Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nätaggsbrist

Det är en massa snack om grafikkortsbrist men det som är absolut svårast att få tag i verkar vara kvalitets nätagg på 1000w+.
Soprent överallt och listas att komma in i lager mot februari-mars. Beställde en ny dator i december men har inte kunna bygga pga att det inte finns nån bra psu att få tag i.
Vet inte vad syftet med tråden är annat än att få gnälla och förmedla hur läget ligger till för andra som kan hamna i min situation.

Permalänk
Medlem

Vad ska du bygga för dator som verkligen behöver 1000+ W?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Är väl idag ingen direkt efterfrågan på 1000W+ idag, är ju väldigt få som behöver det för en normal men ändå biffig dator.
Är väl bara för speciella ändamål där man har 2 eller fler grafikkort för beräkningar/renderingar och liknande det är försvarligt med så kraftiga nätdelar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Körde på en 5950x, rtx3090, 128gb ram..så pass påkostad att jag inte vill snåla på PSUn, och den är även tänkt att hålla in på nästa bygge som jag förstås inte kan förutspå vad den kommer kräva.
Hade kanske kommit undan med 850w men med ovanstående i åtanke siktade jag på platinum och 1000w för lite marginal och longevity.

Permalänk
Medlem

Kryptominers har väl köpt upp det mesta.
Det som är drygt är inte bara att det är slutsålt det är priserna också!
Alla nätaggregat kostar skjortan! Ibland är det nästan dubbelt så högt som rekommenderat pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Kryptominers har väl köpt upp det mesta.
Det som är drygt är inte bara att det är slutsålt det är priserna också!
Alla nätaggregat kostar skjortan! Ibland är det nästan dubbelt så högt som rekommenderat pris!

Håller med!! Minns när jag byggde min dator 2015 med ett Sapphire Radeon R9 280X (skitbra att minea sen med i 2017, det lever fortfarande dessutom!) för spottstyver gentemot prestandan (tvi på drivrutinerna däremot) och nätagget på 750W gick nog mellan 600-800kr max..

När jag köpte Corsair gold 850W nu i December gick det loss på 1200-1300kr har jag för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Körde på en 5950x, rtx3090, 128gb ram..så pass påkostad att jag inte vill snåla på PSUn, och den är även tänkt att hålla in på nästa bygge som jag förstås inte kan förutspå vad den kommer kräva.
Hade kanske kommit undan med 850w men med ovanstående i åtanke siktade jag på platinum och 1000w för lite marginal och longevity.

Du hade antagligen kunnat komma undan med 650w, men för lite marginal och longevity så kan du sikta på 850w.
Även high-end datorer drar oftast mindre ström än vad de flesta tror.