundera.
Det är en administrativ kostnad, för att hålla koll och förnya ditt körkort. Tror inte folk vill jobba gratis, för att hålla koll på alla registreringar... Tror heller inte att resten av befolkningen vill att det läggs på skatten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ja, S:en är den senaste modellen.
Vad som skiljer..
https://www.dji.com/se/products/comparison-consumer-drones

Har du mark vid havet, kanske du ska fundera på om det blåser mycket.. En kraftigare drönare klarar blåsten bättre.
Har du mycket rovfåglar som örnar i närheten? Mindre drönare uppfattas lättare som byte...
Du behöver ett "körkort" som du gör via internet genom att besvara ett antal frågor och det kostar inte mycket. Du kan även ha "studiematerialet" brevid dig, när du gör provet.
Tänker du flyga utom synhåll, så behöver du ett särskilt tillstånd... vilket blir dyrt.

Är det en bra drönare för ändamålet?
Det blåser ibland men man behöver ju inte flyga när det är som värst
Det finns nån en havsörn har jag sett, sen är det fiskmåsar korpar och skator typ.
Det där med körkort tror jag kan skippa har inte sett en polis där på decennier men man vet ju aldrig

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Angående drönarkörkort, är det inte bara ta för största klassen om tillstånd för de lägre ändå kommer på köpet, om det endast är teori och ingen form av uppkörning? Eller har de bara godtyckligt hittat på att det ska vara dyrare och svårare att få för de större klasserna fast det är samma administration? Varför ska det vara så mycket jidder med klasser, antingen kan du väl reglementet eller inte. Så mycket mer att ta in lär det väl inte vara för en större klass?

Så mycket tramsiga körkort som hittas på för få saker att framstå som mer märkvärdigt än det behöver vara, du åker ju ändå dit om du mot förmodan blir påkommen att flyga där man inte får eller fota utan tillstånd, och är det dessutom ingen uppkörning så har du ju ändå ingen utbildning i ryggen som lär dig flyga ordentligt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Angående drönarkörkort, är det inte bara ta för största klassen om tillstånd för de lägre ändå kommer på köpet, om det endast är teori och ingen form av uppkörning? Eller har de bara godtyckligt hittat på att det ska vara dyrare och svårare att få för de större klasserna fast det är samma administration? Varför ska det vara så mycket jidder med klasser, antingen kan du väl reglementet eller inte. Så mycket mer att ta in lär det väl inte vara för en större klass?

Så mycket tramsiga körkort som hittas på för få saker att framstå som mer märkvärdigt än det behöver vara, du åker ju ändå dit om du mot förmodan blir påkommen att flyga där man inte får eller fota utan tillstånd, och är det dessutom ingen uppkörning så har du ju ändå ingen utbildning i ryggen som lär dig flyga ordentligt.

De största skillnaden mellan A1 och A2 är vad det gäller vikt. Vikten gör att du inte får flyga över folk, själv får jag inte ens flyga över enskilda människor, även om de är med på det. Detta då min ena drönare väger över tre kilo. Var tvungen att skaffa en mindre för att kunna göra detta, men då jag har A2, så behöver jag inte ta något nytt körkort för A1.

En annan skillnad mellan A1 och A2 är kunskaper att flyga i sämre väder och vad man ska tänka på. Så det finns skillnader...

Självklart åker man kanske dit om man flyger där man inte får, även om man har körkort. Skillnaden är väl mer att du har kunskapen att du inte får flyga där och därför förhoppningsvis låter bli.
Att flyga drönare är inget svårt. Jag lärde mig att flyga ganska bra på en kvart och är självlärd. Det är vett och etikett, som verkar vara den svåra biten för "Svenssons" utöver jordklotet...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det en bra drönare för ändamålet?
Det blåser ibland men man behöver ju inte flyga när det är som värst
Det finns nån en havsörn har jag sett, sen är det fiskmåsar korpar och skator typ.
Det där med körkort tror jag kan skippa har inte sett en polis där på decennier men man vet ju aldrig

Air 2S klarar nog vind bättre än föregångaren, om jag fattat det rätt. Men om du ändå kommer strunta i körkort och regler, så kan du ju lika gärna skaffa en Mavic 2 Pro och få Waypoints på köpet.
Sätt upp waypoints runt markerna och drönaren flyger utmed rutten helt själv... Vanligt för de som kontrollerar sin skog.

Om det finns havsörn, så finns också risken att du kommer bli av med drönaren. Har själv varit nära några gånger, då de blivit väldigt intresserade och närgångna, så jag fått avbryta flygningarna. Fördelen med att se drönaren hela tiden, jämfört med att flyga utom synhåll och den bara försvinner rätt som det är..

Tror risken att bli påkommen på egen mark är rätt liten, men om det skulle hända något kanske de kollar upp det. Sen är det aldrig helt fel att kunna reglerna, om du skulle få för dig att flyga på andra håll i framtiden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Air 2S klarar nog vind bättre än föregångaren, om jag fattat det rätt. Men om du ändå kommer strunta i körkort och regler, så kan du ju lika gärna skaffa en Mavic 2 Pro och få Waypoints på köpet.
Sätt upp waypoints runt markerna och drönaren flyger utmed rutten helt själv... Vanligt för de som kontrollerar sin skog.

