Bygga / Köpa billig tyst HTPC / Mediaspelare för 4k

Permalänk

Bygga / Köpa billig tyst HTPC / Mediaspelare för 4k

Hej, som titeln antyder. Jag vill köpa/bygga en HTPC/mediaspelare/streamer som ska klara att köra 4k. Både streama men också köra direkt från filserver, oavsett format typ. Behöver inte vara bästa möjliga, bara tillräcklig.
Kör idag en Minix Neo med XBMC /Kodi, men den börjar bli i äldsta och opålitligaste laget.
Har kollat på både Shield och Formuler Z8, känner mig dock lite osäker på vad dessa klarar och inte.
Vill därför kika på vad som skulle passa som en HTPC, kanske en PN50 eller en NUC.
Jag är egentligen ute efter vad som är minsta möjliga man behöver, räcker det typ med en PN50 med 4300U för detta? Eller ska jag köpa mig en Formuler och somna om?

Egenligen räcker det om den klarar 1080p i nuläget då jag har en antik plasmaTV från kritaperioden, men ska byta TV till 4k snart, så den behöver i alla fall gå att uppgradera till 4k-kompatibilitet.

Nån som har tips från liknande projekt, och fördelar/nackdelar med det ena eller andra?

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en 4K Philips TV. Funderat en tid på vilken lösning jag ska ha som mediaportal. Servern rullar Jellyfin i en container men pga åldern på CPUn (Pentium G3258) så klarar den bara att hårdvaruomkoda h264. Därav uppgradering till i3 10100 så den klarar av lite fler format.

Däremot vill jag ha en portal till TVn som sköter lite andra tjänster än enbart Jellyfin och har landat på en Odroid N2+ med CoreELEC installerat. Verkar enligt forum kunna klara det mesta i den högupplösta världen. Lär dimpa ner efter nyår så jag är väldigt spänd på att få pröva den. Har kört med OSMC på en Pi3B i ca två år till min nuvarande TV, inga so helst problem. Vero 4K+ verkar mycket omtyckt till priset av en dryg tusenlapp, kör OSMC vilket är mycket trevligt. Dock så är hårdvaran ca 2 år gammal som jag förstått. Odroid N2+ känns mer kapabel i sammanhanget om man vill ha lite fler hästar under huven.

Jag har varit sugen på ett dämpat chassi med en Rysen G3/5XXX historia men jag vill ha den igång 24/7 och helst inte dra så hemskt mycket ström i idle. Odroid verkar enligt forumuttalanden dra ca 2-3W i idle och 7-8W i load. Godkänt enligt mig. Så lågt når ju aldrig en Ryzenhistoria om den är igång 24/7.

Permalänk
Medlem

Är ute efter lite samma sak fast utan krav på att ha den som server. En billig, enkel dator till min Smart-TV (som helt plötsligt blivit dum) som klarar Netflix och annan streaming, 4k vore ju trevligt men klarar mig utan det i nödfall (åldern börjar ta ut sin rätt så ögonen ser ändå inte någon skillnad snart). Kikar lite på denna: https://www.komplett.se/product/1137788/dator-surfplatta/dato...
Vet dock inte om det är tillräckligt? Priset är ju annars väldigt lockande.

Permalänk
Medlem

Har efter 8-9 år uppgraderat min gamla Asrock 252B till en Asus PN50 4500U och är väldigt nöjd med den. Asrock'en är "liten" och har funkat klockrent men börjar kännas lite "trött". Asus'en är knappt hälften så stor (11x11x5cm) och är ett litet "krutpaket" som klarar 4x 4k-skärmar. Kodi funkar perfekt att köra mot den Synology jag har. Kan inte annat än rekommendera. 4300U-varianten funkar också gott för det du ska ha den till.
(Hittade Asus'en för 3600sek + minnen, NVME och SSD)

Kolla lite på dessa reviews:
https://www.youtube.com/watch?v=AYkfxmQw07w&t
https://www.youtube.com/watch?v=FLdUVhCCo2c