Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Beklagar dum fråga men vad är PIP

Mvh Arvid

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bild_i_bild

Permalänk
Skrivet av arvcop:

Mvh Arvid

picture in picture.
det är något med att skärmen inte stödjer upplösningen som datorn visar ubder uppstarten.
så ett nytt grafikkort gör ingen skillnad

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av arvcop:

Mvh Arvid

picture in picture.
det är något med att skärmen inte stödjer upplösningen som datorn visar under uppstarten.
så ett nytt grafikkort gör ingen skillnad

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått det som så är det äldsta kortet som stödjer 5120x1440p i 144hz 1080ti, ska du upp högre än 144 Hz så behövs ett kort ifrån 2x eller 3x serien när det kommer till specifikt nvidia.

Kan givetvis ha fel, hade inte varit första gången 😂🙏

Permalänk
Medlem

Någon som hört något om flimmer på sistone?

Upptäckte att jag fick upp den via en sökning på duckduckgo
https://duckduckgo.com/?q=qr+kod+skapa&atb=v159-1&ia=answer
=Flimmer

https://duckduckgo.com/?q=qr&atb=v159-1&ia=web
=inget flimmer

Trodde ett tag ett den ogillade QR koder men icke
https://www.the-qrcode-generator.com/
=inget flimmer

Sitter med en 8700k och ett ROG Strix RTX 2080 OC, 32 gb originalkabel från Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordian:

Någon som hört något om flimmer på sistone?

Upptäckte att jag fick upp den via en sökning på duckduckgo
https://duckduckgo.com/?q=qr+kod+skapa&atb=v159-1&ia=answer
=Flimmer

https://duckduckgo.com/?q=qr&atb=v159-1&ia=web
=inget flimmer

Trodde ett tag ett den ogillade QR koder men icke
https://www.the-qrcode-generator.com/
=inget flimmer

Sitter med en 8700k och ett ROG Strix RTX 2080 OC, 32 gb originalkabel från Samsung

Vissa mönster i samband med mörka bakgrunder verkar trigga flimmer. Jag kan få lätt flimmer i den inbyggda OneNote (med svart bakgrund).

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Vissa mönster i samband med mörka bakgrunder verkar trigga flimmer. Jag kan få lätt flimmer i den inbyggda OneNote (med svart bakgrund).

Intressant det måste jag kolla använder OneNote ofta dock inte med svart bakgrund på just datorn. Märkte för övrigt att det jag skrev om tidigare inte skedde på IE edge. Men den chrome jag använt när det hänt har iof varit svart.

Så verkar som det kanske är kopplat till mörka bakgrunder precis som du skriver.

Permalänk
Medlem

Om ni har skärmen i 240hz, stängs skärmen av för er när ni startar vissa spel?

För mig stängdes den av i Farming Sim 19, Halo, Borderlands 3, när jag kör 240hz oavsett om G-Sync är på eller ej. Har 1008.1 firmware och hade drivrutin 461.40. Dock med 120hz fungerar dessa spel. Omstart av datorn krävdes för att få tillbaka bild..

DSC verkar sluta fungera ibland om man stänger av spel via enhetshanteraren men drivrutin 456.98 löste tydligen dessa problem. Trevlig skärm när den väl fungerar.

Permalänk

Är det någon här som kör med dubbla anslutningar till samma dator? Jag har en Lenovo P52 med tillhörande docka och när jag läser på så fattar jag det som att den inte har stöd för 5120x1440 men att den klarar flera 3840x2160 på samma gång. Så min lösning skulle i så fall vara att köra dubbla utgångar med 2560x1440, kan man få det sömlöst i mitten i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MumboJumboMike:

Är det någon här som kör med dubbla anslutningar till samma dator? Jag har en Lenovo P52 med tillhörande docka och när jag läser på så fattar jag det som att den inte har stöd för 5120x1440 men att den klarar flera 3840x2160 på samma gång. Så min lösning skulle i så fall vara att köra dubbla utgångar med 2560x1440, kan man få det sömlöst i mitten i så fall?

Japp det funkar, min sambo har nån Mac-laptop som man måste göra så med, dockan hon hade klarade DP och HDMI så jag körde det och ställde skärmen i PIP. Funkade utan problem, märktes inte alls att man kopplat så.
För att kunna köra mer än 60 Hz får man köra DP + DP, då tror jag skärmen ska klara 120 Hz @ 10 bit (kom i firmware 1006.1), kräver i vissa fall att man sätter custom resolution i nvidia control panel.

Permalänk
Medlem

Ni som köpt denna skärm nyligen med senare batchar. Funkar den bra är den värd pengarna? Jag har en bra dator men gfx kortet börjar bli lite trött. Och dom flesta har gett mig råd att bara uppdatera gfx kortet och behålla datorn jag använder ett tag till. Men man blir orolig när man hör värmeproblem och att skärmen knäpper och håller på av värmen. Känns som att limmet/panelen kommer att släppa tidsnog lagomt tills garanti perioden går ut.

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Ni som köpt denna skärm nyligen med senare batchar. Funkar den bra är den värd pengarna? Jag har en bra dator men gfx kortet börjar bli lite trött. Och dom flesta har gett mig råd att bara uppdatera gfx kortet och behålla datorn jag använder ett tag till. Men man blir orolig när man hör värmeproblem och att skärmen knäpper och håller på av värmen. Känns som att limmet/panelen kommer att släppa tidsnog lagomt tills garanti perioden går ut.

Om du ids pilla med skärmen när det väl felar så kan det vara värt. Speciellt om du hittar den lite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Om du ids pilla med skärmen när det väl felar så kan det vara värt. Speciellt om du hittar den lite billigare.

Haha billig nja den kostar ju nästan 16 tusen 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

12k har den varit nere på både på black friday och en vanlig rea för inte så länge sen så det blir nog det vanliga priset snart. Men kom ihåg att du istället för att köpa en premium produkt kommer köpa premium problem. Valet är ditt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

12k har den varit nere på både på black friday och en vanlig rea för inte så länge sen så det blir nog det vanliga priset snart. Men kom ihåg att du istället för att köpa en premium produkt kommer köpa premium problem. Valet är ditt

Premium problem vad härligt det låter usch 😭

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Jag har haft min monterad sen förra Söndagen, så 8 dagar nu. Den knäpper lite då och då, men inte så mycket eller högt. Kurvan på skärmen är bra tycker jag. Enkel att montera, lite omständig att flytta själv, man får vara försiktig och ha en plan. Det är väldigt mycket lättare att flytta runt en 40" TV tex, pga att denna skärmen har en rätt otympligare belastning.

Min skärm har inga pixelfel. Jämn belysning vid svart, se bild:
https://drive.google.com/file/d/1qmB4kcz6hc07OH1i9VkEgVy8C1_M...

Dock så lyser ju skärmen svart... Det är ju ingen oled. Det är ju väldigt få zoner med local dimming och på bilden i länken så verkar ju inte nån vara avstängd. Jag googlade bara på backlight bleed och tog en websida som gav svart bild.

Jag var väldigt osäker på skärmen. Förra året testade jag en CRG9 som hade kvalitetsfel, den åkte tillbaka och blev inte ersatt. Nu när jag jobbar hemifrån så ville jag ge en sån här skärm en ny chans och hittills positivt överraskad. Jag använder MS power toys och kör 4st zoner i kolumner. Funkar bra för mig.

Skulle säga att det enda jag hakar upp mig på är:

• Fisheye effekt i vissa spel, detta har ju med stödet att göra. Jag lirar Hunt: Showdown och med min 21:9 skärm så är det perfekt. Med denna 32:9 är det ganska påtaglig fisheye.

• Udda upplösning gör att typ koppla in xbox och liknande inte blir bra. Skulle vara om man kör PBP

• Har upplevt lite strulande med att få skärmen att vakna då och då. Jag har en skärm till inkopplad och ibland har jag behövt använda den för att i windows växla skärmar till G9 vaknar igen. Det har alltid lyckats men störigt. Innan jag kopplade in min andra skärm fick jag restarta datorn. Så ska man ju inte behöva hålla på.

• 240hz i sån här upplösning är ju omöjligt att uppnå. Så denna skärm eller CRG9 har mest med design och krökning att göra tänker jag. Jag tycker G9 krökning är bättre.

Inte upplevt premium problem, dock lite småstöriga grejer bara. Sånt upplever jag inte med min 21:9 skärm. 21:9 känns fortfarande som ett bättre och mer bekymmersfritt format. Fast 32:9 är coolare, skärmen ser ju helt sjuuuuukk ut!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag har haft min monterad sen förra Söndagen, så 8 dagar nu. Den knäpper lite då och då, men inte så mycket eller högt. Kurvan på skärmen är bra tycker jag. Enkel att montera, lite omständig att flytta själv, man får vara försiktig och ha en plan. Det är väldigt mycket lättare att flytta runt en 40" TV tex, pga att denna skärmen har en rätt otympligare belastning.

Dock så lyser ju skärmen svart... Det är ju ingen oled. Det är ju väldigt få zoner med local dimming och på bilden i länken så verkar ju inte nån vara avstängd. Jag googlade bara på backlight bleed och tog en websida som gav svart bild.

Jag var väldigt osäker på skärmen. Förra året testade jag en CRG9 som hade kvalitetsfel, den åkte tillbaka och blev inte ersatt. Nu när jag jobbar hemifrån så ville jag ge en sån här skärm en ny chans och hittills positivt överraskad. Jag använder MS power toys och kör 4st zoner i kolumner. Funkar bra för mig.

• Fisheye effekt i vissa spel, detta har ju med stödet att göra. Jag lirar Hunt: Showdown och med min 21:9 skärm så är det perfekt. Med denna 32:9 är det ganska påtaglig fisheye.

• Udda upplösning gör att typ koppla in xbox och liknande inte blir bra. Skulle vara om man kör PBP

• Har upplevt lite strulande med att få skärmen att vakna då och då. Jag har en skärm till inkopplad och ibland har jag behövt använda den för att i windows växla skärmar till G9 vaknar igen. Det har alltid lyckats men störigt. Innan jag kopplade in min andra skärm fick jag restarta datorn. Så ska man ju inte behöva hålla på.

• 240hz i sån här upplösning är ju omöjligt att uppnå. Så denna skärm eller CRG9 har mest med design och krökning att göra tänker jag. Jag tycker G9 krökning är bättre.

Inte upplevt premium problem, dock lite småstöriga grejer bara. Sånt upplever jag inte med min 21:9 skärm. 21:9 känns fortfarande som ett bättre och mer bekymmersfritt format. Fast 32:9 är coolare, skärmen ser ju helt sjuuuuukk ut!

Riktigt bra inlägg. Jag är ju prylbög och har en 85 " tv jag precis köpt. Och just nu har jag en quad setup på skärmar. Men då jag separerat pre is vill jag barnen ska ha dubbla setups. Så köper jag en 49" och behåller min 32" som second skärm ovanför. Så har jag tre stycken 27" till barnen. Jag börjar gå ifrån fps scenen mer och mer. Blir mest wow Diablo elder scrolls och new world framöver. Så vill ju skärmen ska funka bra till spel. Men låter fett drygt när den ej startar upp som den ska. Mem kommer ha min 32" inkopplad och sen köpa ett 3080 när dom kommer i lager alternativt ett 3080ti om dom nu lanseras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Riktigt bra inlägg. Jag är ju prylbög och har en 85 " tv jag precis köpt. Och just nu har jag en quad setup på skärmar. Men då jag separerat pre is vill jag barnen ska ha dubbla setups. Så köper jag en 49" och behåller min 32" som second skärm ovanför. Så har jag tre stycken 27" till barnen. Jag börjar gå ifrån fps scenen mer och mer. Blir mest wow Diablo elder scrolls och new world framöver. Så vill ju skärmen ska funka bra till spel. Men låter fett drygt när den ej startar upp som den ska. Mem kommer ha min 32" inkopplad och sen köpa ett 3080 när dom kommer i lager alternativt ett 3080ti om dom nu lanseras.

Tack!

Jag tror inte limmet kommer släppa, men jag vet inte anledningen till knäppandet. Nån som vet? Jag har ju bara kört Hunt ett par timmar så behöver egentligen testa mer, men jag har använt skärmen till drygt 40h arbetsvecka + allt övrigt. Just det, en nackdel till är att min HP Elitebook jobbdator inte ville ge max upplösning utan istället 3840x1080. Blev lite intresserad av vad som händer om man kopplar skärmen till nya macbook m1 så googlade lite och hittade att macbook m1 hade samma problem, men att det fanns programvara för att tvinga upplösningsbyte. Så det går säkert att lösa det även på windows tänker jag. Nu löste jag det själv genom att dualboota min PC på separat disk och ha allt jobbrelaterat där, så ersatte min laptop helt.

För den typen av spel du tänker lira så borde ju skärmen slippa fisheye - det är ju inte competetive FPS.

Min skärm är ju säkerligen en senare batch och vet inte om det tyder på att det är färre problem nu. Jag har dock hört det ryktet att mycket har fixats.

