Svenska teknikprofiler: Hannes Wallin VD på Fractal Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Dom försökte ju med nått nytt relativt nyligen med Era-chassit. Blev ganska pannat i recensioner på grund av usel kylning. Hoppas dom kan hitta balansen mellan ny design och bra kylning för eventuell uppföljare.

https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2020/12/EraITX_Iso_Right_Product_Silver-1-810x810.jpg

Gör en kopia så långt det går lagligt på NR200 från Coolermaster, med mer moduläritet i form av 3D printbara tillbehör som fötter (som NR200 har officiellt) eller radiatormounts (som inofficiellt finns typ https://www.thingiverse.com/thing:4699156) för top/bottom...

Öka även bredden med typ 5mm

EraITX var ju som sagt ingen höjdare direkt...

Permalänk
Medlem

GTEK aluminiumfläktar var ju smått legendariska! Jag vet inte hur Fractals snurror står sig i jämförelse... I alla fall hade det varit trevligt med ett chassi nära Meshify C i storlek med plats för en 280mm-radiator i toppen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk

GTEK kommer man ihåg. Där man köpte allt ifrån när det begav sig

Permalänk

Det framkommer tydligt i intervjun att anledningen till börsintroduktionen är att majoritetsägaren har ett tidsbegränsat ägande och vill casha in. Känns inte som att Fractal har tillräckligt starka eller många ben att stå på för att lyfta som börsbolag.

Permalänk
Lego Master

Kul med svenska bolag som går bra i branschen!
Mitt R6 kommer jag inte göra av med på länge, och i grabbens burk puttrar ett Edison M 650W utan bekymmer.

Eller, ja...när jag väl går över till M.2-lagring kommer eventuellt ett mindre chassi vara aktuellt. Hoppas bara jag hittar nåt som är lika ljuddämpat som mitt nuvarande R6.

EDIT:
Kom på att grabbens burk ÄR ju ett FD-chassi! Focus G vitt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Gtek handlade vi en del av för en massa år sen på det stället jag jobbade då

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Fick erbjudande från Avanza idag om att teckna optioner i Fractal. Noterade mig för 250st och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Fick erbjudande från Avanza idag om att teckna optioner i Fractal. Noterade mig för 250st och hoppas på det bästa.

Är sugen, men orolig att folk inte håller i aktien och typ dumpar den på första dagen för en snabb profit till de som tänkt att hålla aktiens oförtjänst.

Men får se, skulle ha varit en aktie som jag skulle kunna tänka mig gå lång i. Kanske smartare att inte teckna sig på förhand ifall folk börjar dumpa den första dagen.

Detta ovan är Inga aktieråd, bara rena spekulationer, jag är en retard och kan ingenting om aktier.

Permalänk
Medlem

Det enda man kan göra med aktier är just att spekulera. 🙂

Det är som du säger att många säljer av rätt omgående men förhoppningsvis har man betalat ett pris som kommer att överstigas så fort dessa day traders gått vidare till nästa offer. När det har lugnat ner sig kan det ju och andra sidan vara försent att köpa in sig billigt (förhoppningsvis 🙂).

Man får helt enkelt fundera på om man tror på Fractal OCH tänka långsiktigt. Jag tänker på pensionen inte att jag kan köpa chips imorgon för det jag tjänade idag.

Permalänk
Skrivet av LastNinjas:

Är sugen, men orolig att folk inte håller i aktien och typ dumpar den på första dagen för en snabb profit till de som tänkt att hålla aktiens oförtjänst.

Men får se, skulle ha varit en aktie som jag skulle kunna tänka mig gå lång i. Kanske smartare att inte teckna sig på förhand ifall folk börjar dumpa den första dagen.

Detta ovan är Inga aktieråd, bara rena spekulationer, jag är en retard och kan ingenting om aktier.

Om du tänker gå lång kan det ju vara intressant att både teckna och köpa efter notering för att sprida risk och/eller maximera förtjänst.

/AS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas Covenant:

Det framkommer tydligt i intervjun att anledningen till börsintroduktionen är att majoritetsägaren har ett tidsbegränsat ägande och vill casha in. Känns inte som att Fractal har tillräckligt starka eller många ben att stå på för att lyfta som börsbolag.

Baserar du det på p/e-värdet beräknat på fjolårets omsättning som ligger lite högt, eller är det tillväxten du anser att är för låg?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Har hållit på ungefär ett år med aktier. Var faktiskt min syster som fick mig att börja med det.
Hon har jobbat med aktier nu i flera år. Och fick ett start kapital av henne.
Och som alltid med aktier så går det minus och plus.