Om det finns havsörn, så finns också risken att du kommer bli av med drönaren. Har själv varit nära några gånger, då de blivit väldigt intresserade och närgångna, så jag fått avbryta flygningarna. Fördelen med att se drönaren hela tiden, jämfört med att flyga utom synhåll och den bara försvinner rätt som det är..

Tror risken att bli påkommen på egen mark är rätt liten, men om det skulle hända något kanske de kollar upp det. Sen är det aldrig helt fel att kunna reglerna, om du skulle få för dig att flyga på andra håll i framtiden.

Tack för svar, får undersöka vidare. Kanske köper till våren nästa år 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

De största skillnaden mellan A1 och A2 är vad det gäller vikt. Vikten gör att du inte får flyga över folk, själv får jag inte ens flyga över enskilda människor, även om de är med på det. Detta då min ena drönare väger över tre kilo. Var tvungen att skaffa en mindre för att kunna göra detta, men då jag har A2, så behöver jag inte ta något nytt körkort för A1.

En annan skillnad mellan A1 och A2 är kunskaper att flyga i sämre väder och vad man ska tänka på. Så det finns skillnader...

Självklart åker man kanske dit om man flyger där man inte får, även om man har körkort. Skillnaden är väl mer att du har kunskapen att du inte får flyga där och därför förhoppningsvis låter bli.
Att flyga drönare är inget svårt. Jag lärde mig att flyga ganska bra på en kvart och är självlärd. Det är vett och etikett, som verkar vara den svåra biten för "Svenssons" utöver jordklotet...

Tack för bra svar! Och visst har du rätt - avsaknad av vett och etikett är helt klart en återkommande grej oavsett.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Någon mer som är lite smått sugen..?

Kanske lite dyr, men man får ju en drönare med dubbla flygtiden och två kameror i en m.m...

https://www.scandinavianphoto.se/dji/mavic-3-fly-more-combo-1...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Någon mer som är lite smått sugen..?

https://www.youtube.com/watch?v=6dnqGrSKudM

Kanske lite dyr, men man får ju en drönare med dubbla flygtiden och två kameror i en m.m...

https://www.scandinavianphoto.se/dji/mavic-3-fly-more-combo-1...

Absolut, men 50 kakor för cinevarianten. Lite för mycket för mig just nu. Sen är det väl frågan kring hur den passar in i regelverket framöver?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Absolut, men 50 kakor för cinevarianten. Lite för mycket för mig just nu. Sen är det väl frågan kring hur den passar in i regelverket framöver?

Den "vanliga" hamnar ju tydligen på 900g, men ska man märka den....
Sen vet man ju inte hur det blir med CE-märkningen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den "vanliga" hamnar ju tydligen på 900g, men ska man märka den....
Sen vet man ju inte hur det blir med CE-märkningen.

Ska bli intressant att se om några veckor när det finns lite material som inte kommer från typ PotatoJet, Peter Mcinnnon etc så man kan få lite mer ärliga recensioner.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Någon mer som är lite smått sugen..?

Inte ett dugg sugen eftersom den inte är C-klassad...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Jag behöver lite hjälp.

Är på jakt efter en DJI Osmo Action.
Den har nyligen slutat att tillverkas.

Jag måste verkligen få tag i en.
Någon som vet en butik som har den?
Pris spelar ingen roll!

TACK!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Jag behöver lite hjälp.

Är på jakt efter en DJI Osmo Action.
Den har nyligen slutat att tillverkas.

Jag måste verkligen få tag i en.
Någon som vet en butik som har den?
Pris spelar ingen roll!

TACK!

snabb googling ger https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5133513 https://www.rajalaproshop.se/dji-osmo-action

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Vågar man handla ifrån Rajala då?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Vågar man handla ifrån Rajala då?

Ingen fara att handla på Rajala, dom är riktigt bra 👍🏼

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Ingen fara att handla på Rajala, dom är riktigt bra 👍🏼

Nu är det Rajalaproshop jag menar.
Dom har typ 80% negativa omdömen på nätet.

Sen står det att dom tar klarna, men det valet får man inte upp. Bara "Rajala bank"

Mina varningsklockor ringer som bara den.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Är sugen på skaffa mig en drönare för att leka runt lite.
Inget profesionellt behov eller så.
Har kollat in Mini 2 samt Mavic Air.
Priset är väl det som tilltalar gällande Mini 2, men samtidigt så ser ju möjligheten till Spotlight väldigt intressant ut.
Frågan lyder således huruvida Air är värt de extra pengarna?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Är sugen på skaffa mig en drönare för att leka runt lite.
Inget profesionellt behov eller så.
Har kollat in Mini 2 samt Mavic Air.
Priset är väl det som tilltalar gällande Mini 2, men samtidigt så ser ju möjligheten till Spotlight väldigt intressant ut.
Frågan lyder således huruvida Air är värt de extra pengarna?

Mini 3 släpps väl vilken dag som helst har jag fått för mig. Kan ju påverka priset på en 2:a en del kanske.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Är sugen på skaffa mig en drönare för att leka runt lite.
Inget profesionellt behov eller så.
Har kollat in Mini 2 samt Mavic Air.
Priset är väl det som tilltalar gällande Mini 2, men samtidigt så ser ju möjligheten till Spotlight väldigt intressant ut.
Frågan lyder således huruvida Air är värt de extra pengarna?

Köp andrahand om du vill få ut så mycket för pengarna som möjligt efter kravet på drönarkort och CE märkning så har andrahands värdet på drönare gått ner en del.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan