SSD är 64 grader Celcius konstant.

Permalänk
Medlem

SSD är 64 grader Celcius konstant.

Hej!

Såg igår att min SSD är ganska varm. Kollar i CrystalDiskInfo och den är 64 grader Celcius när jag bara surfar och gör vardagliga saker. Är detta normalt? Kan det vara skadligt? Min SSD står som "Good" på "Health".

Tack för mig.
By the way, Laptopen är 3 år gammal typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swetorch:

Hej!

Såg igår att min SSD är ganska varm. Kollar i CrystalDiskInfo och den är 64 grader Celcius när jag bara surfar och gör vardagliga saker. Är detta normalt? Kan det vara skadligt? Min SSD står som "Good" på "Health".

Tack för mig.
By the way, Laptopen är 3 år gammal typ

Om du känner på den, är den så varm också eller om du har en IR-termometer att mäta tempen med. Vad är det exakt för disk du har? Det kan ju vara en felaktig temp.

Mina diskar har en temp på 24 och 34 grader. En SSD och en HDD. I en 17.3" +5år gammal laptop.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swetorch:

Hej!

Såg igår att min SSD är ganska varm. Kollar i CrystalDiskInfo och den är 64 grader Celcius när jag bara surfar och gör vardagliga saker. Är detta normalt? Kan det vara skadligt? Min SSD står som "Good" på "Health".

Tack för mig.
By the way, Laptopen är 3 år gammal typ

Låter som något som inte stämmer i mätvärdena, kan vara att Fahrenheit / Celsius förväxlas. 64 F är 17.7 C Vilket möjligen är väldigt lågt men inte omöjligt, men du borde i så fall ha extremt kallt i rummet.

Om värdet aldrig ändras kan det mycket väl vara en bugg någonstans som ger detta resultat. Skulle det påverkas av något annat eller mäta något annat så borde temperaturen vid något tillfälle ändras eftersom andra komponenter borde ha växlande temperatur.

Ett annat alternativ som orsakar detta borde vara någon form av kortslutning eller liknande, men det borde ge andra alternativ som du borde upplevt som strul med disken eller datorn över lag.

Prova med ett annat program och någon form av stresstest.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swetorch:

Såg igår att min SSD är ganska varm.

Nu måste du förtydliga, du skriver i rubriken att disken anger samma temperatur konstant, alltså temperaturangivelsen är exakt densamma oavsett om du precis startat datorn eller om du maxbelastat den med tortyrprogram i flera timmar. Är så fallet så är det givetvis någonting knas med temperaturangivelsen, men inte nödvändigtvis med disken som sådan.

Om du däremot menar att disken ligger på 64°C utan någon större belastning men att temperaturangivelsen ändras över tid så är rubriken felaktig, och det kan helt enkelt vara så att din dator är igendammad och varm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu måste du förtydliga, du skriver i rubriken att disken anger samma temperatur konstant, alltså temperaturangivelsen är exakt densamma oavsett om du precis startat datorn eller om du maxbelastat den med tortyrprogram i flera timmar. Är så fallet så är det givetvis någonting knas med temperaturangivelsen, men inte nödvändigtvis med disken som sådan.

Om du däremot menar att disken ligger på 64°C utan någon större belastning men att temperaturangivelsen ändras över tid så är rubriken felaktig, och det kan helt enkelt vara så att din dator är igendammad och varm.

Japp, min rubrik var lite otydlig. Disken ligger på 24°C de första minuterna när datorn är påslagen, men går snabbt upp till 64-65 och där stannar den sedan under hela dagen, oavsett om jag gör något krävande på datorn eller inte.

Current Temperature: 65°C
Average Temperature today: 65°C
Maximum Temperature today: 65°C

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då skulle jag se över insidan av datorn omedelbart. Hur är övriga temperaturer? (CPU, GPU Ambient)