Men de senaste månaderna så har man blivit rätt att köpa/sälja aktier pga hur lätt det verkar vara att manipulera aktier.
Kanske har det alltid varit så, men tycker det blev väldigt tydligt nu med AMC, GME, NOK m.m.

Så jag funderar starkt att avsluta mina aktier och gå över enbart till fonder..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Alltid tyckt bra om FD men önskar innerligt att de gått tillbaka till prisvärda chassin. De har blivit väldigt dyra de senaste åren och erbjuder egentligen inget mer än de chassin som finns i samma prisklass.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sweclockers, hur kommer det sig att ni avböjde att vara med i P1 angående deras program om samarbete med teknikföretag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har hållit på ungefär ett år med aktier. Var faktiskt min syster som fick mig att börja med det.
Hon har jobbat med aktier nu i flera år. Och fick ett start kapital av henne.
Och som alltid med aktier så går det minus och plus.

Men de senaste månaderna så har man blivit rätt att köpa/sälja aktier pga hur lätt det verkar vara att manipulera aktier.
Kanske har det alltid varit så, men tycker det blev väldigt tydligt nu med AMC, GME, NOK m.m.

Så jag funderar starkt att avsluta mina aktier och gå över enbart till fonder..

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1439348-hur-investerar...

Det är nog den tråden du letar efter

Men ja, robothandel och andra allmänt vidriga metoder gör att aktiekurserna kan manipuleras. Sen hur mycket det faktiskt påverkar småspararna låter jag vara osagt. GME, AMC m.fl.
är ju trots allt extrema exempel.

Angående FD så har jag anmält mig för 250 st. men om jag följer magkänslan så kommer jag nog sälja omedelbart (om jag får några) och hoppas att jag kan köpa in mig lite billigare. Jag tror att skepticismen hos folket är tillräckligt stor (med all rätt) för att kursen kommer sjunka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KplSteiner:

Sweclockers, hur kommer det sig att ni avböjde att vara med i P1 angående deras program om samarbete med teknikföretag?

Diskussion har uppstått här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625586-sr-reportage-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1439348-hur-investerar...

Det är nog den tråden du letar efter

Men ja, robothandel och andra allmänt vidriga metoder gör att aktiekurserna kan manipuleras. Sen hur mycket det faktiskt påverkar småspararna låter jag vara osagt. GME, AMC m.fl.
är ju trots allt extrema exempel.

Angående FD så har jag anmält mig för 250 st. men om jag följer magkänslan så kommer jag nog sälja omedelbart (om jag får några) och hoppas att jag kan köpa in mig lite billigare. Jag tror att skepticismen hos folket är tillräckligt stor (med all rätt) för att kursen kommer sjunka.

Tackar!
Där ser man, inte bara data nördar som hänger här (ME2)! HAHA

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har hållit på ungefär ett år med aktier. Var faktiskt min syster som fick mig att börja med det.
Hon har jobbat med aktier nu i flera år. Och fick ett start kapital av henne.
Och som alltid med aktier så går det minus och plus.

Men de senaste månaderna så har man blivit rätt att köpa/sälja aktier pga hur lätt det verkar vara att manipulera aktier.
Kanske har det alltid varit så, men tycker det blev väldigt tydligt nu med AMC, GME, NOK m.m.

Så jag funderar starkt att avsluta mina aktier och gå över enbart till fonder..

Har själv börjat den resan och går över i fonder allt eftersom mina aktieinnehav återhämtar sig efter 2020. Inte många minus men just nu ser jag ingen anledning till att sälja för att skynda på processen men så fort aktien hamnar på blått säljer jag skräpet och investerar i fonder jag av erfarenhet vet går bra.

Permalänk
Medlem

Ahh GTEK! Där handlade jag en del fläktar å kablage en gång i tiden.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Faktiskt undrat både en och två gånger vad som hände med GTEK, handlade mycket där.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk

Älskar den blåa Era lådan, så snygg <3
Synd att jag inte vill bygga itx. Men ska nog köpa den när jag bygger ny dator till pappa.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Köpte ett Meshify C häromdagen. Älskade mitt R5 men efter 5 år i ägo kände jag för ha något mindre.

Gillar att den är kompakt men endå rymlig.

Ska lägga upp ett galleri när alla delar är på plats *host* 3080. *hoost* 😅

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.