Elgiganten har ju 50 dagar öppet köp och än känns det inte riktigt avgjort för mig.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

"Speciellt om du hittar den lite billigare."

Permalänk
Medlem

Kunde ej hålla mig så fick köpa på elgiganten för 14705.Men skiljer lite på vad som står på kvittot och kartongen. Är det nya uppdaterade modeller? Ena säljaren sa dessa kom i December.
På kartongen står det följande.
Model : C49G95TSSU
Model code Lc49g95tssuxen
Type no c49g95tss

På kvittot står det.
Lc49g95tssrxen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Kunde ej hålla mig så fick köpa på elgiganten för 14705.Men skiljer lite på vad som står på kvittot och kartongen. Är det nya uppdaterade modeller? Ena säljaren sa dessa kom i December.
På kartongen står det följande.
Model : C49G95TSSU
Model code Lc49g95tssuxen
Type no c49g95tss

På kvittot står det.
Lc49g95tssrxen

Jag lade märke till att Samsung hade två olika produkter att köpa när skärmen kostade 12k. En som kostade 12 och för 15-16k typ.

Här står lite på Reddit, men säger inte direkt någonting.. olika batchar typ.
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/j3wbkt/...

Detta är den jag beställde:
https://drive.google.com/file/d/1rHL9WRKtXzn9eQmjEXnBZONu0DHl...

Från kvitto på elgiganten: Produktnummer #: 181265
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Hoppas det hjälper!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag lade märke till att Samsung hade två olika produkter att köpa när skärmen kostade 12k. En som kostade 12 och för 15-16k typ.

Här står lite på Reddit, men säger inte direkt någonting.. olika batchar typ.
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/j3wbkt/...

Detta är den jag beställde:
https://drive.google.com/file/d/1rHL9WRKtXzn9eQmjEXnBZONu0DHl...

Från kvitto på elgiganten: Produktnummer #: 181265
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Hoppas det hjälper!

Ser ut att va samma som jag köpt som du har. Får koppla upp den imorgon med mitt starka 1080Ti haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Å herregud jag testade skärmen snabbt är så man blir illamående snurra runt fort i ett spel haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Å herregud jag testade skärmen snabbt är så man blir illamående snurra runt fort i ett spel haha.

Nu lider jag lite med dig:

https://www.komplett.se/product/1154595/gaming/spelutrustning...

Ser inte ut som att den är "nedsatt" hos komplett utan att de justerat priset...

Kan du få elgiganten att prismatcha? Du har typ inte ens fått hem den än va? 2700kr är ändå en hel del..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Ser inte ut som att den är "nedsatt" hos komplett utan att de justerat priset...

Kan du få elgiganten att prismatcha? Du har typ inte ens fått hem den än va? 2700kr är ändå en hel del..

Ska gå ner imorgon och försöka få en prismatch isf borde jag få tillbaka lite mera pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Nu när jag vaknade så har komplett tagit bort priset och power har den ej i lager 😭.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena, vad kör ni för skärminställningar?
Får inte till bilden bra. Pillar ni något på kalibreringen från Windows eller kör ni bara på skärmens skärminställningar?

Tacksam om ni delar med era inställningar.

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Kul att se någon annan också spela Hunt på denna denna skärm.
Jag var av samma åsikt som dig att "fish eye-effekten" var ganska påtaglig i början. Jag exprimeterande med FOV-iställningen och blev rätt nöjd, väldigt nöjd om jag ska vara uppriktig.
Minns ej vad jag ställde den på just nu men kan återkomma till dig med det om du är intresserad.

RISE UP DEAD MAN!

Visa signatur

Asus X-570 E-Gaming || AMD Ryzen 7 3700x || 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz || MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X || Corsair AX1200 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clickytop:

Kul att se någon annan också spela Hunt på denna denna skärm.
Jag var av samma åsikt som dig att "fish eye-effekten" var ganska påtaglig i början. Jag exprimeterande med FOV-iställningen och blev rätt nöjd, väldigt nöjd om jag ska vara uppriktig.
Minns ej vad jag ställde den på just nu men kan återkomma till dig med det om du är intresserad.

RISE UP DEAD MAN!

Gärna, vore kul om du är sugen på att lira nån dag också!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som har en länk till en guide för att sätta 10 bitars färgdjup?

Jag gick bara in i nvidia control panel, valde 10bpc, YCbCr444. Är det allt eller? Den kör fortfarande 240hz...

Visa signatur